Cultuur Een deuk in de Amerikaanse boter Messe Daan Mannekes eigen Fiohe /m Zeeuwse band Racoon halverwege tournee door Verenigde Staten. Veelomvattend werk componist uitgevoerd door Helios Ensemble. Zilli Frish sluit Kipvis-periode af Voorpremière The Kite Runner PZC Zaterdag 15 december 2007 45 Racoon, met (vlnr) Stefan de Kroon, Dennis Huige, Paul Bukkens en Bart van door Rolf Bosboom SAINT LOUIS - De Goese band Ra coon is sinds eind november op tournee in Amerika. Het viertal reist in ruim drie weken tijd van de west- naar de oostkust - van San Francisco naar New York - en treedt bijna elke avond op, in het voorprogramma van de bekende Amerikaanse rockgroep The Le- monheads. Bassist Stefan de Kroon maakt halverwege de tour, in de bus van Chicago naar Saint Louis de tussenbalans op. Negentien optredens in drie weken tijd. Is dat niet erg zwaar „Best wel. Het is vooral veel rei zen. Dat doen we allemaal zelf. Af standen van zeven uur zijn al niets meer. In die tijd ben je Nederland twee keer op en neer. Je moet vooral zorgen dat je goed slaapt en dat is af en toe best moeilijk. Je doet zo veel indrukken op. Dat houdt ons ook wel op de been." Toeren dwars door Amerika - is dat als een droom voor jullie „Niet echt een droom, maar het is wel helemaal te gek. Zeker in het begin was de omgeving, vooral Ari zona Desert, geweldig. Toen zaten we ook nog in de zon. Bij Tuscon begon het te sneeuwen en sinds dien is het niet meer opgehouden. Elke dag min tien, twaalf graden. Ook vandaag is het weer erg koud." Trekken jullie samen op met The Le- monheads? „Met de zanger, Evan Dando, nau door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het wordt al zijn magnum opus genoemd. „Zo voelt het inderdaad ook", zegt de van oorsprong Zeeuwse componist Daan Manneke (Kruiningen, 1939) over zijn werk Trajectoire, dat het Helios Ensemble morgenmiddag onder leiding van Wolfgang Lange in Middelburg uitvoert. „Het is mijn meest omvattende stuk tot nu toe", zegt Manneke. Hij is ook opgetogen over de wijze waarop Daan Manneke welijks. Die is erg op zichzelf Met de bassist heb ik wel goed contact. Ze zijn allemaal heel vriendelijk en behulpzaam en we delen een deel van de backline. Maar we trek ken vooral op met The New Ri vals, jonge gasten uit Long Island die ook in het voorprogramma van The Lemonheads spelen." In wat voor soort zalen spelen jullie? „Er zitten een paar heel kleine zaal tjes bij. De Troubadour in LA is bij voorbeeld een heel bekende tent - Coldplay heeft er nog secret shows gedaan - maar er kunnen maar 300 man in. Verder is het van alles het wordt gespeeld. „Ik word inge pakt door de hartverwarmende uitvoering. Er is een grote betrok kenheid van de spelers. Je hoort dat het echt van hen is geworden en dat het niet alleen maar plicht matig wordt uitgevoerd." Het is niet de eerste samenwer king met het ensemble. „Eerder dit jaar hebben we Cantique de Pas cal gedaan. Dat was een soort pre ludium op deze samenwerking, met ook dezelfde regisseur: Wim Arts." Op dat moment lag er al de opdracht voor wat uiteindelijk Tra jectoire is geworden. „Het moest een groot stuk worden, waarbij ik gebruik zou maken van allerlei gnostieke teksten." Dat laatste sprak Manneke zeker aan. Hij is, in Zeeland, opgegroeid in 'een streng orthodox-protes tants klimaat met een duidelijk mystieke inslag' en heeft een 'le venslange belangstelling voor spiri tualiteit'. Samen met Jacob Slaven burg en Willem Glaudemans, spe cialisten op dit gebied, selecteerde hij uiteenlopende teksten, varië rend van het Geheime Boek van Johannes tot Pascal, maar ook bij voorbeeld passende citaten uit het werk van Gezelle, Vroman, Rilke en Lucebert. Hij gebruikte voor zijn werk de vorm van een grand motet, een grootschalige compositie die be staat uit zeer verschillende soorten muziek, van kamermuziekachtig wat. Het zijn ook niet overal volle zalen. Dat valt wel een beetje te gen, zoals de afgelopen dagen in 'De mensen kennen ons nog niet, dus je moet elke dag het publiek voor je winnen' Chicago. Maar daarvoor, in Min neapolis, was het bijvoorbeeld wel weer heel druk." Hoe reageert het publiek op Racoon „Super. Het gaat heel erg goed. Die Amerikanen snappen onze sound tot monumentaal. „De opdracht was een soort stad te bouwen. In het midden plaats je dan het hoog ste gebouw en vervolgens kun je daaromheen de straten ontwer pen." Een baken in Mannekes me tropool is een Terzijde, een aria. „Dat is een wonderbaarlijk stuk, een piepklein operaatje voor so praan en klein ensemble, op een tekst van Lucebert. Dat neemt zó zijn eigen plek in." Het geheel kan de Hohe Messe van Manneke worden genoemd. „Ik heb ook twee oudere stukken 'De betrokkenheid van de spelers is groot. Het stuk is echt van hen geworden' van mezelf opgenomen - een strijkkwartet uit 1985 en een harp- trio - maar dan in nieuw perspec tief gezet. Dat deed Bach ook: hij gebruikte oude stukken van zich zelf die op een heel andere manier werden belicht. Trajectoire reflec teert dus ook op mijn eigen verle den, op het traject dat ik heb afge legd." De compositie kent vijf delen. „De bezetting is interessant: zestien zangers, blaaskwintet, strijkkwar tet, harp, bandoneon en uitge breid slagwerk. Het hele stuk is ei genlijk rond het slagwerk opge- der Weide. archieffoto Ronald den Dekker wel. We verkopen voor een voor programma ook best veel cd's." Spelen jullie anders dan in eigen land, bijvoorbeeld een andere op bouw van de set? „Het zijn natuurlijk korte shows, van drie kwartier. De meeste men sen kennen ons ook niet, dus je moet elke dag proberen het pu bliek voor je te winnen. Dat trig- gert ons wel. Ik merk dat we meer neigen naar de stevige kant en wat minder ballads spelen. Een num mer als Laugh about it, dat in Ne derland toch een flinke hit was, wordt hier nogal lauw ontvangen. tuigd, op vijf niveaus. De opbouw is hiërarchisch in slagwerkmateri aal: het begint met hout, gevolgd door vellen en metaal. Dan valt het even terug naar steen. Ik ein dig met glas, een hoogwaardig pro duct. Het is een soort alchemis tisch principe. Een alchemist is on afgebroken bezig zijn materiaal te verfijnen. Zo kun je ook de ma nier waarop ik het slagwerk ge bruik zien." Trajectoire moet op een dynami sche manier worden uitgevoerd. Zangers en ook sommige instru mentalisten lopen door de ruimte en verbeelden bijvoorbeeld tegen stellingen zoals open-dicht, dicht- bij-veraf en naderen-verdwijnen. De uitvoering in Middelburg is de - vooralsnog - laatste in een succes volle reeks van vier. De Zeeuwse Concertzaal lijkt een minder ge schikte ruimte voor het stuk. „God dank is de zaal bewaard gebleven, maar de layout, die schoenendoos- vorm, is in dit geval lastig en het hoge podium is eigenlijk een vrese lijke sta-in-de-weg. Dat is dus een interessante handicap. Daarom ben ik heel benieuwd hoe het mor gen wordt gebracht. Ik ga ook niet naar de repetities. Ik wil zelf wor den verrast." Helios Ensemble en Kamerkoor met 'Trajectoire', morgen bij Muziekpo- dium Zeeland in Zeeuwse Concert zaal, Middelburg, 15.30 uur. Het stevigere werk valt hier toch beter. Het is echt een rockland." In februari verschijnt jullie nieuwe al bum, 'Before you leave', met materi aal dat nog vrijwel niemand heeft ge hoord. Spelen jullie op deze tour al nieuwe nummers „Er glipt er af en toe wel een tus sendoor. Hier kent toch niemand het. De reacties zijn wel erg goed. Sowieso hebben we veel vertrou wen in de nieuwe plaat. We zijn er erg tevreden over. In LA heb ben we definal mix toegestuurd ge kregen en toen we die hoorden, zijn we echt helemaal uit ons dak gegaan." De Amerikaanse recensies van jullie vorige album, dat in oktober in de VS uitkwam, waren erg positief. Ver wachten jullie dat deze tour tot een doorbraak in Amerika kan leiden? „Nauwelijks. Het is hooguit een deuk in een pakje boter. Voor ons is deze tour vooral een geweldige roadtrip, maar het is zeker niet zo dat veel mensen onze cd al ken nen. Het is ook zó'n groot land. Al les wat je doet, heeft zo'n kleine schaal. Het zal dus niet onze door braak hier betekenen, maar je moet toch ergens beginnen." Racoon speelt de komende dagen nog in Ann Arbor, Cleveland Heights, Lancaster, Washington, Phi ladelphia, New York en Cambridge en reist rond de kerstdagen terug naar Nederland. Volgende maand zijn er optredens in Doornroosje in Nijmegen (9-10 ja nuari) en op Eurosonic in Groningen (11 januari). In februari en maart vol gen optredens in België en vanaf eind maart een clubtour door Ne derland. MIDDELBURG - Zilli Frish sluit van daag haar werkperiode in kunst werkplaats Kipvis, aan het Molen water in Middelburg, af. Zilli Frish is een van de alter ego's van kun stenaar Liesbeth Verhoeven, die vorig jaar afstudeerde aan de Aca demie Sint Joost in Breda. Als Zilli Frish had zij de afgelopen maand onderdak bij Kipvis. De expositie zolder heeft zij op eigen wijze om gebouwd tot een tijdelijk kantoor, gebaseerd op haar 'bezit-indikfilo- sofie'. De werkperiode wordt van daag om 16.00 uur afgesloten met de opening van het wonderlijke kantoor, onder de titel Over de kop/er komt niets meer in. Belang stellenden zijn welkom. VLISSINGEN - Film by the Sea pre senteert dinsdag 18 december de voorpremière van The Kite Runner. De film van Marc Forster is geba seerd op de veelgeprezen roman De vliegeraar van Khaled Hosseini. Vanwege de grote belangstelling voor deze film - vanaf 10 januari in de Nederlandse bioscopen - heeft Film by the Sea besloten tot een extra voorstelling om 21.45 uur. De reguliere vertoning om 19.30 uur is inmiddels uitverkocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 75