Cultuur
Broek en Brockettes aan de bluegrass
Poëzie ligt op de loer bij Van Velzen
Provincie wekt
woede makers
Kapitein Rob
Terneuzense zanger en
gitarist presenteert cd
met bassiste en partner.
Het elastiek en andere
rekbaarheden met
schaartekeningen.
pzc Dinsdag 18 december 2007 29
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Het mooiste liedje op
de nieuwe cd van Terneuzense zan
ger-gitarist Herman Broek junior
klopt niet. Zijn vriendin Geertje
van de Berg zingt in So Alone hoe
erg ze het vindt om in de regen en
kou te wachten op haar man, die
zo snel mogelijk moet komen om
haar huilen te stoppen. Da's een
leugentje voor een liefdesliedje,
want in werkelijkheid staat Broek
junior gewoon naast haar op het
podium.
Die zangcombinatie ontstond
door toeval. Broek haalde met bas-
siste Lizz Sprangers van zijn bege
leidingsband The Eurocasters her
inneringen op aan vervlogen tij
den. Samen met zijn vader Her
man en broer Larry zong hij al
vaak close harmony. Sprangers en
Broek vulden elkaar ook al vocaal
aan bij The Eurocasters, maar het
duo wilde een meer akoestische
weg inslaan. Na meerdere oefenses
sies zette Van de Berg haar keel
open voor een derde zanglijn. „Ik
wist wel dat ze kon zingen, maar
zó goed? Ja, dat was verrassend.
Geertje heeft vervolgens mandoli
ne en autoharp (een akkoorden
spelende citer) leren spelen. En
daarmee waren The Brockettes
compleet", vertelt Broek junior.
Het trio richt zich volledig op tradi
tionele bluegrass en hillbilly. Die
weg sloeg Broek junior op zijn laat
Herman Brock jr. met Lizz Sprangers (links) en Geertje van de Berg.
ste twee 'elektrische' platen al
steeds meer in, maar de blues is op
het schijfje Gather around the mie
helemaal achterwege gelaten. Hoe
wel, wie Broek de voorbije jaren
heeft gevolgd zal het horen; de
blues helemaal loslaten kan hij
niet, ook niet op een bluegrass-
plaat. De nummers Good Times en
Live your life to the limit speelt hij
bijvoorbeeld ook met The Eurocas
ters en het instrumentale A.P. Boo
foto Dylan Nutzmann
gie zou met een vuige tint ook niet
misstaan. „Ja, je hoort onmisken
baar welke nummers ik heb ge
schreven. Maar toch is het anders.
We hebben bewust voor een ande
re naam gekozen, ook om geen val
se verwachtingen naar het Eurocas-
ters-publiek te wekken. Boven
dien, ik sta nu met twee meiden
op het podium. Dat is toch een
heel ander gezicht dan wat ik tot
nu toe heb gedaan", aldus Broek.
The Brockettes kenden in april dit
jaar een succesvolle vuurdoop in
Porgy 8c Bess, in het voorprogram
ma van de Amerikaanse band The
Hackensaw Boys. Het trio posteer
de zich rond één microfoon, die
naast drie stemmen ook het instru-
'lk wist wel dat ze kon
zingen, maar zó goed?
Ja, dat was verrassend'
mentale solowerk moet verster
ken. Met andere woorden: de solist
doet als het moet een stapje naar
voren, de andere twee een stapje
terug. Op die manier is Gather
around the mie ook opgenomen.
Die knusse opstelling wordt op
het nieuwe schijfje het best ver
taald in een aantal covers, zoals
Just to ease my worried mind
(R. AcufF) en Swimming Song
(L. Wainwright III). Brocks Baby
Sue en het al eerder genoemde So
Alone zijn de meest geslaagde sa-
menzangsongs van eigen hand.
Brock and The Brockettes presente
ren hun cd Gather around the mic
vrijdag 21 december vanaf 21.00
uur in Porgy Bess in Terneuzen.
Zaterdag 22 december spelen ze op
het Indoor-Bluesfestival, De Burcht,
Kwadendamme, 20.00 uur.
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Scherts en plezier
spatten van de dichtbundel Het
elastiek en andere rekbaarheden van
Jaap van Velzen. Het is de derde
bundel van deze Vlissinger. Eerder
publiceerde hij De Tuimelaar
(2000) en Verzamelwoede (2003).
Daarnaast schreef hij met Tropisch
Ademen een reisverslag van zijn
tocht door Cuba (2001-2003).
De nieuwste dichtbundel is, even
als de twee voorgaande, geïllus
treerd met schaartekeningen van
Lidia Schinkel uit Biezelinge.
De ondertitel 'Poëzie ligt op de
loer' van zijn derde dichtbundel
zegt veel over de wijze waarop de
gedichten van Van Velzen tot
stand komen. Zelf verwoordde hij
dat destijds treffend in de aanzet
van Verzamelwoede:
Woorden
zinnen
letters
Gonzen
de dichter
Door
zijn kop
Een gedicht lijkt hem als het ware
te overkomen. Daarnaast getuigt
zijn werk van een scherp observa
tievermogen, gekruid met een le
vendige fantasie en vaak een olijke
knipoog.
Schaartekening Lidia Schinkel bij gedicht Bargerief van Jaap van Velzen.
De typografische structuur is ken
merkend voor zijn werk. Dat wil
zeggen: Korte, bondige zinnen van
twee of maximaal drie woorden,
afgedrukt in blokjes van één, twee
of drie regels. Een indeling die uit
nodigt tot lezen. Met als resultaat
dat vrijwel elk gedichtje een glim
lach of gevoel van enige herken
ning opwekt.
„Ik dicht over alles wat op mijn
pad komt", zegt Van Velzen. Hij
schrijft elke veertien dagen een ge
dicht met link naar de actualiteit
in de Vlissingse Bode. Zijn voor
stel ook als stadsdichter van Vlis-
singen te gaan optreden, werd uit
gebreid besproken binnen de cul
turele raad van de Scheldestad,
maar uiteindelijk verworpen.
'Ik communiceer over van
alles met Lidia, maar niet
over wat ze moet knippen'
Onder meer de zee biedt Van Vel
zen een belangrijke inspiratiebron.
Daarnaast put hij uit relaties tus
sen man en vrouw. Op dat gebied
ontpopt hij zich in het gedicht Or
gie als kenner, getuige het advies
tot slot: 'Mannen! Houdt uw wijf
tevree. Neem nóóit wekelijks Bloe
men mee.'
Onder meer met Bargerief toont
Van Velzen zijn gevoel voor zintui-
gelijke ervaring. Hij ruikt er de
'voorberookte tapas', ziet er de
'Rap-tv en gokautomaat' en hoort
er 'kletsende glazen'.
De titel van deze uitgave is ont
leend aan een bekend gedicht over
een elastiekje van Cees Buddingh.
Evenals in de voorgaande twee
bundels verrast knipkunstenares
Lidia Schinkel met een schaarteke
ning bij elk gedicht. De illustraties
lijken het resultaat van gedegen
overleg tussen Van Velzen en
Schinkel, maar dat blijkt niet het
geval. „Ik communiceer met Lidia
over van alles, maar nooit over
wat zij moet knippen", zegt de
dichter. Hij stuurt haar met regel
maat een gedicht, laat de illustratie
aan haar over en is elke keer weer
blij met het resultaat.
Schinkel vindt het onterecht dat
schaartekeningen vaak als volks
kunst worden beschouwd. Vol
gens haar betreft het gewone
kunstbeoefening. De van oor
sprong Argentijnse knipkunstena
res vertoefde vijftien jaar in Zee
land. Nu staat ze bijna aan de voor
avond van haar remigratie. Samen
met haar man gaat ze de bouw
van een gastenverblijf in Argenti
nië begeleiden en vervolgens gaan
ze dat centrum ook exploiteren.
Dichtbundel, Eigen uitgave, ISBN
978-90-807391-3-0, €9,-, De Druk
kerij, Middelburg, Spui.Vlissingen.
middelburg - De makers van de
film Kapitein Rob en het geheim
van professor Lupardi zijn verbol
gen over de provincie Zeeland. Die
verleent geen subsidie, terwijl er
was gerekend op 50.000 euro. De
film is voor een belangrijk deel in
Zeeland opgenomen.
Producent Shooting Star voerde in
april van dit jaar overleg met de
provincie over een financiële bij
drage. Volgens Hans Pos van Shoo
ting Star, die de film ook regisseer
de, zijn er 'heel duidelijke verwach
tingen' gewekt. „Ons is gezegd dat
het dik in orde zou komen."
Gedeputeerde Staten besloten des
ondanks in juli geen bijdrage te
verlenen. „De vraag is of we een
film moeten subsidiëren alleen
maar omdat die in Zeeland is opge
nomen", zegt gedeputeerde Harry
van Waveren. „We hebben het ver
zoek afgewezen omdat de film
niet óver Zeeland gaat." De Storm,
een speelfilm over de watersnood
ramp, kreeg vorige week wel pro
vinciale steun a 100.000 euro.
De afwijzing steekt de makers van
Kapitein Rob, omdat ze zowel in
als buiten de film de provincie vol
op hebben gepromoot. „We heb
ben heel veel gedaan om Zeeland
op de kaart te zetten", zegt Pos,
die altijd een warm pleitbezorger
van 'Zeeland filmland' is geweest.
Gedeputeerde Van Waveren vindt
het merkwaardig dat de filmprodu
cent bijna een halfjaar na de afwij
zing ineens aan de bel trekt. Pos
zegt dat Shooting Star nooit een
officieel bericht heeft ontvangen.