DE LOTTO KWAM ALS EEN BESCHENK UIT DE HEMEL KFRST Een miljoen euro. Dat bedrag won schrijfster Marjan Berk dit jaar in de Lotto. Ze wist niet eens meer dat ze meedeed. Tot Robert ten Brink voor de deur stond. Ondanks succes als schrijfster had ze het op dat verrassende moment niet breed. Sinds de prijs heeft ze wel een paar feestjes kunnen bouwen. Haar zoons hebben nieuwe pakken gekregen. En ze kocht een olijfkleurige Saab, om naar haar lezingen te rijden, tekst jan van damme - foto diederik van der laan zorg om de hoek lag. Ja, dat is vals om te zeg gen. De kinderen zijn zeer liefhebbend, maar ze maakten zich zorgen." De situatie was begin dit jaar penibel. Ze raakte het huis in de Weerribben niet kwijt. Om nog een beetje financiële armslag te hebben, sloot ze een 'opeet-hypotheek' af. Toen stond daar, op donderdag 5 juli, Robert ten Brink voor de deur. Zes dagen voor ze haar 75e verjaardag en haar dertigjarig schrijversjubileum in de nieu we bibliotheek in Amsterdam zou vieren. „Ga weg, zei ik. Ralph Inbar van Bananasplit is al een paar jaar overleden. Ik kende Robert ten Brink van de Televizierring, die ik in 1994 voor de tv-serie Vrouwenvleugel kreeg. Ik dacht echt: ik word in de maling genomen. Je ziet het aan de foto die toen is gemaakt: ik zie eruit als een konijn dat in de koplampen van een auto kijkt." ZE HAD ZICH VOOR DE LOTTO INGESCHRE VEN, IN 2004, voor een door Erica Terpstra aangeprezen goed doel. Het kostte luttele eu ro's per maand. Sindsdien had ze er nooit meer aan gedacht, alle brieven van de Lotto verdwenen met andere reclamefolders meteen naar het oud papier. Een miljoen, nou ja... Drie ton ging meteen naar de belasting. En ze kocht de 'opeet-hypo theek' af. De kinderen kregen een bedrag belas tingvrij. En verder: „Ik voel me altijd een beet je schuldig als ik dingen voor mezelf koop. Net als een hond verstop ik het. Later zeg ik dat het uit de uitverkoop komt. Nu klopt dat vaak. Ik sliep al jaren in een kuil en heb twee nieuwe bedden aangeschaft. Voor Kalenberg heb ik een demonstratiemodel gekocht, eentje waarin je ook kunt zitten. En ik wilde mijn leven lang een Franse piano, met zo'n lichte, romantische klank. In de Rue Royale in Brussel zag ik een kleine, zwarte Pleyel. Ook een demonstratiemo del, voor een schappelijke prijs. Ik studeer nu weer sonates en een beetje Bach. Er was nog een feestje. Ik had een dertien jaar oude Saab, 300.000 kilometer gereden. Mevrouw Berk, de koppeling is een beetje stroef, zei de garagist. Er stond een olijfkleurige, een automaat met een dikke turbo, nog geen twee jaar oud. Die rijdt... Maar het is een tweedehandsje." Haar kinderen houden zich nu stil. Ook toen bleek dat het huis in Kalenberg verzakte en voor een ton moest worden gerestaureerd. „'Dat heb je toch', zeiden ze. Ze hebben gelijk. Als mijn kinderen me gaan beleren, corrigeren, dan word ik baldadig. Het is goed dat ze zich koest houden. Als klein meisje had ik een droom: later wil ik een divan, een staande sche merlamp, alle boeken van de wereld en een doos chocolaatjes. Bittere chocolaatjes. Eigen lijk heb ik het wel zo ver geschopt." HET IS WEER EVEN SPITS UUR VOOR MARJAN BERK. Net een nieuw boek uit, Vertigo, over een ge pensioneerde onderwijze res die er op wonderbaarlij ke wijze in slaagt een nieu we toekomst te veroveren. Maar zo aan het eind van een jaar waarin ze let terlijk in de prijzen viel, is de schrijfster niet te beroerd om het thema zorgen en zorgeloos heid aan te snijden. Marjan Berk, in 1932 geboren als Marie Janne van Baaren, hanteert al dertig jaar de pen. In clusief de nieuweling Vertigo is ze goed voor 38 titels. Ze relativeert het aantal meteen: er zitten bundels met columns tussen. Die waren al ge schreven voor ze in een boek werden gepubli ceerd. Behalve schrijfster is Marjan Berk ook actrice. Die carrière raakt langzamerhand vergeten, maar ze speelde bij Wim Kan, Wim Son- neveld, Tom Manders, Rudi Carell. De beste herinneringen bewaart ze aan het geëngageer de werk met Jaap van der Merwe. En aan caba retgroep Lurelei, met Jasperina de Jong, Gerard Cox en Eric Herfst. De overstap naar het schrijverschap is, wat ze noemt, 'organisch' gegaan. Een liedtekst, een script, iemand die zei 'wat heb jij een leuke pen, kun je geen boek voor vrouwen schrij ven'. Na Het bezuinigingskookboek met Jeroen Krabbé in 1980, volgde een jaar later haar eer ste boek Nooit meer slank, een ego-document. „Ik heb armoede gekend, maar ik heb me nooit arm gevoeld. Never nooit. Zelf zeg ik het zo: ik ben een krekel die leeft als een mier. Vrolijk, optimistisch, niet voor één gat te vangen. Als ik terugkijk, daar heb ik de leeftijd voor, zie ik iemand die al gauw zegt 'laten we wat lekkers eten' of'we gaan nu lekker even le- Zorgeloosheid, je zou het een thema van mijn leven kunnen noemen. Mijn moeder zei: 'joh, de kat is jarig, haal jij even een ontbijt koek op de pof?' Ja, zo ben ik ook." Die instelling had ze nodig. Sinds 1991 is ze al leen, gescheiden van haar tweede echtgenoot. Ze heeft AOW, geen pensioen, geen alimenta- noemt schrijven een lust, maar het is ook een must om het hoofd boven water te kunnen houden. Ja, de Lotto kwam op een goed moment. Ze heeft een huis in het Overijsselse Kalen berg, in het natuurgebied de Weerribben. Daar woont ze. In Amsterdam huurt ze een appar tement, dat is haar kantoor. Verkoop dat huis in de kop van Overijssel toch, zeiden haar vijf kinderen. „Ze waren bang dat de mantel Hef wijst erop dat je geen échte zorgen hebt als je je zorgen maakt over je leeftijd. HARRY MULISCH (NEDERLANDSE SCHRIJVER] PZC 24 DECEMBER 2007

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 61