m media Nieuw menu voor restaurantsite iens 53 iens.nl timmert aan de weg. De site met restaurantrecensies wil Europa in. Herman Stil over negen jaar iens.nl media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 29 december 2007 Eind 1998 was iens.nl één van de eerste websites die de hulp inriep van in ternetters bij de beoorde lingen van restaurants. Samen met prijzen- wichelaar kieskeurig.nl stond iens.nl aan de wieg van wat later met de verschrikkelijke term Web 2.0 zou worden aangeduid: de gebruiker is de baas. Het begin van iens.nl was bescheiden, met zestig recensenten en een databank vol restaurants die nog met de hand was ingetikt. Ne gen jaar later zijn er zeventigdui zend 'inspecteurs' en bestrijkt de si te heel voedselserverend Nederland. In die negen jaar is de site niet noe menswaardig veranderd. Een recen sie uit 1998 telt in het eindoordeel nog even zwaar als een oordeel van vorige week. En dat is niet eerlijk, zegt lens Boswijk. „Restaurants ver anderen voortdurend. Het perso neel verloopt, er komt een nieuwe chef en een nieuwe eigenaar. Dan is het niet eerlijk dat een oud oordeel, dat helemaal niet meer opgaat, zo belangrijk blijft." Op de vernieuwde ienssite tellen recente recensies dan ook zwaarder dan oude oordelen. De verbouwing blijft zeker niet cosmetisch, zegt Boswijk. „In negen jaar zijn de mogelijkheden van inter net veel groter geworden. We deden niets met foto's of filmpjes. Dat kon toen ook helemaal niet. Nu is dat onontkoombaar." Iemand die zijn gerecht met zijn mobieltje fotogra feert, of een filmpje maakt van de zaak, kan het resultaat straks bij de recensie zetten. De participatie van restauranthou ders wordt groter dan nu. „Zij kun nen straks bij ons hun gegevens uit gebreider dan nu publiceren en kun nen bijvoorbeeld openingstijden van hun zaak aanpassen. Als ze een webabonnement nemen, kunnen ze ook melden dat er bijvoorbeeld een nieuwe souschef is of kan een nieuw menu worden aangekon digd." Voor de goede orde: aan de recen sies kunnen ze niet tornen. Wel kunnen restaurateurs straks via een 'iensbox' in conclaaf met de beoor delaars. „Iedereen kan zien wie een recensie heeft geschreven, zonder persoonsgegevens natuurlijk. Is het iemand die één restaurant per jaar bezoekt, of is het een superproever foto ANP met twintig recensies in een jaar? Gebruikers kunnen zo ook hun favo riete recensenten volgen." Informatie te over, maar Boswijk realiseert zich dat niet iedere iens- gebruiker op een stortvloed aan de tails zit te wachten. Er komt dan ook de mogelijkheid om te kiezen voor basisinformatie of volledige be schrijvingen. Ook worstelt ze met de vraag of al die informatie gratis moet blijven. „Het onderhouden van de website wordt met de dag duurder, zeker als we met foto's en filmpjes gaan werken. In het buiten land is betaalde restaurantinforma tie al heel normaal. Wij zijn er nog niet uit, voorlopig gebeurt het niet." Ook wordt gewerkt aan een variant voor mobieltje of binnenzakcompu ter. „Probleem is dat de telecombe- drijven nog niet zo ver zijn. Wat je wilt, is dat je midden op straat ziet welke restaurants er in jouw buurt zijn. Maar daar moeten de providers wel aan toe zijn. Net zoals restaura teurs nog lang niet zo ver zijn dat ze hun klanten via een mailtje of sms kunnen laten reserveren. Driekwart van de restaurants heeft geen websi te of die is niet te vinden." Zeker is wel dat iens.nl niet alleen in Nederland blijft. De eerste buiten landse gids, Antwerpen, is al ver schenen, een proef om te bekijken wat er mogelijk is. België, Duits land, Scandinavië en Oost-Europa behoren volgens Boswijk zeker tot de groeimogelijkheden. Inmiddels is iens.be in de lucht, evenals iens.eu, waar al een opzetje van de Europese toekomst te proe ven is. Uiteindelijk moet elk land een eigen website krijgen, maar op de achtergrond draait dezelfde data bank vol Europese restaurants. Elk land, op één na. „Ik denk niet dat de Fransen bereid zijn van hun ge loof in Michelin af te stappen. We kijken nu in veertig Europese ste den of een restaurantgids er haal baar is." Voorop staat dat een lokale partner ermee aan de slag moet. Dat riekt naar een franchisemodel, waarbij iens.nl zijn merknaam en databank beschikbaar stelt. „Dat kan. We wil len dat alle gegevens in één databa se komen, die je overal op dezelfde manier doorzoekt. Zo kan je bijvoor beeld een Duitser die jouw favoriete restaurant in Amsterdam heeft gere censeerd, volgen tot in Berlijn." Boswijk doet daarbij een stapje op- zij. Er komt een nieuwe directeur bij iens.nl die zich vooral met de website en de achterliggende tech niek bezighoudt. „Ik heb een hore- ca-achtergrond en wil me veel meer met strategie en de naamsbekend heid van lens bezighouden." Ook gaat Boswijk nieuwe activiteiten uit proberen. Ze is onontkoombaar het gezicht van de site. „Restaurants bel len mij ook, omdat ze op de site wil len. Maar lens zit iedere dag bij hen aan tafel. Iedereen is lens." www.iens.nl m Reageren? redactie.media@wegener.nl Ook papieren gidsen I Van de bijna een miljoen euro die restaurantgids iens.nl jaarlijks omzet, is zo'n 50 pro cent afkomstig van de website. De andere helft komt van papier, lens geeft al sinds het be gin papieren gidsen uit, aan de hand van de recensies die ook op de website te zien zijn. Nederland wordt nu afgedekt met drie gidsen: naast Amsterdam ook Zuid-Holland en een greep uit heel Nederland. Uitgebreider zijn de speciale gidsen die het bedrijf maakt, zoals de gids met de vijfhonderd best beoordeelde gelegenheden of het overzicht van afhaalrestaurants. Daarnaast kunnen bedrijven en instellingen bij iens.nl hun eigen gids laten samenstellen. I lens houdt het ook niet meer alleen bij restaurants. Samen met bookings.com is de site begonnen met het doormeten van hotels. En er wordt gewerkt aan een Europese recensie site voor musea. Om nog maar te zwijgen van alle nevenactiviteiten, zoals de proeversacademie, waar schoolkinderen wordt geleerd wat echte smaak is. Leuke, interessante of spraakmakende websites en digitale televisiekanalen. redactie.media@wegener.nl 024-3650570 De beroemdheden in hun jonge jaren Sterren zijn ook maar gewone men sen. Ze hebben wat meer geld dan de normale mens en ze kunnen al les kopen wat hun hartje begeert, maar ook zij hebben wel eens hun dag niet. En dan staat er natuurlijk net een paparazzo klaar om de meest grappige, onflatteuze en soms wat schrikbarende foto's te schieten. Ook leuk zijn de jeugdfo to's van de sterren. We kunnen weer zwijmelen bij de stem van Jan van Veen Jarenlang presenteerde Jan van Veen het romantische radioprogram ma Candlelight waarin hij met zijn zwoele stem gedichten van luiste raars voorlas. Helaas stopte het pro gramma begin 2003. Dit jaar kwam Candlelight weer terug en draagt Jan van Veen via internetradio opnieuw iedere avond tussen 22.00 en 23.00 uur de mooiste gedichten voor, afge wisseld met stemmige muziek. Een videogids die zich aanpast aan je smaak Zoveel tv-kanalen en al die leuke vi deo-filmpjes op internet. Het is soms lastig kiezen. Zie.nl, een nieu we online tv- en webvideogids, pro beert orde in de chaos te scheppen. Maak een persoonlijke videogids maken en geef reacties op de aange boden programma's. De 'kijkwolk' op de site, die gevuld is met leuke tips, past zich vervolgens aan je ei gen smaak aan. 'EenVandaag' volgt strijd om het Witte Huis op de voet Actualiteitenprogramma EenVan daag is een site gestart die in het te ken staat van de Amerikaanse presi dentsverkiezingen. Op de site is al les te vinden over de strijd om het Witte Huis. Naast het laatste nieuws en achtergronden uit de VS zijn er onder meer exclusieve reportages te bekijken. Ook handig voor infor matie over het Amerikaanse kiessys teem en de voorverkiezingen. www.celebrities.fun.ms www.candlelight.nl www.zie.nl usa.eenvandaag.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 93