m media u 51 ONS-KENT-ONS 0900-NEPPERIJ PROLETEN-TV BN'ERS IN DE BOCHT-TV VOETBABBELEN PROGRAMMA'S VOOR BN'ERS DIE NOG TIJD OVER HADDEN-TV IN HET DIEPE HALVE-ZOLEN-TV media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 29 december 2007 Het 'vriendenclubje' van Mat- thijs van Nieuwkerk groeit en groeit. Dankzij De wereld Draait Door is hij uiterst populair, zeker bij collega's die iets te verkopen hebben. Een nieuwe dvd, een boek, een film die wel een héél uur reclame kan gebruiken, zoals eerder Zwartboek en Alles is Lief de een hele aflevering kregen toe bedeeld. Bel Matthijs en je zit ge bakken. We kijken graag hoor, daar niet van, maar het ons kent ons-ge halte van DWDD begint beden kelijke vormen aan te nemen. Si dekick Martin Bril haalde on langs zijn dochters van stal in een nogal gênante poging een originele draai te geven aan de promotie van zijn laatste boek. Tafeldame Sophie Hilbrand kreeg alle tijd reclame te maken voor de film waarin ze speelt. Ta felheer Giel Beelen verkocht er zijn tv-programma. Sidekick Hu- go Borst prees bij Matthijs eerder een kledinglijn en een nieuw boek aan en vaste medewerker Leo Blokhuis kreeg tijd voor zijn boek en de theatershow die hij heeft gemaakt met zijn vriendin Ricky Koole. Zo krijg je, samen met z'n allen, het programma makkelijk vol. Mag het volgend jaar een onsje minder, Matthijs? 'Hoe heet je, Bas?' 'Noem een au tomerk waar een A in voorkomt. Nee, Marcedes is volgens mij fout, mevrouw!' Tja, die belspel- len. 'Denk je serieus dat we hier de hele dag mensen zitten te belaze ren?', waagde een presentatrice de kijkers doodserieus te vragen, terwijl ze op haar eerlijkst in de camera blikte. Ja dus. Het justi tieel onderzoek is hopelijk de nekslag voor dit omstreden gen re, bedacht om de kijkers met be hulp van stompzinnigheid zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Beroemd werden de spellen ove rigens vooral door (voorheen) Kopspijkers en De Wereld Draait Door. Zo zag een groot publiek dat het IQ.van deelnemers en 'presentatrette's', zoals een van de dames zichzelf betitelde, el kaar niet ontloopt. Meest geden kwaardige belspeltv-moment: de (Zweedse), naar eigen zeggen on gestelde presentatrette die voor de camera moest braken van haar eigen programma. 'Brand is erger', was zo'n gevleugelde uitdrukking van Big Brofher-kandidaat Bart 'wie kent hem nog' Spring in 't Veld, winnaar van de eerste editie van Big Brother. Op televisiegebied is er sinds de opkomst van reality-tv heel veel erger dan de ergste vlammenzee. De Gouden Kooi bijvoorbeeld, de uit de koers gevlogen opvolger van Big Brother met, erg genoeg, opnieuw gewone mensen in de hoofdrol. Nou ja, gewoon... John de Mols kapitale villa met zwembad en jacuzzi blijkt de perfecte kweekkas voor een nieuw soort tv-persoonlijkheid: de tv-proleet. Dit extreem assertief/agressief type mens wordt gekenmerkt door een beperkt, van straattaal doorspekt vocabulaire, een niet te harden geldingsdrang en een voorliefde voor eindeloos weken in een bubbelende tobbe, niets doen en het bedrijven van seks in de buurt van één of meer camera's, onderwijl roepend: 'Wie komt er even een condoom brengen?' Resultaat: volstrekt overbodige televisie. Grootste nieuwjaarswens voor 2008 is dan ook een jaar zonder proleten-tv. Een wens tegen beter weten in, want De Gouden Kooi blijft zeker tot maart bestaan. We hebben nog steeds geen BN'er 'gewoon' zien zitten wezen op de wc-pot, al kwam Patty Brard ooit angstwekkend dichtbij met haar openbare tv-ontslakkingskuur. Verder lijkt niets te gortig. De BN'ers staan nog immer te trappelen om hun 'menselijke' kant te laten zien, meestal stomtoevallig net voorafgaand aan een tour nee, een nieuwe plaat of voorstelling. Schaatsend, dansend, balancerend op de top van een menselijke pira mide in de piste. Of, nog makkelijker, in een soap over hun eigen le ven. Hoe minder daarin gebeurt, hoe beter het scoort. Dus zien we Goor de weg kwijtraken op een ezelcamping, Jan Smit zitten grijn zen in zijn ruime touringcar, diens kameraden Nick 8t Simon zwe tend in de Surinaamse jungle rondsjokken en André Rieu onder het dekbed kruipen op zijn onafscheidelijk rode bedbankje. Als je denkt dat je als kijker alles wel hebt gezien, blijkt Volendammer Jan Keizer ook weer aan de docusoap. De Tros, die eerder Adieu BZN bracht, komt binnenkort met Het Leven Na BZN. Veelbelovend format, want hoe is dat leven volgens Jan Keizer? „Beter nog dan tijdens." Wilfred Cenee, Willem van Hanegem, Humberto Tan, Jan Joost van Cangelen en Johan Oerksen van Voetbal Insite. foto Nick van Ormondt/RTL Het is een genre apart, het eindeloze geneuzel voor en na een voet balwedstrijd, bij voorkeur door vijftigers die zichzelf bijzonder se rieus nemen. Honderden kostbare televisie-uren worden er jaarlijks weggezeurd en weggekankerd door Johan, Hugo, Hans, Louis en col lega-ego's. Met name als het Nederlands elftal speelt, krijgt de kijker niet te evenaren staaltjes azijnpissen voorgeschoteld. „Als ik thuis kom van een televisieanalyse, vraagt mijn vrouw: 'wat heb je ge zegd?' Dan zeg ik: al sla je me dood", zei Johan Cruyff eens over zijn tv-activiteiten. Ondanks al die vermeende deskundigheid aan de ana lysetafels overstijgt het niveau van de commentaren zelden dat in de gemiddelde Hollandse huiskamer. Daar is een simpele verklaring voor, aldus analyse-keizer Johan Derksen - de man heeft zelfs een fanclub! „Ik ken mensen die er honderd keer meer verstand van heb ben, maar als die aan tafel iets heel genuanceerd gaan zitten uitleg gen, valt heel Nederland in slaap." Vandaar dus. Misschien wel hoog tijd voor dé transfer van 2008: alle voetbalanalytici naar Saudi-Ara- bië, Australië of Rusland. Als het maar ver weg is. Afgelopen zomer stuntelden min of meer bekende Nederlanders zich al interviewend door de zomer heen in Wat heet, een regelrechte kloon van een luchtige gesprekkenreeks die de Amsterdamse stadszender AT5 al vele jaren brengt. BN'ers die BN'ers ondervragen over alles en (vooral) niets, een uitgelezen manier om de nog niet ingevulde uurtjes in het schema vol te plempen. Een bekend gezicht verkleint immers het risico van een al te grote flop. Meer succes had bijvoorbeeld Ranking the stars, waarin een hele rits soapies en aankomende talenten met be hulp van sloten champagne hun ziel, zaligheid en seksuele voorkeuren blootlegden. Het meest recente voor beeld in deze tv-categorie is Kerst met Marc-Marie en Yvon, wederom een bij elkaar gejat en ook nog slordig uit gevoerd format, dat volledig leunde op de aanwezigheid van twee populaire BN'ers met wat gaatjes in hun agenda. Laten we hopen dat het duo nu, na de kerst, geen tijd meer over heeft. Je ziet ze het steeds vaker, de laatste tijd: sterretjes of soapies die net komen kijken en niet bijster veel te melden hebben, krijgen meteen een eigen pro gramma. Het overkwam Onder weg naar Morgen-soapie Jo- lanthe Cabau van Kasbergen, tegenwoordig vooral de alarme rend vermagerde vriendin van Jan Smit. Na een vliegende start bij BNN presenteert ze ko mend voorjaar het Tros-pro- gramma Twinzz, een talenten jacht voor tweelingen. Moni que Smit, de eveneens alarme rend vermagerde zus van..., werd bekend door zangpro gramma Just the Two of Us, kennelijk reden genoeg voor een eigen kinderprogramma, de Z@pp Kids Top Twintig. Nick 8c Simon, de zojuist door gebroken vrienden van..., kre gen opeens een docusoap. Zoop-acteur Ewout Genemans, die het niet haalde in Sterren Dansen Op Het Ijs, is begon nen bij Willem Wever en gaat vanaf januari dagelijks puzze len op tv met Sudokids. Ook bijzonder populair het af gelopen jaar: de tv-halve-zo- len. Want, zoals het oude ge zegde luidt: er lopen er meer buiten rond, dan er in het gek kenhuis zitten. Hele massa's kicken erop zichzelf voor het oog van de hele wereld voor paal te laten zetten. Dat bewij zen de kilometerslange rijen geheel ongetalenteerden bij fdols-audities. Of de vele aan meldingen voor programma's als Temptation Island, waar niet al te snuggere koppels zich op een tropisch eiland door de programmamakers la ten verleiden tot uitspattingen. Daar krijgen ze later nog heel veel spijt van! Al zouden programma's als die van Paul de Leeuw en Robert Jensen dan wel kunnen opdoe ken, zij kunnen alleen bestaan dankzij het leger tv-idioten. Mensen die de hartenwens koesteren in de studio in een chocoladebad te kunnen wor stelen, het eigen achterwerk voor de ganse natie in gips te laten gieten of een derrie- douche te kunnen nemen on der een stroom van spruitjes, worteltjes, bier en tomaten ketchup. f, Reageren? redactie.media@wegener.nl SBS6 gaat op zoek naar een Nederlandse lepelbuiger Uri Geiler is een bijzonder feno meen. De man kan met zijn gedach ten lepels buigen en kapotte horlo ges weer op gang brengen. SBS6 gaat vanaf 26 januari op zoek naar een Nederlandse opvolger van Gei ler. In De Nieuwe Uri Geiler gaan tien kandidaten met bijzondere gaven de strijd aan om te bepalen wie zich de Uri Geiler van Nederland mag noemen. Gelier zelf is bij elke live uitzending aanwezig. De kijker be paalt uiteindelijk wie de winnaar is. Voorafgaand aan de show zendt SBS op 25 januari de documentaire Het Fenomeen Uri Geiler uit. Kijkcijfers vanaf 1 januari inclusief uitgesteld kijken Bij het meten van kijkcijfers rappor teert Stichting Kijkonderzoek tot nu toe alleen over het kijkgedrag tij dens het moment van uitzenden. Vanaf 1 januari komt daar verande ring in. Vanaf dat moment wordt ook het kijken via een harddisk of vi deorecorder opgenomen in de kijk cijfers. Een opgenomen programma dat binnen zes dagen na uitzending alsnog wordt bekeken, gaat in het vervolg mee in de rapportage. Dit betekent dat de definitieve kijkcij fers van een programma pas na ze ven dagen vastgesteld kunnen wor den. Speciaal theaterprogramma op regionale televisie Het televisieproductiebedrijf IN2 van Ivo Niehe gaat volgend jaar een wekelijks programma over theater maken voor de regionale omroepen. Het programma gaat Theatertoppers heten. Het programma, dat elke week 25 minuten duurt, wordt tel kens gekoppeld aan een internetsi te, waarop de bezoeker informatie kan vinden over voorstellingen bij hem of haar in de buurt. Dat meldt de VandenEnde Foundation, die 140.000 euro in het project stopt. De Foundation gaf eerder financiële steun aan het programma Allemaal Film van Jeroen Krabbé. De Top 2000 volgens Veldhuis Kemper Cabaretduo Veldhuis Kemper heeft zijn eigen idee over de Top 2000. Ze vinden het onzin om Nothing Else Matters van Metallica te vergelijken met Sjakie Van De Hoek van Conny VandenBos. Dus ver delen ze de Top 2000 onder in op vallende categorieën. Zo passeren onder meer de categorieën Onbe grijpelijke teksten, Zangers die niet kunnen zingen en Liedjes die nooit in de Top 2000 hadden mogen staan. De Top 2000 Volgens Veldhuis Kemper is op oudejaarsavond om 21.10 uur te zien op Nederland 3.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 91