'Dit is dus Mekka. Dit is de Ka'ba. Dit is waar het allemaal begon' Noersadia PZC Zaterdag 15 december 2007 1 5 ïaam toevoegen. In afgelegen dorpjes verkt die titel statusverhogend, is de dra- ;er een geleerde op het gebied van de is- am, maar Noer doet de status niets. ,Bij ons thuis gold altijd 'doe maar ge woon, dan doe je gek genoeg'. Dat je de itel hadji mag voeren is mooi, maar wie :egt of je het goed gedaan hebt. Uitein- lelijk is dat aan God om te beoordelen." De vergelijking tussen de hadj en de ka tholieke bedevaart naar bijvoorbeeld Lourdes gaat mank. „De hadj is een ge- loofsverplichting, Lourdes niet", zegt Wiegers. „Katholieken hoeven daar niet naartoe te gaan om aan hun geloofsver- plichting te voldoen. Je kunt zeggen dat de hadj een pelgrimage is en Lourdes een bedevaart. In de islam bestaat het fe nomeen bedevaart ook. Het bezoeken van graven van heilige mannen of vrou wen wordt gezien als substituut voor de hadj. De overgrote meerderheid van de moslims is eenvoudigweg financieel niet in staat om naar Mekka te gaan, maar kan wel het graf van een heilige in de buurt bezoeken. Een heilige is vol van de genade van God en tot hem of haar richt men zich dan voor voorspraak bij God." De moslims die er niet in slagen Mekka te bezoeken, hoeven volgens hem niet bang te zijn voor sancties. „Zoals bij alle verplichtingen in de islam geldt deze alleen als je er toe in staat bent. Het niet vervullen van die plicht is geen zonde." Het hoogtepunt van de hadj is het verblijf op de vlakte van Arafat rondom de berg Rahma. Vanaf het moment van aankomst in het gebied tot zons ondergang bid den en medite ren de honderd duizenden pel grims, foto Magnum/HH De tweede dag vindt het hoogtepunt van de hadj plaats. De pelgrims lopen circa 16 kilometer naar de vlakte van Arafat (grote foto boven). Daar kreeg Mohammed de Koran geopen baard. Vanaf hun aankomst tot zonsondergang bidden en mediteren de pelgrims. Daarna gaat de tocht naar Muzdalifa, tussen Mina en de vlakte van Arafat, waar overnacht wordt in de openlucht. n Marwa. Dit symboliseert de zoektocht van Hagar naar water voor haar zoon Isma'iel ichtergelaten. Vervolgens drinken de pelgrims uit de bron Zamzam, de bron die el aangaf dat er water zou zijn. Na een preek door de kadi van Mekka gaat de tocht overnacht in een tentenkamp. Op dag drie verzamelen ze zeven steentjes en vervolgen de tocht naar Mina. Daar moeten ze rond zonsopkomst aankomen en gooien ze de steentjes naar een pilaar die symbool staat voor de duivel. Ibrahiem zou zeven keer de duivel weerstaan hebben toen die hem probeerde te verleiden zijn zoon Isma'iel niet te offeren aan Allah. In Mina vindt op die dag ook het het offerritueel plaats. Volgens sommigen is dit de afsluiting van de hadj. De pelgrims slachten een schaap (of samen met zes anderen een rund of kameel). Velen laten dit in het slachthuis van Mina doen. Een deel van het vlees is voor de armen bestemd. (Bij het slachthuis wordt het ingevro ren en later als voedselhulp naar noodgebieden gevlogen.) Het herinnert aan het schaap dat Allah aan Ibrahiem gaf om te offeren in plaats van zijn zoon Isma'iel. Na het knippen of afscheren van het hoofdhaar (vrouwen knippen symbolisch een lok af) keren de pelgrims terug naar Mekka. Daar maken zij nog zeven maal een omgang rond de Ka'ba, lopen zeven keer tussen de heuvels Safa en Marwa en drinken uit de bron Zamzam. Op dag vier en vijf gaan de pelgrims weer naar Mina waar ze het ritueel van het stenen gooien herhalen. Dit keer worden drie pilaren gestenigd, elke pilaar met zeven steentjes van 1 a 1,5 centimeter grootte. Na wederom zeven rondes ter afscheid rond de Ka'ba is de hadj ten einde. De pelgrim mag de titel hadji aan zijn naam toevoegen en keert naar huis. Vaak gaat de tocht huiswaarts vergezeld van een bezoek aan de andere heilige stad, Medina, om het graf van Mohammed te bezoeken. De hadj is voor moslims belangrijk omdat hij herinnert aan de afscheidsbedevaart die mohammed in zijn sterfjaar ondernam. De persoonlijke band met mohammed wordt intensief beleefd. Het is een van de vijf zuilen van de islam. De andere vier zijn de geloofsbelijdenis, het vijf keer per dag bidden, het geven van aalmoe zen en het vasten tijdens de ramadan. De verplichting tot hadj is niet zo sterk als de ander vier zuilen. Alleen volwassen moslims die het fysiek en financieel kunnen opbrengen, moeten op pelgrimage naar Mekka. zwarte steen afmetingen Ka'ba: hxbxd: 12x11 x 9 m dikte (gepolijste) muren: 1 m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15