9 spectrum PZC Zaterdag 15 december 2007 Door een open raam hoorde ik toen een flard Schubert. Het gaf me de wereld te rug, maar slechts voor korte tijd. Toen ik vervolgens naar een concert ging omdat ik dacht 'genezen' te zijn, was ik de enige in de zaal die het niks vond. Ik had mezelf weer afgesloten." „Bij Freud vond ik de intrigerende opmer king dat hij zichzelf niet wilde toestaan ple zier te halen uit iets, en hij doelde op mu ziek, wat hij niet begreep. Misschien moet ik dat musicofobia-hoofdstuk toevoegen in de pocketeditie." De helft van blindgeboren baby's heeft abso luut gehoor. „Hoogst opmerkelijk! Bij wie blind gebo ren wordt, is driekwart van de visuele cor tex een leegstaande woning, real estate. Het wordt gevuld door andere krachten en capaciteiten. Onderzoek heeft opgeleverd dat het absolute gehoor bij blindgebore nen in de hersenen in de visuele cortex zit en niet bij het gehoor. Is het niet fascine rend?" Veel van uw patiënten zijn ouderen. Wat de jeugd betreft, maakt u zich zorgen over de schade die mp3-spelers en iPods zouden kun nen aanrichten. „De kans bestaat dat er hele generaties aan komen met gehoorbeschadiging op vrij jonge leeftijd. Het grootste gevaar is wan neer iPods worden ingezet om achter grondlawaai te overstemmen, zoals in een luidruchtige stad als New York. Dan moet het apparaat zo luid afspelen, omdat je an ders van de muziek niks hoort. In Amster dam valt dat mee, denk ik." Om dat te staven pakt hij zijn monokijker en tuurt de passanten op het Damrak af Ook tot Oliver Sacks' verwondering heeft geen van de tientallen die in de volgende minuut voorbij slenteren oordopjes in. Zelfs niemand die mobiel belt. „Zie je nou wel?" Desondanks stelt hij dat oorartsen het druk zullen krijgen. „Het is technisch na tuurlijk prachtig om in een apparaatje ter grootte van een aansteker alle muziek van de planeet beschikbaar te hebben, maar ik vrees voor de magie. Muziek die vroeger beperkt te horen was, in concertzalen en kerken, is er nu alle uren dat we wakker zijn. Ik ben er niet zeker van of de mens neurologisch gezien wel berekend is op achttien uur muziek per dag." „Ik werk veelal met oudere mensen. Zo zit mijn patiëntenbestand in elkaar. Maar ik betwijfel of het fenomeen van muzikale hallucinaties zich iets van genres aantrekt. Of het klassiek, pop of jazz is, dat maakt niet uit. Ik heb te weinig beleving bij pop muziek. Dat zal met mijn leeftijd te maken hebben. Of met smaak, ja. Ik heb ook niks met Wagner bijvoorbeeld. Toen ik hoorde over een man die toevallen kreeg bij het luisteren naar Wagner, verbaasde me dat niks", schudt Oliver Sacks van het lachen. Oliver Sacks: Musicofolia. Verhalen over mu ziek en het brein. Vertaling: Han Visserman. 381 pagina's, 19,90 euro. J.M. Meulenhoff. Sacks' De man die zijn vrouw voor een hoed hield is herdrukt voor 4,95 euro. Neuroloog Oliver Sacks: „Ik werk met mensen die gewond zijn, beschadigd. Maar ik probeer de therapeutische waarde en mogelijkheden van muziek te benadrukken." Oliver Sacks Geboren in Londen, 1933. Hoogleraar neurologie in New York, waar hij sinds 1965 werkzaam is bij twee klinieken. Werd beroemd in 1973 met zijn boek Awakenings (Ontwaken in verbijstering), dat tweemaal werd verfilmd, over de werking van het nieuwe medicijn L-do- pa op patiënten met een slaapziekte. Zijn boek De man die zijn vrouw voor een hoed hield uit 1985, werd een internatio nale bestseller. Het gaat over patiënten van hem die hun geheugen kwijt zijn en anderen die geen onderscheid kunnen maken tussen mensen en voorwerpen. r Andere titels: Stemmen zien, Een antropo loog op Mars, Een been om op te staan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 109