Meningen
Biodiesel uit voedsel is heilloze weg
Wetenschappers
waarschuwen voor
valkuilen biomassa.
Pluspunten
Gezonde bomen
Hardrijders
Scheldeverdragen
Veevervoer
Wolphaartsdijk
Zeesluis
Truckers
PZC Zaterdag 15 december 2007 1 1
door Aan Dirk van der Meulen
DEN HAAG - „Is het dit allemaal
waard? Moeten overheden niet ge
woon 'nee' zeggen tegen de eerste
generatie biobrandstoffen?" De
Wageningse hoogleraar Steven de
Bie putte zich deze week op een
symposium in Amsterdam uit in
het opsommen van de nadelen
van biobrandstofwinning uit voed
selgewassen als maïs, suiker en
koolzaad. Zijn kritiek is niet zo op
merkelijk, omdat De Bie ook werk
zaam is bij Shell. En het oliecon
cern heeft nooit onder stoelen of
banken gestoken dat het weinig op
heeft met die groene indringers
tussen de benzine en diesel. Maar
De Bie krijgt ook steun van 'neu
trale' wetenschappers.
De Wageningse hoogleraren Rudy
Rabbinge en Prem Bindraban moe
ten er ook niets van hebben. Ze be
nadrukten dat de energiewinst uit
planten minimaal is. Nog geen
twee procent van de benutte zon-
ne-energie is terug te winnen als
biobrandstof Dan is de inzet van
zonnepanelen een stuk rendabe
ler. Die halen 15 tot 20 procent.
Uitbreiding van het landbouware
aal is voor hen geen optie, want
dat heeft desastreuze gevolgen
voor de mondiale biodiversiteit.
Het inkrimpen van leefgebieden
Experts zetten vraagtekens bij de winning van biobrandstof uit koolzaad en andere gewassen, foto Lex de Meester
bevordert het uitsterven van soor
ten. Vooral de kap van tropisch
oerwoud baart grote zorgen. Daar
naast, betoogde Bindraban, vindt
uitbreiding plaats op marginale
gronden. „En marginale gronden
geven marginale opbrengsten."
Het zet allemaal geen zoden aan
de dijk, temeer omdat bij de ont
ginning van bos en woeste gron
den enorme hoeveelheden CO,
vrijkomen. „Eer je dat gecompen
seerd hebt, ben je een paar decen
nia verder", aldus Bindraban, die
pleitte voor revolutionair andere
systemen, ,,'s Nachts de stekker
van de auto in het stopcontact
stoppen. Daar voel ik meer voor."
Ook Andre Faaij van het Coperni
cus Instituut uitte zich fel tegen
het gebruik van voedselgewassen
voor biobrandstoffen. „Want de
CO,-winst daarvan is minimaal."
Toch is volgens hem het gebruik
van biomassa voor een groene
energievoorziening onmisbaar,
mits afkomstig van hout- en gras
achtige gewassen. „Want met al
leen fossiel, wind- en zonne- ener
gie halen we de milieudoelstellin
gen niet en deze gewassen hebben
juist een hele goede C02-balans."
Deze niet-voedselgewassen bieden
de ontwikkelingslanden wel grote
kansen, betoogde Faaij. „Ze kun
nen de inkomsten benutten om
hun eigen landbouw te modernise
ren. Dan kunnen ze met minder
grond toe en dat komt weer ten
goede aan de biodiversiteit."
'Eer je de ontginning
gecompenseerd hebt, ben je
een paar decennia verder'
De Leidse hoogleraar Udo de Haes
probeerde enige nuance aan te
brengen in de massale kritiek op
de biobrandstoffen. „Het is vooral
de toegenomen welvaart en voed-
selconsumptie die de biodiversiteit
bedreigt. In Indonesië wordt hoog
uit een derde van het gekapte oer
woud benut voor palmolieplanta
ges, bij de rest gaat het blijkbaar al
leen om het hout. En van de palm
olie gaat het merendeel naar de
voedselindustrie. Slechts vijf pro
cent komt in de energieketen."
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Vorig jaar introduceerde Delta de
pluspunten. Iedereen kon zich aan
melden en kreeg voor de produc
ten die hij afnam bij Delta en Zee
land Net bonuspunten die werden
omgezet in euro's (PZC, 11-12). Peil
datum was 15 november. Uitbeta
ling in december. Je bouwde elk
jaar meer procenten op over de
productgroepen die je had. Vorig
jaar hadden we vijf productgroe
pen te weten gas-water-elektra-di-
gitale telefonie-digitale telefonie.
Wie schets mijn verbazing dat we
dit jaar maar drie groepen hadden.
Toen ik Delta hierover belde zei
men dat men gekozen had om de
producten die wel ophetzelfde
adres maar een andere tenaamstel
ling had, uit elkaar te halen. Toeval
lig had ik de pc en de telefoon op
mijn naam laten zetten. Dat we al
42 jaar getrouwd en samen onder
een dak wonen maakt niet uit. Dit
kon niet meer gewijzigd worden
dit jaar, wel volgend jaar. Weg bo
nuspunten cq, euro's. Delta kan
dit blijkbaar zomaar beslissen zon
der ons daarvan in kennis te stel
len. Als ze ons voor 15 november,
de peildatum, dit gemeld hadden
konden we het wijzigen.
M. Ruijten-van Uden
Edvard Grieghof 53, Terneuzen
Anno 2007, transparantie, in
spraak, CO2 uitstoot, milieu, ont
bossing en verantwoord onderne
men, allemaal woorden! Het is zo
teleurstellend dat een gemeentelij
ke overheid veel van deze woor
den negeert. Ondanks alle pogin
gen tot redelijk overleg, komt het
nog voor, dat een wethouder met
haantjes gedrag, zich kan veroorlo
ven hier niets van aan te trekken.
Ook teleurstellend is, dat het moge
lijk is, een zich noemend groen-
voorzieningsbedrijf in te huren,
dat bereid is het vuile werk uit te
voeren. Dit bedrijf is in staat geble
ken, om met veel geweld op niets
en niemand ontzienende wijze,
binnen enkele dagen een tot dan
toe unieke woonwijk te Burgh-
Haamstede te ontdoen van nage
noeg alle gezonde bomen en strui
ken (PZC, 11-12). Het gevolg van
deze ingreep is, dat Grevelingen-
laan en Oosterscheldelaan er nu
uitzien of er een tornado heeft
plaatsgevonden. Dit alles met
maar een doel er een gemeentelij
ke eenheidswijk van te maken.
Wethouder, u wordt bedankt!!
R. van de Graaff
Grevelingenlaan 44, Burgh-Haamstede
Ik gun het alle bewoners van de
dorpskernen die worden aange
pakt om al die lastige hardrijders
af te remmen(PZC, 11 dec), maar
ik had het ons als bewoners van
de Stoofweg in Renesse ook zo ge
gund. Er wordt ons vriendelijk be
loofd er eens naar te zullen kijken
als we het gemeentehuis bel
len,maar kijken schiet niet op! De
moeilijkheid zit hem nu in het feit
dat onze weg ooit als 80 km weg is
gemaakt. Ook al staat er nu dus
een bord met 30 km. Nu zou je zo
denken dat je dan gerechtvaardigd
sancties aan de overtreders kunt
uitdelen, maar ook dat is niet zo
eenvoudig volgens de gemeente.
Het lijkt mij toch duidelijk. Maar
ja, ik woon hier alleen maar. Weet
ik veel? Ik steek hier alleen maar
vier keer per dag over met kleine
kinderen.
Ingeborg Hart-Stoel
Stoofweg 18, Renesse
Vincent Klap (ZMF) kondigde, na
het wetgevend overleg van de
Tweede Kamer aan de derde ver
dieping van de Westerschelde ze
ker te zullen aanvechten, omdat
de verdieping en natuurherstel
niet meer gelijk lopen. Na het
tweede wetgevend overleg in de
Tweede Kamer, waar een teleurstel
lende motie Koppejan een meer
derheid kreeg (PZC 11-12), is de
kans dat ontpolderd wordt enorm
toe genomen. Hierdoor zal de
ZMF misschien afzien van juridi
sche procedures. Maar, de sugges
tie om de verdieping aan te vech
ten zouden de tegenstanders van
ontpolderen - met een brede
steun in Zeeland - kunnen overne
men. Immers de verdieping, veilig
heid en natuurpakket (ontpolde
ren) zijn een onlosmakelijk drie
luik. Houdt de verdieping tegen en
ontpolderen hoeft niet meer!
Leendert van Melle
Havenpark 18, Zierikzee
Supermarkten gaan de baricades
op tegen dierenmishandeling. Su
permarkten willen alleen nog za
ken doen met transporteurs die
een certificaat hebben, rustig met
de dieren rijden en goed laden en
lossen. Het gaat hier over fatsoens
normen. Supermarkten zijn zo
machtig dat ze strenge eisen kun
nen stellen aan hun leveranciers.
Het vervoer van levende land-
bouwdieren is soms zo barbaars,
daar willen de supermarkten niet
meer mee geassocieerd worden.
De consument is er ook helemaal
klaar mee (PZC 12/12) en wil vol
gens het Centraal Bureau Levens
middelen een eerlijk product dat
op een humane manier wordt gele
verd. De problemen rond de
veetransporten komen regelmatig
terug op de politieke agenda, via
de acties van dierenrechtenorgani
saties en via de media is er veel ver
borgen leed naar buiten gebracht
over de wrede behandeling van de
landbouwdieren. Het is een goede
zaak dat dierenwelzijn prioriteit
krijgt bij de supermarkten.
C.Minneboo
J.D.P.de Smitstraat 31, Oost-Souburg
Het uitbreidingswijkje van Wol-
phaartsdijk hoeft geen twistappel
te zijn (PZC, 13-12). Maak van het
nieuw aan te leggen volkstuincom
plex in de wijk een blijvend park
je. Er is steeds minder animo en
tijd om zelf groente te verbouwen.
Met het parkje behouden de bewo
ners aan Nazareth hun uitzicht.
De Goese wethouder Dieleman is
toch op zoek naar natuurcompen
satie voor het bosje van Oud-Sab-
binge?
Jan Boer
Aardebolleweg 5, Wolphaartsdijk
Volop aandacht voor een nieuwe
zeesluis ten behoeve van Gent
(PZC, 13 december). Het begint er
op te lijken, dat nu de Kanaalzone
aan de beurt is om in te leveren
ten behoeve van de expansie van
de Vlaamse havens. Laten onze be
stuurders nu op hun tellen passen
en beter luisteren naar wat er on
der de Zeeuwse bevolking leeft.
Bij de verlangens van Antwerpen
is men al te lichtvaardig geweest
met beslissingen. Plannen maken
o.k, maar nog geen toezeggingen
en zeker geen haast. Laten we
eerst maar eens afwachten of we
de Hedwigepolder kunnen behou
den. Wellicht kunnen Oost- Vlaan
deren en Gent hiervoor hun baas,
de Vlaamse minister Peeters, ma
nen tot een soepelere interpretatie
van de Scheldeverdragen. In 2009
kunnen we dan misschien overwe
gen of de vraag naar een nieuwe
zeesluis gehonoreerd kan worden.
P.Dieleman
Aalscholver 15, Terneuzene
In het transport zijn er drie par
tijen: de overheid, de opdrachtge
ver en de transportondernemer. Ie
der heeft zijn eigen belang en ver
geet dat alleen een goede samen
werking tot een goed transportsys
teem leidt. De overheid plukt ze-
veel mogelijk van het feit dat de
mens voor zichzelf en zijn behoef
ten niet zonder vervoer kan. En de
auto zo'n plaats verworven heeft,
dat die niet meer is weg te denken.
De opdrachtgever wil de goederen
zo snel en goedkoop mogelijk van
A naar B. De meestal kleine onder
nemer zit in een dwangpositie,
ten opzichte van de overheid en
klant. Tegen de overheid zo wie zo
en ook tegenover de klant door de
hoge vaste lasten. Als overheid en
opdrachtgevers geen enkel begrip
tonen blijft er niet veel anders
over dan blokkades. Dat alles dan
spoedig uit de hand loopt, is wel
gebleken. Truckers ga eens wat
meer samenwerken, met je maten
en niet alleen om op de weg te
gaan staan. En opdrachtgever zorg
dat er wat verdiend kan worden,
dat is ook in uw eigen belang.
Overheid laat niet alles over aan
de vrije markt.
N. van de Wekken
Middenstraat 1 ,-Kats-