Een tegel in Zaamslag n Elke traan zal uit de kijker worden geperst VIJF VRAGEN OVER 36 1 Donderdag 20 december 2007 PZC Muziektheater GOV begint zaterdag in thea ter De Mythe in Goes de opvoeringsreeks van de musical Oliver naar het bekende boek van Charles Dickens. Naam: Eddie Bogaert Leeftijd: 57 jaar Woonplaats: 's Gravenpolder Functie: Productieleider bij Muziektheater GOV door Ali Pankow Was de GOV toe aan een kerstproductie? „Ik weet niet of we specifiek toe waren aan een kerstvoorstelling, maar op de vraag welke bijzondere dingen de leden eens zouden willen doen, kwam heel duidelijk de musical Oliver naar voren. De mensen associë ren het vaak met Kerstmis, maar het is niet specifiek een kerstverhaal. Het zou bijvoorbeeld even goed in maart gespeeld kunnen worden. Maar het blijft een verhaal van Dickens en daar zitten wel veel elemen ten in die passen in de kerstperiode." Heeft de GOV extra jongeren moeten aantrekken voor deze productie? „Ja, want het aantal eigen jeugdleden was te klein. Op de auditie die we daarvoor hebben uitgeschreven, kwamen vijftig a zestig kinderen af Uit eindelijk zijn er vijfendertig overgebleven in de leeftijd tussen zes en vijf tien jaar. Ze komen echt overal vandaan, van Tholen tot Breskens. We hoopten onder hen in elk geval twee talentjes voor de hoofdrollen van Oliver en Glipper aan te treffen. Dat bleken er zelfs vier te zijn, zodat we die rollen nu laten dubbelen. Ze spelen afwisselend die hoofdrollen of doen mee in het koor." Denkt u dat er na Oliver wat jongeren vast betrokken blijven? „Sommigen hebben al auditie gedaan voor The Sound of Music, onze vol gende productie. Dat zijn er zelfs meer dan we er kunnen plaatsen. De familie Von Trapp in het verhaal telt nou eenmaal maar zeven kinderen. Dat kunnen we niet oprekken. Maar er zijn ook jongeren die graag wil len meedoen in de andere productie voor het volgend seizoen: Der Zi geunerbaron. Dat zou je van de jeugd misschien niet direct verwachten, maar het viel me een paar jaar geleden bij de opera Carmen ook al op dat jongeren dat zwaardere werk ook best leuk vinden." Blijkbaar bestaat er bij het publiek grote behoefte aan een familievoorstel ling als Oliver in deze periode. „Dat was bijna onvoorstelbaar. De vijf voorstellingen in De Mythe in Goes waren eind september allemaal al uitverkocht. Inmiddels geldt dat ook voor de laatste voorstelling op 5 januari in de Stadsschouwburg in Middelburg. Voor de uitvoering op zondag 30 december in het Schelde- theater in Terneuzen met 1750 plaatsen zijn nog maar 60 kaartjes ver krijgbaar. Enerzijds is het jammer dat we veel mensen moeten teleurstel len, anderzijds leek het ons beter geen extra voorstelling in te lassen. Dat zou toch vooral op de jongeren een te zware wissel gaan trekken. Het is al spannend genoeg met zo'n intensieve opvoeringsreeks in een korte pe riode." Gaat na Oliver meteen de knop om naar de nieuwe uitdagingen? „Dat gaat inderdaad vrij snel. We hebben op 16 januari nog een evalua tie over Oliver en een week later beginnen we dan al met de repetities voor The Sound of Music. Dat is in verhouding een kleinschalige produc tie waar circa 25 mensen aan meedoen. We treden daarmee in wat meer zalen op, dus ook in De Schutse in Haamstede, het Ledeltheater in Oost burg en De Stenge in Heinkenszand. Daarnaast zal er gelijktijdig gerepe teerd worden voor Der Zigeunerbaron. Daarvoor gaan we samenwerken met het Zeeuws Mannenkoor. Dat is best een bijzondere uitdaging." Musical Oliver, Goes, Theater De Mythe: 22 dec. 20.00 u„ 23 en 26 dec. 14.30 uur, 27 en 28 dec. 20.00 uur; Terneuzen, Scheldetheater: 30 dec. 15 uur; Middelburg, Stadsschouwburg: 5 jan. 20.00 uur. PZC-columnist, jurist en liedjesschrijver Maikel Harte uit Terneuzen beschouwt komende weken in een eindejaarsshow het Zeeuwse 2007 met een kwinkslag. door Raymond de Frel De avonden die Maikel Harte thuis is, hangt hij weieens onderuitge zakt op de bank. Gitaar op zijn buik en pingelen maar. Niet omdat het moet, maar om- dat-ie het wil. Maar omdat hij het zo graag wil, moet het gevoelsma tig ook weer. De echte dwang is echter niet meer aanwezig, hij doet het wanneer het hem uit komt. „Ik heb dat nodig, dus ja: ik móet spelen. En dan rollen er lied jes uit. Ik ga er dus niet bewust voor zitten, ik begin gewoon wat te pielen. Soms borrelt er dan wat boven. Niet meer zo veel als in de periode met De Lamaketta's, dat niet. Maar mijn vrouw Monique vroeg zich een tijdje geleden af of het nou echt zo bleef dat alleen zij die liedjes thuis op de bank zou horen. Volgens haar kon ik er veel meer mensen een plezier mee doen", onthult Harte. Zijn broer Jan dacht er al net zo over. Harte trok ruim een jaar geleden de stekker uit de succesvolle dia lectband De Lamaketta's, omdat hij het 'beu' was. Hij had soms het gevoel te worden geleefd, ook om dat de band het regionale karakter begon te ontstijgen. „Het begon steeds meer op een bedrijf te lij ken. Ik weet het, er zijn mensen die denken: hè, hij had het toch ge had met De Lamaketta's? En nou staat-ie toch weer op het podium. Maar ik heb nog altijd het idee dat er door dat besluit iets van mijn schouders is gevallen. Ik ben te so listisch ingesteld voor een band. Ik ga gewoon graag mijn eigen gang. De Lamaketta's was een concept, maar daarin kon ik niet al mijn creativiteit kwijt. In een theater show kan dat al veel meer. Men sen die naar de schouwburg ko men met de verwachting ander half uur de Lamaketta's te horen, kunnen beter al op voorhand hun geld terugvragen." De bandverplichtingen werden Maikel Harte: „Mensen die verwachten anderhalf uur de Lamaketta's te horen, ku Heimwee Maik te veel, ze beperk ten hem in zijn vrijheid. Maar die creativiteit? Die moet er toch uit. Zijn zaterdagse column in de PZC biedt gedeeltelijk uitkomst, maar Harte wil zich ook op andere vlak ken ontplooien. „Ik heb al eens filmpjes gemaakt en het vorig jaar geprobeerd met het kerstspel Oh Maria, het is een neger. Dat soort dingen wil ik zeker meer gaan doen. Maar alleen op de momen ten dat het mij uitkomt. Dat is nou het mooie van solo op te tre- P.S. I LOVE YOU Hilary Swank en Gerard Butler in P.S. I love you. foto GPD Romantiek, rouwverwerking en re lativerende humor sluiten een on gemakkelijk huwelijk in P.S. I love you. En over ongemakkelijke huwe lijken gesproken: de New Yorkse schoonheid Holly (Hilary Swank) en haar masculiene Ierse echtge noot Gerry (Gerard Butler) maken het zichzelf niet gemakkelijk. In de toneelmatige openingsscène ma ken ze elkaar stevige verwijten: over ouders die hun huwelijk niet goedkeuren, over hun uitgestelde kinderwens omdat ze (zoge naamd) in een piepklein flatje wo nen, over hun gebrekkige carrière perspectieven en over hun enor me persoonlijke verschillen. Na al dat gekibbel vallen ze uiteraard ge passioneerd in eikaars armen. De problemen worden groter als Gerry overleden blijkt te zijn aan Film. Regie: Richard LaGravenese. Met: Hilary Swank, Gerard Butler e.a. Te zien in Vlissingen. door Fritz de Jong kanker. Daarmee is hij nog lang niet uit Holly's leven verdwenen, want tijdens zijn ziekte heeft hij er voor gezorgd dat hij zijn grote lief de nog een jaar lang kan bestoken met emotionele brieven, die eindi gen met het p.s.-je uit de titel. Tij dens het rouwproces wordt Holly niet alleen bijgestaan door haar do de ex, maar ook door haar kleur rijk bedoelde vriendinnen (Lisa Kudrow en Gena Gershon) en een supernuchtere moeder (Kathy Ba tes). Aangespoord door Gerry's brieven reizen Holly en haar vrien dinnen af naar zijn vaderland, dat is gefotografeerd als een reclame spotje voor het Iers verkeersbu reau. Talloze pogingen tot relativerende humor kunnen het slijmerige sen timent niet verhullen. De hele op zet van de film - van de openings scène tot de vele gastoptredens van de overleden Gerry - voelt ma nipulatief aan: elke traan moet en zal uit de kijker worden geperst. Daar is ongetwijfeld een publiek voor, maar bij ondergetekende werkte het averechts. De enige lichtpuntjes in deze terminaal lang dradige draak zijn de solide optre dens van Oscarwinnaressen Hilary Swank en Kathy Bates.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38