Lachen of niet lachen bij T.A.N.G.O.
Eerbetoon en passie rond de Zeeland Suite
j? lil#8^1N H0
3. illTliiliPr
I IsU u s
PZC Woensdag 2 januari 2008 3 5
Jos de Jonge brengt
kleinkunstvoorstelling
in De Wegwijzer.
door Ali Pankow
MIDDELBURG - De puntjes tussen
de letters staan er niet voor niks.
T.A.N.G.O. is de titel van het klein-
kunstprogramma, waarmee Mid
delburger los de Jonge zaterdag 12
en vrijdag 18 januari in theater De
Wegwijzer in Nieuw- en Sint-Joos-
land staat.
„Het tangoverhaal is een van de ro
de draden, maar er zijn meer the
ma's. Elke letter staat voor één
daarvan", zegt De Jonge. De afgelo
pen jaren trad hij vooral op met so
lotoneel, onder meer Dagboek van
een Gek, Job en Machiavelli. Toch
begon hij ooit met een cabaretesk
optreden in het Middelburgse Mi-
nitheater. „Eigenlijk heb ik de
kleinkunst nooit helemaal losgela
ten. Bij bruiloften en partijen wil
ik nog wel eens een hilarische
kant laten zien."
Ook in Machiavelli zat behoorlijk
wat humor, maar De Jonge moest
ervaren dat het publiek daar soms
'Het tangoverhaal is een van
de rode draden, maar er zijn
meerdere thema's'
niet goed raad mee wist. „Ik voel
de gewoon dat er werd geaarzeld
of er wel of niet gelachen mocht
worden", zegt De Jonge. Met
T.A.N.G.O. hoopt hij die code wat
duidelijker af te geven.
Hij beoefent bij Al Azar in Middel
burg al enige tijd met veel plezier
het tangodansen. „Dat is heel wat
anders dan folkloristisch dansen,
wat ik voorheen deed. Vooral tan
godansers zullen mijn ervaringen
herkennen", verwacht De Jonge.
Volgens hem is het vooral zaak bij
tango dat leidende vrouwen leren
te volgen en dat volgende mannen
het initiatief gaan nemen.
De Middelburger houdt van hilari
sche verhalen en situaties, maar be
dient zich daarbij nimmer van
grof of plat taalgebruik. Hij houdt
meer van een poëtische invals
Jos de Jonge in de kleinkunstvoorstelling T.A.N.G.O.
hoek. Andere verhaallijnen, naast
het tangoverhaal, heeft hij ge
maakt rond ambtenaren en La Co-
conette, een verhaal over een man
in zijn cocon. Verder zitten er tal
van andere, wat lossere fragmen
foto Els Dominicus
ten door het programma gelar
deerd. De muzikale intermezzo's
komen uit het werk van componis
ten als Astor Piazolla, Osvaldo Pug-
liese en Adolfo Carabelli, allemaal
tango-melodieën dus.
De Jonge krijgt tegenspel van dans
partner Annemiek van den Berg,
die de tango volgens hem uitste
kend beheerst.
Elke zomer vertoeft de amateur to
neelspeler kleinkunstenaar wel
één of twee weken bij Buiten
kunst, waar professionele kunste
naars workshops aanbieden. Hij
kreeg daar enkele bruikbare advie
zen voor het schrijven van cabaret
teksten en voor de performance.
Anderzijds hoorde hij één van de
docenten ook ooit zeggen: „Zeeuw
en schrijven geen soul." Daar wil
hij graag het tegendeel van bewij
zen.
„Je moet dichterbij me komen. Je
blijft een meneer op afstand. Dan
voel ik me niet betrokken", consta
teerde de cabaretière Hester Ma-
crander toen De Jonge bij haar te
rade ging. „Dat advies heeft me
echt een stuk verder geholpen",
luidt zijn conclusie. Verder weet
hij zich gesteund door de reacties
op zijn teksten over zijn jongste
zoon Steven.
Evenals bij zijn toneelvoorstellin
gen deed De Jonge wederom een
beroep op zijn vaste regisseur Jo-
han Bodrij-Kwok. „Kleinkunst ligt
Johan bijzonder goed. Hij is zelf
een getalenteerd en humoristisch
spreker bij allerlei officiële gelegen
heden. Hij heeft een goed gevoel
of de humor al of niet werkt. Dat
geldt trouwens ook voor Anne
miek van den Berg. Beiden heb
ben positief meegedacht over deze
voorstelling. Dat heeft er ook wel
eens toe geleid dat er een tekst, die
ik zelf erg mooi vond, is geschrapt.
Een kwestie van kill your darlings
dus."
De vormgeving is sober gehouden,
volgens De Jonge. Op de achter
grond van het podium staan diver
se instrumenten. Volgens hem
wekt dat een indruk van een zeer
muzikale artiest. „En ik doe ook
wat met al die instrumenten",
glimlacht hij.
T.A.N.G.O., zat. 12 en vrij. 18 jan.,
Nieuw- en Sint-Joosland, Theater De
Wegwijzer, 20.30 uur.
Lotte Bovi zingt in een lichtgevende galajapon liederen uit de opera Gianni
Schicci van Giacomo Puccini. foto Ruben Oreel
Muzikaal vuurwerk bij
Nieuwjaarsconcert in
Revolution Gallery.
door Ali Pankow
MIDDELBURG - De stem komt van
ver, maar steeds dichterbij. Lang
zaam dringt het besef door dat wel
iswaar de muziek via de geluidsdra
ger klinkt, maar dat er live wordt
gezongen. En dan staat ze daar
plots in de deuropening: Lotte Bo
vi, mezzo-sopraan met een dijk
van een stem in een licht gevende
galajapon. Muzikaal vuurwerk én
ontroering bij het publiek marke
ren dit bijna magisch moment tij
dens het Nieuwjaarsconcert gister
middag in Revolutions too.oooetc
Gallery in Middelburg.
Het blijkt een festijn waarin pas
sie, bezieling en eerbetoon vere
nigd worden. Passie past perfect
bij Lotti Bovi. Ze manifesteert zich
niet alleen als getalenteerd zange
res, maar toont zich ook een gewel
dig performer. Tijdens het beken
de Habanera van Georges Bizet
ontpopt ze zich letterlijk als Car
men uit de gelijknamige opera. Ze
stapt uit haar galajapon om in een
pikante zwarte/rode creatie verder
te zingen. Ze sluit haar optreden af
met een kostelijke compositie
waarin uitroepen van stripfiguren
worden gemixt.
Het initiatief voor deze bijeen
komst komt van Ad van 't Veer
van de stichting Documentatie
centrum Nieuwe Muziek Zeeland
De Zeeland Suite van Gust
Romijn voor het eerst in zijn
geheel tentoongesteld.
i.o. (DoCNMZ). Hij legt het waar
om daarvan uit. Deze nieuwe stich
ting wil dat veel unieks van Nieu
we Muziek bewaard blijft. Hij
schetst de mogelijkheden van een
archief en het kweken van betrok
kenheid van het publiek door mid
del van concerten, tentoonstellin
gen, cd's en dvd's. Hoe boeiend
een koppeling tussen muziek en
beeldende kunst kan zijn, blijkt
ter plekke. Van 't Veer verricht op
verzoek van galeriehouder Willi
am Verstraeten deze middag ook
de opening van de expositie Zee
land Suite 1951-1992 van Gust Ro
mijn. Het lukt de inmiddels 85-jari
ge kunstenaar niet meer hier ook
persoonlijk aanwezig te zijn, maar
zijn unieke werk ademt zijn geest.
Romijn liet zich inspireren door
De Zeeland-Suite, het muzikale
meesterwerk van Leo Cuypers uit
1997. Drie grote schilderijen, die
elk ook weer uit verschillende
schilderijen bestaan, zijn het resul
taat. Ze worden nu voor het eerst
geëxposeerd en zijn tot en met 31
januari hier te zien. De tv-film Zee
land Suite en optredens van Bob
Driessen (saxofoon) en Geoffrey
Madge (piano) vullen verder de
avond.