Binnenland
'Jonge trucker 'Het loopt veel te
krijgt vaker
ongeluk'
1 Stunt P
Komst gratis
schoolboek stokt
GRATIS PARKEREN
Wolkers krijgt
eigen museum
27 December 2007
4 Januari 2008
4 Donderdag 27 december 2007 PZC
Meer onervaren
chauffeurs op de weg
door campagne.
CD
Moolj PAAI2 WW££bZ MOOrZ BEN VAN AF
VO-Raad: EU-regels
zorgen voor vertraging
bij bestellingen.
in de parkeergarages van Middelburg!
Middelburg... is m winkelen!
DEN HAAG - Het grote tekort aan
vrachtwagenchauffeurs bedreigt
de verkeersveiligheid in Neder
land. Dat komt doordat chauffeurs
lange dagen maken om goederen
op tijd af te kunnen leveren en
daardoor soms vermoeid achter
het stuur zitten.
De massale werving van nieuwe
(en doorgaans jonge) chauffeurs
om het tekort te dringen heeft tot
gevolg dat de komende jaren rela
tief veel onervaren truckers op de
weg zitten. Zij veroorzaken vooral
in hun eerste jaren meer ongeluk
ken. Daarvoor waarschuwen de
vakbonden CNV en FNV en oplei
dingsinstituut VTL, de Vakoplei
ding Transport en Logistiek.
„Soms is sprake van roofbouw",
zegt Jan Heilig van de FNV. Zijn
CNV-collega Joost van Egmond:
„De verkeersveiligheid komt in het
geding als chauffeurs van vracht
wagens worden overbelast."
Uit cijfers van Rijkswaterstaat
blijkt dat het aantal ernstige onge
vallen met vrachtwagens toe
neemt. Op snelwegen daalde het
aantal grote ongelukken niet, en
dat is tegen de trend van het overi
ge verkeer in.
Ongelukken met vrachtwagens op
de snelwegen veroorzaken vrijwel
altijd lange files en vertragingen.
Enkele soorten ongevallen, waar
onder het inrijden op een file of
kantelen, duiden volgens verkeers-
deskundigen op gebrek aan con
centratie of ervaring.
De branche schat het tekort aan
chauffeurs op dit moment op circa
5500. Het Project Extra Chauffeurs
heeft dit jaar 3500 nieuwe chauf
feurs opgeleverd. Daardoor zijn di
verse opleidingen bij het instituut
VTL al volgeboekt voor begin vol
gend jaar. Het aantal nieuwe chauf
feurs dat de weg opging was overi
gens door de aantrekkende econo
mie maar net voldoende om het te
kort niet verder op te laten lopen.
Opleidingsinstituut VTL is blij
met het succes van de wervings
campagne, maar plaatst er wel een
kanttekening bij. Volgens de instel
ling veroorzaken onervaren
truckers meer aanrijdingen. „Als je
meer instroom genereert, is een lo
gisch gevolg dat er meer ongeluk
ken gebeuren", zegt directeur Ger
Ros.
De Inspectie Verkeer en Water
staat (IVW) is de afgelopen maan
den druk bezig geweest met een
verkennend onderzoek naar de
werkdruk van chauffeurs van
vrachtwagens. De uitkomsten zijn
met de transportbranche bespro
ken, maar nog niet bekendge
maakt. „We blijven de transportbe
drijven in de gaten houden", is al
les wat een woordvoerder van de
Inspectie op dit moment kwijt
wil.
Het enorme tekort aan
vrachtwagenchauffeurs
wreekt zich op de weg.
Truckers maken lange
werkdagen en zijn moe.
Nieuwe chauffeurs hebben
Er bestaat een tekort aan vracht
wagenchauffeurs. Dit jaar zijn
veel extra truckers geworven
maar deze jonge chauffeurs zor
gen voor meer ongevallen.
nog weinig ervaring en
maken sneller brokken.
door Rudi Buis
H et-is druk rond de
feestdagen, verzucht
de 37-jarige John. Op
het parkeerterrein
van AC Restaurant
Bodegraven langs de A12 klimt hij
in zijn truck, een grote Volvo-op-
legger volgestouwd met meubelen.
„Of ik wel eens slaperig achter het
stuur zit? Als je mijn achternaam
en die van mijn baas niet noemt:
ja. Ik moet me wel eens dwingen
om geconcentreerd te blijven."
De noodzaak om bij de les te blij
ven beseft chauffeur John maar al
te goed, met een oplegger van cir
ca 8.000 kilo 'onder z'n kont'. Eén
verkeerde stuurbeweging of iets te
laat remmen kan fataal zijn.
Toch zoeken de planners op het
bedrijf waar hij werkt de randen
op van de rij- en rusttijdenregelge
ving. Soms gaan ze er zelfs over
heen. „Ik heb de laatste jaren geen
SUNWARE Kerstballenbox
Rode of zilverkleurige deksel.
Voor 48 kerstballen.
46 X 36,5 X 25,5 cm.
Exd. kerstballen.
per stuk IJrï *0%
Aanbieding geldig t/m 30 december 2007.
HET WORDT PRACHTIG
MET PRAXIS
HILVERSUM - Jan Wolkers krijgt mo
gelijk een eigen museum. Dat
heeft zijn weduwe, Karina Wol
kers, dinsdagavond gezegd in het
radioprogramma Met het oog op
Morgen. „Er komt waarschijnlijk
een soort museum of in ieder ge
val een plek waar Jan z'n schilde
rijencollectie naartoe gaat en daar
moet ook een archief komen van
zijn literaire werken en brieven",
zei Karina Wolkers.
De schrijver, schilder en beeldhou
wer Wolkers overleed op 19 okto
ber op 81-jarige leeftijd. Het is nog
niet bekend waar het werk van ho
mo universalis Wolkers precies
heengaat. Volgens zijn weduwe
ging Wolkers' voorkeur uit naar
Leiden.
brokken gemaakt, eerlijk. Maar
wat ik af en toe zie op de weg be
zorgt me rillingen. Hoe vaak het
nét goed gaat, on-ge-lo-fe-lijk!",
zegt hij voordat hij zijn voertuig
weer in beweging zet.
Nog geen honderd meter verderop
discussiëren transportwerkgevers,
opleiders en vakbonden over het
chauffeurstekort. Er klinkt ap
plaus, want in een jaar tijd hebben
diverse wervingsprojecten bijna
3500 nieuwe chauffeurs opgele
verd.
Een probleem is dat de vraag naar
truckers door de aantrekkende eco
nomie in Europa zo sterk is geste
gen, dat op een bestand van
95.000 chauffeurs nog steeds 5500
vacatures openstaan. Dat is even
veel als een jaar geleden. Een te
kort dat nog verder zal oplopen
omdat nieuwe wetgeving in aan
tocht is. Daarin wordt bepaald dat
de gemiddelde werkweek van 55
uur naar 48 uur gaat.
Op de bijeenkomst gaat het vooral
over het belang van transport voor
de economie. Vertegenwoordiger
Joost van Egmond van vakbond
CNV: „Ik ken transporteurs die
van gekkigheid niet meer weten
hoe ze de pallets van A naar B
moeten brengen."
Zijn FNV-collega Jan Heilig
spreekt van een 'nijpend pro
bleem', want zonder transport
staat in Europa alles stil. „Kijk
maar eens naar het verloop van de
recente chauffeursstaking van Ita
lië."
Allemaal waar, maar dat het chauf
feurstekort óók gevolgen heeft
voor de verkeersveiligheid wordt
steeds duidelijker. Deskundigen
durven bij gebrek aan harde onder
zoeksgegevens geen direct verband
te leggen. Maar in de kerncijfers
verkeersveiligheid van Rijkswater
staat valt wel op dat het aantal ern
stige ongevallen met vrachtwagens
toeneemt.
In 2005 vielen bij ongelukken
waarbij vrachtwagens waren be
trokken nog 96 doden. Vorig jaar
is dat aantal gestegen naar 120. Dit
zijn alleen de slachtoffers die niet
in de vrachtwagen zaten, maar bij
voorbeeld in een auto waarop die
was ingereden.
In 2006 was de vrachtauto in 61 ge
vallen de veroorzaker van een do
delijk ongeval, tegenover 51 keer in
2005.
Vooral op snelwegen gaat het mis,
meestal omdat vrachwagenchauf-
feurs onvoldoende afstand hou
den. Of dat door vermoeidheid
komt, durft Jan Heilig (FNV) niet
met zekerheid te zeggen. „Maar er
bestaat wel een duidelijk verband
tussen ongevallen en vermoeid
heid. Bovendien is het druk voor
de chauffeurs, soms is er sprake
van roofbouw op mensen." Als die
toestand lang aanhoudt, leidt dat
tot een hoger ziekteverzuim én
meer ongelukken doordat chauf-
DEN HAAG - De invoering van gra
tis schoolboeken in het voortgezet
onderwijs wordt bedreigd door Eu
ropese aanbestedingsregels.
De VO-Raad, de koepel van
schoolbesturen, vreest dat de boe
ken niet op tijd besteld kunnen
worden en heeft om ontheffing ge
vraagd. Komend schooljaar gaan
niet langer de ouders maar scho
len de boekenpakketten van leer
lingen betalen. Scholen met meer
dan 750 leerlingen zijn daarvoor
meer dan 230.000 euro kwijt, het
bedrag dat als drempel geldt voor
verplichte Europese aanbesteding.
Daardoor moeten naast Nederland
se ook andere Europese uitgeverij
en en distributeurs de kans krijgen
om mee te dingen naar de order.
Europees aanbesteden is volgens
de VO-Raad tijdrovend, omdat er
een bestek moet worden geschre
ven dat in Brussel ingeleverd moet
worden. Scholen hebben daar
geen ervaring mee en moeten de
kennis inkopen. De VO-Raad ver
wacht dat de aanbestedingsproce
dure al gauw twintig weken vergt.
De Raad adviseert haar leden daar
om de aanbesteding wel in gang te
zetten maar daarbij te mikken op
het schooljaar 2009-2010. Voor ko
mend schooljaar worden de boe
ken gewoon bij de vaste Neder
landse leveranciers afgenomen,
met als verschil dat de rekening
niet naar ouders maar naar het be
stuur gaat. VO-Raad-voorzitter
Sjoerd Slagter noemt het 'volstrekt
dwaas' te denken dat buitenlandse
bedrijven Nederlandstalige school
boeken aanbieden. „Nederland
moet weer eens het braafste jonge
tje van de klas zijn."
Volgens de koepel van schoolbe-
sturen kunnen gratis lesboeken
voor het onderwijs door tijdro
vende Europese aanbestedingsre
gels niet op tijd worden besteld.