Italië buigt voor kleine baasjes Kerst-shoppingcruise KEULEN DUSSELDORF 1 KRAS.NL boek online of bel 0900 - 9697 Regering doet stakende vrachtwagenchauffeurs concessies. Voordelige 3-daagse riviercruise naar Duitsland per MS Serenity ALLEEN VERTREK OP 21 DECEMBER, nog slechts 30 hutten beschikbaar, VOL=VOL! waarom zou je verder zoeken PZC Donderdag 13 december 2007 7 door Eelco van der Linden ROME - Geen benzine, melk en kerststollen, maar ook geen nieu we Fiats. Stakende vrachtwa genchauffeurs hadden twee dagen nodig om het land op de knieën te krijgen. Gisteravond deed de rege ring, die de blokkades illegaal ver klaarde, een nieuw voorstel over de gewraakte hoge dieselprijzen. Diverse vakbonden riepen daarop hun achterban op de stakingsac ties te beëindigen. Eerder op de dag was de stem ming onder de chauffeurs nog vast beraden. „De vrachtwagen is van mij en ik beslis hoe ik die gebruik, we gaan door tot zaterdag." De chauffeurs die de snelweg afsloten die leidt naar de ring rond Rome, wilden niet wijken en noemden de (linkse) regering 'dictatoriaal'. Ze stelden geen ambtenaar te zijn en dus niet te hoeven luisteren naar een verordening van de minis ter die voorziet in hoge boetes, ge vangenisstraf en het ontnemen van de licentie. De staking kostte Italië dagelijks 2io miljoen euro per dag. Burgers die wilden werken, vakantie vie ren of inkopen doen voor Kerst mis, reageerden woest. Diverse fa- brieksdirecties besloten hun arbei ders naar huis te sturen. Veel begrip bestaat er niet voor de problemen van de chauffeurs. Ruim 8o procent van het Italiaan se transport gaat over de weg. De sector is hypergefragmenteerd: bijna alle 100.000 vervoerders zijn 'padroncini', ofwel kleine baasjes. De eenmansbedrijfjes zijn kwets baar voor de sterk gestegen prijzen van diesel en tol, maar ook voor de concurrentie van chauffeurs uit Oost-Europa. Een Italiaan rijdt voor een kilometer voor 1,30 euro, een Kroaat doet het voor de helft. Elke Italiaanse vervoerder vertelt je hartverscheurende verhalen over hongerige gezinsleden en een moordende concurrentie. Chauf feurs zijn bereid alles aan te pak ken en rijden te hard en te lang door. In veertig procent van de ge vallen vinden ze geen retour vracht. De helft van de 575 mil joen euro subsidie die de sector van de regering eist voor de dure diesel, dient om met lege vracht wagens door het land te crossen en CO2 uit te stoten, schreef de krant Corriere della Sera. De politiek veroordeelde de blok kades eenstemmig, maar de recht se oppositie hekelde tegelijkertijd de regering, 'die harde maatrege len afkondigt zonder ze te laten respecteren'. Premier Prodi noem de de actie een 'volstrekt onaccep tabele schending van de vrijheid van de burgers'. PW De sterk versnipperde transport- sector in Italië, vooral bestaand uit eenmansbedrijven, eist hulp van de regering tegen de dure brandstof. Intussen stonden er gisteren tien tallen tot mogelijk honderden Ne derlanders vast in Italië. De betrok ken vrachtwagenchauffeurs had den toen nog geen problemen met verwarming of voedselvoorzie ning, zei bestuurder Jan Heilig van FNV Bondgenoten. De bond heeft een telefoonnummers voor chauf feurs in nood in het buitenland. Heilig: „Ik herinner mij langdurige wegblokkades, begin jaren negen tig, in Frankrijk. Toen zij wij uitge rukt met voedselpakketten en schone onderbroeken." Vervoersorganisatie EVO (vooral bedrijven die zelf vervoeren) schat de schade tot en met gisteren op enkele tientallen miljoenen euro's. „De omvangrijke de export op Ita lië bestaat voor een groot deel uit bederfelijke producten als groen ten, fruit en bloemen", aldus woordvoerder Mark Jansen. De EVO, afhankelijk van het ver loop van de blokkades, pleitte voor opschorting, komen weekein de van het rijverbod op zaterdag en zondag in de landen rondom Italië. Bijna lege schappen in een Romeinse supermarkt door de acties van de chauffeurs. foto Pier Paolo/AP Gegarandeeri vertrek! vanaf ALLERLAATSTE PLAATSEN! Wilt u er nog even heerlijk kort tussen uit net voor de Kerstdagen? Boek dan nu onze 3-daagse kerstshopping- cruise per 4-sterren MS Serenity naar de Duitse'shoppingsteden'Keulen en Düsseldorf. U kunt ai mee vanaf slechts 139 en dit is inclusief ontbijt én diner aan boord! Beide steden zijn feestelijk verlicht, struin over de kerstmarkten en doe uw allerlaatste kerstin kopen. Maar let op: er is nog maar 1 gegaran deerd vertrek op 21 december en er zijn nog maar 30 hutten beschikbaar! Wees er dus snel bij... VOL=VOL! VAARPROGRAMMA IN 'T KORT Dag 1: per comfortabele bus rijden we via Rotterdam, Utrecht en Eindhoven naar Keulen. Inscheping op het luxe riviercruiseschip MS Serenity****. De rest van de dag/avond heeft u de tijd om sfeervol Keulen te gaan ontdekken. Dag 2:'s ochtend vroeg aankomst in Düsseldorf. U heeft volop de tijd om de stad te gaan ont dekken, te winkelen of rond te slenteren op één van de gezellige kerstmarkten. Eind van de middag afvaart naar Rotterdam. Dag 3: 's ochtend vroeg aankomst in Rotterdam. Ontscheping na het ontbijt. MS SERENITY**** Het luxe en elegante 4-sterren MS Serenity beschikt over restaurant, lift, ruime bar/lounge, bibliotheek en sauna. Het schip is tijdens deze cruise geheel in kerstsfeer gehuld. KERSTMARKTEN DUITSLAND Duitsland staat bij uitstek bekend om de 'Weihnachtsmarkten'. Overal ruikt het naar lekkernijen als gebraden appels (Bratapfel) en glühwein! Geniet van de vele sfeervol verlichte kraampjes met leuke snuisterijen! U gaat toch ook mee sfeer proeven? INCLUSIEF: vervoer van Rotterdam-Utrecht- Eindhoven naar Keulen per comfortabele tou ringcar, 2 nachten verblijf op het luxe MS Serenity**** in een 2-persoonsbenedenhut, verzorging aan boord ontbijt en diner, vaar- programma. Alléén vertrek op 21 december v.a. 139 Toeslag: reserveringskosten en havengelden 20 per boeking. Prijzen zijn p.p., o.b.v. 2-per- soonsbezetting. Voor uitgebreide reisbeschrij ving/reservering, zie www.kras.nl/29027 ANVR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 7