VW doopt nieuwe dreumes Up
Verse Koreaanse aanvoer
Fiat heeft met de 500
een toppertje in huis
O AutoTrack.nl
Gloednieuwe auto's
mét korting
én direct leverbaar!
Mazda geeft 'gezinsauto'
5 nieuwe motor en bak
Keramische remschijven
standaard op Ferrari's
'Pausmobiel' op basis
van Mercedes C-Klasse
PZC Vrijdag 14 december 2007 15
De kans dat Smart het
onderspit delft tegen de
komende invasie van kleine
autootjes uit Japan is
levensgroot. Nu gooit ook
VW roet in het eten. Met
een hele familie ukkies, die
allemaal Up heten.
door Rien van der Steen
Bij VW in Wolfsburg heb
ben ze in drie maanden
tijd drie verschillende ver
sies van de Up in elkaar
gezet. Die hebben ze in Europa,
Azie en de VS laten zien. Het zijn
nog studies, maar met de heden
daagse productiemethoden staat
er binnen de kortste keren een
dreumes van Volkswagen op de
weg. Reken op eind volgend jaar.
VW heeft het over de nieuwe, klei
ne familie, die qua gebruiksgemak
en emissie alle concurrentie moet
doen verbleken. Voor het eerst
stonden de drie de afgelopen week
op de show van Bologna. De Itali
aan Walter de Silva, chef-designer
bij VW, is trots op de vriendelijke
en slimme indruk die de drie uk-
jes volgens hem achterlaten. „Ze
zullen goedkoop worden, maar er
niet goedkoop uitzien. Dat is ook
het geheim achter het succes van
VW", meent De Silva.
De drie ukkies zijn de tweedeurs
Up, de compacte vierdeurs Space
Up en de emissieloze Up Blue met
zijn allereerste 'warme' (iets min
der complexe) brandstofcel ter we
reld, twaalf lithium-ion accu's en
elektro-aandrijving. De accu's van
die Up Blue worden opgeladen via
het stopcontact of de boord-brand-
stofcel. Ze zorgen voor een actiera
dius van 350 kilometer. Een zonne
cel op het dak zorgt voor aanvul
lende stroom.
De Up is 3.45 meter lang (10 centi
meter langer dan de nieuwe Fiat
500) en 1.63 meter breed. Zijn
ruimtebroertje Space Up is 23 cen
timeter langer. Er is ruimte voor
vier personen en VW heeft de aan
drijving van de Up compleet ach
terin. Vroeger gold dat als een 're
delijke garantie' om binnen afzien
bare tijd de macht over het stuur
te verliezen. Denk aan de Simca
1000 van vroeger. VW wil met de
Up voortborduren op iconen als
de Kever, de Samba-bus en de Cali
fornia-camper. De Duitsers willen
duidelijk een vooraanstaande rol
spelen als de consument kleiner
en schoner gaat rijden.
Dat klein niet altijd tot suc
ces leidt, weten ze bij
Renault. Dat merk had in
Bologna zijn grotere uitvoering
van de Modus staan. Hij heet
Grand Modus en moet het achter
blijvende succes van het model
compenseren. De auto is ruim 9
centimeter langer geworden.
Bij Citroen viel verder de Nemo
op, de bedrijfswagen die straks
ook personen kan vervoeren en
door PSA samen met Fiat is ont
wikkeld. Bij Fiat heet hij Fiorino,
bij Peugeot gaat hij door het leven
als Bipper.
Een andere opvallende 'primeur'
in Bologna was onder meer Land-
Rover, dat een Freelander met
start/stop-systeem liet zien. Land-
Rover denkt, net als BMW, dat dat
deels lukt door de motor af te la
ten slaan als hij niks hoeft te doen.
Volvo was in Italië met een elektri
sche C30, gebaseerd op de hybride
die het merk al op de beurs in
Frankfurt liet zien. Ook de XC 60,
die volgend jaar als midi-suv op de
markt komt, stond in Bologna.
Opel kon het niet laten de drie
mpv's van het merk in de spotlich-
ten te zetten. Blikvanger in Bolog
na was de Zafira met opgefrist de
sign en drie nieuwe motoren. In fe
bruari 2008 zullen er twee miljoen
Zafira's verkocht zijn. De auto is er
sinds 1999. Verder stond er naast
de Meriva de nieuwe Agila (lente
2008), die bij Suzuki Splash heet.
Het is een vijfzitter met 1.050 liter
laadvolume. Dat is bijna net zo
veel als de VW Space Up biedt.
Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op...
De strijd om de verkoop van
kleine auto's is losgebar
sten. Vooral Koreanen heb
ben het de afgelopen jaren heel
goed gedaan in Italië. Geen won
der dat Hyundai juist de autoshow
in het Italiaanse Bologna koos om
de opvolger van de succesvolle
Atos te onthullen.
Italië is niet toevallig gekozen,
want kleine auto's als de Atos en
de Matiz van Chevrolet doen het
daar geweldig. De nieuwe Hyun
dai, die in plaats van Atos
voortaan ito heet, is hetzelfde als
de vernieuwde Picanto van zuster
merk Kia. De eerste komt in fe
bruari voor ongeveer 8.500 euro,
de tweede is er nu al en kost 7.795
euro. Hoe dat kan? De Kia heeft
wat minder uitrusting en is in be-
ginsel iets kariger gemotoriseerd.
De iio/Picanto is net zo lang geble
ven, maar wel een stuk breder en
iets lager.
Zowel Kia als Hyundai zet er een
deelbaar neerklapbare achterbank
in. Tamelijk opvallend is dat de
Kia Picanto 157 liter bagageruim
heeft en de Hyundai iio 225 liter.
De auto, die in India wordt ver
vaardigd, kent bij Hyundai nog al
tijd een 1.1 liter benzinemotor met
66 pk. Kia levert ook nog een 1.0
motor met iets minder vermogen.
Er is een vijfversnellingsbak of een
viertraps automaat, maar of het
standaardmodel al elektrische
stuurbekrachtiging heeft, is onze
ker. De importeur belooft wel
twee airbags en elektrisch bedien
de buitenspiegels.
Vraag niet waar ze vandaan
komen, maar op internetsi
tes krioelt het van de gloed
nieuwe Fiats 500. Het zijn aanbie
dingen van gewiekste autoboeren
die ze uit het buitenland halen.
Tot dusverre kon de Fiatdealer ze
gewoon niet leveren, alleen bestel
len. Nu de dealer ze wél in de
showroom heeft, zijn er de levertij
den die het geduld een paar maan
den op de proef stellen. De Fiat
500 schopte het eenvoudig tot Au
to van het Jaar 2008 en wordt
door de kopers ingehaald als een
verloren zoon. Dat Fiat gekozen
heeft voor een meer verteerbaar
prijskaartje zal daar mee te maken
hebben. Voor 13.000 euro heb je er
al een. Iedereen wil hem aaien. Of
liever: wil hem hébben. Als we het
Italiaantje voltanken, roept de
vrouw van de pomphouder haar
man erbij: „Bart, kom eens gauw,
dit is hij! Is het geen schatje?! Ja,
dit moet hem worden." In de 'nuo-
va cinquecento' heeft Fiat dan ook
al zijn ontwerptalenten gebun
deld.
De lijnvoering van het alom gelief
de rugzakje uit 1957 is onmisken-
Enthousiaste reacties op de Fiat 500
met z'n nostalgisch interieur.
foto's CPD
baar. Hij is wel een stuk groter dan
zijn voorzaatje. Het dashboard is
nostalgisch van vorm, met een cen
trale ronde klok achter het stuur
en een kleurig paneel. De stoelbe-
kleding is netjes afgebiesd zoals in
dertijd het rode of zwarte skai van
de zeteltjes. In de plaatsing van de
pook, de zijruitbediening en in de
stengels aan het stuur herkennen
we de Fiat Panda. Ook het rijple
zier van die Panda, Auto van het
Jaar 2004, vinden we tot ons ge
noegen terug.
Er is niks mis met de 100 pk van
de 1.4-uitvoering. Maar voor wie
het allemaal wat kalmer aan mag,
zal de 1.2-motor volstaan. Voor ki
lometervreters biedt Fiat de beken
de 1.3-liter Multijet-diesel aan.
Mazda komt begin 2008 met een
facelift van de 5. De opgefriste 5
met zijn twee schuifdeuren en
drie zitrijen heeft onder meer een
herziene 2.0 liter benzinemotor en
twee nieuwe transmissies: een
handgeschakelde zesbak en voor
het eerst een vijftraps automaat.
Ferrari gaat vanaf 2009 zijn auto's
uitrusten met keramische remschij
ven. Keramische remschijven kun
nen veel meer warmte verdragen
en hebben bijna geen last van 'fa
ding', teruglopende prestaties wan
neer het remsysteem verhit raakt.
Bovendien is het keramische mate
riaal lichter dan stalen schijven.
POPPE ....wie anders
autopoppe nl
Vlissingen
Temeuzen
Hulst
Tel. (0118) 424000
Tel (0115)647333
Tel. (0114) 370100
Een Duitse paus wil een in Duitsland
vervaardigde automobiel, foto GPD
Paus Benedictus gaat de wekelijkse
audiënties voortaan uitvoeren in
een witte Mercedes G-Klasse met
open dak. De nieuwe 'pausmobiel'
is voorzien van een neerklapbare
voorruit. Het interieur is ook wit
en de paus betreedt hem via trap
treden aan de achterzijde.
De komende kleintjes van VW op een rij: Space Up, Up en Space Up Blue (vlnr).