Binnenland 'Jonge trucker 'Het loopt veel te krijgt vaker ongeluk' 1 Stunt P Komst gratis schoolboek stokt GRATIS PARKEREN Wolkers krijgt eigen museum 27 December 2007 4 Januari 2008 4 Donderdag 27 december 2007 PZC Meer onervaren chauffeurs op de weg door campagne. CD Moolj PAAI2 WW££bZ MOOrZ BEN VAN AF VO-Raad: EU-regels zorgen voor vertraging bij bestellingen. in de parkeergarages van Middelburg! Middelburg... is m winkelen! DEN HAAG - Het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs bedreigt de verkeersveiligheid in Neder land. Dat komt doordat chauffeurs lange dagen maken om goederen op tijd af te kunnen leveren en daardoor soms vermoeid achter het stuur zitten. De massale werving van nieuwe (en doorgaans jonge) chauffeurs om het tekort te dringen heeft tot gevolg dat de komende jaren rela tief veel onervaren truckers op de weg zitten. Zij veroorzaken vooral in hun eerste jaren meer ongeluk ken. Daarvoor waarschuwen de vakbonden CNV en FNV en oplei dingsinstituut VTL, de Vakoplei ding Transport en Logistiek. „Soms is sprake van roofbouw", zegt Jan Heilig van de FNV. Zijn CNV-collega Joost van Egmond: „De verkeersveiligheid komt in het geding als chauffeurs van vracht wagens worden overbelast." Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat het aantal ernstige onge vallen met vrachtwagens toe neemt. Op snelwegen daalde het aantal grote ongelukken niet, en dat is tegen de trend van het overi ge verkeer in. Ongelukken met vrachtwagens op de snelwegen veroorzaken vrijwel altijd lange files en vertragingen. Enkele soorten ongevallen, waar onder het inrijden op een file of kantelen, duiden volgens verkeers- deskundigen op gebrek aan con centratie of ervaring. De branche schat het tekort aan chauffeurs op dit moment op circa 5500. Het Project Extra Chauffeurs heeft dit jaar 3500 nieuwe chauf feurs opgeleverd. Daardoor zijn di verse opleidingen bij het instituut VTL al volgeboekt voor begin vol gend jaar. Het aantal nieuwe chauf feurs dat de weg opging was overi gens door de aantrekkende econo mie maar net voldoende om het te kort niet verder op te laten lopen. Opleidingsinstituut VTL is blij met het succes van de wervings campagne, maar plaatst er wel een kanttekening bij. Volgens de instel ling veroorzaken onervaren truckers meer aanrijdingen. „Als je meer instroom genereert, is een lo gisch gevolg dat er meer ongeluk ken gebeuren", zegt directeur Ger Ros. De Inspectie Verkeer en Water staat (IVW) is de afgelopen maan den druk bezig geweest met een verkennend onderzoek naar de werkdruk van chauffeurs van vrachtwagens. De uitkomsten zijn met de transportbranche bespro ken, maar nog niet bekendge maakt. „We blijven de transportbe drijven in de gaten houden", is al les wat een woordvoerder van de Inspectie op dit moment kwijt wil. Het enorme tekort aan vrachtwagenchauffeurs wreekt zich op de weg. Truckers maken lange werkdagen en zijn moe. Nieuwe chauffeurs hebben Er bestaat een tekort aan vracht wagenchauffeurs. Dit jaar zijn veel extra truckers geworven maar deze jonge chauffeurs zor gen voor meer ongevallen. nog weinig ervaring en maken sneller brokken. door Rudi Buis H et-is druk rond de feestdagen, verzucht de 37-jarige John. Op het parkeerterrein van AC Restaurant Bodegraven langs de A12 klimt hij in zijn truck, een grote Volvo-op- legger volgestouwd met meubelen. „Of ik wel eens slaperig achter het stuur zit? Als je mijn achternaam en die van mijn baas niet noemt: ja. Ik moet me wel eens dwingen om geconcentreerd te blijven." De noodzaak om bij de les te blij ven beseft chauffeur John maar al te goed, met een oplegger van cir ca 8.000 kilo 'onder z'n kont'. Eén verkeerde stuurbeweging of iets te laat remmen kan fataal zijn. Toch zoeken de planners op het bedrijf waar hij werkt de randen op van de rij- en rusttijdenregelge ving. Soms gaan ze er zelfs over heen. „Ik heb de laatste jaren geen SUNWARE Kerstballenbox Rode of zilverkleurige deksel. Voor 48 kerstballen. 46 X 36,5 X 25,5 cm. Exd. kerstballen. per stuk IJrï *0% Aanbieding geldig t/m 30 december 2007. HET WORDT PRACHTIG MET PRAXIS HILVERSUM - Jan Wolkers krijgt mo gelijk een eigen museum. Dat heeft zijn weduwe, Karina Wol kers, dinsdagavond gezegd in het radioprogramma Met het oog op Morgen. „Er komt waarschijnlijk een soort museum of in ieder ge val een plek waar Jan z'n schilde rijencollectie naartoe gaat en daar moet ook een archief komen van zijn literaire werken en brieven", zei Karina Wolkers. De schrijver, schilder en beeldhou wer Wolkers overleed op 19 okto ber op 81-jarige leeftijd. Het is nog niet bekend waar het werk van ho mo universalis Wolkers precies heengaat. Volgens zijn weduwe ging Wolkers' voorkeur uit naar Leiden. brokken gemaakt, eerlijk. Maar wat ik af en toe zie op de weg be zorgt me rillingen. Hoe vaak het nét goed gaat, on-ge-lo-fe-lijk!", zegt hij voordat hij zijn voertuig weer in beweging zet. Nog geen honderd meter verderop discussiëren transportwerkgevers, opleiders en vakbonden over het chauffeurstekort. Er klinkt ap plaus, want in een jaar tijd hebben diverse wervingsprojecten bijna 3500 nieuwe chauffeurs opgele verd. Een probleem is dat de vraag naar truckers door de aantrekkende eco nomie in Europa zo sterk is geste gen, dat op een bestand van 95.000 chauffeurs nog steeds 5500 vacatures openstaan. Dat is even veel als een jaar geleden. Een te kort dat nog verder zal oplopen omdat nieuwe wetgeving in aan tocht is. Daarin wordt bepaald dat de gemiddelde werkweek van 55 uur naar 48 uur gaat. Op de bijeenkomst gaat het vooral over het belang van transport voor de economie. Vertegenwoordiger Joost van Egmond van vakbond CNV: „Ik ken transporteurs die van gekkigheid niet meer weten hoe ze de pallets van A naar B moeten brengen." Zijn FNV-collega Jan Heilig spreekt van een 'nijpend pro bleem', want zonder transport staat in Europa alles stil. „Kijk maar eens naar het verloop van de recente chauffeursstaking van Ita lië." Allemaal waar, maar dat het chauf feurstekort óók gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid wordt steeds duidelijker. Deskundigen durven bij gebrek aan harde onder zoeksgegevens geen direct verband te leggen. Maar in de kerncijfers verkeersveiligheid van Rijkswater staat valt wel op dat het aantal ern stige ongevallen met vrachtwagens toeneemt. In 2005 vielen bij ongelukken waarbij vrachtwagens waren be trokken nog 96 doden. Vorig jaar is dat aantal gestegen naar 120. Dit zijn alleen de slachtoffers die niet in de vrachtwagen zaten, maar bij voorbeeld in een auto waarop die was ingereden. In 2006 was de vrachtauto in 61 ge vallen de veroorzaker van een do delijk ongeval, tegenover 51 keer in 2005. Vooral op snelwegen gaat het mis, meestal omdat vrachwagenchauf- feurs onvoldoende afstand hou den. Of dat door vermoeidheid komt, durft Jan Heilig (FNV) niet met zekerheid te zeggen. „Maar er bestaat wel een duidelijk verband tussen ongevallen en vermoeid heid. Bovendien is het druk voor de chauffeurs, soms is er sprake van roofbouw op mensen." Als die toestand lang aanhoudt, leidt dat tot een hoger ziekteverzuim én meer ongelukken doordat chauf- DEN HAAG - De invoering van gra tis schoolboeken in het voortgezet onderwijs wordt bedreigd door Eu ropese aanbestedingsregels. De VO-Raad, de koepel van schoolbesturen, vreest dat de boe ken niet op tijd besteld kunnen worden en heeft om ontheffing ge vraagd. Komend schooljaar gaan niet langer de ouders maar scho len de boekenpakketten van leer lingen betalen. Scholen met meer dan 750 leerlingen zijn daarvoor meer dan 230.000 euro kwijt, het bedrag dat als drempel geldt voor verplichte Europese aanbesteding. Daardoor moeten naast Nederland se ook andere Europese uitgeverij en en distributeurs de kans krijgen om mee te dingen naar de order. Europees aanbesteden is volgens de VO-Raad tijdrovend, omdat er een bestek moet worden geschre ven dat in Brussel ingeleverd moet worden. Scholen hebben daar geen ervaring mee en moeten de kennis inkopen. De VO-Raad ver wacht dat de aanbestedingsproce dure al gauw twintig weken vergt. De Raad adviseert haar leden daar om de aanbesteding wel in gang te zetten maar daarbij te mikken op het schooljaar 2009-2010. Voor ko mend schooljaar worden de boe ken gewoon bij de vaste Neder landse leveranciers afgenomen, met als verschil dat de rekening niet naar ouders maar naar het be stuur gaat. VO-Raad-voorzitter Sjoerd Slagter noemt het 'volstrekt dwaas' te denken dat buitenlandse bedrijven Nederlandstalige school boeken aanbieden. „Nederland moet weer eens het braafste jonge tje van de klas zijn." Volgens de koepel van schoolbe- sturen kunnen gratis lesboeken voor het onderwijs door tijdro vende Europese aanbestedingsre gels niet op tijd worden besteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 4