Zee Ian
Ride for the Roses
De mooie
Spoor moet dicht in 2008
Bout Moer
De krant 5 weken voor 15 euro!
Lokaal comité zet in op
recordbedrag voor
onderzoek naar kanker.
2 I Woensdag 19 december 2007 PZC
ERNSTJAN ROZENDAAL
Drie jaar geleden schreef ik voor de krant enkele artike
len over het plan om van Zeeland de culturele hoofd
stad van Europa te maken. Er werd gemikt op 2008.
Aanjager was directeur Dick van den Bout van Scoop. Beleefd
heidshalve deden wat Zeeuwse sleutelfiguren of ze enthou
siast waren, maar in werkelijkheid dachten ze natuurlijk: „Van
dat idee van Bout komt geen ene moer terecht." Ik ook.
Maar wat schetst mijn verbazing toen gisteren bij het oprui
men van wat oude kranten mijn oog viel op een reisbijlage
van de Volkskrant? Onder de oranje kop 'Bedaard en rimpel
loos' las ik: 'Alles ademt rust in de culturele hoofdstad van
2008.' Snel scande ik de tekst. 'Er gebeurt hier gewoon niet zo
veel', stond er. 'Als hier een ambulance met loeiende sirenes
voorbijrijdt, stopt bij wijze van spreken iedereen met wat-ie
aan het doen is.' De culturele
hoofdstad 2008 ligt aan zee, ver
nam ik. Het strand is 'populair
bij surfers en wandelaars', maar
'neem eventueel zelf foerage
mee, er zijn geen of nauwelijks
strandtentjes'. En zaterdagnacht
op de bonnefooi een taxi zoeken? 'Lukt niet. Er zijn er te wei
nig.' Het zou toch niet waar zijn? Het volgende citaat over een
koffiezaakje nam mijn laatste twijfels weg: 'Voeg daarbij een
nuchtere kijk op het weer en het lijkt opeens niet vreemd
meer dat ouders hun kind buiten laten staan in de buggy, ter
wijl ze zelf binnen wat gaan drinken.' Het wat dus toch geen
al te boute bewering geweest. Zeeland is volgend jaar echt cul
turele hoofdstad van Europa! Waarom wist de PZC dat niet?
Het onder het artikel weergegeven webadres hielp me uit de
droom: www.stavanger.kommune.no. Ik keek nog eens goed
naar de foto's. Verrek. Stavanger. Een slaperig vissersstadje in
Noorwegen. Dat land zit niet eens in de Europese Unie.
2008 is dus bij voorbaat het jaar van de gemiste kans.
Alles ademt rust in
de culturele
hoofdstad van 2008
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst, Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs, Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060, E-mail
pzcfamilieberichten@wegenerdagbladen.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bei PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
één maand voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening S
De PZC gaat zorgvuldig or
met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
ËHAj i
Het wielerspektakel Ride
for the Roses vindt volgend
jaar in Zeeland plaats. Eind
augustus trekt een tien
kilometer lang lint van
fietsers door de provincie,
om geld op te halen voor
de kankerbestrijding.
door Luc Oggel
De datum 31 augustus
2008 kan voor Zeeland
op voorhand al een me
morabele worden ge
noemd. Op die dag stappen, als
het aan de organisatie ligt, om half
elf's ochtends in Goes 12.500 men
sen op hun fiets om de elfde editie
van wielertocht Ride for the Roses
te rijden. Start en finish van het
jaarlijkse spektakel voor het goede
doel, KWF Kankerbestrijding, is
bij de Zeelandhallen. Er zijn drie
routes uitgezet: een 'cycletour' van
100 kilometer en twee toertochten
van 25 en 50 kilometer. Behalve de
gemeente Goes doet de stoet ook
Kapelle, Borsele, Noord-Beveland,
Veere en Schouwen-Duiveland
aan.
Dat bij het letterlijk in goede ba
nen leiden van zoveel fietsers heel
wat komt kijken, laat zich raden.
Toch voorziet de organisatie onder
weg weinig problemen, bleek giste
ren tijdens de officiële presentatie
van de routes. Sterker, volgens de
landelijke Ride for the Roses-orga-
nisatie is de Zeeuwse editie wat
routes betreft één van de veiligste
ot nu toe. Dat heeft vooral met de
wegen te maken. Er wordt name
lijk uitsluitend over autowegen ge
fietst. De honderd-kilometer
groep, met naar verwachting ze
ven a achtduizend deelnemers ver
uit de grootste, gaat vrijwel direct
de A256 op. Dat betekent dat er
meteen 'breed' gefietst kan wor
den. Dat blijft eigenlijk de rest van
de route zo, in elk geval op de Del
taweg, de Zeelandbrug, de N59/
N57 tussen Zierikzee en Haamste
de en de Pijlerdam. Alleen op
Noord-Beveland wordt het wat
krapper, want daar gaat het voor
namelijk door de polder.
De genoemde wegen zijn tijdens
het spektakel afgesloten voor al
het verkeer. De Zeelandbrug en de
Pijlerdam zijn minimaal een uur
dicht en ook boten op de Ooster-
Files... dat moeten mensen
dan maar even over
hebben voor het goede doel
schelde moeten rekening houden
met oponthoud. Wel kunnen
hulpdiensten gewoon gebruik blij
ven maken van de Zeelandbrug;
het fietspad is breed genoeg voor
een ambulance.
Voor de kortere routes van 25 en
50 kilometer wordt beduidend
minder gebruik gemaakt van door
gaande wegen, maar ook bij die af
standen is gekozen voor veiligheid.
Kees Bal: „ledereen heeft in zijn familie wel iemand die met kanker te ma
ken heeft gehad. Ook ik." foto Willem Mieras
Cees Bal, vice-voorzitter van het
lokale Ride for the Roses-comité
en degene die de routes heeft uit
gezet, erkent dat het lastig was om
goede en veilige routes te beden
ken en toch rekening te houden
met mooie locaties.
Dat het afsluiten van wegen vrij
wel zeker tot files leidt, beseft hij.
„Dat moeten de mensen dan maar
even over hebben voor het goede
doel."
Om de 'overlast' enigszins te beper
ken, wordt gewerkt met voor-, tus
sen- en achterrijders; ervaren fiet
sers die de honderd-kilometer-
groep zoveel mogelijk bij elkaar
moeten zien te houden. Want hoe
wel het geen tocht op snelheid is
en 'iedereen' hem volgens Bal kan
rijden ('We gaan uit van een ge
middelde snelheid van 25 kilome
ter per uur, dus die honderd kilo
meter kan je in vier uur doen'), is
het zaak te voorkomen dat er ga
ten vallen in het tien kilometer
lange lint van fietsers.
Overigens wordt de stoet begeleid
door motoragenten van de politie
en worden ruim tweehonderd vrij
willige verkeersregelaars ingezet.
Ook rijden er auto's mee met reser-
vefietsen om deelnemers die on
derweg lek rijden of andere pech
hebben te helpen. Ehbo'ers zijn pa
raat in geval van valpartijen.
Ook aan toeschouwers is gedacht.
„We willen proberen om onder
weg bepaalde punten in te richten
als parkeerplaats", aldus Bal.
Daarmee kan een herhaling van
de 'bonnen-affaire' van de Kustma-
rathon worden voorkomen.
door Marcel Modde
Zodra de Ride for the Roses
naar Nederland kwam, was
de Zeeuwse oud-wielren
ner Cees Bal er bij. Om te fietsen
voor het goede doel. Na twee edi
ties in Amsterdam volgde hij de
Roses-karavaan door het land.
„Iedereen heeft in zijn familie wel
iemand die met kanker te maken
heeft gehad. Ook ik. De emotie
aan de start, wanneer het num
mer The Rose van Bette Midler
wordt gedraaid - zeer indrukwek
kend. Alle deelnemers dragen een
persoonlijk naambordje, voor wie
ze rijden."
Van meet af aan had Bal het plan
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Stremming van de
Zeeuwse spoorlijn volgend jaar is
onvermijdelijk. Eén langdurige
stagnatie van het treinverkeer is
duidelijker voor de reiziger dan
veel korte.
Het dagelijks provinciebestuur is
ervan overtuigd dat aan de ge
plande werkzaamheden niet valt
te ontkomen. Het gaat om zeer
groot onderhoud, dat eens in de
zestig jaar nodig is: vervangen van
spoor, grind, wissels, overwegen
en op sommige trajecten ook de
bovenleiding. De keus tussen één
lange aaneengesloten stremming
(22 maart tot 22 april) of een aan
tal kortere is er een tussen twee
kwaden. Het werk duurt langer
wanneer het in fasen wordt ver
deeld en een flinke reeks van korte
stremmingen levert onduidelijkhe
den voor de reiziger op.
GroenLinks in de Staten van Zee
land had het dagelijks provinciebe
stuur gevraagd desnoods via een
gerechtelijke procedure af te dwin
gen dat steeds één spoor beschik
baar zal zijn. Kan niet, antwoor
den GS. De regels op het gebied
van arbeidsomstandigheden ver
zetten zich daartegen.
Het dagelijks provinciebestuur on
derstreept dat bij het spooronder-
houd in mei het vervangend bus
vervoer goed was geregeld. In okto
ber was dat allerminst het geval.
Er is overleg met NS en Prorail
gaande om tot harde afspraken te
komen over een goed vervoerplan
tijdens het onderhoud in 2008.