VW doopt nieuwe dreumes Up Verse Koreaanse aanvoer Fiat heeft met de 500 een toppertje in huis O AutoTrack.nl Gloednieuwe auto's mét korting én direct leverbaar! Mazda geeft 'gezinsauto' 5 nieuwe motor en bak Keramische remschijven standaard op Ferrari's 'Pausmobiel' op basis van Mercedes C-Klasse PZC Vrijdag 14 december 2007 15 De kans dat Smart het onderspit delft tegen de komende invasie van kleine autootjes uit Japan is levensgroot. Nu gooit ook VW roet in het eten. Met een hele familie ukkies, die allemaal Up heten. door Rien van der Steen Bij VW in Wolfsburg heb ben ze in drie maanden tijd drie verschillende ver sies van de Up in elkaar gezet. Die hebben ze in Europa, Azie en de VS laten zien. Het zijn nog studies, maar met de heden daagse productiemethoden staat er binnen de kortste keren een dreumes van Volkswagen op de weg. Reken op eind volgend jaar. VW heeft het over de nieuwe, klei ne familie, die qua gebruiksgemak en emissie alle concurrentie moet doen verbleken. Voor het eerst stonden de drie de afgelopen week op de show van Bologna. De Itali aan Walter de Silva, chef-designer bij VW, is trots op de vriendelijke en slimme indruk die de drie uk- jes volgens hem achterlaten. „Ze zullen goedkoop worden, maar er niet goedkoop uitzien. Dat is ook het geheim achter het succes van VW", meent De Silva. De drie ukkies zijn de tweedeurs Up, de compacte vierdeurs Space Up en de emissieloze Up Blue met zijn allereerste 'warme' (iets min der complexe) brandstofcel ter we reld, twaalf lithium-ion accu's en elektro-aandrijving. De accu's van die Up Blue worden opgeladen via het stopcontact of de boord-brand- stofcel. Ze zorgen voor een actiera dius van 350 kilometer. Een zonne cel op het dak zorgt voor aanvul lende stroom. De Up is 3.45 meter lang (10 centi meter langer dan de nieuwe Fiat 500) en 1.63 meter breed. Zijn ruimtebroertje Space Up is 23 cen timeter langer. Er is ruimte voor vier personen en VW heeft de aan drijving van de Up compleet ach terin. Vroeger gold dat als een 're delijke garantie' om binnen afzien bare tijd de macht over het stuur te verliezen. Denk aan de Simca 1000 van vroeger. VW wil met de Up voortborduren op iconen als de Kever, de Samba-bus en de Cali fornia-camper. De Duitsers willen duidelijk een vooraanstaande rol spelen als de consument kleiner en schoner gaat rijden. Dat klein niet altijd tot suc ces leidt, weten ze bij Renault. Dat merk had in Bologna zijn grotere uitvoering van de Modus staan. Hij heet Grand Modus en moet het achter blijvende succes van het model compenseren. De auto is ruim 9 centimeter langer geworden. Bij Citroen viel verder de Nemo op, de bedrijfswagen die straks ook personen kan vervoeren en door PSA samen met Fiat is ont wikkeld. Bij Fiat heet hij Fiorino, bij Peugeot gaat hij door het leven als Bipper. Een andere opvallende 'primeur' in Bologna was onder meer Land- Rover, dat een Freelander met start/stop-systeem liet zien. Land- Rover denkt, net als BMW, dat dat deels lukt door de motor af te la ten slaan als hij niks hoeft te doen. Volvo was in Italië met een elektri sche C30, gebaseerd op de hybride die het merk al op de beurs in Frankfurt liet zien. Ook de XC 60, die volgend jaar als midi-suv op de markt komt, stond in Bologna. Opel kon het niet laten de drie mpv's van het merk in de spotlich- ten te zetten. Blikvanger in Bolog na was de Zafira met opgefrist de sign en drie nieuwe motoren. In fe bruari 2008 zullen er twee miljoen Zafira's verkocht zijn. De auto is er sinds 1999. Verder stond er naast de Meriva de nieuwe Agila (lente 2008), die bij Suzuki Splash heet. Het is een vijfzitter met 1.050 liter laadvolume. Dat is bijna net zo veel als de VW Space Up biedt. Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op... De strijd om de verkoop van kleine auto's is losgebar sten. Vooral Koreanen heb ben het de afgelopen jaren heel goed gedaan in Italië. Geen won der dat Hyundai juist de autoshow in het Italiaanse Bologna koos om de opvolger van de succesvolle Atos te onthullen. Italië is niet toevallig gekozen, want kleine auto's als de Atos en de Matiz van Chevrolet doen het daar geweldig. De nieuwe Hyun dai, die in plaats van Atos voortaan ito heet, is hetzelfde als de vernieuwde Picanto van zuster merk Kia. De eerste komt in fe bruari voor ongeveer 8.500 euro, de tweede is er nu al en kost 7.795 euro. Hoe dat kan? De Kia heeft wat minder uitrusting en is in be- ginsel iets kariger gemotoriseerd. De iio/Picanto is net zo lang geble ven, maar wel een stuk breder en iets lager. Zowel Kia als Hyundai zet er een deelbaar neerklapbare achterbank in. Tamelijk opvallend is dat de Kia Picanto 157 liter bagageruim heeft en de Hyundai iio 225 liter. De auto, die in India wordt ver vaardigd, kent bij Hyundai nog al tijd een 1.1 liter benzinemotor met 66 pk. Kia levert ook nog een 1.0 motor met iets minder vermogen. Er is een vijfversnellingsbak of een viertraps automaat, maar of het standaardmodel al elektrische stuurbekrachtiging heeft, is onze ker. De importeur belooft wel twee airbags en elektrisch bedien de buitenspiegels. Vraag niet waar ze vandaan komen, maar op internetsi tes krioelt het van de gloed nieuwe Fiats 500. Het zijn aanbie dingen van gewiekste autoboeren die ze uit het buitenland halen. Tot dusverre kon de Fiatdealer ze gewoon niet leveren, alleen bestel len. Nu de dealer ze wél in de showroom heeft, zijn er de levertij den die het geduld een paar maan den op de proef stellen. De Fiat 500 schopte het eenvoudig tot Au to van het Jaar 2008 en wordt door de kopers ingehaald als een verloren zoon. Dat Fiat gekozen heeft voor een meer verteerbaar prijskaartje zal daar mee te maken hebben. Voor 13.000 euro heb je er al een. Iedereen wil hem aaien. Of liever: wil hem hébben. Als we het Italiaantje voltanken, roept de vrouw van de pomphouder haar man erbij: „Bart, kom eens gauw, dit is hij! Is het geen schatje?! Ja, dit moet hem worden." In de 'nuo- va cinquecento' heeft Fiat dan ook al zijn ontwerptalenten gebun deld. De lijnvoering van het alom gelief de rugzakje uit 1957 is onmisken- Enthousiaste reacties op de Fiat 500 met z'n nostalgisch interieur. foto's CPD baar. Hij is wel een stuk groter dan zijn voorzaatje. Het dashboard is nostalgisch van vorm, met een cen trale ronde klok achter het stuur en een kleurig paneel. De stoelbe- kleding is netjes afgebiesd zoals in dertijd het rode of zwarte skai van de zeteltjes. In de plaatsing van de pook, de zijruitbediening en in de stengels aan het stuur herkennen we de Fiat Panda. Ook het rijple zier van die Panda, Auto van het Jaar 2004, vinden we tot ons ge noegen terug. Er is niks mis met de 100 pk van de 1.4-uitvoering. Maar voor wie het allemaal wat kalmer aan mag, zal de 1.2-motor volstaan. Voor ki lometervreters biedt Fiat de beken de 1.3-liter Multijet-diesel aan. Mazda komt begin 2008 met een facelift van de 5. De opgefriste 5 met zijn twee schuifdeuren en drie zitrijen heeft onder meer een herziene 2.0 liter benzinemotor en twee nieuwe transmissies: een handgeschakelde zesbak en voor het eerst een vijftraps automaat. Ferrari gaat vanaf 2009 zijn auto's uitrusten met keramische remschij ven. Keramische remschijven kun nen veel meer warmte verdragen en hebben bijna geen last van 'fa ding', teruglopende prestaties wan neer het remsysteem verhit raakt. Bovendien is het keramische mate riaal lichter dan stalen schijven. POPPE ....wie anders autopoppe nl Vlissingen Temeuzen Hulst Tel. (0118) 424000 Tel (0115)647333 Tel. (0114) 370100 Een Duitse paus wil een in Duitsland vervaardigde automobiel, foto GPD Paus Benedictus gaat de wekelijkse audiënties voortaan uitvoeren in een witte Mercedes G-Klasse met open dak. De nieuwe 'pausmobiel' is voorzien van een neerklapbare voorruit. Het interieur is ook wit en de paus betreedt hem via trap treden aan de achterzijde. De komende kleintjes van VW op een rij: Space Up, Up en Space Up Blue (vlnr).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15