Politie-acties 'Met de poten in de modder' 'Voorop staan waar rottigheid is' 12 I Donderdag 20 december 2007 PZC Die pet p6St ons allem Het Centraal Justitieel Incassobureau, de boetefabriek uit Leeuwarden, draait op volle toeren. De ergernis over 'zinloze' bonnenschrijverij neemt intussen toe. Uitgerekend de politie sluit zich aan bij het verzet hiertegen. „Mensen zien boetes niet meer als correctiemiddel, maar als melkkoe." door Laurens Kok en Karen Zandbergen foto Joost van den Broek/HH Als Jitske de donkere, lange weg van school naar huis rijdt, ziet ze hen vaak genoeg. 'Omaatjes' die door rood rij den. „Maar zij worden nooit door de politie aangehouden en krijgen nooit een boete", verzucht de 17-jarige bru nette. „Dat zijn altijd de jongeren." De voetballende vriendinnen blazen in hun koud geworden handen. Simone (16) is een beetje bang voor de politie. „Ik heb niet zo vaak mijn identiteitsbewijs bij me en dan kun je een boete krijgen." Tot nu toe heeft ze nog maar één bon gekregen, voor fietsen zonder licht. Dat doet ze beter dan haar klasgenootjes die klagen over de vele 'onzinboetes' die ze krijgen. Vijftig eu ro omdat ze alleen maar in een portiek zit ten of over de stoep fietsen. Daar moet de politie mee oppassen, vinden de meiden. „Dat roept haat op." Gebrek aan respect voor de sterke arm kan te maken hebben met de boetes voor klei ne overtredingen, denkt onderzoeker poli tie- en veiligheidsstudies Ronald van Ste den van de Vrije Universiteit in Amster dam. „De cultuur van een beetje gedogen, een beetje schuiven, is aan het verdwijnen bij de politie. De politie wil het gezag juist herstellen door hard op te treden. Dat kan zo uitwerken, maar het kan ook de andere kant op slaan. Mensen die boetes krijgen voor kleine overtredingen kunnen daar door juist respect voor politie verliezen." Gerrit van de Kamp, voorzitter van de poli- tievakbond ACP, ziet dat ook. Wat deze bond betreft zet de politie de actie om lich te overtredingen slechts met een waarschu wing te bestraffen, door. „Hogere boetes en veel boetes leiden tot irritatie, wat zich uit in agressie tegen agenten. Bij verkeers controles zie je nu al dat mensen beginnen te schelden of dingen kapot maken. Dat wordt alleen maar erger." Een boete moet als een redelijke straf wor den gezien, vindt Van de Kamp. Dat de be keuringen volgend jaar met 20 procent om hoog gaan, helpt niet echt. „Het begint er op te lijken dat bekeuren een doel op zich wordt. De aangekondigde verhoging is be doeld om gaten in de begroting te dichten. Daardoor zien mensen de boete niet meer als correctiemiddel, maar als melkkoe." Lobbyclub ANWB (bijna vier miljoen le den) ergert zich vooral aan 'onzinnige boetes' voor geringe (snelheids) over tredingen. Die moeten worden kwijtge scholden, vindt de bond, die steun krijgt van de WD en PW. Maar niet van de grootste regeringspartij, het CDA. CDA'er Ger Koopmans: „Natuurlijk ergeren mensen zich aan die kleine boetes, dat doe ikzelf ook. Ik vind het politiek niet verantwoord voor kwijtschelding te pleiten. Een boete is nu eenmaal de prijs die we betalen voor min der verkeersdoden. Die prijs betaal ik graag." Alleen al aan verkeersboetes wordt dit jaar meer dan 600 miljoen euro geïnd. Het leeu wendeel van dit bedrag is afkomstig van au tomobilisten die zich nét niet aan de maxi mumsnelheid houden. Trajectcontroles hebben ervoor gezorgd dat het boetebe drag blijft groeien. Bij verreweg de meeste snelheidsboetes (in 2007 ruim 70 procent van de tien miljoen bonnen) gaat het om overtredingen tussen de vier en tien kilo meter te snel. Hoe 'lullig' en 'onzinnig' sommige bekeuringen ook lijken, ze heb ben wel degelijk effect, stelt hoogleraar so ciale psychologie Roos Vonk. „Het is een goede methode om gedrag te beïnvloeden. Mensen gaan niet uit zichzelf langzamer rij den. Ze kijken naar elkaar: als er één is die de regels overtreedt en er volgt geen sanc tie, zijn anderen al snel ook geneigd de re gels aan hun laars te lappen." Kleine over tredingen gedogen past niet in dat plaatje. „Je moet ergens een grens trekken." Of kan het ook anders? De politie niet als boeman, maar sinterklaas. „Belonen voor goed gedrag werkt beter dan beboeten", weet Vonk. Als de kilometerheffing wordt ingevoerd, weet de overheid straks van ie dereen waar en hoe hard hij rijdt. Als de vaste autokosten dan omhoog gaan, kan een deel van dat geld worden teruggegeven aan de automobilist die zich aan de snel heid houdt. „Je draait het dus om: je geeft mensen eerst een bekeuring. Pas als ze net jes rijden worden ze beloond." Henk Rutgeri (S3) Teamchef, Zeeland „Ik sta volledig achter deze actie. Het loon van de agenten is veel te laag. Ik ben zelf teamchef, dus dat valt nog wel mee, maar een basisagent en een hoofdagent verdienen veel te weinig. Dat zijn de mensen die bij nacht en ontij met de poten in de modder staan, ik werk 35 jaar bij de politie, ik weet er alles van. Wat er tot nu toe geboden is door de minister is nog niet eens genoeg voor de prijscompensatie van 2008." „De laatste jaren zijn de inkomens enorm achteruit gehold. Met name vanwege de ziektekostenverzekering. Vroeger hadden we bij de politie een eigen ziekenfonds en betaalden zo'n 130 euro per maand voor het hele gezin, nu betalen sommigen 440 euro per maand voor hun gezin." „De coulanceregeling bij het uitschrijven van boetes geldt trouwens alleen voor lichte overtredingen. Zodra we in de gaten hebben dat mensen gaan profiteren van onze coulance-actie, gaan ze wel op de bon. Opzettelijk door rood rijden of even flink jakkeren met de auto, dat kan echt niet. Zodra de verkeersveiligheid in gevaar komt volgt er wel een boete. En als iemand zonder achterlicht een ongeluk veroorzaakt ook." Bat Gcidejohsn (48) Inspecteur, Brabant-Noord „Agenten staan altijd voorop waar rottigheid is. Toch worden we qua salaris ondergewaardeerd. De politie heeft het voordeel dat veel mensen dit werk doen uit gedrevenheid, we zullen niet snel mopperen. Maar daarom hoefje ons nog niet minder te betalen?" „Ik werk vijftien jaar bij de politie. Ik motiveer elke bon die ik uitschrijf. Wij letten vooral op gordel, snelheid en rood licht. Dat zijn overtredingen die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Wij hebben de opdracht het aantal verkeersdoden terug te brengen. Gelukkig is er de laatste jaren een duidelijke daling te zien. En ik ben ervan overtuigd dat wij daar een grote rol in spelen." „Bekeuringen uitschrijven is één onderdeel van het werk. Wij reageren gewoon op dingen die we tegenkomen. We gaan er niet speciaal naar op zoek. Iemand die over de stoep fietst? Ik moet de eerste collega nog tegenkomen die daar een bon voor uitschrijft." „Ik leg me erbij neer dat ik voor de massa niet veel goed kan doen. Maar ik weet dat ik voor sommige mensen, die ik kan helpen na bijvoorbeeld een inbraak of ongeval, wel écht iets kan betekenen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12