A uto Nitro is geen allemansvriend Italiaan bouwt eigen SUV Sensorensysteem houdt in China onder naam DR Mercedesrijder bij de les Renault wil na Dacia ook belang in Lada Hummer is 'slurptax' voor met pikzwarte H3 BMW zet coupé-SUV X6 in 2008 op markt Gloednieuwe auto's mét korting én direct leverbaar! OAutoTrack.nl PZC Vrijdag 21 december 2007 1 5 De Dodge Nitro heeft een imposante snuit, eigen karakter en grote wielen die ver in de hoeken staan. foto CPD Dodge, Chrysler-merk voor de gewone man, heeft zijn eerste SUV, de Nitro. De ophanging is Amerikaanser, ouderwetser dus, dan zijn uiterlijk doet vermoeden. door Rien van der Steen Amerikaanse auto's zijn door de jaren heen veel meer op hetzelf de niveau blijven han gen dan Europese of lapanse. Ouderwetse ophanging, veel hard plastic in een ruim interi eur, dikke motoren, liefst op benzi ne. Héél zachtjes komt daar veran dering in. Met Cadillac is het tot dusver niks geworden in Europa, ondanks de miljoenen dollars die GM er voor de promotie van het merk tegen aan gooit. Cadillac is domweg geen partij voor Mercedes, Audi en BMW. En evenmin voor Lexus. Chrysler opereert een echelon la ger, maar staat er ook niet roos kleurig voor. Niet voor niets zette Daimler ook die Amerikaanse 'lief desbaby' onlangs aan de kant. Want zelfs met Mercedes-techniek rijdt een Chrysler niet zoals wij graag willen. Kort door de bocht: Amerikaanse auto's rijden liefst in een rechte lijn. Zodra het dyna misch wordt, geven ze niet thuis. We kregen van de importeur een Dodge mee, zo'n Nitro, die er ge weldig stoer uitziet. Dodge is op nieuw gelanceerd als buitenbeen tje van Chrysler en de Nitro-SUV is dus gebouwd op de basis van de Jeep Cherokee. De naam Nitro doet denken aan dynamiet. Ondanks (of misschien dankzij) de hoekige vorm ziet hij er prach tig uit. Imposante snuit, veel eigen karakter en grote wielen die ver in de hoeken staan. Hij heeft gewoon een starre as achter, maar met schroef- in plaats van bladveren. Voor heeft hij wel een onafhanke lijke ophanging. Het is geen terreinwagen, deze Nitro, want lage versnelling is er niet. Normaal drijft de motor de achterwielen aan, in de duurdere versie gaat er via een draaiknopje ook aandrijving naar de vooras. Er zijn drie motoren, waarvan een 3.7 V6 de kleinste benzinemotor is. Dan begrijpt u het wel. Er is ook nog een helemaal nieuwe 4.0 V6, maar we gingen, zuinig als we zijn, voor de diesel. Dat is een vier- cilinder van VM Motori. Chrysler doet meer zaken met deze Italiaan se motorenbouwer. De turbo 2.9 met 177 pk is ruim schoots in staat van de Nitro een vlotte auto te maken. Dat geldt zo wel voor de versie met handgescha- kelde zesbak als die met vijftraps automaat. De dieselmotor (gemiddeld ver bruik 1:10) brult nogal als hij moet werken en is in alle merengebie den sterk hoorbaar. Maar hij ge draagt zich verder gedwee. De auto wordt leuker naarmate je er langer in rijdt, al blijft het over hellen in bochten irriteren. En gaat het overmatig gebruik van plastic binnen ook storen. De Nitro is een recht-toe-recht-aan au to met een typische vormgeving en matige, ouderwetse rijkwalitei- ten. Ook rechtuit is de stabliliteit matig. Qua gewicht zit de Nitro dichtbij de twee ton en dat voel je. Hij kost als 2wd met dieselmotor 34.300 eu ro. Dat zit bijna op het prijsniveau van een Kia Sorento en een (wat betere) Hyundai Santa Fe. De iets modernere Chevrolet Captiva is weer een kleine zes mille duurder. Bedenker Massimo di Risio heeft de beginletters van zijn achternaam gebruikt voor een nieuw automerk, dat de ze maand onthuld werd op de au toshow van Bologna. DR legt zich toe op de productie van SUV's en off-roaders. De carrosserie is afkomstig van de Chinese fabrikant Chery. Die le vert ook een 1.6 benzinemotor aan het nieuwe merk. Van Fiat komt een 1.9 dieselmotor. Di Risio (met hoofdkwartier in Isernia) ver koopt de auto in Italië met twee airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtmeta len wielen, radio/cd met mp3-aan- sluiting, klimaatcontrole en elek trisch schuifdak. De auto wordt met benzinemotor in Italië aangeboden voor 16.900 euro. Met dieselmotor wordt dat 21.900 euro. DR wil 12.000 auto's per jaar gaan produceren en vanaf 2009 40.000. Het verhaal lijkt sterk op dat van Nederlander Peter Bijvelds, die en kele jaren geleden de Chinese Landwind naar Nederland haalde. Hij is nog steeds druk in de weer met de opvolger daarvan. Die komt pas in de showroom als alle (veiligheids)keuringen achter de rug zijn. Ook Autobinck in Den Haag (nu nog Mazda-importeur) heeft zich op de Chinese producten gestort. Volgens het bedrijf duurt het nog twee jaar voor de eerste auto's van uit Shanghai naar Europa worden verscheept. door Rien van der Steen Mercedes werkt aan een systeem dat de bestuur der waarschuwt bij over vermoeidheid. Met sensoren stelt het systeem vast wanneer de rijstijl verandert. Veel ongevallen gebeuren omdat de bestuurder oververmoeid achter het stuur zit. Onderzoeken geven aan dat 24 tot 33 procent van de dodelijke onge vallen te wijten is aan overver moeidheid. Als dat waar is, veroor zaakt oververmoeidheid meer zwa re ongevallen dan alcohol. Mercedes-Benz is een eind gevor derd met de ontwikkeling van een systeem dat de bestuurder advi seert een pauze in te lassen wan neer hij niet goed meer rijdt. In 2009, als alle tests afgesloten zijn, komt het systeem in productie. Naast nachtelijk slaaptekort geldt vooral de eentonigheid tijdens het autorijden als een van de voor naamste oorzaken van in slaap val len achter het stuur. Tweederde van de ongevallen door vermoeid heid gebeurt in het donker. Onder zoek door ingenieurs van Merce des bij meer dan 420 automobilis ten toont aan dat vermoeidheid vaak niet juist en vooral niet op tijd wordt onderkend. Vermoeid heid treedt meestal niet plotseling op, maar ontwikkelt zich geleide lijk. Daarbij nemen reactievermo gen en waarneming zo sterk af, dat bestuurders zelfs in een vroeg stadium vaak al niet meer juist kunnen handelen. Het systeem kan de eerste tekenen van vermoeidheid herkennen en de bestuurder waarschuwen. Bij el ke rit houdt het systeem constant kenmerken van de gedragingen van de bestuurder in de gaten en stelt een bestuurdersprofiel vast, de basis voor het herkennen van vermoeidheid. Naast de snelheid en bewegingen van de auto wordt de stuuruitslag gemeten, net als de bediening van richtingaanwijzers, pedalen en externe invloeden als zijwind of oneffenheden in het wegdek. Stuurbewegingen zijn een duidelijke indicatie: oververmoei de bestuurders maken een reeks van typische stuurbewegingen die direct gecorrigeerd worden. Renault en het Russische AvtoVaz, producent van Lada, willen samen werken. De Franse fabrikant, reeds eigenaar van de 'prijspakker' Dacia, wil midden volgend jaar een belang van 25 procent in het Russische bedrijf. Lada zit al jaren flink in het slop. Hummer ziet de 'slurptax' al han gen en probeert het nog met een nieuwe uitvoering van de H3, de Black Edition. De pikzwarte H3 wordt in een oplage van vijftig exemplaren gebouwd. Hij is geba seerd op de H3 Adventure met au tomaat. Hij kost 62.670 euro. BMW komt met de X6, de eerste Sports Activity Coupé, eigenlijk een coupé-SUV. Volgend jaar staat de auto bij de dealer. De X6 heeft BMW's xDrive 4wd technologie. De auto heeft een V8 diesel (407 pk), V6 diesel (235 pk) ofV6 benzi ne (886 en 306 pk). De BMW X6, een X5 in coupé-uit voering. foto CPD Keihard nieuwe auto's vergelijken doe ie op... In Italië worden deze SUV's uit China als DR verkocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15