r ILLY Jam MmomsAfaau m I II fiik i§ 1 0 Dinsdag 18 december 2007 PZC Soundtrack van d< Top 3 van BN'ers mm door Joost Bosman Nee hè, niet wéér Bo hemian Rhapsody zullen velen heb ben verzucht, toen ze vernamen dat de grijsgedraaide megahit van Queen opnieuw bovenaan de lijst prijkt van de Top 2000. Het geldt in ieder geval voor hoogle raar popmuziek Tom ter Bogt. „Vreselijk, daar gaan we weer", zegt hij, terwijl hij de gisteren ge openbaarde hitlijst overziet. „Dat is allemaal hartstikke oud!" Toch zijn er kennelijk genoeg mensen die Bohemian Rhapsody elk jaar weer op nummer 1 wil len hebben. En niet alleen in Ne derland, maar overal in Europa. „Het is een mooi en groot num mer, imposant, het maakt in druk", verklaart Paul Westgeest woordvoerder van Radio 2. „Bo vendien zijn luisteraars sterk ge neigd opnieuw te stemmen op nummers die al hoog in de lijst staan." Ter Bogt heeft nog een andere verklaring: Queen heeft in Nederland een heel goed ge organiseerde fanclub. Voor de fans is Bohemian Rhapsody hét nummer." Dat de top-10 jaar na jaar weinig revolutionaire veranderingen te zien geeft (Coldplay met Clocks is het enige nummer van na de eeuwwisseling), komt volgens Ter Bogt door een pyscho-so- ciaal verschijnsel: uit onderzoek is gebleken dat de muzieksmaak zich in het brein 'vastzet' wan neer iemand halverwege de twin tig is. „Die voorkeur blijf je met je meedragen. De adolescenten van toen, zijn de Radio 2-luiste- raars van nu. Queen, The Eagles en Led Zeppelin waren de bands waar zij naar luisterden. Logisch dat ze nu hoog eindigen." Een van de Radio 2-presentato- ren, Bert Kranenbarg, deelt die mening. Hij denkt dat sommige nummers 'eeuwigheidswaarde' hebben. „Het is muziek waar je veel mee hebt. Mensen kennen die oude songs nog uit hun stu dententijd en hebben die meege nomen. Veel van de Radio 2-luis- teraars zijn 35 jaar en ouder, van daar dat veel jaren zeventig- en tachtig-nummers het halen", ver klaart Kranenbarg. Met smaakconservatisme heeft dat volgens hem niet eens zoveel te maken. „Onze luisteraars heb ben de laatste jaren wel nieuwe liedjes gehoord, maar die beklij ven kennelijk niet. De oude num Marcel Musters, acteur 1Prince, Kiss 2. Marvin Caye, Sexual Healing 3. Stevie Wonder, Isn't She Lovely Lucille Werner, presentatrice 1Ike Tina Turner, Proud Mary 2. Melissa Etheridge, Like The Way I Do 3. Tom Jones, Sex Bomb Dennis Weening, MTV-presentator 1. Johnny Cash, Hurt 2. U2, One 3. Joy Division, She Lost Control De Top 2000. Gisteren gepresenteerd, op tweede kerstdag gaat hij van start en op oudjaarsdag eindigt hij. Wat maakt dat een liedje in de lijst verschijnt? En waarom eindigen de 'oude krakers' altijd weer zo hoog? „Sommige songs hebben eeuwigheids waarde, die draag je met je mee." mers herinneren hen aan een zorgeloze tijd zonder een gezin en hypotheek." 'Nostalgie' ligt vaak ten grond slag aan de keuze van luisteraars (overigens ook van andere zen ders dan Radio 2), zegt ook West geest. „Ze herinneren zich ont moetingen en verliefdheden. Ook willen stellen 'hun' song ho ren. Maar vergis je niet, er wordt ook veel gestemd naar aanlei ding van een overlijden. Een mooi liedje kan troost bieden, je het gevoel geven dat je niet de enige bent die de dood van dichtbij meemaakt. De mees te mensen die zich verdrie tig voelen, zetten een droevige plaat op." Bog Wat Ter Bogt opvalt, en ook ven. dwarszit, is dat de lijst zo weinig 1 pop hooggenoteerde zwarte artiesten ven1 kent. Volgens hem is dat al jaren de j zo. „Jimi'Hendrix en James met Brown ontbreken in de top 100, Ove The Supremes komen niet eens gati in de lijst voor. Absurd! Ze heb- dan ben zoveel betekend voor de pop- hen muziek." Een echte verklaring Que kan Ter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10