d 11 Draagvlak Het is niet moeilijk om rotonde eerst onderzoeken i Maatregelen tegen laden en lossen op 'trottoirs' in binnenstad Sluis Albino hooglander heet Heino BASF fakkelt af Inwoners Kapellebrug volgens CDA tegen aanleg verkeersplein. Gezond Aardenburger pleit voor openbare functie van voormalig stadhuis. Schade aan bestrating, straatmeubilair en overlast beperken. 30 Zaterdag 15 december 2007 PZC door Harold de Puysseleijr HULST - De gemeente Hulst moet vooruitlopend op het besluit over de aanleg van een rotonde op de grens van Nederland en België in Kapellebrug eerst het draagvlak daarvoor onderzoeken bij de inwo ners van het gehucht. Die bood schap gaf de fractie van het CDA in de gemeenteraad mee aan het college van burgemeester en wet houders. Het college legde in de gemeente raadsvergadering een voorstel op tafel alvast de voorbereidingen te treffen om de aanleg van de roton de mogelijk te maken. De raad ging daar unaniem mee akkoord. Of de rotonde er komt, is mede af hankelijk van grondaankopen die de gemeente aan de Gentsevaart nog moet kunnen doen. Onder handelingen daar over zijn geo pend. De raad krijgt in februari te horen wat ze opgeleverd hebben. CDA-gemeenteraadslid Adri Totté wees het college er op dat veel in woners van Kapellebrug helemaal niet zitten te wachten op een ro- Het CDA in Hulst wil dat de ge- meente eerst het draagvlak voor de aanleg van een rotonde in Ka pellebrug onderzoekt, omdat de meeste bewoners tegen zijn. tonde op het kruispunt aan de Gentsevaart met de Belgische grens. Ze zijn bang dat ze dan de overkant van de straat niet meer kunnen bereiken door een con stante stroom van (vrachtauto's. „Hou desnoods een enquête om uit te vinden of er genoeg draag vlak is", bepleitte Totté. Die vond ook dat de gemeente niet alleen oog moet hebben voor de doorstroming van het verkeer op de zogenaamde 'Belgendagen'. Volgens de christendemocraten is er een totaaloplossing nodig, om dat de Gentsevaart met 14.000 voertuigen per etmaal een zeer druk bereden weg is. Daarom pleit het CDA voor een totaaloplossing. De fractie van de PvdA sloot zich met woorden van gelijke strekking aan bij de visie van het CDA. Wethouder Frans de Vries zei dat de gemeente momenteel alleen probeert een grondpositie aan de Gentsevaart veilig te stellen. „We nemen nu nog geen besluit over de aanleg van een rotonde. Die dis cussie voeren we later." De gemeente heeft al een akkoord met de eigenaar van een braaklig gend terrein pal op de grens. Die wil daar een hotel bouwen. De ini tiatiefnemer is echter bereid dat hotel wat meer achter op het stuk grond te bouwen, zodat er ook nog een rotonde kan worden aan gelegd. De gemeente overlegt ook met de gemeente Stekene over het plan. HOEK - Het albino Schotse hooglan- derkalf, dat begin november in het natuurgebied van vakantiepark de Braakman is geboren, heet Heino. Vernoemd naar de blonde Duitse volkszanger. „We vonden het een «ALMANAK De Terneuzense vijftigplusser doet er alles aan om jeugdig te blijven. Vaak naar de kapper, regelmatig met zijn dochters op stap, niet ro ken, matig drinken en veel en vaak hardlopen. Door de polder, langs de Otheense kreek. In een luchtig, blits gekleurd tenuetje. Deze week belde hij zijn collega's om te zeggen dat-ie wat later op door Frank van Cooten AARDENBURC - Dat de Markt in Aardenburg dringend heringericht moet worden, staat voor iedereen zo langzamerhand wel vast. Het hart van de kikkerstad is nu im mers weinig meer dan een plant soen. Over de manier waarop de meta morfose gestalte moet krijgen, ver schillen de meningen echter sterk. Bestuurders van de gemeente Sluis zien de toekomstige Markt als een Romeins forum, maar dat is in de ogen van veel bewoners van het oudste stadje van Zeeland erg veel van het goede. Volgens ondernemers als voorma lig wethouder Jan de Ridder, is het niet zo moeilijk om van de Markt weer het bruisend hart van Aar denburg te maken. Verander het grasveld in een plein met kinder kopjes en richt dat in met terras jes. Gebruik de kiosk weer als plaats voor optredens van de Ko ninklijke Muzieksociëteit Aarden- burgsche Fanfaren en andere mu ziekgezelschappen en verplaats de weekmarkt van de Kaai naar het nieuwe marktplein. De Ridder bladert door een ge schrift over de historie van Aarden burg. Hij wijst op een foto van de Markt anno 1918. De prent geeft een aardig beeld van hoe het - in De Ridders ogen - weer zou kun nen worden. Het voormalige stad huis speelt een centrale rol in het plan om de geschiedenis te laten herleven. Het is dus van levensbe lang dat het gebouw een openbare functie houdt. De Ridder heeft een petitie van ga leriehoudster Beatrix Meindersma ondertekend. Hij deelt Meinders- ma's mening dat de gemeenteraads leden van Sluis zich moeten hou den aan het door de raad zelf opge stelde startdocument. Het voorma lige gemeentehuis moet open blij ven voor de bevolking en worden gebruikt voor toeristische en cultu rele voorzieningen. Verkopen aan een particulier of ontwikkelaar is dus uit den boze, vinden Meinders ma, De Ridder en andere Aarden burgers die de historie aan het hart gaat. „Aardenburg heeft al heel lang stadsrechten en is nu het oudste Zeeuwse stadje. Het is on denkbaar om het oudste bestuurs- 'Het is ondenkbaar om het oudste bestuurscentrum te ontmantelen' centrum te ontmantelen. Om de ge schiedenis recht te doen moet het stadhuis juist in ere blijven als cen traal gebouw. Door er culturele en toeristische voorzieningen onder te brengen, doe je daar recht aan", be toogt De Ridder. „De gemeente zegt geen geld te hebben om het ge bouw aan te houden, maar dat ge tuigt van een gebrek aan visie. De inwoners van Aardenburg is be loofd dat het stadhuis publiek toe- stoere naam voor een hooglander- kalf', zegt Esther Hendriksen van het vakantie-eiland. Er zijn veel reacties binnengekomen op de naam-prijsvraag. De winnaar mag een week gratis kamperen. ANTWERPEN - Door een storing in de stoomkraker-installatie, moet BASF in Antwerpen sinds donder dagmiddag meer affakkelen. Dat gaat gepaard met veel kabaal en een metershoge vlam. Het affakke len kan enkele dagen duren. Bewo ners van Nieuw-Namen, Graauw en omgeving klaagden afgelopen tijd al over het affakkelen. De Aardenburgse Markt in 1918. gankelijk zou blijven, onder meer door er het museum en de VW te huisvesten. Het is ook de enige mo gelijkheid om verdere achteruit gang tegen te gaan. De redding is tenslotte gelegen in het opwaarde ren en promoten van Aardenburg als cultuurstad." Burgemeester en wethouders wil len de Sint Baafskerk omvormen tot cultuurtempel en het vroegere Rabobankkantoor aan de Kaai in richten met onder meer een biblio theek, een VW-post en een fysio therapeut. Het stadhuis is volgens het college moeilijk toegankelijk en leent zich door de vele vertrek ken minder voor huisvesting van het museum. )an de Ridder denkt daar anders over. „Aan de achter kant is het stadhuis toegankelijk voor mindervaliden en binnen is een lift." De Ridder kent het stadhuis als voormalig wethouder als geen an der. Hij was in de jaren tachtig twee periodes wethouder. De Rid der heeft veel waardering voor de pioniersgeest van de in de kikker- stad niet al te populaire burge meester Ed Jongmans. „Hij had twintig jaar geleden al in de gaten wat Aardenburg nodig heeft. Zo wilde hij de Stichting Stadsherstel oprichten om oude panden op te kopen en na restauratie weer te verkopen. En hij maakte al een plan voor herinrichting van de Markt. Die zichtbaarder worden. Veel mensen rijden immers door Aardenburg zonder in de gaten te hebben waar de Markt is." Sindsdien zijn er veel brainstorm sessies geweest over renovatie van de Markt. Zonder veel resultaat, want de meeste plannen beland den in de onderste bureaulade. Het jongste plan behelst een herin richting om Aardenburg op te waarderen. Sluis hoopt dat voor el kaar te krijgen door deel te nemen aan het Roma-project: een samen werkingsverband met het West- Vlaamse Oudenburg, waar een le gerkamp van de Romeinen zicht baarder moet worden, en het Oost-Vlaamse Middelburg, waar de Middeleeuwen nog meer aan de oppervlakte kunnen komen. Dit project komt in aanmerking voor Europese subsidie. Het Sluise college ontvouwt dins dag 18 december van 19.00 tot 21.00 uur in de Sint Baafskerk de gemeentelijke plannen voor de herinrichting van de Markt. Tip? redactie@pzc.nl kantoor zou komen, omdat hij eerst een uurtje door de bevroren dreven wou draven. Iedereen ver klaarde 'm voor gek, maar hij schoot in zijn sportbroekje en maakte zijn kilometertjes. Een dag later belde hij weer. De boodschap was als verwacht: „Ik ben ziek." Dat was niet voor het eerst. door René Hoonhorst SLUIS - B en W nemen maatrege len tegen het laden en lossen op de 'stoepen' in het centrum van Sluis. Het college hoopt zo schade aan bestrating en straatmeubilair en overlast voor omwonenden en winkeliers te beperken. De regels om zo snel mogelijk vóór 13.00 uur of na 19.00 uur op de rijbanen te lossen, gelden nu ook al. Maar alle ondernemers in het centrum ontvangen een brief om hen nogmaals op de voor schriften te wijzen. Medewerkers van het gemeentelijk team handha ving waarschuwen ondernemers en vrachtwagenchauffeurs tot 1 maart 2008 als ze in overtreding zijn. Daarna worden zonder par don bekeuringen uitgeschreven. Het Sluise stadshart kent geen ni veauverschillen tussen rijbanen en 'trottoirs'. Rijbaan en voetgangers domein zijn gescheiden door een goot. Leveranciers moeten lossen op de rijbaan, maar doen dat vaak pi"J Verscherping controle 'logisch', maar winkelier heeft hard hoofd in stringent handhavingsbeleid. Beperkte lostijden zijn voor som mige leveranciers niet haalbaar. niet om ander verkeer doorgang te gunnen. Winkeliers zetten recla meborden en uitstallingen op de stoep om te voorkomen dat hun deuren worden versperd. Het aan scherpen van het handhavingsbe leid is besproken in het Binnen- stadsmanagement Sluis (BiMS), meldt de gemeente. Guido de Baets zit niet in het BiMS. Hij kan zich als winkelier aanscherping van maatregelen voorstellen, maar ziet praktische bezwaren. „De bevoegdheden van gemeentelijke opsporingsambtena ren zijn beperkt. En als een vracht wagen bijvoorbeeld uit Groningen moet komen, is het moeilijk om voor 13.00 uur te lossen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 66