leelaiiii Iedereen moet Zowel belbus als Nieuwste aanwinst Stoomtrein klinkt als een mekkerende geit Werkstraf voor steken met mes in El Toro Tweeta! gm«>ndb^^ Jannie tnpvri j willigster van Borsele Auto's minder snel te water Sik uit 1950 heeft als bijzonderheid een hydraulische kraan. Oud-inwoner van Goes bestraft met zestig uur taakstraf voor vechten. 3O [zaterdag 15december2007 PZC door Lilian Dominicus GOES - De fluit klinkt als een geit, vandaar de bijnaam: sik. „Het spoorwegpersoneel geeft bijna alle materieel een andere naam. Deze werd de sik genoemd vanwege het mekkerende geluid van fluit", al dus Reinier Zondervan de Stich ting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). Gisteren reed de nieuwste aan winst van de stichting het station netje van de SGB binnen: een sik uit de jaren vijftig. De SGB heeft al twee sikken op het emplacement staan, maar deze heeft een bijzon derheid: een hydraulische kraan. Een beetje zoals het rode kraantje van Pluk van de Petteflet, maar dan in het geel. „De sik is een Locomotor, geschikt voor het kleine rangeerwerk. De rangeerder mag er zelfstandig mee werken en heeft geen hulp nodig van de machinist. We willen deze inzetten bij werkzaamheden aan het tracé. De sik kan op plaatsen komen waar je over de weg niet bij kan. Je kan er van alles mee ver voeren: bielzen, spoorstaven en zelfs hele overweginstallaties." GOES - Schandalig, zo oordeelde een Goese na afloop van een zit ting van de Middelburgse politie rechter. Ze vond dat rechter A. Gaakeer de belager van haar vriend veel te licht had bestraft. Die belager, een oud-inwoner van Goes, kreeg gisteren een werkstraf van zestig uur opgelegd omdat hij op 16 juni vorig jaar gevochten had in discotheek El Toro. Daarbij had hij de vriend van de Goese met een mes gestoken. Volgens de aanklacht alleen in het gezicht. De jonge vrouw zei dat haar vriend ook in de borst was geraakt. Volgens officier van justitie M. Overmeer ontstond de vecht partij nadat de belager een blauw tje had gelopen bij een meisje. Dat meisje kreeg een glas bier over haar rug, waarna de vriend van de Goese de belager aansprak op zijn gedrag. Vervolgens ontstond er een forse vechtpartij die volgens de officier was begonnen door de belager. Buiten werd de vechtpar tij voortgezet, waarbij de belager er ongenadig van langs kreeg. De oud-inwoner van Goes ontken de gisteren alles. Volgens hem had hij echt niets gedaan. De officier geloofde hem niet en eiste een werkstraf van zestig uur. Ze had daarbij rekening gehouden, zo zei ze, met het feit dat de man buiten El Toro flink was toegetakeld. Wel hield ze hem voor dat hij met het mes zeer gevaarlijk bezig was ge weest. De rechter vonniste conform de eis, hoewel ze de eis zeer mild vond. De belager toonde zich juist ontevreden met de straf en teken de direct hoger beroep aan. ARNEMUIDEN - Om te voorkomen dat automobilisten opnieuw het water inrijden, worden op het ha venplein in Arnemuiden stootban- den geplaatst. Vorige maand reed een 65-jarige vrouw het Arneka- naal in, omdat ze het water aanzag voor de snelweg. Ze kon snel uit de auto komen en werd door buurtbewoners opgevangen. De vrouw was de weg kwijt ge raakt. De nieuwe aanwinst, een sik uit 1950, arriveert op het emplacement van de stichting Stoomtrein Coes-Borsele. foto Willem Mieras Het model stamt uit de jaren der tig. Na de oorlog deed de NS een nabestelling van deze locomoto ren, ter compensatie van de verlo ren gegane exemplaren. Te veel lijnbussen rijden leeg en de belbus werkt niet optimaal. Is een combinatie niet veel slimmer? Goes gaat het na voor de Oosterschelderegio. door Frank Balkenende De belbus rijdt sinds be gin dit jaar op de Beve- landen, Tholen en Schouwen-Duiveland. Connexxion houdt het simpel: u belt een uurtje van tevoren, wij ko men eraan. De bus rijdt vaste rou tes op vaste tijden. Tegen meer prijs vervoert de belbus reizigers van deur tot deur. De belbus vervangt het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CW), dat met name ouderen tegen een redelijk tarief veel meer service bood. Mensen die nog geen ge zondheidsindicatie hadden voor de regiotaxi, bijvoorbeeld gehandi capten en mindervaliden, konden zich van deur tot deur laten rijden. Een uitkomst voor ouderen, zeker als ze alleen van hun AOW-tje moeten rondkomen. De provincie vond het vervoerssys teem echter te duur. Bovendien werden gemeenten begin dit jaar met de invoering van de Wet Maat schappelijke Ondersteuning (WMO) verantwoordelijk voor doelgroepenvervoer. Na afschaf fing van het CW klopten plots veel ouderen bij gemeenten aan voor een WMO-vervoerspas, zo dat ze van de regiotaxi gebruik konden maken. Veel ouderen die niet ver kunnen lopen, kregen ech ter geen vervoerspas. Ze zijn aange wezen op de belbus, waarmee ie dereen mag reizen. Het regende klachten. De belbus kwam dikwijls niet opdagen of te laat. En hij rijdt niet in één rechte lijn van A naar B, maar maakt om wegen over tal van dorpen om de verschillende reizigers op de plaats van bestemming te brengen. In middels heeft Connexxion de si tuatie wel wat verbeterd. „Niette min reizen ouderen relatief weinig met de belbus", zegt secretaris Frank Witkam van het Samenwer kingsverband Welzijnszorg Ooster schelderegio. Om vooral voor ouderen beter ver voer te regelen, onderzoeken Goes en het Samenwerkingsverband of een combinatie van openbaar ver voer, belbus en stadsbussen moge lijk is. „In een aantal Goese wijken zoals Ouverture is geen OV. Een echte stadsdienst heeft de stad evenmin." Het idee is nu de regiotaxi ieder een van deur tot deur te laten ver voeren. Een aantal OV-lijnen kan dan vervallen. Witkam: „Je hebt dan maar één OV, dat is voor ieder herkenbaar." Mensen zonder indi catie betalen dan wel een hoger ta rief, anders is deze opzet onbetaal baar. Goes wil het idee beproeven. Als het slaagt, kan de 'regiotaxi voor iedereen' in de Oosterschelde regio zijn intrede doen. door David Duijnmayer In de belbus kom je hetzelfde soort passagiers tegen als in een gewone lijnbus, volgens chauffeur Marcel Duburck. Scholie ren, ouderen, mensen die naar hun werk gaan. De een legt het een week van tevoren vast, de an der belt slechts een uurtje voor ver trek. „Maar ik heb wel opvallend veel vaste klanten. In een klein busje heb je ook makkelijker contact. Dat maakt het wat persoonlijker en gemoedelijker. Vooral oudere passagiers vinden dat fijn." Het is 12.45 uur en Duburck is zo juist zonder passagiers vertrokken van station Goes, ,,'s Ochtends en 's avonds is het wel druk. Het is nu net een rustig tijdstip", legt Du burck uit. Hij is onderweg naar Baarland om drie bellers op te pik ken die naar Oudelande willen. De belbus doet op vaste tijden vas te haltes aan, maar alleen als ie mand gebeld heeft. „Het grote voordeel daarvan is dat ik niet met een lege bus langs alle haltes hoef te rijden, alleen voor het geval dat er een keer iemand staat. Ik kan de haltes overslaan waarvoor nie mand gebeld heeft, dus je bent als passagier vaak sneller op je bestem- RILLAND - Een 25-jarige automobilist uit de gemeente Kapelle en zijn 19-ja- rige zus, die bij hem in de auto zat, zijn gistermiddag rond half zes gewond geraakt bij een aanrijding met een shovel op de kruising van de Oude Rijks weg en de Valkenisseweg bij Rilland. De automobilist verzuimde op de krui sing voorrang te verlenen aan de 30-jarige bestuurder van de shovel. De in zittenden van de auto raakten bekneld; de brandweer moest hen bevrijden, waarna ze naar het ziekenhuis in Goes werden gebracht, foto Willem Mieras door Frank Balkenende HEINKENSZAND - Sportster in hart en nieren Jannie de Pundert uit Heinkenszand mag zich een jaar lang Vrijwilliger van het Jaar noe men. Van de zes genomineerden kreeg ze de meeste stemmen. Gis teren werd ze gehuldigd tijdens een feestelijke bijeenkomst in de raadsboerderij in Heinkenszand. Het moest er een keer van komen, want Jannie is bekend in het Bor- selse. „Dat ik zoveel stemmen van de Borselenaren krijg, is prachtig. Ik had het overigens wel een beet je verwacht." Waarom al die lof en eer? Nou, de inmiddels 49-jarige Jannie stond aan de wieg van handbalvereni ging Orion in Heinkenszand. Die ontstond zo'n kwart eeuw geleden met de bouw van De Stenge, waar kon worden gehandbald in de sportzaal. Bij Orion is ze een spin in het web. Ze traint, regelt zaal- huur en transport naar West-Bra bant, omdat Zeeland met de bu ren één handbaldistrict vormt. Bovendien houdt ze grijs Borsele fit. Ze leidt bijvoorbeeld sportacti viteiten voor 55-plussers. „Ik heb een groep van dertig mensen. Als ik dit vrijwilligerswerk niet zou doen, zouden ze waarschijnlijk nu niets aan sport doen." Ze sportte al van jongsaf aan. Voet bal was haar passie, maar de twee damesteams van Luctor '88 gingen ter ziele. Dus nam ze de bal maar in de hand. Inmiddels heeft Jannie vele Borselenaren en ook haar fa milie - „mijn twee dochters hand ballen ook" - met het handbalvi rus besmet. Jannie de Pundert is Vrijwilliger van het Jaar in Borsele.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 46