A uto
Nitro is geen allemansvriend
Italiaan bouwt eigen SUV Sensorensysteem houdt
in China onder naam DR Mercedesrijder bij de les
Renault wil na Dacia
ook belang in Lada
Hummer is 'slurptax'
voor met pikzwarte H3
BMW zet coupé-SUV
X6 in 2008 op markt
Gloednieuwe auto's
mét korting
én direct leverbaar!
OAutoTrack.nl
PZC Vrijdag 21 december 2007 1 5
De Dodge Nitro heeft een imposante snuit, eigen karakter en grote wielen die ver in de hoeken staan. foto CPD
Dodge, Chrysler-merk voor
de gewone man, heeft zijn
eerste SUV, de Nitro. De
ophanging is Amerikaanser,
ouderwetser dus, dan zijn
uiterlijk doet vermoeden.
door Rien van der Steen
Amerikaanse auto's zijn
door de jaren heen
veel meer op hetzelf
de niveau blijven han
gen dan Europese of
lapanse. Ouderwetse ophanging,
veel hard plastic in een ruim interi
eur, dikke motoren, liefst op benzi
ne. Héél zachtjes komt daar veran
dering in.
Met Cadillac is het tot dusver niks
geworden in Europa, ondanks de
miljoenen dollars die GM er voor
de promotie van het merk tegen
aan gooit. Cadillac is domweg
geen partij voor Mercedes, Audi
en BMW. En evenmin voor Lexus.
Chrysler opereert een echelon la
ger, maar staat er ook niet roos
kleurig voor. Niet voor niets zette
Daimler ook die Amerikaanse 'lief
desbaby' onlangs aan de kant.
Want zelfs met Mercedes-techniek
rijdt een Chrysler niet zoals wij
graag willen. Kort door de bocht:
Amerikaanse auto's rijden liefst in
een rechte lijn. Zodra het dyna
misch wordt, geven ze niet thuis.
We kregen van de importeur een
Dodge mee, zo'n Nitro, die er ge
weldig stoer uitziet. Dodge is op
nieuw gelanceerd als buitenbeen
tje van Chrysler en de Nitro-SUV
is dus gebouwd op de basis van de
Jeep Cherokee. De naam Nitro
doet denken aan dynamiet.
Ondanks (of misschien dankzij)
de hoekige vorm ziet hij er prach
tig uit. Imposante snuit, veel eigen
karakter en grote wielen die ver in
de hoeken staan. Hij heeft gewoon
een starre as achter, maar met
schroef- in plaats van bladveren.
Voor heeft hij wel een onafhanke
lijke ophanging.
Het is geen terreinwagen, deze
Nitro, want lage versnelling is er
niet. Normaal drijft de motor de
achterwielen aan, in de duurdere
versie gaat er via een draaiknopje
ook aandrijving naar de vooras.
Er zijn drie motoren, waarvan een
3.7 V6 de kleinste benzinemotor
is. Dan begrijpt u het wel. Er is
ook nog een helemaal nieuwe 4.0
V6, maar we gingen, zuinig als we
zijn, voor de diesel. Dat is een vier-
cilinder van VM Motori. Chrysler
doet meer zaken met deze Italiaan
se motorenbouwer.
De turbo 2.9 met 177 pk is ruim
schoots in staat van de Nitro een
vlotte auto te maken. Dat geldt zo
wel voor de versie met handgescha-
kelde zesbak als die met vijftraps
automaat.
De dieselmotor (gemiddeld ver
bruik 1:10) brult nogal als hij moet
werken en is in alle merengebie
den sterk hoorbaar. Maar hij ge
draagt zich verder gedwee.
De auto wordt leuker naarmate je
er langer in rijdt, al blijft het over
hellen in bochten irriteren. En
gaat het overmatig gebruik van
plastic binnen ook storen. De
Nitro is een recht-toe-recht-aan au
to met een typische vormgeving
en matige, ouderwetse rijkwalitei-
ten. Ook rechtuit is de stabliliteit
matig.
Qua gewicht zit de Nitro dichtbij
de twee ton en dat voel je. Hij kost
als 2wd met dieselmotor 34.300 eu
ro. Dat zit bijna op het prijsniveau
van een Kia Sorento en een (wat
betere) Hyundai Santa Fe. De iets
modernere Chevrolet Captiva is
weer een kleine zes mille duurder.
Bedenker Massimo di Risio
heeft de beginletters van
zijn achternaam gebruikt
voor een nieuw automerk, dat de
ze maand onthuld werd op de au
toshow van Bologna. DR legt zich
toe op de productie van SUV's en
off-roaders.
De carrosserie is afkomstig van de
Chinese fabrikant Chery. Die le
vert ook een 1.6 benzinemotor aan
het nieuwe merk. Van Fiat komt
een 1.9 dieselmotor. Di Risio (met
hoofdkwartier in Isernia) ver
koopt de auto in Italië met twee
airbags, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, lichtmeta
len wielen, radio/cd met mp3-aan-
sluiting, klimaatcontrole en elek
trisch schuifdak.
De auto wordt met benzinemotor
in Italië aangeboden voor 16.900
euro. Met dieselmotor wordt dat
21.900 euro. DR wil 12.000 auto's
per jaar gaan produceren en vanaf
2009 40.000.
Het verhaal lijkt sterk op dat van
Nederlander Peter Bijvelds, die en
kele jaren geleden de Chinese
Landwind naar Nederland haalde.
Hij is nog steeds druk in de weer
met de opvolger daarvan. Die
komt pas in de showroom als alle
(veiligheids)keuringen achter de
rug zijn.
Ook Autobinck in Den Haag (nu
nog Mazda-importeur) heeft zich
op de Chinese producten gestort.
Volgens het bedrijf duurt het nog
twee jaar voor de eerste auto's van
uit Shanghai naar Europa worden
verscheept.
door Rien van der Steen
Mercedes werkt aan een
systeem dat de bestuur
der waarschuwt bij over
vermoeidheid. Met sensoren stelt
het systeem vast wanneer de
rijstijl verandert. Veel ongevallen
gebeuren omdat de bestuurder
oververmoeid achter het stuur zit.
Onderzoeken geven aan dat 24 tot
33 procent van de dodelijke onge
vallen te wijten is aan overver
moeidheid. Als dat waar is, veroor
zaakt oververmoeidheid meer zwa
re ongevallen dan alcohol.
Mercedes-Benz is een eind gevor
derd met de ontwikkeling van een
systeem dat de bestuurder advi
seert een pauze in te lassen wan
neer hij niet goed meer rijdt. In
2009, als alle tests afgesloten zijn,
komt het systeem in productie.
Naast nachtelijk slaaptekort geldt
vooral de eentonigheid tijdens het
autorijden als een van de voor
naamste oorzaken van in slaap val
len achter het stuur. Tweederde
van de ongevallen door vermoeid
heid gebeurt in het donker. Onder
zoek door ingenieurs van Merce
des bij meer dan 420 automobilis
ten toont aan dat vermoeidheid
vaak niet juist en vooral niet op
tijd wordt onderkend. Vermoeid
heid treedt meestal niet plotseling
op, maar ontwikkelt zich geleide
lijk. Daarbij nemen reactievermo
gen en waarneming zo sterk af,
dat bestuurders zelfs in een vroeg
stadium vaak al niet meer juist
kunnen handelen.
Het systeem kan de eerste tekenen
van vermoeidheid herkennen en
de bestuurder waarschuwen. Bij el
ke rit houdt het systeem constant
kenmerken van de gedragingen
van de bestuurder in de gaten en
stelt een bestuurdersprofiel vast,
de basis voor het herkennen van
vermoeidheid. Naast de snelheid
en bewegingen van de auto wordt
de stuuruitslag gemeten, net als de
bediening van richtingaanwijzers,
pedalen en externe invloeden als
zijwind of oneffenheden in het
wegdek. Stuurbewegingen zijn een
duidelijke indicatie: oververmoei
de bestuurders maken een reeks
van typische stuurbewegingen die
direct gecorrigeerd worden.
Renault en het Russische AvtoVaz,
producent van Lada, willen samen
werken. De Franse fabrikant, reeds
eigenaar van de 'prijspakker'
Dacia, wil midden volgend jaar
een belang van 25 procent in het
Russische bedrijf. Lada zit al jaren
flink in het slop.
Hummer ziet de 'slurptax' al han
gen en probeert het nog met een
nieuwe uitvoering van de H3, de
Black Edition. De pikzwarte H3
wordt in een oplage van vijftig
exemplaren gebouwd. Hij is geba
seerd op de H3 Adventure met au
tomaat. Hij kost 62.670 euro.
BMW komt met de X6, de eerste
Sports Activity Coupé, eigenlijk
een coupé-SUV. Volgend jaar staat
de auto bij de dealer. De X6 heeft
BMW's xDrive 4wd technologie.
De auto heeft een V8 diesel (407
pk), V6 diesel (235 pk) ofV6 benzi
ne (886 en 306 pk).
De BMW X6, een X5 in coupé-uit
voering. foto CPD
Keihard nieuwe
auto's vergelijken doe
ie op...
In Italië worden deze SUV's uit China als DR verkocht.