GOV bereidt publiek bruisend feestje met Oliver Bluesbabe voelt zich thuis in Kwadendamme Talent en oude rotten op negende editie van Indoorfestival. 32 Maandag 24 december 2007 PZC Bij het slotapplaus heeft ze rode koontjes van opwin ding. Haar oogjes stralen. Ze is drie turven hoog, wellicht amper zes jaar oud en ze heeft net haar eerste grote premiè re achter de rug. Het kleine meiske met de blonde vlechtjes staat onbe wust model voor de meerwaarde van het sterke staaltje amateur kunst dat muziektheater GOV le vert met de musical Oliver. De voorstelling ging zaterdag in De Mythe in Goes in première. Kinderen hebben er een belangrijk aandeel in. Naast overtuigend spel door Boudewijn Boonman in de telrol en Timothy van Berkel als Glipper, geldt de kracht van het collectief (De hoofdrollen worden bij toerbeurt ook even adequaat vertolkt door Bram Houg en Jus tin van Loon, zo bleek gisteren tij dens de matinee.) Direct bij het begin geeft de jeugd een helder visitekaartje af De scè ne van het 'pap eten' is een lust voor het oog. Hier zijn duidelijk ei sen gesteld door regie, choreogra fie en repetitor. Dat het hoog leg gen van de meetlat niet ten koste behoeft te gaan van het spelple- zier, blijkt eveneens. Op spranke lende wijzen nemen de jeugdige acteurs en zangers de toeschou wers voor zich in. Ze overtuigen en dwingen ook bewondering af met hun aftobde smoeltjes en droevige blikken als beklagens waardige weesjes. Het ritmisch ge tik van de houten lepels tijdens het 'papeten' zet de toon voor het bruisend feestje dat komen gaat. Tenor Johnny Imbrechts (mr. Bumble) en Daniëlle Gulden als mrs. Corney zetten die energie voort met een sprankelend duet. En wat jammer toch dat dan plot seling het doek valt voor een chan gement. Net op het moment dat je je als toeschouwer als het ware voelt overspoeld, wordt de voor stelling voor even volledig stop ge zet. Ook het orkest zwijgt, behalve de soms zelfs wat irrante body lan guage die sommige musici tijdens die stops 'spreken'. Als er dan toch gechangeerd moet worden, ware een freeze van hun kant in die tus sentijd te prefereren. OLIVER Musical. Muziektheater GOV. Regie: Hugo Segers. Dirigent: Hans Laureijn. Gez.: za 22/12 De Mythe,Goes door Ali Pankow Maar beter nog lijken decorwisse lingen gewoon met open doek. Voordeel is dat de toeschouwer dan wat te zien houdt en de draad met de voorstelling behouden blijft. Bovendien toont de GOV zich in enkele wisselingen en plein public zeer vaardig. Reden genoeg om nergens tijdens de voorstelling het doek te sluiten. Veel volwassen GOV-leden onderscheiden zich in Oliver met overtuigend spel en zangkwaliteiten. Zo valt onder meer Heidi Eijsberg op door haar fysieke uitstraling en toont Linda Jouvenaar zich een veelbelovende commediënne. De samenzang van de vier verkopers vormt een hoog tepuntje op zich. De scènes ten huize van Mr. Brownlow, de groot vader van Oliver, hadden dan ech ter wel wat meer spelverdieping kunnen gebruiken. Hoewel er dramaturgisch be schouwd niet zoveel voortstuwing in het verhaal zit, weet de GOV er, mede dankzij de knappe choreo grafieën, vrijwel voortdurend de schwung in te houden. Daarvoor te kenen zeker ook de twee andere professionele solisten: Marjolein van Zonneveld als Nancy en Rob van der Meule in de rol van Fagin. Van Zonneveld lijkt zelf te smul len van de rol van 'slechte vrouw met een gouden hart'. Zowel in zang als spel geeft zij er een ro buuste, overtuigende vertolking van. Grootste verrassingen van de voorstelling komen van Rob van der Meule. Nooit eerder leek hij als gast bij de GOV zo op dreef Hij zet met een bewonderenswaar dige bewegelijkheid, kostelijke mi miek en krachtige stem een Fagin neer om van te smullen. door Rolf Bosboom KWADENDAMME - Het jaarlijkse In- door Bluesfestival in Kwadendam me heeft blijkbaar iets met bekoor lijke, jonge gitaristes die in één klap alle denkbare clichés van het genre weerleggen en ogenschijn lijk moeiteloos de sterren van de hemel spelen. Vorig jaar maakte Ana Popovic in menig opzicht in druk. Zaterdagavond, tijdens de ne gende editie van het festival, was het de beurt aan een andere blues babe: de Finse Erja Lyytinen. Op het moment dat zij om midder nacht het podium opstapte, was het festijn al enkele uren gaande. Het festival werd verdienstelijk in gang gezet door de band met de prozaïsche naam The Stoolgang. Het kwartet speelde, onder aanvoe ring van zanger en harpspeler Wil 'Woele' Janssen, bekend en min der bekend blueswerk, strak maar redelijk rechttoe rechtaan. Daarna was het aangenaam om de peetvader van de Zeeuwse blues- rock, Kees Schipper, weer eens aan het werk te zien, vlakbij de plek waar zijn wortels liggen. Hoewel hij Zeeland al lang en breed heeft verruild voor Zundert (Brabant), is de band met de provincie er nog nadrukkelijk. Sinds de presentatie van zijn soloalbum Freeride, twee jaar geleden, treedt hij weer regel matig op. Zaterdag stond er een berg aan ervaring op de planken, Het was aangenaam om de peetvader van de Zeeuwse bluesrock weer eens te zien met behalve Schipper onder ande ren drummer Hans Waterman en de Steenbergse gitarist Ad Landa. Het verschil met het voorafgaande optreden was groot. Waar The Stoolgang zegt zich niet te willen verliezen in solo's, lijkt de keuze van de nummers van Schipper er vooral op gericht om hem en Ad Landa bij toerbeurt te laten te ex celleren. En dat is hun wel toever trouwd. Zeker bij Landa is het spel- plezier onmiskenbaar. Schipper, wat ingetogener, zingt ook verdien stelijk, ondanks dat een 'rauwe strot' (gevolg van bronchitis) hem af en toe parten dreigde te spelen. Een mooie afwisseling tussen de optredens door waren de muzika le bijdragen van Herman Brock Jr. The Brockettes. Het trio heeft zojuist een album uitgebracht met bluegrassmuziek die ook live, ge speeld en gezongen rond één mi crofoon, goed klonk. Hoofdact Erja Lyytinen begon in mei haar succesvolle tournee door Europa op het grote Bluesfestival in Kwadendamme. Dat pakte zo goed uit, dat ze graag het jaar af sloot in het dorp waar ze zich zo thuisvoelt dat ze de naam ervan in middels bijna accentloos uit spreekt. Ze stelde, samen met haar driekoppige band, ook zeker niet teleur, bewoog zich even gemakke lijk binnen als buiten de grenzen van de blues, liet imponerende staaltjes op de slidegitaar horen en zien, eiste alle aandacht voor zich op, zong ook nog eens bovenge middeld goed en ging tijdens een van de laatste nummers al spelend de hele zaal rond. Lyytinen, amper drie turven hoog, zou wel eens he le grote kunnen worden. Nancy (Marjolein van Zonneveld) te midden van de jeugdige boefjes bij bendeleider Fagin in de musical Oliver. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 94