spectrum 8 ^J9is behept met InjarcramlS tnnvirnfiUn vy JLX V vl Odv'JSk^ 'Geef mij maar het brein, het verbaast me elke dag' PZC Zaterdag 15 december 2007 M AUTEUR VAN f I - I - Ill i J m 7^ i musicofilia Wakker worden met een wijsje in je hoofd, wie kent het verschijnsel niet? Kinderen voor Kinderen zong er een aanstekelijk liedje over. Maar ongevraagde muziek in je hoofd kan ook een grote last zijn. Neuroloog Oliver Sacks schreef er een boek over. „Ik weet niet of de mens wel berekend is op achttien uur muziek per dag." door Theo Hakkert foto Ciel van Weerdenburg/GPD Het is niet om onvriendelijk te doen of omdat hij ongeïn teresseerd is, bezweert Oli ver Sacks, maar hij heeft zijn stoel bij het raam gezet. Hij wil graag naar buiten kunnen kijken. „Omdat ik zo graag buiten ben, maar van daag binnen moet zitten." Vanaf de eerste verdieping van zijn hotel in Amsterdam kijkt hij neer op het gewe mel op het Damrak. Een enkele keer pakt hij een monokijker om de langs wandelen de menselijke soort beter in ogenschouw te kunnen nemen. Bent u vanmorgen wakker geworden met een liedje in uw hoofd „Niet toen ik wakker werd, maar kort daar na was het er alsnog. Het kwam toen ik ging zwemmen. Het was een walsje. Dat had waarschijnlijk te maken met het ritme van mijn armen tijdens het zwemmen. Dan hoor ik wel vaker een wals." Kunt u kiezen welk liedje u hoort? „Soms wel, maar meestal heb ik geen idee wat de muziek van de dag zal zijn." Als ik nu de naam Bach laat vallen, kan dat genoeg zijn om iets van Bach in uw hoofd te doen klinken? „Vaak wel, maar op dit moment niet. Waarschijnlijk ben ik te geconcentreerd met dit interview bezig. Maar andere ke ren is het genoeg dat iemand van bijvoor beeld een mazurka van Chopin het opus nummer noemt. Of zelfs het beeld van handen die naar een toetsenbord gaan, kan genoeg zijn. Dan hoor ik niet alleen meteen de muziek, maar voel ik het zelfs tintelen in mijn vingers, alsof ik zelf de toetsen aanraak." Het is duidelijk, Oliver Sacks (74) is per soonlijk behept met het onderwerp van zijn nieuwste boek Musicofilia. Aan de hand van tientallen case-histories behan delt hij muzikale hallucinaties en het feno meen van muziek die ongevraagd in het brein opklinkt. Dat lijkt vaak leuker dan het is, zo blijkt, want probeer zo'n melodie tje maar eens uit te zetten. En het kan nog vele malen erger. Sacks be schrijft gevallen van patiënten die letterlijk gek worden van alle muziek die ze horen en dan weg moeten rennen naar een stilte- gebied. Anderen horen tonen, maar weten daar geen muziek van te maken. Weer an deren horen eindeloos, zonder enig mo ment van stilte, keiharde muziek, alsof er een orkest in hun hoofd zit. Eén van hen mailde enthousiast naar Sacks toen, na maanden, de muziek 's nachts vijftien se conden was gestopt. Daarna ging het welis waar meteen weer door, maar het was toch echt even gestopt. Wat zo vrolijk lijkt, stemt uiteindelijk treurig. De schoonheid van muziek is velen tot last. „Ik schrijf hier als een arts over zijn patiën ten, en dat zijn ze niet voor niets. Ik werk met mensen die gewond zijn, beschadigd. Maar ik probeer de therapeutische waarde en mogelijkheden van muziek te benadruk ken. Het thema van al mijn boeken is: sur vival en er maar het beste van maken. Bij de ontwikkeling van spraak bijvoorbeeld, blijkt muziek over onvermoede krachten te beschikken." U doelt op taalontwikkeling bij kinderen bij wie de linker hersenhelft verwijderd moest worden. Taal ontwikkelt zich dan in de rech ter hersenhelft, die die mogelijkheid eigenlijk niet heeft. Weet u van wat of waar het sig naal komt dat die ontwikkeling in gang zet? „Geen idee. Dat zou ik nader moeten on derzoeken. Niet uitgesloten kan worden, en dit bedenk ik nu, dat de kennis van taal op de een of andere manier op een dieper niveau is ingebed op andere plekken in het brein. Dat laat ik je nog weten." Voor Sacks zijn dit soort vragen en reacties schering en inslag geworden. Zeventig mailtjes per dag sinds het boek verscheen. Telefoontjes, brieven. Nieuwe gevallen. „Voor mij is dit één groot avontuur." Zo meldde zich een Australische beroeps violist. Terwijl hij een concert geeft, hallu cineert hij in een ander deel van zijn herse nen, zonder dat het zijn optreden beïn vloedt. „Ik stond met mijn oren te klappe ren. Maar toen ik dit vertelde tegen een cel list, reageerde hij met: 'Heel normaal, hoor. No big deal'." Of neem dat gezin uit Ierland met acht kin deren. Vier van hen zijn zeer muzikaal. De andere vier hebben geen idee wat muziek is. Ze beschikken niet over de capaciteit om de klanken die ze horen te rangschik ken tot een samenhangend geheel. Amu- sie, in het jargon. Het brein verbaast u elke dag. „Ik prijs mezelf gelukkig dat ik neuroloog ben. Ik beleef veel voldoening en plezier aan het onderzoek van de hersenen. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik kan me niet voorstellen dat ik evenveel voldoe ning zou halen uit onderzoek naar de nie ren of het hart. Ik heb mateloze bewonde ring voor mijn collega's die dat doen. Maar geef mij maar het brein, het verbaast me elke dag. Het brein is zo uitzonderlijk. Het heeft de mogelijkheid zichzelf te herstel len, te hervormen, aan te passen. Geen an der orgaan kan dat." Hij wijst op de componist Jacob L., die op een dag meende dat het hoge register van zijn piano vals was, maar het bleek een af wijking aan zijn gehoor. Ook bij compone ren op de computer en in de concertzaal klonken hoge tonen vals. „Hij ving dat tij delijk op door 'lager' te componeren en vervolgens merkte hij hoe zijn gehoor bij trok. Het brein genas als het ware zichzelf. Het brein kon zijn oren stemmen. Persoon lijk vind ik dat hoogst verbazingwekkend. Want daar is geen visueel equivalent voor." Wordt muziek onderschat als hulpmiddel bij genezing en therapie? „Euh, ja. Maar ik aarzel, dat hoor je. Soms wordt de invloed van muziek ook overdre ven. Je moet goed kijken naar de beperkin gen. In het algemeen is het wel zo dat het te weinig wordt gebruikt. Ik heb het geluk gehad dat ik veertig jaar geleden bij een zie kenhuis kwam waar een muziektherapeu- te werkzaam was, een zeldzaamheid toen. Zij combineerde muziek met drama. Zij kwam er steeds meer achter wat de kracht van muziek was. Voor mij was dat een eye- opener. Vanaf dat moment ben ik aanteke ningen gaan maken voor wat uiteindelijk dit boek is geworden." „Vooral bij Alzheimer is met muziek veel te doen. Geen genezing, begrijp me goed. Maar het tijdelijk verlichten van lijden en opheffen van apathie is al mooi. Zelfs men sen die alles kwijt lijken te zijn, reageren op muziek vanuit herkenning. Het werkt stimulerend op hun gemoed. In de vergrij zende samenlevingen van nu is deze kracht van muziek van groot belang. Want muziek is zo direct. Ritme met name, ze ker bij Alzheimerpatiënten, maakt onmid dellijk een reactie los." Moet je jezelf, net als voor de liefde, open stel len voor muziek? En kun je jezelf afsluiten voor muziek? Mijn moeder hield maar van één liedje. Verder wilde ze niks horen, terwijl ze vroeger met veel plezier jarenlang in een koor had gezongen. „Ik had een hoofdstuk moeten schrijven over het weigeren om muziek toe te laten: musicofobia. Ik schrijf er iets over in het hoofdstuk waarin ik vertel hoe ik reageer de op het overlijden van mijn moeder. Ik raakte door haar dood erg gedeprimeerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 92