Zee Ian Ride for the Roses De mooie Spoor moet dicht in 2008 Bout Moer De krant 5 weken voor 15 euro! Lokaal comité zet in op recordbedrag voor onderzoek naar kanker. 2 I Woensdag 19 december 2007 PZC ERNSTJAN ROZENDAAL Drie jaar geleden schreef ik voor de krant enkele artike len over het plan om van Zeeland de culturele hoofd stad van Europa te maken. Er werd gemikt op 2008. Aanjager was directeur Dick van den Bout van Scoop. Beleefd heidshalve deden wat Zeeuwse sleutelfiguren of ze enthou siast waren, maar in werkelijkheid dachten ze natuurlijk: „Van dat idee van Bout komt geen ene moer terecht." Ik ook. Maar wat schetst mijn verbazing toen gisteren bij het oprui men van wat oude kranten mijn oog viel op een reisbijlage van de Volkskrant? Onder de oranje kop 'Bedaard en rimpel loos' las ik: 'Alles ademt rust in de culturele hoofdstad van 2008.' Snel scande ik de tekst. 'Er gebeurt hier gewoon niet zo veel', stond er. 'Als hier een ambulance met loeiende sirenes voorbijrijdt, stopt bij wijze van spreken iedereen met wat-ie aan het doen is.' De culturele hoofdstad 2008 ligt aan zee, ver nam ik. Het strand is 'populair bij surfers en wandelaars', maar 'neem eventueel zelf foerage mee, er zijn geen of nauwelijks strandtentjes'. En zaterdagnacht op de bonnefooi een taxi zoeken? 'Lukt niet. Er zijn er te wei nig.' Het zou toch niet waar zijn? Het volgende citaat over een koffiezaakje nam mijn laatste twijfels weg: 'Voeg daarbij een nuchtere kijk op het weer en het lijkt opeens niet vreemd meer dat ouders hun kind buiten laten staan in de buggy, ter wijl ze zelf binnen wat gaan drinken.' Het wat dus toch geen al te boute bewering geweest. Zeeland is volgend jaar echt cul turele hoofdstad van Europa! Waarom wist de PZC dat niet? Het onder het artikel weergegeven webadres hielp me uit de droom: www.stavanger.kommune.no. Ik keek nog eens goed naar de foto's. Verrek. Stavanger. Een slaperig vissersstadje in Noorwegen. Dat land zit niet eens in de Europese Unie. 2008 is dus bij voorbaat het jaar van de gemiste kans. Alles ademt rust in de culturele hoofdstad van 2008 COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs, Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060, E-mail pzcfamilieberichten@wegenerdagbladen.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bei PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk één maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening S De PZC gaat zorgvuldig or met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie ËHAj i Het wielerspektakel Ride for the Roses vindt volgend jaar in Zeeland plaats. Eind augustus trekt een tien kilometer lang lint van fietsers door de provincie, om geld op te halen voor de kankerbestrijding. door Luc Oggel De datum 31 augustus 2008 kan voor Zeeland op voorhand al een me morabele worden ge noemd. Op die dag stappen, als het aan de organisatie ligt, om half elf's ochtends in Goes 12.500 men sen op hun fiets om de elfde editie van wielertocht Ride for the Roses te rijden. Start en finish van het jaarlijkse spektakel voor het goede doel, KWF Kankerbestrijding, is bij de Zeelandhallen. Er zijn drie routes uitgezet: een 'cycletour' van 100 kilometer en twee toertochten van 25 en 50 kilometer. Behalve de gemeente Goes doet de stoet ook Kapelle, Borsele, Noord-Beveland, Veere en Schouwen-Duiveland aan. Dat bij het letterlijk in goede ba nen leiden van zoveel fietsers heel wat komt kijken, laat zich raden. Toch voorziet de organisatie onder weg weinig problemen, bleek giste ren tijdens de officiële presentatie van de routes. Sterker, volgens de landelijke Ride for the Roses-orga- nisatie is de Zeeuwse editie wat routes betreft één van de veiligste ot nu toe. Dat heeft vooral met de wegen te maken. Er wordt name lijk uitsluitend over autowegen ge fietst. De honderd-kilometer groep, met naar verwachting ze ven a achtduizend deelnemers ver uit de grootste, gaat vrijwel direct de A256 op. Dat betekent dat er meteen 'breed' gefietst kan wor den. Dat blijft eigenlijk de rest van de route zo, in elk geval op de Del taweg, de Zeelandbrug, de N59/ N57 tussen Zierikzee en Haamste de en de Pijlerdam. Alleen op Noord-Beveland wordt het wat krapper, want daar gaat het voor namelijk door de polder. De genoemde wegen zijn tijdens het spektakel afgesloten voor al het verkeer. De Zeelandbrug en de Pijlerdam zijn minimaal een uur dicht en ook boten op de Ooster- Files... dat moeten mensen dan maar even over hebben voor het goede doel schelde moeten rekening houden met oponthoud. Wel kunnen hulpdiensten gewoon gebruik blij ven maken van de Zeelandbrug; het fietspad is breed genoeg voor een ambulance. Voor de kortere routes van 25 en 50 kilometer wordt beduidend minder gebruik gemaakt van door gaande wegen, maar ook bij die af standen is gekozen voor veiligheid. Kees Bal: „ledereen heeft in zijn familie wel iemand die met kanker te ma ken heeft gehad. Ook ik." foto Willem Mieras Cees Bal, vice-voorzitter van het lokale Ride for the Roses-comité en degene die de routes heeft uit gezet, erkent dat het lastig was om goede en veilige routes te beden ken en toch rekening te houden met mooie locaties. Dat het afsluiten van wegen vrij wel zeker tot files leidt, beseft hij. „Dat moeten de mensen dan maar even over hebben voor het goede doel." Om de 'overlast' enigszins te beper ken, wordt gewerkt met voor-, tus sen- en achterrijders; ervaren fiet sers die de honderd-kilometer- groep zoveel mogelijk bij elkaar moeten zien te houden. Want hoe wel het geen tocht op snelheid is en 'iedereen' hem volgens Bal kan rijden ('We gaan uit van een ge middelde snelheid van 25 kilome ter per uur, dus die honderd kilo meter kan je in vier uur doen'), is het zaak te voorkomen dat er ga ten vallen in het tien kilometer lange lint van fietsers. Overigens wordt de stoet begeleid door motoragenten van de politie en worden ruim tweehonderd vrij willige verkeersregelaars ingezet. Ook rijden er auto's mee met reser- vefietsen om deelnemers die on derweg lek rijden of andere pech hebben te helpen. Ehbo'ers zijn pa raat in geval van valpartijen. Ook aan toeschouwers is gedacht. „We willen proberen om onder weg bepaalde punten in te richten als parkeerplaats", aldus Bal. Daarmee kan een herhaling van de 'bonnen-affaire' van de Kustma- rathon worden voorkomen. door Marcel Modde Zodra de Ride for the Roses naar Nederland kwam, was de Zeeuwse oud-wielren ner Cees Bal er bij. Om te fietsen voor het goede doel. Na twee edi ties in Amsterdam volgde hij de Roses-karavaan door het land. „Iedereen heeft in zijn familie wel iemand die met kanker te maken heeft gehad. Ook ik. De emotie aan de start, wanneer het num mer The Rose van Bette Midler wordt gedraaid - zeer indrukwek kend. Alle deelnemers dragen een persoonlijk naambordje, voor wie ze rijden." Van meet af aan had Bal het plan door Ben Jansen MIDDELBURG - Stremming van de Zeeuwse spoorlijn volgend jaar is onvermijdelijk. Eén langdurige stagnatie van het treinverkeer is duidelijker voor de reiziger dan veel korte. Het dagelijks provinciebestuur is ervan overtuigd dat aan de ge plande werkzaamheden niet valt te ontkomen. Het gaat om zeer groot onderhoud, dat eens in de zestig jaar nodig is: vervangen van spoor, grind, wissels, overwegen en op sommige trajecten ook de bovenleiding. De keus tussen één lange aaneengesloten stremming (22 maart tot 22 april) of een aan tal kortere is er een tussen twee kwaden. Het werk duurt langer wanneer het in fasen wordt ver deeld en een flinke reeks van korte stremmingen levert onduidelijkhe den voor de reiziger op. GroenLinks in de Staten van Zee land had het dagelijks provinciebe stuur gevraagd desnoods via een gerechtelijke procedure af te dwin gen dat steeds één spoor beschik baar zal zijn. Kan niet, antwoor den GS. De regels op het gebied van arbeidsomstandigheden ver zetten zich daartegen. Het dagelijks provinciebestuur on derstreept dat bij het spooronder- houd in mei het vervangend bus vervoer goed was geregeld. In okto ber was dat allerminst het geval. Er is overleg met NS en Prorail gaande om tot harde afspraken te komen over een goed vervoerplan tijdens het onderhoud in 2008.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2