Hopeloos en rampzalig
ill (I1
De krant 5 weken voor 15 euro!
PZC
Zeeuwse opvoedsteunpunten
Zelzate vuilste
stad Vlaanderen
Top 2000
GRATIS PARKEREN
IN CENTRUM GOES
'1SST'*
w
T/M OUDJAAR!
OOG
m m m WwM,
2 Vrijdag 28 december 2007 PZC
ERNSTJAN ROZENDAAL
Ik ben vanochtend gewekt door 'Start me up' van de Sto
nes. Hoewel deze column eerder is geschreven, kan ik het
met een gerust hart beweren. Onze wekker staat namelijk
op Radio 2. Daar wordt deze week de Top 2000 uitgezonden.
In de vooraf gepubliceerde lijst heb ik kunnen lezen welke
twaalf platen vanochtend tussen 7 en 8 aan de beurt waren.
Aan die Top 2000 valt niet te ontkomen. Van tweede kerstdag
tot Nieuwjaar wordt hij uitgezonden op de radio. Maar vorige
week werden we ook al met dezelfde platen doodgegooid,
want toen werden de hofleveranciers gedraaid, artiesten met
twee of meer noteringen. En denk maar niet dat het voorbij is
als straks het vuurwerk ontploft, want de hele Nieuwsjaarsdag
krijgen we nog de Subtop 2000, platen die het net niet hebben
gehaald. Dan heb ik het nog niet
gehad over het introspel op inter
net, de televisieprogramma's
Top 2000 a gogo, Top 2000 Fina
le en Top 2000 In Concert en de
Top 2000 Krant waarover je in el
ke supermarkt en tijdschriften
kiosk je nek breekt. Stel je voor dat je ook nog het Top 2000
Popspel onder de kerstboom hebt gevonden. Ik zou me dan
toch echt gaan afvragen waarom mijn vrouw zo'n hekel aan
me heeft. Want ik kan inmiddels geen Top 2000 meer zien. Ik
hou van popmuziek, ik hoor tot de doelgroep van nostalgische
veertigplussers, mijn cd-kast staat vol met Springsteen, U2,
Led Zeppelin en Queen, maar nu vergaat de trek in oliebollen
me als ik alleen nog maar aan 'Bohemian Rhapsody' denk.
In een van de talloze artikelen over de Top 2000 las ik laatst
dat een oneerlijk plan is verijdeld van snoodaards die hun favo
riete plaatje bij de verder volstrekt voorspelbare bovenste tien
probeerden te krijgen. „Welk liedje was dat?", denk ik dan. Ik
kan er maar één bedenken: 'Ouwe lullen moeten weg' van de
Raggende Manne. Ik ga dat nu meteen keihard draaien.
Mijn cd-kast staat vol
met U2, Led Zeppelin
en Queen
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs, Educatie, Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060, E-mail
pzcfamilieberichten@wegenerdagbladen.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
één maand voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
De veerdienst tussen
Vlissingen en Breskens ligt
weer eens plat. De boot is
aan, roepen politici. Maar
wat denken de passagiers?
door Raymond de Frel
en Wilma Valk
Het fiets-voetveer zal ze
ker tot maandag 7 ja
nuari niet varen. De
Prins Willem-Alexan-
der ligt al geruime tijd in het dok
voor groot onderhoud, terwijl de
Prinses Maxima na een botsing
met de wal in dichte mist wacht
op een twee dagen durende repara
tie van een gat in haar romp. Voor
3 januari is er geen dok beschik
baar, dus moeten passagiers ook
de komende dagen nog per bus
naar Vlissingen of Breskens wor
den vervoerd.
Expolitant Veolia kreeg de voor
bije dagen klachten, al valt het vol
gens manager John van de Broek
nog mee. „We hebben geluk dat
veel van onze vaste klanten in de
ze feestperiode geen gebruik ma
ken van de boot. Aan de andere
kant missen we, zeker bij mooi
weer, nu wel wat toeristen."
Nou ja, er zijn toeristen die wel de
gelijk in de bus stappen, zo leert
een kijkje op de parkeerplaats bij
het veerplein in Breskens. Een
Duits en diverse Belgische kente
kens bevolken het parkeerterrein.
„Als je alleen bent, loont het om
met de bus te gaan. Want dan is
een kaartje voor het veer (nu ook
geldig voor de busrit) voordeliger
dan een rit met de auto en tol
voor de Westerscheldetunnel.
Maar ben je met vier mensen, dan
kun je beter met de auto gaan", re
kent een buschauffeur uit.
Ja, er valt haar wel eens wat ge
mopper ten deel. „Maar het is toch
fantastisch dat er een alternatief
is? Ik moet extra werken, ik had ei
genlijk vrij vandaag, maar ik geef
er niets om. Ik vind mijn werk na
melijk hartstikke leuk." Dat is nog
eens optimisme, waar menig passa
gier een voorbeeld aan zou kun
nen nemen.
Wille Seijnesael is werknemer bij
de Schelde. Hij heeft geen auto en
is dus aangewezen op de boot. Ze
moeten nu een uur rondrijden,
worden aan de boot in Vlissingen
afgezet en hopen dat daar dan het
busje van de Schelde nog staat om
ze verder te brengen.
Sicco van Exter baalt vreselijk:
„Zotter moet het niet worden. We
kunnen er wel het hele jaar over
praten. Het is gewoon hopeloos,
rampzalig voor Zeeuws-Vlaande-
ren. Ik ben verbaasd dat er niet
méér wordt geklaagd. Daar zijn
wij Zeeuws-Vlamingen misschien
te nuchter voor. We komen gere
geld te laat op ons werk. Om na
ons werk nog een beetje op tijd
thuis te zijn, stoppen we eerder.
Dat mag van onze baas, maar gaat
wel van onze vakantiedagen af Vo
rig jaar ben ik daardoor tussen de
vijf en zeven dagen kwijtgeraakt.
Wij boffen met onze baas, die be
taalt ons abonnement voor de
boot. Met eigen vervoer gaan zou
gewoon extra kosten betekenen.
Dat de reparaties zo lang duren is
gewoon Belachelijk. Bij ons duurt
het wikkelen van een generator
maximaal drie weken en hier? We
worden gewoon belazerd."
Theo Corijn (19) heeft een vrien
din in Goes. „Ik ga er elk weekend
en nog een paar keer per week
naar toe. Nu ben ik ruim twee uur
onderweg. Schandalig."
Benny van Voren is deze week ge
lukkig vrij. Ik hoop dat het volgen
de week allemaal is opgelost. Het
is een grote bende. In het bedrijfs
leven kunnen dit soort reparaties
veel vlugger gebeuren. Er zouden
heel wat zaken failliet gaan als het
overal zo ging als bij BBA. Het is
gewoon een politiek spel. Nu zijn
we 's morgens te laat op ons werk
en komen we 's avonds te laat
thuis."
Kommer en kwel
De twee fiets-voetveren begon
nen al met een valse start.
Omdat de bemanning meer er
varing moest opdoen en de
steigers werden aangepast,
kwamen de schepen later dan
voorzien in de vaart.
Op 2 maart 2004 was het zo
ver dat zij de eerste overtocht
konden maken.
Meteen in de eerste maand lie
pen de Willem-Alexander en
de Maxima tegen problemen
aan. De dag na Hemelvaart
moesten zelfs tweehonderd
passagiers achterblijven omdat
de vervoerder, toen nog de
BBA, het aanbod niet aankon.
Eind mei 2004: brandje aan
boord van de Maxima.
Eind juni 2004 speelde een
storm het veer parten.
Tijdens de visserijfeesten in
Breskens in 2004 was de Maxi
ma uit de vaart.
In juli 2005 technische proble
men met de Willem-Alexan-
der.
Minder afvaarten in juni 2006
door technische problemen.
In augustus 2006 wisselden bei
de veerboten elkaar met pech
af.
Vervoerder Veolia meldde in fe
bruari 2007 dat beide boten
uit de vaart moesten in ver
band met een inspectie.
In september was het weer zo
ver; de Willem-Alexander ging
acht weken uit de vaart.
De provincie stelt een onder
zoek in naar de problemen.
De Prinses Maxima.
foto Peter Nicolai
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
GOES - GGD Zeeland, Zorgstroom
en Allevo zetten opvoedsteunpun
ten op. Ze bieden kortdurende pe
dagogische begeleiding voor ou
ders en opvoeders met kinderen
in de leeftijd van o tot 19 jaar. De
coördinatie van de opvoedsteun
punten in Hulst, Oostburg en Ter
neuzen lag al bij de GGD. Reimers-
waal, Borsele en Middelburg ko
men er bij. In Kapelle en Veere ko
men nieuwe punten.
r
Parkeergarage Stadspoort niet gratis
ZELZATE - Grensplaats Zelzate was
de afgelopen dagen de ongezond
ste plaats van Vlaanderen. Het fijn-
stofgehalte in de lucht bleek tij
dens de mistige dagen extreem
hoog. Er werden gemiddelde waar
den gemeten van 105 tot 115 micro
gram, met een piek van 133 micro
gram. De alarmgrens is in Vlaande
ren zeventig microgram. In de Ne
derlandse Kanaalzone was volgens
burgemeester Jan Lonink van Ter
neuzen geen sprake van alarmeren
de berichten.