leelaiiii
Iedereen moet
Zowel belbus als
Nieuwste aanwinst Stoomtrein
klinkt als een mekkerende geit
Werkstraf voor steken
met mes in El Toro
Tweeta! gm«>ndb^^ Jannie tnpvri j willigster van Borsele
Auto's minder
snel te water
Sik uit 1950 heeft als
bijzonderheid een
hydraulische kraan.
Oud-inwoner van Goes
bestraft met zestig uur
taakstraf voor vechten.
3O [zaterdag 15december2007 PZC
door Lilian Dominicus
GOES - De fluit klinkt als een geit,
vandaar de bijnaam: sik. „Het
spoorwegpersoneel geeft bijna alle
materieel een andere naam. Deze
werd de sik genoemd vanwege het
mekkerende geluid van fluit", al
dus Reinier Zondervan de Stich
ting Stoomtrein Goes-Borsele
(SGB).
Gisteren reed de nieuwste aan
winst van de stichting het station
netje van de SGB binnen: een sik
uit de jaren vijftig. De SGB heeft al
twee sikken op het emplacement
staan, maar deze heeft een bijzon
derheid: een hydraulische kraan.
Een beetje zoals het rode kraantje
van Pluk van de Petteflet, maar
dan in het geel.
„De sik is een Locomotor, geschikt
voor het kleine rangeerwerk. De
rangeerder mag er zelfstandig mee
werken en heeft geen hulp nodig
van de machinist. We willen deze
inzetten bij werkzaamheden aan
het tracé. De sik kan op plaatsen
komen waar je over de weg niet
bij kan. Je kan er van alles mee ver
voeren: bielzen, spoorstaven en
zelfs hele overweginstallaties."
GOES - Schandalig, zo oordeelde
een Goese na afloop van een zit
ting van de Middelburgse politie
rechter. Ze vond dat rechter
A. Gaakeer de belager van haar
vriend veel te licht had bestraft.
Die belager, een oud-inwoner van
Goes, kreeg gisteren een werkstraf
van zestig uur opgelegd omdat hij
op 16 juni vorig jaar gevochten
had in discotheek El Toro. Daarbij
had hij de vriend van de Goese
met een mes gestoken. Volgens de
aanklacht alleen in het gezicht. De
jonge vrouw zei dat haar vriend
ook in de borst was geraakt.
Volgens officier van justitie
M. Overmeer ontstond de vecht
partij nadat de belager een blauw
tje had gelopen bij een meisje. Dat
meisje kreeg een glas bier over
haar rug, waarna de vriend van de
Goese de belager aansprak op zijn
gedrag. Vervolgens ontstond er
een forse vechtpartij die volgens
de officier was begonnen door de
belager. Buiten werd de vechtpar
tij voortgezet, waarbij de belager
er ongenadig van langs kreeg.
De oud-inwoner van Goes ontken
de gisteren alles. Volgens hem had
hij echt niets gedaan. De officier
geloofde hem niet en eiste een
werkstraf van zestig uur. Ze had
daarbij rekening gehouden, zo zei
ze, met het feit dat de man buiten
El Toro flink was toegetakeld. Wel
hield ze hem voor dat hij met het
mes zeer gevaarlijk bezig was ge
weest.
De rechter vonniste conform de
eis, hoewel ze de eis zeer mild
vond. De belager toonde zich juist
ontevreden met de straf en teken
de direct hoger beroep aan.
ARNEMUIDEN - Om te voorkomen
dat automobilisten opnieuw het
water inrijden, worden op het ha
venplein in Arnemuiden stootban-
den geplaatst. Vorige maand reed
een 65-jarige vrouw het Arneka-
naal in, omdat ze het water aanzag
voor de snelweg. Ze kon snel uit
de auto komen en werd door
buurtbewoners opgevangen.
De vrouw was de weg kwijt ge
raakt.
De nieuwe aanwinst, een sik uit 1950, arriveert op het emplacement van de
stichting Stoomtrein Coes-Borsele. foto Willem Mieras
Het model stamt uit de jaren der
tig. Na de oorlog deed de NS een
nabestelling van deze locomoto
ren, ter compensatie van de verlo
ren gegane exemplaren.
Te veel lijnbussen rijden leeg
en de belbus werkt niet
optimaal. Is een combinatie
niet veel slimmer?
Goes gaat het na voor de
Oosterschelderegio.
door Frank Balkenende
De belbus rijdt sinds be
gin dit jaar op de Beve-
landen, Tholen en
Schouwen-Duiveland.
Connexxion houdt het simpel: u
belt een uurtje van tevoren, wij ko
men eraan. De bus rijdt vaste rou
tes op vaste tijden. Tegen meer
prijs vervoert de belbus reizigers
van deur tot deur.
De belbus vervangt het Collectief
Vraagafhankelijk Vervoer (CW),
dat met name ouderen tegen een
redelijk tarief veel meer service
bood. Mensen die nog geen ge
zondheidsindicatie hadden voor
de regiotaxi, bijvoorbeeld gehandi
capten en mindervaliden, konden
zich van deur tot deur laten rijden.
Een uitkomst voor ouderen, zeker
als ze alleen van hun AOW-tje
moeten rondkomen.
De provincie vond het vervoerssys
teem echter te duur. Bovendien
werden gemeenten begin dit jaar
met de invoering van de Wet Maat
schappelijke Ondersteuning
(WMO) verantwoordelijk voor
doelgroepenvervoer. Na afschaf
fing van het CW klopten plots
veel ouderen bij gemeenten aan
voor een WMO-vervoerspas, zo
dat ze van de regiotaxi gebruik
konden maken. Veel ouderen die
niet ver kunnen lopen, kregen ech
ter geen vervoerspas. Ze zijn aange
wezen op de belbus, waarmee ie
dereen mag reizen.
Het regende klachten. De belbus
kwam dikwijls niet opdagen of te
laat. En hij rijdt niet in één rechte
lijn van A naar B, maar maakt om
wegen over tal van dorpen om de
verschillende reizigers op de plaats
van bestemming te brengen. In
middels heeft Connexxion de si
tuatie wel wat verbeterd. „Niette
min reizen ouderen relatief weinig
met de belbus", zegt secretaris
Frank Witkam van het Samenwer
kingsverband Welzijnszorg Ooster
schelderegio.
Om vooral voor ouderen beter ver
voer te regelen, onderzoeken Goes
en het Samenwerkingsverband of
een combinatie van openbaar ver
voer, belbus en stadsbussen moge
lijk is. „In een aantal Goese wijken
zoals Ouverture is geen OV. Een
echte stadsdienst heeft de stad
evenmin."
Het idee is nu de regiotaxi ieder
een van deur tot deur te laten ver
voeren. Een aantal OV-lijnen kan
dan vervallen. Witkam: „Je hebt
dan maar één OV, dat is voor ieder
herkenbaar." Mensen zonder indi
catie betalen dan wel een hoger ta
rief, anders is deze opzet onbetaal
baar. Goes wil het idee beproeven.
Als het slaagt, kan de 'regiotaxi
voor iedereen' in de Oosterschelde
regio zijn intrede doen.
door David Duijnmayer
In de belbus kom je hetzelfde
soort passagiers tegen als in
een gewone lijnbus, volgens
chauffeur Marcel Duburck. Scholie
ren, ouderen, mensen die naar
hun werk gaan. De een legt het
een week van tevoren vast, de an
der belt slechts een uurtje voor ver
trek.
„Maar ik heb wel opvallend veel
vaste klanten. In een klein busje
heb je ook makkelijker contact.
Dat maakt het wat persoonlijker
en gemoedelijker. Vooral oudere
passagiers vinden dat fijn."
Het is 12.45 uur en Duburck is zo
juist zonder passagiers vertrokken
van station Goes, ,,'s Ochtends en
's avonds is het wel druk. Het is nu
net een rustig tijdstip", legt Du
burck uit. Hij is onderweg naar
Baarland om drie bellers op te pik
ken die naar Oudelande willen.
De belbus doet op vaste tijden vas
te haltes aan, maar alleen als ie
mand gebeld heeft. „Het grote
voordeel daarvan is dat ik niet met
een lege bus langs alle haltes hoef
te rijden, alleen voor het geval dat
er een keer iemand staat. Ik kan de
haltes overslaan waarvoor nie
mand gebeld heeft, dus je bent als
passagier vaak sneller op je bestem-
RILLAND - Een 25-jarige automobilist uit de gemeente Kapelle en zijn 19-ja-
rige zus, die bij hem in de auto zat, zijn gistermiddag rond half zes gewond
geraakt bij een aanrijding met een shovel op de kruising van de Oude Rijks
weg en de Valkenisseweg bij Rilland. De automobilist verzuimde op de krui
sing voorrang te verlenen aan de 30-jarige bestuurder van de shovel. De in
zittenden van de auto raakten bekneld; de brandweer moest hen bevrijden,
waarna ze naar het ziekenhuis in Goes werden gebracht, foto Willem Mieras
door Frank Balkenende
HEINKENSZAND - Sportster in hart
en nieren Jannie de Pundert uit
Heinkenszand mag zich een jaar
lang Vrijwilliger van het Jaar noe
men. Van de zes genomineerden
kreeg ze de meeste stemmen. Gis
teren werd ze gehuldigd tijdens
een feestelijke bijeenkomst in de
raadsboerderij in Heinkenszand.
Het moest er een keer van komen,
want Jannie is bekend in het Bor-
selse. „Dat ik zoveel stemmen van
de Borselenaren krijg, is prachtig.
Ik had het overigens wel een beet
je verwacht."
Waarom al die lof en eer? Nou, de
inmiddels 49-jarige Jannie stond
aan de wieg van handbalvereni
ging Orion in Heinkenszand. Die
ontstond zo'n kwart eeuw geleden
met de bouw van De Stenge, waar
kon worden gehandbald in de
sportzaal. Bij Orion is ze een spin
in het web. Ze traint, regelt zaal-
huur en transport naar West-Bra
bant, omdat Zeeland met de bu
ren één handbaldistrict vormt.
Bovendien houdt ze grijs Borsele
fit. Ze leidt bijvoorbeeld sportacti
viteiten voor 55-plussers. „Ik heb
een groep van dertig mensen. Als
ik dit vrijwilligerswerk niet zou
doen, zouden ze waarschijnlijk nu
niets aan sport doen."
Ze sportte al van jongsaf aan. Voet
bal was haar passie, maar de twee
damesteams van Luctor '88 gingen
ter ziele. Dus nam ze de bal maar
in de hand. Inmiddels heeft Jannie
vele Borselenaren en ook haar fa
milie - „mijn twee dochters hand
ballen ook" - met het handbalvi
rus besmet.
Jannie de Pundert is Vrijwilliger van
het Jaar in Borsele.