de stoel Tekst: Henk van de Voorde Foto: Kees Bennema Naam: Willem Butz (43) Functie: directeur Stoffels Cleaning en Hago food industry Bedrijf: Stoffels Cleaning is een toonaangevend regionaal schoonmaakbedrijf waar 850 mensen werkzaam zijn, veelal parttimers. Bijzonderheden: Een deel van de omzet van Stoffels Cleaning is per 1 januari 2006 afge splitst en ondergebracht bij Hago food indus try. Het reguliere regionale schoonmaken van kantoren en scholen vindt plaats door Stoffels Cleaning, het landelijke reinigen van productie omgevingen en machines in de foodsector door Hago food industry. Bij dit bedrijf werken in middels 450 mensen. Locatie foto: de Stoel staat in het kantoor Roosendaal. Het hoofdkantoor van de bedrij ven is Terneuzen. Andere vestigingen zijn in Waal re en Lelystad. Hoe bevalt deze stoel? Ik zit weinig op mijn eigen kantoorstoel omdat ons werk op locatie van de klant geschiedt. Dus daar moet ik zijn. Daar naast vindt er veel overleg op verschil lende locaties plaats met de medewer kers. Figuurlijk gezien bevalt deze stoel prima. Het is een leuke functie, hoewel het niet altijd gemakkelijk is om eindver antwoordelijke te zijn. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de medewer kers en het delen van succes geeft je energie en voldoening. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Na mijn studie aan de Hogere Hotel school in Maastricht heb ik vijfjaar ge werkt bij KLM catering services in Schiphol. Ik vond het bedrijf te groot, te log en te bureaucratisch. Je bent er een klein radertje in een grote machine en hebt nauwelijks binding met het eind product. Ik ben bij toeval bij Stoffels Cleaning terechtgekomen. Op een reü nie van de hotelschool sprak ik Marco Apers, destijds bedrijfsleider en later di recteur van Stoffels Cleaning. Hij had een commercieel medewerker nodig. In 1993 werd ik verkoopleider en vanaf 1997 was ik dne jaar commercieel direc teur in Engeland bij Indigo Services Group, waar Stoffels Cleaning destijds deel van uitmaakte (inmiddels is Stoffels Cleaning onderdeel van Vebego Interna tional). In 2000 keerde ik terug naar Ne derland voor de functie van directeur van Stoffels Cleaning. Welke stoel heeft u het meest gevormd? De 'Engelse stoel'. In een ander land met een eigen cultuur ben je erg aangewezen op jezelf want er is geen sociale omge ving meer waar je op kunt terugvallen. Je moet het met de mensen daar zien te rooien. Je moet op een goede manie sa menwerken. Engeland is een mooi land met omgangsvormen waar we in Neder land een puntje aan kunnen zuigen. Ne derlanders hebben een directe manier van zaken doen, soms te direct. Engelsen zijn altijd erg beleefd, ook in het zaken doen. Zeker in het begin dacht ik dat men ja zei, maar het bleek een hele keu rige manier om nee te zeggen. Het eerste halfjaar had ik daar veel moeite mee. Wat betekent het bedrijf voor u? Het stelt me in staat te groeien, te ont wikkelen als persoon. Je wordt steeds ge confronteerd met nieuwe kansen en mo gelijkheden. Tegelijkertijd moetje ook met tegensla gen om kunnen gaan en je mensen blij ven inspireren. Dat lukt alleen in nauwe samenwerking met het team. Dat team geeft mij ook weer inspiratie en energie om tegenslagen te pareren en zelf van het succes te genieten. Wat betekent u voor het bedrijf? Moeilijke vraag. Ik zie mij vooral als in spirator. Ik probeer mijn mensen en thousiast te krijgen en leg ze uit waar ze tegenaan kunnen lopen bij de uitvoering van hun werkzaamheden. Waarover piekert u? Ik pieker niet, maar denk wel veel na over de toekomst van het bedrijf. Hoe kunnen we scherp blijven, hoe kunnen het bedrijf en haar medewerkers zich blijven ontwikkelen. Ik denk veel na over hoe we ons kunnen onderscheiden van al die concurrenten. Schoonmaken is een dis-satisfier: het wordt alleen beleefd als het niet gebeurt, anders wordt het voor kennisgeving aangenomen. Het wordt vaak gezien als kostenpost waar men niet veel voor wil betalen. De schoonmaakbranche is een verdringings- markt: Groeien ten koste van de concur rentie. Wij onderscheiden ons niet als een van de vele prijsduikers, maar door een professionele vorm van dienstverle ning. We blijven continu investeren in onze organisatie. Wanneer bent u het meest in uw element? Als de medewerkers enthousiast zijn. de boodschap begrijpen en zichzelf ontwik kelen. Wij zijn een pro-actieve dienst verlener die denkt in termen van oploss ingen in plaats van problemen. Als ik zie hoe goed de medewerkers zich ontwik kelen, geeft me dat een flinke 'boost'. Ze stralen enthousiasme uit, voelen zich be trokken bij product en klant. Schoonma ken is geen tastbaar product. Je beleeft het pas als het niet gebeurt, maar de klant krijgt door ons enthousiasme veelal een goed gevoel. Teveel bedrijven gaan uit van iets wat niet kan. Wij zijn alleen geïnteresseerd in iets wat wel kan en hoe zaken opgelost kunnen worden. In excu ses en bezwaren zijn we niet geïnteres seerd. We hebben er lol in om zaken ge regeld te krijgen. Als u niet bij Stoffels Cleaning werkte, dan..? Dan zou ik ergens anders werken met mensen. Ik vind het erg leuk om samen met andere mensen iets voor elkaar te krijgen. Ik had bewust voor de hotel school gekozen vanwege de factor mens: gastvrijheid en dienstverlening. Nadeel is dat je in de horeca moet werken als an deren plezier hebben. Waar komt u uw stoel voor uit? Voor hardlopen: duurlopen, marathons. Ik heb inmiddels drie marathons gelo pen: Rotterdam (2005), New York (2006) en Vise (2007, België. Ik ben nu in training voor de marathon van Rot terdam in april 2008. Mijn ambitie is om een keer een marathon te lopen onder de vier uur. Mijn beste tijd is tot dusverre vier uur en twaalf minuten. De eerlijk heid gebiedt te zeggen dat ik te weinig uit mijn stoel kom om te trainen, gemid deld slechts één a twee keer per week. Tijdens de marathon van New York (44.000 deelnemers) kreeg ik echt kip penvel toen we First Avenue in Manhat tan opdraaiden. Je loopt de brug af en er klinkt een aanzwellend gegons. Uitein delijk staan er een miljoen mensen langs de kant te juichen. In Rotterdam is er 'slechts' een deelnemersveld van 12.000, maar ook daar krijg ik een brok in de keel als die onder aanvoering van Lee Towers massaal 'You'll never walk alone' zingen. Dat zijn momenten die je een enorme kick geven. Wat is uw ambitie? De jaarlijkse omzet van Hago food in dustry (in 2007 14 miljoen euro) in twee jaar tijd verdubbelen. We willen met Ha go dè autoriteit worden op het gebied van schoonmaken van productiebedrij ven. We bieden ondersteuning in de rui me zin van het woord, niet alleen schoonmaken, maar ook inpakwerk- zaamheden, en dergelijke. Met Stoffels Cleaning willen we jaarlijks gestaag blij ven groeien en hèt toonaangevende schoonmaakbedrijf in de regio zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 72