ii spectrum Huis zonder energienota Busrit zonder diesel of gas PZC Zaterdag 15 december 2007 De energiekosten van Alex Schotman uit Duiven zijn een paar honderd euro per jaar. „En 1.200 kilo snoeihout voor de tegelkachel. Dat kan ik van de ge meente krijgen. Dit jaar had ik een om gewaaide boom." Schotman, ecoloog aan Universiteit Wa- geningen, liet met zijn vrouw vier jaar geleden in Duiven een huis bouwen dat zelf alle energie opwekt. Hun zogenoem de passiefhuis is tot de kleinste kier geïsoleerd, heeft zonnepanelen op het dak en een superzuinige houtkachel die het huis warm stookt. „De stroom die wij opwekken als we niet thuis zijn, leve ren we terug aan het elektriciteitsnet." Volgens Scholten hoeft het broeikaspro bleem niet te bestaan. De nul-energie woning kan op grote schaal worden ge bouwd. „De bouwkosten liggen maar 5 tot 10 procent hoger. In Duitsland en Oostenrijk heb je duizenden van deze huizen, in Nederland nog steeds niet." In Nederland zijn alleen wat kleinschalige projecten. Die elektriciteitsrekening van tweehon derd euro per jaar? „Tja, we verbruiken meer dan gemiddeld. We hebben een zwemvijver met pompen die constant aanstaan en twee puberdochters die nogal van douchen houden." Racen over het water zonder druppel brandstof Wat doen we met aardolie? Elke dag wordt er wereldwijd 13,5 mil jard liter (85 miljoen vaten) ruwe olie uit de bodem gepompt. Wat doen we daar mee? De ruwe olie die de raffinaderij in stroomt, gaat voor eenzesde als Ipg of nafta naar kunststofindustrie, die er voor al plastic korrels van maakt. Ongeveer tweederde wordt omgezet in benzine, kerosine voor vliegtuigen (5 tot 8 procent), diesel en huisbrandolie. De resterende zware troep wordt verstookt op zeeschepen of verwerkt tot asfalt. Een miniem deel wordt gebruikt door de farmaceutische- en voedingsmid delenindustrie. Hij scheert met 55 kilometer per uur over het water, verbruikt geen brandstof en is een Nederlandse vinding. 'Czeers' is de eerste speedboot die volledig op zon- ne-energie vaart, ook als de zon niet uit bundig schijnt. De uitvinders zijn drie stu denten aan de TU Delft. Ze wonnen prijzen met experimentele zonne-energiebootjes. Nu zijn ze bezig met het echte werk: de schoonste speedboot ter wereld. „Het is technisch mogelijk, zonder dat je luxe inlevert", zegt Nils Beers, een van de ontwikke laars. Hun eerste exemplaar presenteerden ze onlangs op de Miljonairsfair. De ideale plek, want de Czeers puilt uit van de luxe en gadgets. Bekleding is van kwali- teitsleer, in het dashboard zit een touch screen voor de dvd-speler en de muziek installatie. Voor de liefhebbers: de Czeers kost 675.000 euro. Voor Arnhemmers is het niks nieuws: een bus die geen gas of diesel verbruikt. Het trolleybussysteem, met elektrische bovenleiding, vindt nog nergens in Ne derland navolging. Toch komt de elektri sche stadsbus eraan, ergens tussen 2012 en 2015 zijn ze te koop. Amsterdam gooit het over een andere boeg. Daar rijden sinds 2003 drie water stofbussen. Het is deel van een proef in acht Europese steden en steden in Au stralië en China. Ze rijden op waterstof die door brandstofcellen wordt omgezet in stroom. Waterstof kan gemaakt wor den op een schone manier, bijvoor beeld met windmolens. Voor de stadsbe woners is het vooral fijn dat de motoren stil zijn en er alleen stoom uit de uitlaat komt. Volgens het GVB doen de water stofbussen het in de praktijk net zo goed als dieselbussen. De tijd dat plastic uit aardolie wordt ge maakt, ligt bijna achter ons. Het biologi sche afbreekbare bioplastic komt. De klei ne markt groeit als kool. „Ik denk dat bio plastic het alternatief voor synthetisch plastic wordt", zegt Remie Jongboom, be stuurslid van de Branchevereniging voor Composteerbare Producten Nederland (BCPN). In bioplastic is aardolie als grondstof ver vangen door natuurlijk stoffen als zet meel, eiwitten en polymelkzuur. Die wor den gewonnen uit maïs, hout en rijst. Re volutionair is het niet. Ooit werden bil jartballen van bioplastic gemaakt. Nu is bioplastic met een stille opmars be zig. Hoe duurder de schaarse olie, des te beter voor de fabrikant van bioplastic. Al- bert Heijn en groente- en fruitveiling The Greenery gebruiken bioplastics al op gro te schaal. Popfestival Lowlands schenkt duizenden liters bier in 'maïsbekers', Ja panse elektronicafabrikanten gebruiken bioplastic al in hun producten en autopro ducent Toyota bouwt een bioplasticfa- briek. Remie Jongboom: „Er liggen grote kansen voor ons. Verpakkingen, flessen, vazen, potjes, speelgoed, bijna alles kan je van bioplastic maken. De markt is boom ing."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 111