Meningen Biodiesel uit voedsel is heilloze weg Wetenschappers waarschuwen voor valkuilen biomassa. Pluspunten Gezonde bomen Hardrijders Scheldeverdragen Veevervoer Wolphaartsdijk Zeesluis Truckers PZC Zaterdag 15 december 2007 1 1 door Aan Dirk van der Meulen DEN HAAG - „Is het dit allemaal waard? Moeten overheden niet ge woon 'nee' zeggen tegen de eerste generatie biobrandstoffen?" De Wageningse hoogleraar Steven de Bie putte zich deze week op een symposium in Amsterdam uit in het opsommen van de nadelen van biobrandstofwinning uit voed selgewassen als maïs, suiker en koolzaad. Zijn kritiek is niet zo op merkelijk, omdat De Bie ook werk zaam is bij Shell. En het oliecon cern heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het weinig op heeft met die groene indringers tussen de benzine en diesel. Maar De Bie krijgt ook steun van 'neu trale' wetenschappers. De Wageningse hoogleraren Rudy Rabbinge en Prem Bindraban moe ten er ook niets van hebben. Ze be nadrukten dat de energiewinst uit planten minimaal is. Nog geen twee procent van de benutte zon- ne-energie is terug te winnen als biobrandstof Dan is de inzet van zonnepanelen een stuk rendabe ler. Die halen 15 tot 20 procent. Uitbreiding van het landbouware aal is voor hen geen optie, want dat heeft desastreuze gevolgen voor de mondiale biodiversiteit. Het inkrimpen van leefgebieden Experts zetten vraagtekens bij de winning van biobrandstof uit koolzaad en andere gewassen, foto Lex de Meester bevordert het uitsterven van soor ten. Vooral de kap van tropisch oerwoud baart grote zorgen. Daar naast, betoogde Bindraban, vindt uitbreiding plaats op marginale gronden. „En marginale gronden geven marginale opbrengsten." Het zet allemaal geen zoden aan de dijk, temeer omdat bij de ont ginning van bos en woeste gron den enorme hoeveelheden CO, vrijkomen. „Eer je dat gecompen seerd hebt, ben je een paar decen nia verder", aldus Bindraban, die pleitte voor revolutionair andere systemen, ,,'s Nachts de stekker van de auto in het stopcontact stoppen. Daar voel ik meer voor." Ook Andre Faaij van het Coperni cus Instituut uitte zich fel tegen het gebruik van voedselgewassen voor biobrandstoffen. „Want de CO,-winst daarvan is minimaal." Toch is volgens hem het gebruik van biomassa voor een groene energievoorziening onmisbaar, mits afkomstig van hout- en gras achtige gewassen. „Want met al leen fossiel, wind- en zonne- ener gie halen we de milieudoelstellin gen niet en deze gewassen hebben juist een hele goede C02-balans." Deze niet-voedselgewassen bieden de ontwikkelingslanden wel grote kansen, betoogde Faaij. „Ze kun nen de inkomsten benutten om hun eigen landbouw te modernise ren. Dan kunnen ze met minder grond toe en dat komt weer ten goede aan de biodiversiteit." 'Eer je de ontginning gecompenseerd hebt, ben je een paar decennia verder' De Leidse hoogleraar Udo de Haes probeerde enige nuance aan te brengen in de massale kritiek op de biobrandstoffen. „Het is vooral de toegenomen welvaart en voed- selconsumptie die de biodiversiteit bedreigt. In Indonesië wordt hoog uit een derde van het gekapte oer woud benut voor palmolieplanta ges, bij de rest gaat het blijkbaar al leen om het hout. En van de palm olie gaat het merendeel naar de voedselindustrie. Slechts vijf pro cent komt in de energieketen." LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) Vorig jaar introduceerde Delta de pluspunten. Iedereen kon zich aan melden en kreeg voor de produc ten die hij afnam bij Delta en Zee land Net bonuspunten die werden omgezet in euro's (PZC, 11-12). Peil datum was 15 november. Uitbeta ling in december. Je bouwde elk jaar meer procenten op over de productgroepen die je had. Vorig jaar hadden we vijf productgroe pen te weten gas-water-elektra-di- gitale telefonie-digitale telefonie. Wie schets mijn verbazing dat we dit jaar maar drie groepen hadden. Toen ik Delta hierover belde zei men dat men gekozen had om de producten die wel ophetzelfde adres maar een andere tenaamstel ling had, uit elkaar te halen. Toeval lig had ik de pc en de telefoon op mijn naam laten zetten. Dat we al 42 jaar getrouwd en samen onder een dak wonen maakt niet uit. Dit kon niet meer gewijzigd worden dit jaar, wel volgend jaar. Weg bo nuspunten cq, euro's. Delta kan dit blijkbaar zomaar beslissen zon der ons daarvan in kennis te stel len. Als ze ons voor 15 november, de peildatum, dit gemeld hadden konden we het wijzigen. M. Ruijten-van Uden Edvard Grieghof 53, Terneuzen Anno 2007, transparantie, in spraak, CO2 uitstoot, milieu, ont bossing en verantwoord onderne men, allemaal woorden! Het is zo teleurstellend dat een gemeentelij ke overheid veel van deze woor den negeert. Ondanks alle pogin gen tot redelijk overleg, komt het nog voor, dat een wethouder met haantjes gedrag, zich kan veroorlo ven hier niets van aan te trekken. Ook teleurstellend is, dat het moge lijk is, een zich noemend groen- voorzieningsbedrijf in te huren, dat bereid is het vuile werk uit te voeren. Dit bedrijf is in staat geble ken, om met veel geweld op niets en niemand ontzienende wijze, binnen enkele dagen een tot dan toe unieke woonwijk te Burgh- Haamstede te ontdoen van nage noeg alle gezonde bomen en strui ken (PZC, 11-12). Het gevolg van deze ingreep is, dat Grevelingen- laan en Oosterscheldelaan er nu uitzien of er een tornado heeft plaatsgevonden. Dit alles met maar een doel er een gemeentelij ke eenheidswijk van te maken. Wethouder, u wordt bedankt!! R. van de Graaff Grevelingenlaan 44, Burgh-Haamstede Ik gun het alle bewoners van de dorpskernen die worden aange pakt om al die lastige hardrijders af te remmen(PZC, 11 dec), maar ik had het ons als bewoners van de Stoofweg in Renesse ook zo ge gund. Er wordt ons vriendelijk be loofd er eens naar te zullen kijken als we het gemeentehuis bel len,maar kijken schiet niet op! De moeilijkheid zit hem nu in het feit dat onze weg ooit als 80 km weg is gemaakt. Ook al staat er nu dus een bord met 30 km. Nu zou je zo denken dat je dan gerechtvaardigd sancties aan de overtreders kunt uitdelen, maar ook dat is niet zo eenvoudig volgens de gemeente. Het lijkt mij toch duidelijk. Maar ja, ik woon hier alleen maar. Weet ik veel? Ik steek hier alleen maar vier keer per dag over met kleine kinderen. Ingeborg Hart-Stoel Stoofweg 18, Renesse Vincent Klap (ZMF) kondigde, na het wetgevend overleg van de Tweede Kamer aan de derde ver dieping van de Westerschelde ze ker te zullen aanvechten, omdat de verdieping en natuurherstel niet meer gelijk lopen. Na het tweede wetgevend overleg in de Tweede Kamer, waar een teleurstel lende motie Koppejan een meer derheid kreeg (PZC 11-12), is de kans dat ontpolderd wordt enorm toe genomen. Hierdoor zal de ZMF misschien afzien van juridi sche procedures. Maar, de sugges tie om de verdieping aan te vech ten zouden de tegenstanders van ontpolderen - met een brede steun in Zeeland - kunnen overne men. Immers de verdieping, veilig heid en natuurpakket (ontpolde ren) zijn een onlosmakelijk drie luik. Houdt de verdieping tegen en ontpolderen hoeft niet meer! Leendert van Melle Havenpark 18, Zierikzee Supermarkten gaan de baricades op tegen dierenmishandeling. Su permarkten willen alleen nog za ken doen met transporteurs die een certificaat hebben, rustig met de dieren rijden en goed laden en lossen. Het gaat hier over fatsoens normen. Supermarkten zijn zo machtig dat ze strenge eisen kun nen stellen aan hun leveranciers. Het vervoer van levende land- bouwdieren is soms zo barbaars, daar willen de supermarkten niet meer mee geassocieerd worden. De consument is er ook helemaal klaar mee (PZC 12/12) en wil vol gens het Centraal Bureau Levens middelen een eerlijk product dat op een humane manier wordt gele verd. De problemen rond de veetransporten komen regelmatig terug op de politieke agenda, via de acties van dierenrechtenorgani saties en via de media is er veel ver borgen leed naar buiten gebracht over de wrede behandeling van de landbouwdieren. Het is een goede zaak dat dierenwelzijn prioriteit krijgt bij de supermarkten. C.Minneboo J.D.P.de Smitstraat 31, Oost-Souburg Het uitbreidingswijkje van Wol- phaartsdijk hoeft geen twistappel te zijn (PZC, 13-12). Maak van het nieuw aan te leggen volkstuincom plex in de wijk een blijvend park je. Er is steeds minder animo en tijd om zelf groente te verbouwen. Met het parkje behouden de bewo ners aan Nazareth hun uitzicht. De Goese wethouder Dieleman is toch op zoek naar natuurcompen satie voor het bosje van Oud-Sab- binge? Jan Boer Aardebolleweg 5, Wolphaartsdijk Volop aandacht voor een nieuwe zeesluis ten behoeve van Gent (PZC, 13 december). Het begint er op te lijken, dat nu de Kanaalzone aan de beurt is om in te leveren ten behoeve van de expansie van de Vlaamse havens. Laten onze be stuurders nu op hun tellen passen en beter luisteren naar wat er on der de Zeeuwse bevolking leeft. Bij de verlangens van Antwerpen is men al te lichtvaardig geweest met beslissingen. Plannen maken o.k, maar nog geen toezeggingen en zeker geen haast. Laten we eerst maar eens afwachten of we de Hedwigepolder kunnen behou den. Wellicht kunnen Oost- Vlaan deren en Gent hiervoor hun baas, de Vlaamse minister Peeters, ma nen tot een soepelere interpretatie van de Scheldeverdragen. In 2009 kunnen we dan misschien overwe gen of de vraag naar een nieuwe zeesluis gehonoreerd kan worden. P.Dieleman Aalscholver 15, Terneuzene In het transport zijn er drie par tijen: de overheid, de opdrachtge ver en de transportondernemer. Ie der heeft zijn eigen belang en ver geet dat alleen een goede samen werking tot een goed transportsys teem leidt. De overheid plukt ze- veel mogelijk van het feit dat de mens voor zichzelf en zijn behoef ten niet zonder vervoer kan. En de auto zo'n plaats verworven heeft, dat die niet meer is weg te denken. De opdrachtgever wil de goederen zo snel en goedkoop mogelijk van A naar B. De meestal kleine onder nemer zit in een dwangpositie, ten opzichte van de overheid en klant. Tegen de overheid zo wie zo en ook tegenover de klant door de hoge vaste lasten. Als overheid en opdrachtgevers geen enkel begrip tonen blijft er niet veel anders over dan blokkades. Dat alles dan spoedig uit de hand loopt, is wel gebleken. Truckers ga eens wat meer samenwerken, met je maten en niet alleen om op de weg te gaan staan. En opdrachtgever zorg dat er wat verdiend kan worden, dat is ook in uw eigen belang. Overheid laat niet alles over aan de vrije markt. N. van de Wekken Middenstraat 1 ,-Kats-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11