Land Cruiser blijft koning in het terrein Checklist: hoe help je de auto de winter door? GM test elektro-auto Volt in de windtunnel De nieuwe Volkswagen Caddy Combi Maxi staat nu te schitteren bij ons in de showroom! Nieuwe Opel Vectra heet in 2008 Insignia Ford werkt aan ultieme RS-versie van Focus Open Chrysler Sebring op diesel of benzine PZC Donderdag 27 december 2007 1 9 Vroeger had je Jeeps en Land Rovers. Toen kwam Toyota met zijn Land Cruiser. Die zorgde ervoor dat eerstgenoemde modellen veel terrein verloren. De opvolger van de Land Cruiser 100 heet V8. door Rien van der Steen Op het Afrikaanse conti nent heeft hij de oude Land Rover al hele maal verdrongen. De geschiedenis van de Land Cruiser loopt bijna parallel aan die van Toyota zelf De terreinwagen ver scheen in 1951 in Japan en was in 1956 de eerste in serie geproduceer de Toyota die geëxporteerd werd. Toyota is klaar met de achtste gene ratie van het model, waarvan de topversie in april als eerste zijn op wachting maakt. De opvolger van topmodel Land Cruiser too heeft een nieuwe 4.5 li ter V8 turbodiesel met 286 pk. Die vervangt de 4.2 zescilinder lijnmo tor. De vierwielaangedreven Toyo ta heeft ook een nieuwe zestraps automaat en een vernieuwde 4.7 V8 benzinemotor met 288 pk. Als vijfpersoons kost de nieuwe schroefveren en een iets langere veerweg. Achter is de ophanging met vier armen hetzelfde geble ven. De stabilisatorstangen voor en achter zijn automatisch in- en uitschakelbaar. De benzineversie heeft Crawl Con trol, dat automatisch motorvermo gen en remdruk reguleert om de snelheid in het terrein constant tussen de 1 en 5 kilometer per uur te houden. De bestuurder hoeft al leen maar te sturen. Het schakelen van hoge naar lage gearing kan tot een rijsnelheid van 5 kilometer per uur met een schakelaar. Er is ook een schakelaar waarmee het middendiffèrentieel kan worden gesperd. De vijfzits-versie van de auto, die overigens nog altijd op een ladderchassis staat, heeft twaalf airbags, de zevenzits zelfs veertien. Toyota heeft geen model dat lan ger in de running is dan deze Land Cruiser. De eerste was de B] in 1951, aangedreven door een 3.4 liter zescilinder motor. Hij beklom als eerste auto Mount Fuji tot een hoogte van 2.500 meter. In 1954 werd hij omgedoopt tot Land Crui ser. In 1967 kwam de Land Cruiser Station Wagon FJ55V. De Europe se markt werd nog gedomineerd door Amerikaanse en Engelse vier wielaangedreven terreinwagens, maar Toyota dirigeerde de Jeeps en Land Rovers vooral dankzij een aanzienlijk betere bouwkwaliteit naar het tweede plan. De Toyota Land Cruiser met V8. De nieuwe terreinwagen blinkt uit in het trekken van een aanhanger. foto CPD Land Cruiser met dieselmotor en automaat 111.200 euro, met benzi ne en automaat wordt dat 121.400 euro. Voor de zevenpersoons ver sie komt daar een kleine drie mille bij. De Land Cruiser blinkt uit in het trekken van een aanhanger en hij mag daarbij tot niet minder dan 3.500 kilo gaan. Toyota claimt dat de Land Cruiser de best verkochte 4x4 ter wereld is met meer dan vijf miljoen rijders. Hij wordt in meer dan 140 landen verkocht en gebouwd in negen fabrieken. De nieuwe Land Cruiser V8 is ont worpen bij Toyota in Aichi (Ja pan) en is 6 centimeter langer en 3 centimeter breder geworden. De achterklep gaat in twee delen open. De tweede zitrij is neerklap baar. Voor kent de auto een beproefde double wishbone-ophanging met (P) AUTO POPPE ....wie anders www.oulopoppe.nl o 7 clec. zijn r- Vlissingen Terneuzen Hulst wij gesloten! Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Tel. (0114) 370100 Een accu slijt in de zomer en valt in de winter door de mand. foto CPD Opel lanceert in juli 2008 de opvol ger van de Vectra, de Insignia. De London Motor Show krijgt de pri meur. Na bijna twintig jaar wordt afscheid genomen van de naam Vectra. Opel verkoopt hem nu al leen nog maar als snelle Vectra OPC en Temptation/Executive-ver- sie vanaf 28.095 euro. Ford brengt in 2009 een nieuwe Focus RS uit. Hij wordt gebaseerd op de Focus ST. Technische details zijn er nog niet, maar medio vol gend jaar wordt een concept gepre senteerd. Het wordt de ultieme straatversie van de Focus. Zijn ver mogen ligt waarschijnlijk tussen de 260 en 300 pk. De Chrysler Sebring Convertible. foto CPD De nieuwe Chrysler Sebring Con vertible is te koop. Er is keuze uit een elektrisch bediende softtop of een hardtop, ook volautomatisch neerklapbaar. De auto heeft een 2.0 turbodiesel of een 2.7 V6 benzi nemotor. De diesel kost 39.000 eu ro, de 2.7 V6 drie mille meer. Hoe help je je auto (en daar mee jezelf) de winter door? Die vraag is weer ac tueel nu de temperaturen tot bene den het vriespunt zijn gezakt. Wie onderstaande tips opvolgt, zal een 'koude start' zoveel mogelijk beper ken. De (nacht)vorst van deze maand heeft bij de meeste garagebedrij ven voor extra drukte gezorgd, om dat veel accu's het door de lage temperaturen hebben begeven. Bij normale temperaturen zal een zwakke accu zijn diensten nog be wijzen, maar beneden het vries punt loopt de capaciteit zo ver te rug, dat de startmotor er niet meer op kan draaien. Vervanging van de accu is dan noodzakelijk. Soms wordt gezegd: een accu slijt in de zomer en valt in de winter door de mand. Want een accu wordt altijd zwakker in de kou. Bo vendien neemt de draaiweerstand van de koude motor fors toe. Hieronder enkele tips om een 'be vroren' auto weer toegankelijk te maken: Ontdooi de ruiten nooit door er heet water over te gooien. Het gro te temperatuursverschil kan voor barsten zorgen. Een goede krabber doet wonde ren. Er zijn ook spuitbussen met ruit- en slotontdooier. Het reservoir met ruitensproeier- vloeistof regelmatig nakijken en bijvullen met een vloeistof met an tivries (tot -30 graden Celsius). Vooral in de wintermaanden is de sproeier vaak nodig om vuil en pe kel van de voorruit te verwijderen. Het is verstandig deurrubbers in te smeren met vaseline of ze in te spuiten met een siliconenspray. Het voorkomt dat de rubbers vast vriezen. Startkabels en een sleepkabel in de auto kunnen veel ongemak voorkomen. Chevrolet presenteert bin nen afzienbare tijd een op zienbarende elektro-auto, de Volt. Die wordt momenteel in tensief in de windtunnel van Ge neral Motors aan de tand gevoeld om zijn aërodynamische eigen schappen te verbeteren. Want zo'n elektromobiel is veel meer dan gewone auto's gevoelig voor luchtweerstand. GM liet begin dit jaar in Detroit de baanbrekende Chevrolet Volt zien en is van plan die elektrisch aange dreven auto in productie te ne men. Aërodynamische verbetering is een cruciale stap om de actiera dius van die elektrische auto te ver groten. Daarom staat het voertuig veelvuldig in de windtunnel. Bij een conventionele auto speelt het voertuiggewicht een doorslag gevende rol voor het maximale be reik, de actieradius. Bij elektrische voortbeweging is het juist de aëro dynamica die het zwaarst weegt. De gemiddelde auto verspilt onge veer 20 procent van zijn energie als gevolg van luchtweerstand. Die luchtweerstand beïnvloedt naast het brandstofverbruik ook actiera dius, emissie en acceleratie. De aërodynamische ontwikkeling van een auto begint met een schaalmodel met een gedetailleer de bodemplaat en motorcomparti ment. Een computeranimatie be paalt de luchtdoorstroming naar de radiator en onder de motorkap. Op die manier wordt ook bekeken welke gevolgen bepaalde wijzigin gen in het design hebben voor de luchtweerstand. Volwaardige schaalmodellen verfijnen de vorm. Tenslotte wordt een prototype ge fabriceerd voor een fysiek teststa dium. Volgens GM heeft de Volt op dit moment een 30 procent la ger luchtweerstandcoëfficiënt dan in het oorspronkelijke concept. Het aerodynamica-laboratorium van GM werd eind jaren zeventig ingericht als reactie op de brand stoftekorten. Het lab herbergt de grootste windtunnel ter wereld voor het testen van auto's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19