Land Cruiser blijft koning in het terrein
Checklist: hoe help je
de auto de winter door?
GM test elektro-auto
Volt in de windtunnel
De nieuwe Volkswagen
Caddy Combi Maxi
staat nu te schitteren
bij ons in de showroom!
Nieuwe Opel Vectra
heet in 2008 Insignia
Ford werkt aan ultieme
RS-versie van Focus
Open Chrysler Sebring
op diesel of benzine
PZC Donderdag 27 december 2007 1 9
Vroeger had je Jeeps en
Land Rovers. Toen kwam
Toyota met zijn Land
Cruiser. Die zorgde ervoor
dat eerstgenoemde
modellen veel terrein
verloren. De opvolger van de
Land Cruiser 100 heet V8.
door Rien van der Steen
Op het Afrikaanse conti
nent heeft hij de oude
Land Rover al hele
maal verdrongen. De
geschiedenis van de Land Cruiser
loopt bijna parallel aan die van
Toyota zelf De terreinwagen ver
scheen in 1951 in Japan en was in
1956 de eerste in serie geproduceer
de Toyota die geëxporteerd werd.
Toyota is klaar met de achtste gene
ratie van het model, waarvan de
topversie in april als eerste zijn op
wachting maakt.
De opvolger van topmodel Land
Cruiser too heeft een nieuwe 4.5 li
ter V8 turbodiesel met 286 pk. Die
vervangt de 4.2 zescilinder lijnmo
tor. De vierwielaangedreven Toyo
ta heeft ook een nieuwe zestraps
automaat en een vernieuwde 4.7
V8 benzinemotor met 288 pk.
Als vijfpersoons kost de nieuwe
schroefveren en een iets langere
veerweg. Achter is de ophanging
met vier armen hetzelfde geble
ven. De stabilisatorstangen voor
en achter zijn automatisch in- en
uitschakelbaar.
De benzineversie heeft Crawl Con
trol, dat automatisch motorvermo
gen en remdruk reguleert om de
snelheid in het terrein constant
tussen de 1 en 5 kilometer per uur
te houden. De bestuurder hoeft al
leen maar te sturen. Het schakelen
van hoge naar lage gearing kan tot
een rijsnelheid van 5 kilometer
per uur met een schakelaar. Er is
ook een schakelaar waarmee het
middendiffèrentieel kan worden
gesperd. De vijfzits-versie van de
auto, die overigens nog altijd op
een ladderchassis staat, heeft
twaalf airbags, de zevenzits zelfs
veertien.
Toyota heeft geen model dat lan
ger in de running is dan deze
Land Cruiser. De eerste was de B]
in 1951, aangedreven door een 3.4
liter zescilinder motor. Hij beklom
als eerste auto Mount Fuji tot een
hoogte van 2.500 meter. In 1954
werd hij omgedoopt tot Land Crui
ser. In 1967 kwam de Land Cruiser
Station Wagon FJ55V. De Europe
se markt werd nog gedomineerd
door Amerikaanse en Engelse vier
wielaangedreven terreinwagens,
maar Toyota dirigeerde de Jeeps
en Land Rovers vooral dankzij een
aanzienlijk betere bouwkwaliteit
naar het tweede plan.
De Toyota Land Cruiser met V8. De nieuwe terreinwagen blinkt uit in het trekken van een aanhanger. foto CPD
Land Cruiser met dieselmotor en
automaat 111.200 euro, met benzi
ne en automaat wordt dat 121.400
euro. Voor de zevenpersoons ver
sie komt daar een kleine drie mille
bij.
De Land Cruiser blinkt uit in het
trekken van een aanhanger en hij
mag daarbij tot niet minder dan
3.500 kilo gaan. Toyota claimt dat
de Land Cruiser de best verkochte
4x4 ter wereld is met meer dan
vijf miljoen rijders. Hij wordt in
meer dan 140 landen verkocht en
gebouwd in negen fabrieken.
De nieuwe Land Cruiser V8 is ont
worpen bij Toyota in Aichi (Ja
pan) en is 6 centimeter langer en 3
centimeter breder geworden. De
achterklep gaat in twee delen
open. De tweede zitrij is neerklap
baar.
Voor kent de auto een beproefde
double wishbone-ophanging met
(P) AUTO POPPE ....wie anders
www.oulopoppe.nl
o 7 clec. zijn r- Vlissingen Terneuzen Hulst
wij gesloten! Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Tel. (0114) 370100
Een accu slijt in de zomer en valt in de winter door de mand. foto CPD
Opel lanceert in juli 2008 de opvol
ger van de Vectra, de Insignia. De
London Motor Show krijgt de pri
meur. Na bijna twintig jaar wordt
afscheid genomen van de naam
Vectra. Opel verkoopt hem nu al
leen nog maar als snelle Vectra
OPC en Temptation/Executive-ver-
sie vanaf 28.095 euro.
Ford brengt in 2009 een nieuwe
Focus RS uit. Hij wordt gebaseerd
op de Focus ST. Technische details
zijn er nog niet, maar medio vol
gend jaar wordt een concept gepre
senteerd. Het wordt de ultieme
straatversie van de Focus. Zijn ver
mogen ligt waarschijnlijk tussen
de 260 en 300 pk.
De Chrysler Sebring Convertible.
foto CPD
De nieuwe Chrysler Sebring Con
vertible is te koop. Er is keuze uit
een elektrisch bediende softtop of
een hardtop, ook volautomatisch
neerklapbaar. De auto heeft een
2.0 turbodiesel of een 2.7 V6 benzi
nemotor. De diesel kost 39.000 eu
ro, de 2.7 V6 drie mille meer.
Hoe help je je auto (en daar
mee jezelf) de winter
door? Die vraag is weer ac
tueel nu de temperaturen tot bene
den het vriespunt zijn gezakt. Wie
onderstaande tips opvolgt, zal een
'koude start' zoveel mogelijk beper
ken.
De (nacht)vorst van deze maand
heeft bij de meeste garagebedrij
ven voor extra drukte gezorgd, om
dat veel accu's het door de lage
temperaturen hebben begeven. Bij
normale temperaturen zal een
zwakke accu zijn diensten nog be
wijzen, maar beneden het vries
punt loopt de capaciteit zo ver te
rug, dat de startmotor er niet
meer op kan draaien. Vervanging
van de accu is dan noodzakelijk.
Soms wordt gezegd: een accu slijt
in de zomer en valt in de winter
door de mand. Want een accu
wordt altijd zwakker in de kou. Bo
vendien neemt de draaiweerstand
van de koude motor fors toe.
Hieronder enkele tips om een 'be
vroren' auto weer toegankelijk te
maken:
Ontdooi de ruiten nooit door er
heet water over te gooien. Het gro
te temperatuursverschil kan voor
barsten zorgen.
Een goede krabber doet wonde
ren. Er zijn ook spuitbussen met
ruit- en slotontdooier.
Het reservoir met ruitensproeier-
vloeistof regelmatig nakijken en
bijvullen met een vloeistof met an
tivries (tot -30 graden Celsius).
Vooral in de wintermaanden is de
sproeier vaak nodig om vuil en pe
kel van de voorruit te verwijderen.
Het is verstandig deurrubbers in
te smeren met vaseline of ze in te
spuiten met een siliconenspray.
Het voorkomt dat de rubbers vast
vriezen.
Startkabels en een sleepkabel in
de auto kunnen veel ongemak
voorkomen.
Chevrolet presenteert bin
nen afzienbare tijd een op
zienbarende elektro-auto,
de Volt. Die wordt momenteel in
tensief in de windtunnel van Ge
neral Motors aan de tand gevoeld
om zijn aërodynamische eigen
schappen te verbeteren. Want
zo'n elektromobiel is veel meer
dan gewone auto's gevoelig voor
luchtweerstand.
GM liet begin dit jaar in Detroit de
baanbrekende Chevrolet Volt zien
en is van plan die elektrisch aange
dreven auto in productie te ne
men. Aërodynamische verbetering
is een cruciale stap om de actiera
dius van die elektrische auto te ver
groten. Daarom staat het voertuig
veelvuldig in de windtunnel.
Bij een conventionele auto speelt
het voertuiggewicht een doorslag
gevende rol voor het maximale be
reik, de actieradius. Bij elektrische
voortbeweging is het juist de aëro
dynamica die het zwaarst weegt.
De gemiddelde auto verspilt onge
veer 20 procent van zijn energie
als gevolg van luchtweerstand. Die
luchtweerstand beïnvloedt naast
het brandstofverbruik ook actiera
dius, emissie en acceleratie.
De aërodynamische ontwikkeling
van een auto begint met een
schaalmodel met een gedetailleer
de bodemplaat en motorcomparti
ment. Een computeranimatie be
paalt de luchtdoorstroming naar
de radiator en onder de motorkap.
Op die manier wordt ook bekeken
welke gevolgen bepaalde wijzigin
gen in het design hebben voor de
luchtweerstand. Volwaardige
schaalmodellen verfijnen de vorm.
Tenslotte wordt een prototype ge
fabriceerd voor een fysiek teststa
dium. Volgens GM heeft de Volt
op dit moment een 30 procent la
ger luchtweerstandcoëfficiënt dan
in het oorspronkelijke concept.
Het aerodynamica-laboratorium
van GM werd eind jaren zeventig
ingericht als reactie op de brand
stoftekorten. Het lab herbergt de
grootste windtunnel ter wereld
voor het testen van auto's.