kiest voor veilige weg
routes gaven de doorslag
Van Laar naar omroep
Het Net
Emissiehandel
Probeer gewoon
11eeditie start in Goes
Internet
Ride for the Roses
De eerste Ride for the
het evenement naar Zeeland te ha
len. Het landelijk comité was daar
aanvankelijk niet voor te porren,
omdat het idee bestond dat in het
dunbevolkte gebied te weinig
sponsorgeld zou worden binnenge
haald, vertelt Bal. Vorig jaar in Gro
ningen wist hij de ban te doorbre
ken. „Toen ze de mooie routes za
gen die wij hier kunnen uitzetten,
waren ze verkocht."
Met de sponsoring komt het ook
goed, meent Bal (vice-voorzitter
van het lokaal comité). Onder aan
voering van eveneens oud-renner
Theo Schouwenaar is inmiddels
twee ton toegezegd. Het streven is
het recordbedrag van vorig jaar mi
nimaal te evenaren, zegt comité
voorzitter Dick van der Zaag. „En
met het gemiddelde wat er nu al
per maand binnenkomt, gaan we
dat beslist halen", aldus de burge
meester van Goes. De contracten
met de PZC als mediasponsor lig
gen klaar ter ondertekening, ver
telt Maarten Hüttner van de mar
keting afdeling. De krant stelt ad
vertentieruimte beschikbaar om
bekendheid te geven aan het eve
nement. Ook wordt bekeken of er
binnen het kader van het 250-jarig
'Als The Rose van Bette
Midler wordt gedraaid -
dat is zeer indrukwekkend'
bestaan van de PZC in 2008 geza
menlijke activiteiten kunnen wor
den ontplooid.
De Ride in Groningen vorig jaar
was bijna perfect, de Zeeuwse edi
tie zal de perfectie nog dichter na
deren, verwacht Bal. „We kunnen
hier routes uitzetten over de eilan
den, nagenoeg vrij van verkeers
drempels en andere hinderpalen,
zodat er veilig kan worden ge
fietst."
In Amsterdam was dat wel anders,
herinnert hij zich. Daar moesten
de 3000 deelnemers (tegen zo'n
10.000 nu) dwars door de stad,
over trambanen. „Met de nodige
valpartijen tot gevolg. Vandaar ook
dat ze na twee jaar zijn gaan roule
ren over het land. Een andere re
den was omdat niet alleen men
sen in de Randstad met kanker te
maken hebben."
Bal verheugt zich op de aanblik
van één, langerekt peloton op de
Zeelandbrug en stormvloedkering.
Met een knipoog naar de organisa
tie van de Tour de France: „Dat
plaatje zal zeker ook naar Frank
rijk gaan."
Roses
werd in 1997 gereden in Aus
tin (Texas, VS) op initiatief van
7-voudig Tour de Francewin
naar Lance Armstrong.
In 1998 werd de toertocht
voor het eerst ook in Neder
land gereden.
Doel is geld te werven voor on
derzoek naar kanker.
Het evenement is met jaarlijks
zo'n 10.000 deelnemers uitge
groeid tot een begrip in de wie-
Ierwereld.
De tiende Ride, vorig jaar in
Groningen, haalde een record
opbrengst van 776.897 euro.
Het Zeeuws comité wil dat be
drag minimaal evenaren. Nu is
al twee ton binnen.
Deelnemers kunnen zich aan
melden op de internetsite
www.ridefortheroses.nl
PZC Woensdag 19 december 2007 3
COMMENTAAR
De Europese
Commissie zit
ernstig in haar maag
met de kooldioxide-
uitstoot van personenauto's. De
afspraak met de industrie dat
die auto's in 2008 maar 120
gram per kilometer mogen
uitbraken, wordt bij lange na
niet gehaald. Nu mikt Europa
in arren moede op 2012. Maar
zelfs dat wordt onder druk van
de machtige autolobby heel
lastig. De autofabrikanten
schermen met hoge kosten
voor de consument, lagere
verkoopcijfers en uiteindelijk
banenverlies. Dat economische
argument is valide, maar het
mag nooit de doorslag geven.
Want met het milieu staat veel
meer op het spel.
Volgens goede Europese traditie
is nu een zwak compromis in
de maak. Het laat ruimte voor
een soort ruilhandel in emissie.
Producenten van grote auto's
komen weg met hun vervuiling
mits zij gecompenseerd worden
door relatief schone kleine
auto's van andere fabrieken.
Dus als die dikke SUV en dat
kleine stadsautootje de norm
gemiddeld maar niet
overschrijden. Het is zo'n
redenering in de trant van: als
ik 140 rijd, de politie me
aanhoudt en een andere
automobilist bij mij stopt die
onder de 100 bleef, krijg ik geen
bon. Op dit soort koehandel is
geen milieudiscipline te
bouwen. Daarom zou de
Europese Commissie er goed
aan doen, die norm van 120
gram kooldioxide per kilometer
nu eindelijk eens hard te
maken. En niet pas in 2012.
OOST-SOUBURG - Edwin van Laar
(36) wordt de nieuwe hoofdredac
teur van Omroep Zeeland. Hij be
gint op 1 maart 2008. Van Laar is
de opvolger van de reeds vertrok
ken Flip Feij, die zowel hoofdredac
teur als directeur was. De functies
worden nu gescheiden. De directie
taken komen in handen van Moni
que Schoonen, die al adjunct- en
waarnemend directeur was.
Van Laar, die in Hilversum woont,
is opgegroeid in Zeeland. Hij stu
deerde journalistiek in Tilburg en
werkte onder meer voor Omroep
Brabant, Tros, Veronica Nieuwsra
dio, Avro, RVU en Wereldomroep.
Na enkele jaren als communicatie
manager bij Essent Kabelcom (nu
@home) keerde hij in 2005 terug
bij de Wereldomroep, om leiding
te geven aan de inmiddels zelfstan
dige Caribische afdeling.
De terugkeer naar Zeeland en de
huidige ombouw van de omroep
tot 'crossmediale' organisatie wa
ren voor Van Laar belangrijke argu
menten om te solliciteren. „Mijn
doel is van de omroep dé nieuws
zender van Zeeland te maken."
Op 31 augustus wordt voor de
elfde keer de Ride for the Roses
gereden. Deelnemers kunnen
meedoen aan een wielertour
van 100 km, of aan twee toer
tochten van 25 en 50 kilometer.
De start en finish zijn bij de
Zeelandhallen in Goes.
Burgh-
Haamstede
Serooskerke
Geersdijk
Kortgene
Start Finish
Wemeldinj
battend ij ke
's-Heer Hendrikskii
's-Arendskerke
Heinkenszand
's Grave nook
Route rijrichting 100 km
lp Route rijrichting 50 km
Route rijrichting 25 km
PZC Felix Binicewicz, Donja Odijk foto Mark Prins/CPD