Lachen of niet lachen bij T.A.N.G.O. Eerbetoon en passie rond de Zeeland Suite j? lil#8^1N H0 3. illTliiliPr I IsU u s PZC Woensdag 2 januari 2008 3 5 Jos de Jonge brengt kleinkunstvoorstelling in De Wegwijzer. door Ali Pankow MIDDELBURG - De puntjes tussen de letters staan er niet voor niks. T.A.N.G.O. is de titel van het klein- kunstprogramma, waarmee Mid delburger los de Jonge zaterdag 12 en vrijdag 18 januari in theater De Wegwijzer in Nieuw- en Sint-Joos- land staat. „Het tangoverhaal is een van de ro de draden, maar er zijn meer the ma's. Elke letter staat voor één daarvan", zegt De Jonge. De afgelo pen jaren trad hij vooral op met so lotoneel, onder meer Dagboek van een Gek, Job en Machiavelli. Toch begon hij ooit met een cabaretesk optreden in het Middelburgse Mi- nitheater. „Eigenlijk heb ik de kleinkunst nooit helemaal losgela ten. Bij bruiloften en partijen wil ik nog wel eens een hilarische kant laten zien." Ook in Machiavelli zat behoorlijk wat humor, maar De Jonge moest ervaren dat het publiek daar soms 'Het tangoverhaal is een van de rode draden, maar er zijn meerdere thema's' niet goed raad mee wist. „Ik voel de gewoon dat er werd geaarzeld of er wel of niet gelachen mocht worden", zegt De Jonge. Met T.A.N.G.O. hoopt hij die code wat duidelijker af te geven. Hij beoefent bij Al Azar in Middel burg al enige tijd met veel plezier het tangodansen. „Dat is heel wat anders dan folkloristisch dansen, wat ik voorheen deed. Vooral tan godansers zullen mijn ervaringen herkennen", verwacht De Jonge. Volgens hem is het vooral zaak bij tango dat leidende vrouwen leren te volgen en dat volgende mannen het initiatief gaan nemen. De Middelburger houdt van hilari sche verhalen en situaties, maar be dient zich daarbij nimmer van grof of plat taalgebruik. Hij houdt meer van een poëtische invals Jos de Jonge in de kleinkunstvoorstelling T.A.N.G.O. hoek. Andere verhaallijnen, naast het tangoverhaal, heeft hij ge maakt rond ambtenaren en La Co- conette, een verhaal over een man in zijn cocon. Verder zitten er tal van andere, wat lossere fragmen foto Els Dominicus ten door het programma gelar deerd. De muzikale intermezzo's komen uit het werk van componis ten als Astor Piazolla, Osvaldo Pug- liese en Adolfo Carabelli, allemaal tango-melodieën dus. De Jonge krijgt tegenspel van dans partner Annemiek van den Berg, die de tango volgens hem uitste kend beheerst. Elke zomer vertoeft de amateur to neelspeler kleinkunstenaar wel één of twee weken bij Buiten kunst, waar professionele kunste naars workshops aanbieden. Hij kreeg daar enkele bruikbare advie zen voor het schrijven van cabaret teksten en voor de performance. Anderzijds hoorde hij één van de docenten ook ooit zeggen: „Zeeuw en schrijven geen soul." Daar wil hij graag het tegendeel van bewij zen. „Je moet dichterbij me komen. Je blijft een meneer op afstand. Dan voel ik me niet betrokken", consta teerde de cabaretière Hester Ma- crander toen De Jonge bij haar te rade ging. „Dat advies heeft me echt een stuk verder geholpen", luidt zijn conclusie. Verder weet hij zich gesteund door de reacties op zijn teksten over zijn jongste zoon Steven. Evenals bij zijn toneelvoorstellin gen deed De Jonge wederom een beroep op zijn vaste regisseur Jo- han Bodrij-Kwok. „Kleinkunst ligt Johan bijzonder goed. Hij is zelf een getalenteerd en humoristisch spreker bij allerlei officiële gelegen heden. Hij heeft een goed gevoel of de humor al of niet werkt. Dat geldt trouwens ook voor Anne miek van den Berg. Beiden heb ben positief meegedacht over deze voorstelling. Dat heeft er ook wel eens toe geleid dat er een tekst, die ik zelf erg mooi vond, is geschrapt. Een kwestie van kill your darlings dus." De vormgeving is sober gehouden, volgens De Jonge. Op de achter grond van het podium staan diver se instrumenten. Volgens hem wekt dat een indruk van een zeer muzikale artiest. „En ik doe ook wat met al die instrumenten", glimlacht hij. T.A.N.G.O., zat. 12 en vrij. 18 jan., Nieuw- en Sint-Joosland, Theater De Wegwijzer, 20.30 uur. Lotte Bovi zingt in een lichtgevende galajapon liederen uit de opera Gianni Schicci van Giacomo Puccini. foto Ruben Oreel Muzikaal vuurwerk bij Nieuwjaarsconcert in Revolution Gallery. door Ali Pankow MIDDELBURG - De stem komt van ver, maar steeds dichterbij. Lang zaam dringt het besef door dat wel iswaar de muziek via de geluidsdra ger klinkt, maar dat er live wordt gezongen. En dan staat ze daar plots in de deuropening: Lotte Bo vi, mezzo-sopraan met een dijk van een stem in een licht gevende galajapon. Muzikaal vuurwerk én ontroering bij het publiek marke ren dit bijna magisch moment tij dens het Nieuwjaarsconcert gister middag in Revolutions too.oooetc Gallery in Middelburg. Het blijkt een festijn waarin pas sie, bezieling en eerbetoon vere nigd worden. Passie past perfect bij Lotti Bovi. Ze manifesteert zich niet alleen als getalenteerd zange res, maar toont zich ook een gewel dig performer. Tijdens het beken de Habanera van Georges Bizet ontpopt ze zich letterlijk als Car men uit de gelijknamige opera. Ze stapt uit haar galajapon om in een pikante zwarte/rode creatie verder te zingen. Ze sluit haar optreden af met een kostelijke compositie waarin uitroepen van stripfiguren worden gemixt. Het initiatief voor deze bijeen komst komt van Ad van 't Veer van de stichting Documentatie centrum Nieuwe Muziek Zeeland De Zeeland Suite van Gust Romijn voor het eerst in zijn geheel tentoongesteld. i.o. (DoCNMZ). Hij legt het waar om daarvan uit. Deze nieuwe stich ting wil dat veel unieks van Nieu we Muziek bewaard blijft. Hij schetst de mogelijkheden van een archief en het kweken van betrok kenheid van het publiek door mid del van concerten, tentoonstellin gen, cd's en dvd's. Hoe boeiend een koppeling tussen muziek en beeldende kunst kan zijn, blijkt ter plekke. Van 't Veer verricht op verzoek van galeriehouder Willi am Verstraeten deze middag ook de opening van de expositie Zee land Suite 1951-1992 van Gust Ro mijn. Het lukt de inmiddels 85-jari ge kunstenaar niet meer hier ook persoonlijk aanwezig te zijn, maar zijn unieke werk ademt zijn geest. Romijn liet zich inspireren door De Zeeland-Suite, het muzikale meesterwerk van Leo Cuypers uit 1997. Drie grote schilderijen, die elk ook weer uit verschillende schilderijen bestaan, zijn het resul taat. Ze worden nu voor het eerst geëxposeerd en zijn tot en met 31 januari hier te zien. De tv-film Zee land Suite en optredens van Bob Driessen (saxofoon) en Geoffrey Madge (piano) vullen verder de avond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 61