Pelgrimstocht Mekka 5? 14 Zaterdag 15 december 2007 PZC De pelgrimstocht naar Mekka, de hadj, begint maandag. Iedere moslim die daartoe in staat is moet eens in zijn of haar leven de tocht maken. Bijna twee miljoen moslims nemen er dit jaar Alleen met 'M oeilijk in woorden te vatten. Ieder mens beleeft de hadj an ders." Drie keer ging Noer Sadia op hadj en ze kan niet een-twee-drie zeggen wat haar belang rijkste indruk van de tocht is. „Je bent vervuld van een dankbaarheid naar God. Dat je gezond bent, dat je in staat bent de reis te maken. Je bent heel be wust met je geloof bezig. Niet alleen op het moment van de hadj maar ook de tijd die daar aan voorafgaat." Haar eerste pelgrimstocht was natuurlijk bijzonder. „Het is de eerste keer dat je de Ka'ba in het echt ziet. Ik was 16 en wilde uit nieuwsgierigheid naar Mekka. Ik ging samen met mijn ouders. Je komt de Grote Moskee binnen en ziet die ku bus. Dat is voor iedereen een heel won derlijk moment. Geen verbazing maar verwondering. Dit is dus Mekka. Dit is de Ka'ba. Dit is de plaats waar het alle maal gebeurde." Een groeiend aantal Nederlanders deelt deze ervaring. Gingen in 2004 nog vier duizend Nederlandse moslims op hadj, een jaar later gaf de ambassade van Sau- di-Arabië al vijfduizend visa uit. Islamo loog Gerard Wiegers van de Radboud Universiteit Nijmegen is niet verbaasd over de groei. „Het aantal moslims in Nederland groeit. Ze organiseren zich en dus neemt de belangstelling voor de hadj ook toe. Ik bespeur het ook onder de studenten. Onder hen zijn er ook een paar die al de tocht naar Mekka maakten. Of je ziet het bij Indonesische studenten. Op weg naar huis gaan die op hadj." Noer Sadia is na haar eerste pelgrims tocht nog twee keer op hadj gegaan en een keer op umrah, een kleine pelgrima ge. Elke keer was het anders, stond er een ander mens. „Maar goed ook. Het is I Harry Havekes de bedoeling dat je een ontwikkeling doormaakt. 'Vergaar kennis', zei de pro feet. Je gaat op hadj omdat je met je ge loof bezig bent. Na thuiskomst gaat dat uiteraard door. Je groeit, ook in je geloof Als je jaren later weer naar Mekka gaat, staat daar iemand met andere vragen. Het is hetzelfde als met de ramadan. Tij dens de vastenmaand vraag je je af wel ke ontwikkeling je het afgelopen jaar hebt doorgemaakt. Als je twee keet het zelfde de ramadan ingaat, zou je geen ontwikkeling hebben ondergaan." Kenmerkend aan de hadj is de drukte. In korte tijd willen twee miljoen men sen een reeks rituelen uitvoeren. „Het is daarom een strikt gereguleerde reis", zegt Wiegers. „Als reisbureau heb je toe stemming van de Saudische regering no dig om de tocht naar Mekka aan te mo gen bieden. In Nederland zijn er vijftien reisbureaus die over die toestemming be schikken." Daarnaast zie je dat rond Mekka maatre gelen genomen worden om de stroom in goede banen te leiden. De hoeveel heid pelgrims groeit en die moeten alle maal in betrekkelijk korte tijd een serie rituelen afwerken. Aan de timing wordt strak de hand gehouden. Al verschillen de keren zijn er doden gevallen in het ge drang. Bij het stenigen van de pilaar die de duivel voorstelt, is nu een fly-over ge bouwd, een soort viaduct zodat 'de dui vel' vanaf twee verdiepingen met stenen bekogeld kan worden. Tussen Mina en Mekka is een voetgangerstunnel aange legd. Het massale karakter schrikt Noer niet af „Je bent alleen met God. Samen met duizenden geloofsgenoten vanuit de he le wereld. Pure concentratie. Ook in de Grote Moskee, tijdens de rondgang om de Ka'ba. Al die mensen komen voor maar één ding. Uiteraard is het soms dringen en heb je een benauwd mo ment. Maar je moet respect voor ande ren hebben, geduldig en verdraagzaam zijn. Natuurlijk is het wel zo dat als ik een groep vrouwen zie lopen, dat ik me daar bij aansluit. Mannen lopen toch an ders, zeg maar wat roekelozer. Je maakt soms vreemde dingen mee. Je wordt beproefd. De vraag is hoe je daar mee om gaat. In 2004 kwamen 270 men sen om het leven in het gedrang bij de pilaren bij Mina. Wij kwamen daar an derhalf uur later aan en zagen allerlei kleding op de grond liggen. Normaal ge sproken verliezen mensen alleen hun slippers. 'Moet je hier kijken', zeiden we nog verontwaardigd tegen elkaar. Pas toen we 's nachts in het tentenkamp aankwamen en ontvangen werden met 'goddank, jullie leven nog' hoorden we wat er gebeurd was. Dan loop je de vol gende dag toch met een angstig hart in de menigte." Hoogtepunt van de hadj is de wuquf, het verblijf op de vlakte van Arafat rond de berg Ramha. Vanaf het moment van aankomst in het gebied tot zonsonder gang bidden en mediteren de pelgrims. Er mag op elke manier en in elke taal ge beden worden. Zonder dit ritueel is de hadj geen hadj en mag de pelgrim bij thuiskomst niet de eretitel hadji aan zijn De eerste dag van de hadj begint in de Crote Moskee: op het plein loopt de pelgrim zeven maal tegen de wijzers van de klok in rond de Ka'ba. Dat is het religieuze middelpunt van de islam. Het kubusvormige bouwwerk wordt ieder jaar bekleed met zwart brokaat waarop met gouddraad koranver zen geborduurd zijn. De start is bij de oosthoek van de Ka'ba waar de zwarte steen is ingemetseld. Deze steen is door de engel Djibriel (Gabriël)aan Ibrahiem (Abraham) geschonken. Daarna loopt men zeven keer op en neer tussen de heuvels S: toen ze door Ibrahiem op Allah's aanwijzing in de woestijn wa ontstond toen Hagar ging graven op een plek waar de engel C verder naar Mina, ongeveer vijf kilometer van Mekka. Daar w< De hadj is de bedevaart naar de heilige plaats Mekka die iedere volwassen moslim geacht wordt eens in zijn leven te maken. De hadj vindt plaats van de achtste tot de twaalfde dag van de laatste maand van het islamitische jaar. Dat jaar telt 354 dagen en het moment dat de hadj plaatsvindt, verschuift dus elk jaar op de westerse kalender. Dit jaar vindt de hadj plaats van 17 tot en met 20 december. Mekka Mina route pelgrims Muzdalifa vlakte v. Arafat =1 i Honderdduizenden moslims uit de hele wereld ondernemen de pelgrimstocht in Saudie-Arabië. Het ritueel begint met het aannemen van de ihraan, de gewijde staat van de pelgrim zodra men het gebied rond de heilige stad Mekka betreedt. Vaak is dat op de trap bij het verlaten van het vliegtuig. Mannen gaan gekleed in twee ongenaaide doeken, een om de lendenen gewikkeld, een om de linkerschouder geslagen. Vrouwen dragen een eenvoudig gewaad dat alleen handen en gezicht vrijlaat. De kleding is wit, dat symboliseert de gelijkheid en eenheid van mensen voor Allah. Zolang de hadj duurt, ziet de pelgrim af van seks, scheert hij zich niet en worden geen haren of nagels geknipt. 500 km voetstap Ibrahiem (Abraham) met ernaast de eeuwige bron Zamzam Grote Moskee in Mekka Oppervlakte: 130.000 m2 Capaciteit: tot 500.000 bedevaartgangers Minaretten: 7 (hoogte 90 meter)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14