d 11
Draagvlak Het is niet moeilijk om
rotonde eerst
onderzoeken
i
Maatregelen tegen laden en lossen
op 'trottoirs' in binnenstad Sluis
Albino hooglander heet Heino
BASF fakkelt af
Inwoners Kapellebrug
volgens CDA tegen
aanleg verkeersplein.
Gezond
Aardenburger pleit voor
openbare functie van
voormalig stadhuis.
Schade aan bestrating,
straatmeubilair en
overlast beperken.
30 Zaterdag 15 december 2007 PZC
door Harold de Puysseleijr
HULST - De gemeente Hulst moet
vooruitlopend op het besluit over
de aanleg van een rotonde op de
grens van Nederland en België in
Kapellebrug eerst het draagvlak
daarvoor onderzoeken bij de inwo
ners van het gehucht. Die bood
schap gaf de fractie van het CDA
in de gemeenteraad mee aan het
college van burgemeester en wet
houders.
Het college legde in de gemeente
raadsvergadering een voorstel op
tafel alvast de voorbereidingen te
treffen om de aanleg van de roton
de mogelijk te maken. De raad
ging daar unaniem mee akkoord.
Of de rotonde er komt, is mede af
hankelijk van grondaankopen die
de gemeente aan de Gentsevaart
nog moet kunnen doen. Onder
handelingen daar over zijn geo
pend. De raad krijgt in februari te
horen wat ze opgeleverd hebben.
CDA-gemeenteraadslid Adri Totté
wees het college er op dat veel in
woners van Kapellebrug helemaal
niet zitten te wachten op een ro-
Het CDA in Hulst wil dat de ge-
meente eerst het draagvlak voor
de aanleg van een rotonde in Ka
pellebrug onderzoekt, omdat de
meeste bewoners tegen zijn.
tonde op het kruispunt aan de
Gentsevaart met de Belgische
grens. Ze zijn bang dat ze dan de
overkant van de straat niet meer
kunnen bereiken door een con
stante stroom van (vrachtauto's.
„Hou desnoods een enquête om
uit te vinden of er genoeg draag
vlak is", bepleitte Totté.
Die vond ook dat de gemeente
niet alleen oog moet hebben voor
de doorstroming van het verkeer
op de zogenaamde 'Belgendagen'.
Volgens de christendemocraten is
er een totaaloplossing nodig, om
dat de Gentsevaart met 14.000
voertuigen per etmaal een zeer
druk bereden weg is. Daarom pleit
het CDA voor een totaaloplossing.
De fractie van de PvdA sloot zich
met woorden van gelijke strekking
aan bij de visie van het CDA.
Wethouder Frans de Vries zei dat
de gemeente momenteel alleen
probeert een grondpositie aan de
Gentsevaart veilig te stellen. „We
nemen nu nog geen besluit over
de aanleg van een rotonde. Die dis
cussie voeren we later."
De gemeente heeft al een akkoord
met de eigenaar van een braaklig
gend terrein pal op de grens. Die
wil daar een hotel bouwen. De ini
tiatiefnemer is echter bereid dat
hotel wat meer achter op het stuk
grond te bouwen, zodat er ook
nog een rotonde kan worden aan
gelegd. De gemeente overlegt ook
met de gemeente Stekene over het
plan.
HOEK - Het albino Schotse hooglan-
derkalf, dat begin november in het
natuurgebied van vakantiepark de
Braakman is geboren, heet Heino.
Vernoemd naar de blonde Duitse
volkszanger. „We vonden het een
«ALMANAK
De Terneuzense vijftigplusser doet
er alles aan om jeugdig te blijven.
Vaak naar de kapper, regelmatig
met zijn dochters op stap, niet ro
ken, matig drinken en veel en vaak
hardlopen. Door de polder, langs
de Otheense kreek. In een luchtig,
blits gekleurd tenuetje.
Deze week belde hij zijn collega's
om te zeggen dat-ie wat later op
door Frank van Cooten
AARDENBURC - Dat de Markt in
Aardenburg dringend heringericht
moet worden, staat voor iedereen
zo langzamerhand wel vast. Het
hart van de kikkerstad is nu im
mers weinig meer dan een plant
soen.
Over de manier waarop de meta
morfose gestalte moet krijgen, ver
schillen de meningen echter sterk.
Bestuurders van de gemeente Sluis
zien de toekomstige Markt als een
Romeins forum, maar dat is in de
ogen van veel bewoners van het
oudste stadje van Zeeland erg veel
van het goede.
Volgens ondernemers als voorma
lig wethouder Jan de Ridder, is het
niet zo moeilijk om van de Markt
weer het bruisend hart van Aar
denburg te maken. Verander het
grasveld in een plein met kinder
kopjes en richt dat in met terras
jes. Gebruik de kiosk weer als
plaats voor optredens van de Ko
ninklijke Muzieksociëteit Aarden-
burgsche Fanfaren en andere mu
ziekgezelschappen en verplaats de
weekmarkt van de Kaai naar het
nieuwe marktplein.
De Ridder bladert door een ge
schrift over de historie van Aarden
burg. Hij wijst op een foto van de
Markt anno 1918. De prent geeft
een aardig beeld van hoe het - in
De Ridders ogen - weer zou kun
nen worden. Het voormalige stad
huis speelt een centrale rol in het
plan om de geschiedenis te laten
herleven. Het is dus van levensbe
lang dat het gebouw een openbare
functie houdt.
De Ridder heeft een petitie van ga
leriehoudster Beatrix Meindersma
ondertekend. Hij deelt Meinders-
ma's mening dat de gemeenteraads
leden van Sluis zich moeten hou
den aan het door de raad zelf opge
stelde startdocument. Het voorma
lige gemeentehuis moet open blij
ven voor de bevolking en worden
gebruikt voor toeristische en cultu
rele voorzieningen. Verkopen aan
een particulier of ontwikkelaar is
dus uit den boze, vinden Meinders
ma, De Ridder en andere Aarden
burgers die de historie aan het hart
gaat. „Aardenburg heeft al heel
lang stadsrechten en is nu het
oudste Zeeuwse stadje. Het is on
denkbaar om het oudste bestuurs-
'Het is ondenkbaar om het
oudste bestuurscentrum te
ontmantelen'
centrum te ontmantelen. Om de ge
schiedenis recht te doen moet het
stadhuis juist in ere blijven als cen
traal gebouw. Door er culturele en
toeristische voorzieningen onder te
brengen, doe je daar recht aan", be
toogt De Ridder. „De gemeente
zegt geen geld te hebben om het ge
bouw aan te houden, maar dat ge
tuigt van een gebrek aan visie. De
inwoners van Aardenburg is be
loofd dat het stadhuis publiek toe-
stoere naam voor een hooglander-
kalf', zegt Esther Hendriksen van
het vakantie-eiland. Er zijn veel
reacties binnengekomen op de
naam-prijsvraag. De winnaar mag
een week gratis kamperen.
ANTWERPEN - Door een storing in
de stoomkraker-installatie, moet
BASF in Antwerpen sinds donder
dagmiddag meer affakkelen. Dat
gaat gepaard met veel kabaal en
een metershoge vlam. Het affakke
len kan enkele dagen duren. Bewo
ners van Nieuw-Namen, Graauw
en omgeving klaagden afgelopen
tijd al over het affakkelen.
De Aardenburgse Markt in 1918.
gankelijk zou blijven, onder meer
door er het museum en de VW te
huisvesten. Het is ook de enige mo
gelijkheid om verdere achteruit
gang tegen te gaan. De redding is
tenslotte gelegen in het opwaarde
ren en promoten van Aardenburg
als cultuurstad."
Burgemeester en wethouders wil
len de Sint Baafskerk omvormen
tot cultuurtempel en het vroegere
Rabobankkantoor aan de Kaai in
richten met onder meer een biblio
theek, een VW-post en een fysio
therapeut. Het stadhuis is volgens
het college moeilijk toegankelijk
en leent zich door de vele vertrek
ken minder voor huisvesting van
het museum. )an de Ridder denkt
daar anders over. „Aan de achter
kant is het stadhuis toegankelijk
voor mindervaliden en binnen is
een lift."
De Ridder kent het stadhuis als
voormalig wethouder als geen an
der. Hij was in de jaren tachtig
twee periodes wethouder. De Rid
der heeft veel waardering voor de
pioniersgeest van de in de kikker-
stad niet al te populaire burge
meester Ed Jongmans. „Hij had
twintig jaar geleden al in de gaten
wat Aardenburg nodig heeft. Zo
wilde hij de Stichting Stadsherstel
oprichten om oude panden op te
kopen en na restauratie weer te
verkopen. En hij maakte al een
plan voor herinrichting van de
Markt. Die zichtbaarder worden.
Veel mensen rijden immers door
Aardenburg zonder in de gaten te
hebben waar de Markt is."
Sindsdien zijn er veel brainstorm
sessies geweest over renovatie van
de Markt. Zonder veel resultaat,
want de meeste plannen beland
den in de onderste bureaulade.
Het jongste plan behelst een herin
richting om Aardenburg op te
waarderen. Sluis hoopt dat voor el
kaar te krijgen door deel te nemen
aan het Roma-project: een samen
werkingsverband met het West-
Vlaamse Oudenburg, waar een le
gerkamp van de Romeinen zicht
baarder moet worden, en het
Oost-Vlaamse Middelburg, waar
de Middeleeuwen nog meer aan
de oppervlakte kunnen komen.
Dit project komt in aanmerking
voor Europese subsidie.
Het Sluise college ontvouwt dins
dag 18 december van 19.00 tot
21.00 uur in de Sint Baafskerk de
gemeentelijke plannen voor de
herinrichting van de Markt.
Tip? redactie@pzc.nl
kantoor zou komen, omdat hij
eerst een uurtje door de bevroren
dreven wou draven. Iedereen ver
klaarde 'm voor gek, maar hij
schoot in zijn sportbroekje en
maakte zijn kilometertjes.
Een dag later belde hij weer.
De boodschap was als verwacht:
„Ik ben ziek."
Dat was niet voor het eerst.
door René Hoonhorst
SLUIS - B en W nemen maatrege
len tegen het laden en lossen op
de 'stoepen' in het centrum van
Sluis. Het college hoopt zo schade
aan bestrating en straatmeubilair
en overlast voor omwonenden en
winkeliers te beperken.
De regels om zo snel mogelijk
vóór 13.00 uur of na 19.00 uur op
de rijbanen te lossen, gelden nu
ook al. Maar alle ondernemers in
het centrum ontvangen een brief
om hen nogmaals op de voor
schriften te wijzen. Medewerkers
van het gemeentelijk team handha
ving waarschuwen ondernemers
en vrachtwagenchauffeurs tot 1
maart 2008 als ze in overtreding
zijn. Daarna worden zonder par
don bekeuringen uitgeschreven.
Het Sluise stadshart kent geen ni
veauverschillen tussen rijbanen en
'trottoirs'. Rijbaan en voetgangers
domein zijn gescheiden door een
goot. Leveranciers moeten lossen
op de rijbaan, maar doen dat vaak
pi"J Verscherping controle 'logisch',
maar winkelier heeft hard hoofd
in stringent handhavingsbeleid.
Beperkte lostijden zijn voor som
mige leveranciers niet haalbaar.
niet om ander verkeer doorgang te
gunnen. Winkeliers zetten recla
meborden en uitstallingen op de
stoep om te voorkomen dat hun
deuren worden versperd. Het aan
scherpen van het handhavingsbe
leid is besproken in het Binnen-
stadsmanagement Sluis (BiMS),
meldt de gemeente.
Guido de Baets zit niet in het
BiMS. Hij kan zich als winkelier
aanscherping van maatregelen
voorstellen, maar ziet praktische
bezwaren. „De bevoegdheden van
gemeentelijke opsporingsambtena
ren zijn beperkt. En als een vracht
wagen bijvoorbeeld uit Groningen
moet komen, is het moeilijk om
voor 13.00 uur te lossen."