r
ILLY Jam
MmomsAfaau
m
I
II
fiik
i§
1 0 Dinsdag 18 december 2007 PZC
Soundtrack
van
d<
Top 3 van BN'ers
mm
door Joost Bosman
Nee hè, niet wéér Bo
hemian Rhapsody
zullen velen heb
ben verzucht, toen
ze vernamen dat
de grijsgedraaide megahit van
Queen opnieuw bovenaan de
lijst prijkt van de Top 2000. Het
geldt in ieder geval voor hoogle
raar popmuziek Tom ter Bogt.
„Vreselijk, daar gaan we weer",
zegt hij, terwijl hij de gisteren ge
openbaarde hitlijst overziet. „Dat
is allemaal hartstikke oud!"
Toch zijn er kennelijk genoeg
mensen die Bohemian Rhapsody
elk jaar weer op nummer 1 wil
len hebben. En niet alleen in Ne
derland, maar overal in Europa.
„Het is een mooi en groot num
mer, imposant, het maakt in
druk", verklaart Paul Westgeest
woordvoerder van Radio 2. „Bo
vendien zijn luisteraars sterk ge
neigd opnieuw te stemmen op
nummers die al hoog in de lijst
staan." Ter Bogt heeft nog een
andere verklaring: Queen heeft
in Nederland een heel goed ge
organiseerde fanclub. Voor de
fans is Bohemian Rhapsody hét
nummer."
Dat de top-10 jaar na jaar weinig
revolutionaire veranderingen te
zien geeft (Coldplay met Clocks
is het enige nummer van na de
eeuwwisseling), komt volgens
Ter Bogt door een pyscho-so-
ciaal verschijnsel: uit onderzoek
is gebleken dat de muzieksmaak
zich in het brein 'vastzet' wan
neer iemand halverwege de twin
tig is. „Die voorkeur blijf je met
je meedragen. De adolescenten
van toen, zijn de Radio 2-luiste-
raars van nu. Queen, The Eagles
en Led Zeppelin waren de bands
waar zij naar luisterden. Logisch
dat ze nu hoog eindigen."
Een van de Radio 2-presentato-
ren, Bert Kranenbarg, deelt die
mening. Hij denkt dat sommige
nummers 'eeuwigheidswaarde'
hebben. „Het is muziek waar je
veel mee hebt. Mensen kennen
die oude songs nog uit hun stu
dententijd en hebben die meege
nomen. Veel van de Radio 2-luis-
teraars zijn 35 jaar en ouder, van
daar dat veel jaren zeventig- en
tachtig-nummers het halen", ver
klaart Kranenbarg.
Met smaakconservatisme heeft
dat volgens hem niet eens zoveel
te maken. „Onze luisteraars heb
ben de laatste jaren wel nieuwe
liedjes gehoord, maar die beklij
ven kennelijk niet. De oude num
Marcel Musters, acteur
1Prince, Kiss
2. Marvin Caye, Sexual Healing
3. Stevie Wonder, Isn't She Lovely
Lucille Werner, presentatrice
1Ike Tina Turner, Proud Mary
2. Melissa Etheridge, Like The Way I Do
3. Tom Jones, Sex Bomb
Dennis Weening, MTV-presentator
1. Johnny Cash, Hurt
2. U2, One
3. Joy Division, She Lost Control
De Top 2000. Gisteren
gepresenteerd, op tweede
kerstdag gaat hij van start
en op oudjaarsdag eindigt
hij. Wat maakt dat een
liedje in de lijst verschijnt?
En waarom eindigen de
'oude krakers' altijd weer
zo hoog? „Sommige songs
hebben eeuwigheids
waarde, die draag je met je
mee."
mers herinneren hen aan een
zorgeloze tijd zonder een gezin
en hypotheek."
'Nostalgie' ligt vaak ten grond
slag aan de keuze van luisteraars
(overigens ook van andere zen
ders dan Radio 2), zegt ook West
geest. „Ze herinneren zich ont
moetingen en verliefdheden.
Ook willen stellen 'hun' song ho
ren. Maar vergis je niet, er wordt
ook veel gestemd naar aanlei
ding van een overlijden. Een
mooi liedje kan troost bieden, je
het gevoel geven dat je niet de
enige bent die de dood van
dichtbij meemaakt. De mees
te mensen die zich verdrie
tig voelen, zetten een
droevige plaat op." Bog
Wat Ter Bogt opvalt, en ook ven.
dwarszit, is dat de lijst zo weinig 1 pop
hooggenoteerde zwarte artiesten ven1
kent. Volgens hem is dat al jaren de j
zo. „Jimi'Hendrix en James met
Brown ontbreken in de top 100, Ove
The Supremes komen niet eens gati
in de lijst voor. Absurd! Ze heb- dan
ben zoveel betekend voor de pop- hen
muziek." Een echte verklaring Que
kan Ter