Goede doelen 'Mijn motivatie voor Unicef is alleen maar sterker geworden' Paul van Vliet: 10 I Woensdag 19 december 2007 PZC Beroemd en barmhartig Goede doelen hebben bekende Nederlanders nodig en bekende Nederlanders hebben een goed doel nodig. Oprechte bevlogenheid, eigenbelang, een uitgekiend marketingconcept? „Voor het eigen imago van de BN'er werkt de inzet zeker: kijk mij eens een aardig mens zijn." door Tanja Kits illustratie Ronald Visser foto's CPD en ANP De kassa gaat harder rinkelen zodra een bekende Nederlan der zich inzet voor een goed doel, blijkt in de praktijk. Dus is het niet ver wonderlijk dat de goede doelen zich massaal storten op de beken de gezichten uit de krant en van de televisie. „Sinds Marco Borsato zich inzet voor War Child, weet heel Nederland waar die stichting voor staat. Zonder hem was dat nooit gelukt. Ook Unicef was zon der Paul van Vliet niet zo bekend als het nu is", weet Theo Schuijt, hoogleraar filantropie aan de Uni versiteit van Amsterdam. Hij vindt er niks mis mee. Als be stuurslid van het CBF (het orgaan dat de goede doelen controleert) ziet hij jaarlijks de vrijgevigheid in Nederland stijgen. Hij onder scheidt twee soorten BN'ers: de van televisie bekende mensen als Maartje van Weegen en Mieke van der Weij, die vooral hun gezicht en hun stem lenen. En rijke Neder landers als Krajicek en Cruijff die hun eigen vermogen aanwenden om goed te doen. Allemaal geheel belangeloos. Maar is dat wel zo, belangeloos? „Ze krijgen er misschien geen geld voor, maar het levert hun natuur lijk wel een beter imago op: kijk mij eens een aardig mens wezen", geeft Schuijt aan. De kerst is bij uitstek een tijd om nog even flink in de buidel te tas ten voor het goede doel. Niet voor niets laten morgen drie deejay's zich opsluiten in een glazen huis om geld in te zamelen voor beter drinkwater. En niet toevallig had het Koningin Wilhelmina Fonds (kankerfonds) in deze week van kerstboodschappen een actie op te levisie met Mieke van der Weij. Want na het vullen van de winkel wagen met reerug en kerststol is de bereidheid om ook wat tientjes naar het goede doel over te maken wellicht groter. Is het afkopen van een knagend schuldgevoel? Omdat we eigenlijk wel vinden dat het in de wereld niet eerlijk verdeeld is, maar toch van onze welvaart willen genie ten? „Nou en?", is de wedervraag van Paul van Tongeren, hoogleraar ethiek aan de Radboud Universi teit. „Wat een calvinistische ge dachte: afkopen van schuldgevoel. Ook al is dat ergens deep, down, be neath een motivatie, dan nog kun je beter wel geven dan niet geven. En dat het een goed gevoel geeft, is onderdeel van onze manier van leven. We proberen allemaal din gen te doen die ons een goed ge voel geven. Dus waarom niet. het doneren van geld aan mensen die in nood verkeren? Ik vind het juist heel goed van mensen dat ze tus sen de luxe boodschappen voor kerst ook nog denken aan mensen die het veel slechter hebben. Dat we niet allemaal een moeder The resa zijn, wil nog niet zeggen dat we slecht zijn." Van Tongeren vindt het ook geen enkel probleem dat bekende Ne derlanders zich inzetten ter verbe tering van hun eigen imago. „Be ter zo, dan helemaal niets doen. Het is niet een kwestie van öf-óf Meer van én-én. Als beide partijen er beter van worden, prima." Nederland is een vrijge vig landje: 1 procent van het bruto nationaal product gaat naar goe de doelen. Ter vergelijking, in de Verenigde Staten wordt er 2 pro cent aan besteed. „Maar dat heeft er mee te maken dat de belasting in de VS veel lager is. In ons belas tingsysteem gaat er via het rijk ook nog heel veel geld naar ont wikkelingswerk", verklaart Schuijt. Dat bekende Nederlanders goed zijn voor meer inkomsten klopt, zegt Eveline Meltzer van Unicef: „Ze brengen makkelijker de bood schap over dan wanneer een onbe kende als ik dat zou doen. Ze ge ven onze organisatie niet alleen meer bekendheid, ze zamelen ook geld in met verschillende projec ten. Paul van Vliet geeft vaak shows waarvan de opbrengst naar Unicef gaan." Bij het zoeken naar bekende Ne derlanders die zich voor Unicef „Audrey Hepburn met wie ik goed bevriend was, en die zelf ambassadrice van Unicef was, vroeg of ik het wilde doen. Dat was in 1991. Ik heb er geen seconde over hoeven nadenken, met zo'n schitterend voorbeeld als zij." Sindsdien zet cabaretier Paul van Vliet zich bijna da gelijks in voor Unicef als 'ambassadeur voor het leven benoemd'. Hij was een van de eerste BN'ers die zijn naam aan een goed doel ver bond. In 1996 werd Moni que van de Ven eveneens ambassadeur van Unicef Sinds vijfjaar gaat de op brengst van de shows van Paul van Vliet naar de orga nisatie die opkomt voor de rechten van het kind, nu in totaal al zo'n anderhalf mil joen euro. „Ik heb het geld niet nodig, ik leef goed van mijn pensioen." „Ik heb het doel vanaf het begin een warm hart toege dragen. Als je ziet dat we reldwijd miljoenen kinde ren geen kans krijgen, dan is het werk van Unicef heel be langrijk. Kinderen zijn toch onze toekomst." Nog dagelijks is de 72-jarige artiest in de weer voor Uni cef. „Ik geef lezingen, schrijf teksten, spreek commercials in. Dat soort dingen. Mijn motivatie is in de loop der jaren alleen maar sterker ge worden. Het is indrukwek kend wat Unicef allemaal be reikt. Ik heb projecten in Zimbabwe, Bangladesh, Eritrea en Bolivia van dicht bij gezien. Het vertrouwen dat kinderen hebben in gro te mensen is hartverwar mend. Dat motiveert me om door te gaan." „Dat ook andere bekende Nederlanders zich inzetten voor goede doelen, kan ik al leen maar toejuichen, zo lang ze het uit eerlijke motie ven doen en niet om er zelf beter van te worden. willen inzetten is de organisatie vrij kies keurig. „Daar gaat een heel traject aan vooraf Niet iedereen die zich zomaar aanmeldt, komt er bij. We willen name lijk er heel zeker van zijn dat iemand het doet om dat hij of zij onze doelstel ling wil uitdragen. Niet om zich via ons te kunnen profi leren." „Het wekt vooral ook vertrou wen", verklaart Schuijt. „Men sen denken toch: als zo'n be kende Nederlander zich aan de ze organisatie verbindt, zal het wel goed zijn, dan zal er wel con trole zijn dat er niet te veel aan de strijkstok blijft hangen. Het heeft bij BN'ers ook heel erg te maken met het podium waarop ze staan. Ze willen niet voor elkaar onder doen." Schuijt noemt een krant die jaarlijks in het Amerikaanse In dianapolis de gulle gevers bij naam noemt, plus het gedoneerde bedrag. „Dat werkt enorm opzwe pend. Naming and shaming is in deze sector erg belangrijk. Als ie mand gezakt is in de lijst probeert hij het jaar erop weer hoger te ko men. Eigenlijk hetzelfde als bij ons de collectelijst waarmee sommige fondsen langs de deuren gaan. Je wilt niet onderdoen voor je buren en geeft hetzelfde of nog liever iets meer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10