'Dit is dus Mekka. Dit is de Ka'ba. Dit is waar het allemaal begon' Noersadia
PZC Zaterdag 15 december 2007 1 5
ïaam toevoegen. In afgelegen dorpjes
verkt die titel statusverhogend, is de dra-
;er een geleerde op het gebied van de is-
am, maar Noer doet de status niets.
,Bij ons thuis gold altijd 'doe maar ge
woon, dan doe je gek genoeg'. Dat je de
itel hadji mag voeren is mooi, maar wie
:egt of je het goed gedaan hebt. Uitein-
lelijk is dat aan God om te beoordelen."
De vergelijking tussen de hadj en de ka
tholieke bedevaart naar bijvoorbeeld
Lourdes gaat mank. „De hadj is een ge-
loofsverplichting, Lourdes niet", zegt
Wiegers. „Katholieken hoeven daar niet
naartoe te gaan om aan hun geloofsver-
plichting te voldoen. Je kunt zeggen dat
de hadj een pelgrimage is en Lourdes
een bedevaart. In de islam bestaat het fe
nomeen bedevaart ook. Het bezoeken
van graven van heilige mannen of vrou
wen wordt gezien als substituut voor de
hadj. De overgrote meerderheid van de
moslims is eenvoudigweg financieel niet
in staat om naar Mekka te gaan, maar
kan wel het graf van een heilige in de
buurt bezoeken. Een heilige is vol van
de genade van God en tot hem of haar
richt men zich dan voor voorspraak bij
God."
De moslims die er niet in slagen Mekka
te bezoeken, hoeven volgens hem niet
bang te zijn voor sancties.
„Zoals bij alle verplichtingen in de islam
geldt deze alleen als je er toe in staat
bent. Het niet vervullen van die plicht is
geen zonde."
Het hoogtepunt
van de hadj is
het verblijf op de
vlakte van Arafat
rondom de berg
Rahma. Vanaf
het moment van
aankomst in het
gebied tot zons
ondergang bid
den en medite
ren de honderd
duizenden pel
grims,
foto Magnum/HH
De tweede dag vindt
het hoogtepunt van
de hadj plaats. De
pelgrims lopen circa
16 kilometer naar de
vlakte van Arafat
(grote foto boven).
Daar kreeg
Mohammed de
Koran geopen
baard. Vanaf hun
aankomst tot
zonsondergang
bidden en
mediteren de
pelgrims. Daarna
gaat de tocht naar
Muzdalifa, tussen
Mina en de vlakte
van Arafat, waar
overnacht wordt
in de openlucht.
n Marwa. Dit symboliseert de zoektocht van Hagar naar water voor haar zoon Isma'iel
ichtergelaten. Vervolgens drinken de pelgrims uit de bron Zamzam, de bron die
el aangaf dat er water zou zijn. Na een preek door de kadi van Mekka gaat de tocht
overnacht in een tentenkamp.
Op dag drie verzamelen ze zeven steentjes en
vervolgen de tocht naar Mina. Daar moeten ze rond
zonsopkomst aankomen en gooien ze de steentjes
naar een pilaar die symbool staat voor de duivel.
Ibrahiem zou zeven keer de duivel weerstaan
hebben toen die hem probeerde te verleiden
zijn zoon Isma'iel niet te offeren aan Allah.
In Mina vindt op die dag ook het het
offerritueel plaats. Volgens sommigen
is dit de afsluiting van de hadj. De
pelgrims slachten een schaap (of
samen met zes anderen een rund of
kameel). Velen laten dit in het
slachthuis van Mina doen. Een deel van
het vlees is voor de armen bestemd.
(Bij het slachthuis wordt het ingevro
ren en later als voedselhulp naar
noodgebieden gevlogen.) Het
herinnert aan het schaap dat Allah aan
Ibrahiem gaf om te offeren in plaats
van zijn zoon Isma'iel. Na het knippen
of afscheren van het hoofdhaar
(vrouwen knippen symbolisch een
lok af) keren de pelgrims terug naar
Mekka. Daar maken zij nog zeven
maal een omgang rond de Ka'ba,
lopen zeven keer tussen de heuvels
Safa en Marwa en drinken uit de
bron Zamzam.
Op dag vier en vijf gaan de pelgrims weer
naar Mina waar ze het ritueel van het stenen
gooien herhalen. Dit keer worden drie pilaren
gestenigd, elke pilaar met zeven steentjes van
1 a 1,5 centimeter grootte. Na wederom zeven
rondes ter afscheid rond de Ka'ba is de hadj
ten einde. De pelgrim mag de titel hadji aan
zijn naam toevoegen en keert naar huis. Vaak
gaat de tocht huiswaarts vergezeld van een
bezoek aan de andere heilige stad, Medina,
om het graf van Mohammed te bezoeken.
De hadj is voor moslims belangrijk omdat hij
herinnert aan de afscheidsbedevaart die
mohammed in zijn sterfjaar ondernam. De
persoonlijke band met mohammed wordt
intensief beleefd.
Het is een van de vijf zuilen van de islam. De
andere vier zijn de geloofsbelijdenis, het vijf
keer per dag bidden, het geven van aalmoe
zen en het vasten tijdens de ramadan. De
verplichting tot hadj is niet zo sterk als de
ander vier zuilen. Alleen volwassen moslims
die het fysiek en financieel kunnen opbrengen,
moeten op pelgrimage naar Mekka.
zwarte steen
afmetingen Ka'ba:
hxbxd: 12x11 x 9 m
dikte (gepolijste) muren: 1 m