Hopeloos en rampzalig ill (I1 De krant 5 weken voor 15 euro! PZC Zeeuwse opvoedsteunpunten Zelzate vuilste stad Vlaanderen Top 2000 GRATIS PARKEREN IN CENTRUM GOES '1SST'* w T/M OUDJAAR! OOG m m m WwM, 2 Vrijdag 28 december 2007 PZC ERNSTJAN ROZENDAAL Ik ben vanochtend gewekt door 'Start me up' van de Sto nes. Hoewel deze column eerder is geschreven, kan ik het met een gerust hart beweren. Onze wekker staat namelijk op Radio 2. Daar wordt deze week de Top 2000 uitgezonden. In de vooraf gepubliceerde lijst heb ik kunnen lezen welke twaalf platen vanochtend tussen 7 en 8 aan de beurt waren. Aan die Top 2000 valt niet te ontkomen. Van tweede kerstdag tot Nieuwjaar wordt hij uitgezonden op de radio. Maar vorige week werden we ook al met dezelfde platen doodgegooid, want toen werden de hofleveranciers gedraaid, artiesten met twee of meer noteringen. En denk maar niet dat het voorbij is als straks het vuurwerk ontploft, want de hele Nieuwsjaarsdag krijgen we nog de Subtop 2000, platen die het net niet hebben gehaald. Dan heb ik het nog niet gehad over het introspel op inter net, de televisieprogramma's Top 2000 a gogo, Top 2000 Fina le en Top 2000 In Concert en de Top 2000 Krant waarover je in el ke supermarkt en tijdschriften kiosk je nek breekt. Stel je voor dat je ook nog het Top 2000 Popspel onder de kerstboom hebt gevonden. Ik zou me dan toch echt gaan afvragen waarom mijn vrouw zo'n hekel aan me heeft. Want ik kan inmiddels geen Top 2000 meer zien. Ik hou van popmuziek, ik hoor tot de doelgroep van nostalgische veertigplussers, mijn cd-kast staat vol met Springsteen, U2, Led Zeppelin en Queen, maar nu vergaat de trek in oliebollen me als ik alleen nog maar aan 'Bohemian Rhapsody' denk. In een van de talloze artikelen over de Top 2000 las ik laatst dat een oneerlijk plan is verijdeld van snoodaards die hun favo riete plaatje bij de verder volstrekt voorspelbare bovenste tien probeerden te krijgen. „Welk liedje was dat?", denk ik dan. Ik kan er maar één bedenken: 'Ouwe lullen moeten weg' van de Raggende Manne. Ik ga dat nu meteen keihard draaien. Mijn cd-kast staat vol met U2, Led Zeppelin en Queen COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs, Educatie, Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060, E-mail pzcfamilieberichten@wegenerdagbladen.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk één maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl De veerdienst tussen Vlissingen en Breskens ligt weer eens plat. De boot is aan, roepen politici. Maar wat denken de passagiers? door Raymond de Frel en Wilma Valk Het fiets-voetveer zal ze ker tot maandag 7 ja nuari niet varen. De Prins Willem-Alexan- der ligt al geruime tijd in het dok voor groot onderhoud, terwijl de Prinses Maxima na een botsing met de wal in dichte mist wacht op een twee dagen durende repara tie van een gat in haar romp. Voor 3 januari is er geen dok beschik baar, dus moeten passagiers ook de komende dagen nog per bus naar Vlissingen of Breskens wor den vervoerd. Expolitant Veolia kreeg de voor bije dagen klachten, al valt het vol gens manager John van de Broek nog mee. „We hebben geluk dat veel van onze vaste klanten in de ze feestperiode geen gebruik ma ken van de boot. Aan de andere kant missen we, zeker bij mooi weer, nu wel wat toeristen." Nou ja, er zijn toeristen die wel de gelijk in de bus stappen, zo leert een kijkje op de parkeerplaats bij het veerplein in Breskens. Een Duits en diverse Belgische kente kens bevolken het parkeerterrein. „Als je alleen bent, loont het om met de bus te gaan. Want dan is een kaartje voor het veer (nu ook geldig voor de busrit) voordeliger dan een rit met de auto en tol voor de Westerscheldetunnel. Maar ben je met vier mensen, dan kun je beter met de auto gaan", re kent een buschauffeur uit. Ja, er valt haar wel eens wat ge mopper ten deel. „Maar het is toch fantastisch dat er een alternatief is? Ik moet extra werken, ik had ei genlijk vrij vandaag, maar ik geef er niets om. Ik vind mijn werk na melijk hartstikke leuk." Dat is nog eens optimisme, waar menig passa gier een voorbeeld aan zou kun nen nemen. Wille Seijnesael is werknemer bij de Schelde. Hij heeft geen auto en is dus aangewezen op de boot. Ze moeten nu een uur rondrijden, worden aan de boot in Vlissingen afgezet en hopen dat daar dan het busje van de Schelde nog staat om ze verder te brengen. Sicco van Exter baalt vreselijk: „Zotter moet het niet worden. We kunnen er wel het hele jaar over praten. Het is gewoon hopeloos, rampzalig voor Zeeuws-Vlaande- ren. Ik ben verbaasd dat er niet méér wordt geklaagd. Daar zijn wij Zeeuws-Vlamingen misschien te nuchter voor. We komen gere geld te laat op ons werk. Om na ons werk nog een beetje op tijd thuis te zijn, stoppen we eerder. Dat mag van onze baas, maar gaat wel van onze vakantiedagen af Vo rig jaar ben ik daardoor tussen de vijf en zeven dagen kwijtgeraakt. Wij boffen met onze baas, die be taalt ons abonnement voor de boot. Met eigen vervoer gaan zou gewoon extra kosten betekenen. Dat de reparaties zo lang duren is gewoon Belachelijk. Bij ons duurt het wikkelen van een generator maximaal drie weken en hier? We worden gewoon belazerd." Theo Corijn (19) heeft een vrien din in Goes. „Ik ga er elk weekend en nog een paar keer per week naar toe. Nu ben ik ruim twee uur onderweg. Schandalig." Benny van Voren is deze week ge lukkig vrij. Ik hoop dat het volgen de week allemaal is opgelost. Het is een grote bende. In het bedrijfs leven kunnen dit soort reparaties veel vlugger gebeuren. Er zouden heel wat zaken failliet gaan als het overal zo ging als bij BBA. Het is gewoon een politiek spel. Nu zijn we 's morgens te laat op ons werk en komen we 's avonds te laat thuis." Kommer en kwel De twee fiets-voetveren begon nen al met een valse start. Omdat de bemanning meer er varing moest opdoen en de steigers werden aangepast, kwamen de schepen later dan voorzien in de vaart. Op 2 maart 2004 was het zo ver dat zij de eerste overtocht konden maken. Meteen in de eerste maand lie pen de Willem-Alexander en de Maxima tegen problemen aan. De dag na Hemelvaart moesten zelfs tweehonderd passagiers achterblijven omdat de vervoerder, toen nog de BBA, het aanbod niet aankon. Eind mei 2004: brandje aan boord van de Maxima. Eind juni 2004 speelde een storm het veer parten. Tijdens de visserijfeesten in Breskens in 2004 was de Maxi ma uit de vaart. In juli 2005 technische proble men met de Willem-Alexan- der. Minder afvaarten in juni 2006 door technische problemen. In augustus 2006 wisselden bei de veerboten elkaar met pech af. Vervoerder Veolia meldde in fe bruari 2007 dat beide boten uit de vaart moesten in ver band met een inspectie. In september was het weer zo ver; de Willem-Alexander ging acht weken uit de vaart. De provincie stelt een onder zoek in naar de problemen. De Prinses Maxima. foto Peter Nicolai Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie GOES - GGD Zeeland, Zorgstroom en Allevo zetten opvoedsteunpun ten op. Ze bieden kortdurende pe dagogische begeleiding voor ou ders en opvoeders met kinderen in de leeftijd van o tot 19 jaar. De coördinatie van de opvoedsteun punten in Hulst, Oostburg en Ter neuzen lag al bij de GGD. Reimers- waal, Borsele en Middelburg ko men er bij. In Kapelle en Veere ko men nieuwe punten. r Parkeergarage Stadspoort niet gratis ZELZATE - Grensplaats Zelzate was de afgelopen dagen de ongezond ste plaats van Vlaanderen. Het fijn- stofgehalte in de lucht bleek tij dens de mistige dagen extreem hoog. Er werden gemiddelde waar den gemeten van 105 tot 115 micro gram, met een piek van 133 micro gram. De alarmgrens is in Vlaande ren zeventig microgram. In de Ne derlandse Kanaalzone was volgens burgemeester Jan Lonink van Ter neuzen geen sprake van alarmeren de berichten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2