kiest voor veilige weg routes gaven de doorslag Van Laar naar omroep Het Net Emissiehandel Probeer gewoon 11eeditie start in Goes Internet Ride for the Roses De eerste Ride for the het evenement naar Zeeland te ha len. Het landelijk comité was daar aanvankelijk niet voor te porren, omdat het idee bestond dat in het dunbevolkte gebied te weinig sponsorgeld zou worden binnenge haald, vertelt Bal. Vorig jaar in Gro ningen wist hij de ban te doorbre ken. „Toen ze de mooie routes za gen die wij hier kunnen uitzetten, waren ze verkocht." Met de sponsoring komt het ook goed, meent Bal (vice-voorzitter van het lokaal comité). Onder aan voering van eveneens oud-renner Theo Schouwenaar is inmiddels twee ton toegezegd. Het streven is het recordbedrag van vorig jaar mi nimaal te evenaren, zegt comité voorzitter Dick van der Zaag. „En met het gemiddelde wat er nu al per maand binnenkomt, gaan we dat beslist halen", aldus de burge meester van Goes. De contracten met de PZC als mediasponsor lig gen klaar ter ondertekening, ver telt Maarten Hüttner van de mar keting afdeling. De krant stelt ad vertentieruimte beschikbaar om bekendheid te geven aan het eve nement. Ook wordt bekeken of er binnen het kader van het 250-jarig 'Als The Rose van Bette Midler wordt gedraaid - dat is zeer indrukwekkend' bestaan van de PZC in 2008 geza menlijke activiteiten kunnen wor den ontplooid. De Ride in Groningen vorig jaar was bijna perfect, de Zeeuwse edi tie zal de perfectie nog dichter na deren, verwacht Bal. „We kunnen hier routes uitzetten over de eilan den, nagenoeg vrij van verkeers drempels en andere hinderpalen, zodat er veilig kan worden ge fietst." In Amsterdam was dat wel anders, herinnert hij zich. Daar moesten de 3000 deelnemers (tegen zo'n 10.000 nu) dwars door de stad, over trambanen. „Met de nodige valpartijen tot gevolg. Vandaar ook dat ze na twee jaar zijn gaan roule ren over het land. Een andere re den was omdat niet alleen men sen in de Randstad met kanker te maken hebben." Bal verheugt zich op de aanblik van één, langerekt peloton op de Zeelandbrug en stormvloedkering. Met een knipoog naar de organisa tie van de Tour de France: „Dat plaatje zal zeker ook naar Frank rijk gaan." Roses werd in 1997 gereden in Aus tin (Texas, VS) op initiatief van 7-voudig Tour de Francewin naar Lance Armstrong. In 1998 werd de toertocht voor het eerst ook in Neder land gereden. Doel is geld te werven voor on derzoek naar kanker. Het evenement is met jaarlijks zo'n 10.000 deelnemers uitge groeid tot een begrip in de wie- Ierwereld. De tiende Ride, vorig jaar in Groningen, haalde een record opbrengst van 776.897 euro. Het Zeeuws comité wil dat be drag minimaal evenaren. Nu is al twee ton binnen. Deelnemers kunnen zich aan melden op de internetsite www.ridefortheroses.nl PZC Woensdag 19 december 2007 3 COMMENTAAR De Europese Commissie zit ernstig in haar maag met de kooldioxide- uitstoot van personenauto's. De afspraak met de industrie dat die auto's in 2008 maar 120 gram per kilometer mogen uitbraken, wordt bij lange na niet gehaald. Nu mikt Europa in arren moede op 2012. Maar zelfs dat wordt onder druk van de machtige autolobby heel lastig. De autofabrikanten schermen met hoge kosten voor de consument, lagere verkoopcijfers en uiteindelijk banenverlies. Dat economische argument is valide, maar het mag nooit de doorslag geven. Want met het milieu staat veel meer op het spel. Volgens goede Europese traditie is nu een zwak compromis in de maak. Het laat ruimte voor een soort ruilhandel in emissie. Producenten van grote auto's komen weg met hun vervuiling mits zij gecompenseerd worden door relatief schone kleine auto's van andere fabrieken. Dus als die dikke SUV en dat kleine stadsautootje de norm gemiddeld maar niet overschrijden. Het is zo'n redenering in de trant van: als ik 140 rijd, de politie me aanhoudt en een andere automobilist bij mij stopt die onder de 100 bleef, krijg ik geen bon. Op dit soort koehandel is geen milieudiscipline te bouwen. Daarom zou de Europese Commissie er goed aan doen, die norm van 120 gram kooldioxide per kilometer nu eindelijk eens hard te maken. En niet pas in 2012. OOST-SOUBURG - Edwin van Laar (36) wordt de nieuwe hoofdredac teur van Omroep Zeeland. Hij be gint op 1 maart 2008. Van Laar is de opvolger van de reeds vertrok ken Flip Feij, die zowel hoofdredac teur als directeur was. De functies worden nu gescheiden. De directie taken komen in handen van Moni que Schoonen, die al adjunct- en waarnemend directeur was. Van Laar, die in Hilversum woont, is opgegroeid in Zeeland. Hij stu deerde journalistiek in Tilburg en werkte onder meer voor Omroep Brabant, Tros, Veronica Nieuwsra dio, Avro, RVU en Wereldomroep. Na enkele jaren als communicatie manager bij Essent Kabelcom (nu @home) keerde hij in 2005 terug bij de Wereldomroep, om leiding te geven aan de inmiddels zelfstan dige Caribische afdeling. De terugkeer naar Zeeland en de huidige ombouw van de omroep tot 'crossmediale' organisatie wa ren voor Van Laar belangrijke argu menten om te solliciteren. „Mijn doel is van de omroep dé nieuws zender van Zeeland te maken." Op 31 augustus wordt voor de elfde keer de Ride for the Roses gereden. Deelnemers kunnen meedoen aan een wielertour van 100 km, of aan twee toer tochten van 25 en 50 kilometer. De start en finish zijn bij de Zeelandhallen in Goes. Burgh- Haamstede Serooskerke Geersdijk Kortgene Start Finish Wemeldinj battend ij ke 's-Heer Hendrikskii 's-Arendskerke Heinkenszand 's Grave nook Route rijrichting 100 km lp Route rijrichting 50 km Route rijrichting 25 km PZC Felix Binicewicz, Donja Odijk foto Mark Prins/CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3