Italië buigt voor kleine baasjes
Kerst-shoppingcruise KEULEN DUSSELDORF
1
KRAS.NL
boek online of bel 0900 - 9697
Regering doet stakende
vrachtwagenchauffeurs
concessies.
Voordelige 3-daagse riviercruise naar Duitsland per MS Serenity
ALLEEN VERTREK OP 21 DECEMBER, nog slechts 30 hutten beschikbaar, VOL=VOL!
waarom zou je verder zoeken
PZC Donderdag 13 december 2007 7
door Eelco van der Linden
ROME - Geen benzine, melk en
kerststollen, maar ook geen nieu
we Fiats. Stakende vrachtwa
genchauffeurs hadden twee dagen
nodig om het land op de knieën te
krijgen. Gisteravond deed de rege
ring, die de blokkades illegaal ver
klaarde, een nieuw voorstel over
de gewraakte hoge dieselprijzen.
Diverse vakbonden riepen daarop
hun achterban op de stakingsac
ties te beëindigen.
Eerder op de dag was de stem
ming onder de chauffeurs nog vast
beraden. „De vrachtwagen is van
mij en ik beslis hoe ik die gebruik,
we gaan door tot zaterdag." De
chauffeurs die de snelweg afsloten
die leidt naar de ring rond Rome,
wilden niet wijken en noemden
de (linkse) regering 'dictatoriaal'.
Ze stelden geen ambtenaar te zijn
en dus niet te hoeven luisteren
naar een verordening van de minis
ter die voorziet in hoge boetes, ge
vangenisstraf en het ontnemen
van de licentie.
De staking kostte Italië dagelijks
2io miljoen euro per dag. Burgers
die wilden werken, vakantie vie
ren of inkopen doen voor Kerst
mis, reageerden woest. Diverse fa-
brieksdirecties besloten hun arbei
ders naar huis te sturen.
Veel begrip bestaat er niet voor de
problemen van de chauffeurs.
Ruim 8o procent van het Italiaan
se transport gaat over de weg. De
sector is hypergefragmenteerd:
bijna alle 100.000 vervoerders zijn
'padroncini', ofwel kleine baasjes.
De eenmansbedrijfjes zijn kwets
baar voor de sterk gestegen prijzen
van diesel en tol, maar ook voor
de concurrentie van chauffeurs uit
Oost-Europa. Een Italiaan rijdt
voor een kilometer voor 1,30 euro,
een Kroaat doet het voor de helft.
Elke Italiaanse vervoerder vertelt
je hartverscheurende verhalen
over hongerige gezinsleden en een
moordende concurrentie. Chauf
feurs zijn bereid alles aan te pak
ken en rijden te hard en te lang
door. In veertig procent van de ge
vallen vinden ze geen retour
vracht. De helft van de 575 mil
joen euro subsidie die de sector
van de regering eist voor de dure
diesel, dient om met lege vracht
wagens door het land te crossen
en CO2 uit te stoten, schreef de
krant Corriere della Sera.
De politiek veroordeelde de blok
kades eenstemmig, maar de recht
se oppositie hekelde tegelijkertijd
de regering, 'die harde maatrege
len afkondigt zonder ze te laten
respecteren'. Premier Prodi noem
de de actie een 'volstrekt onaccep
tabele schending van de vrijheid
van de burgers'.
PW De sterk versnipperde transport-
sector in Italië, vooral bestaand
uit eenmansbedrijven, eist hulp
van de regering tegen de dure
brandstof.
Intussen stonden er gisteren tien
tallen tot mogelijk honderden Ne
derlanders vast in Italië. De betrok
ken vrachtwagenchauffeurs had
den toen nog geen problemen met
verwarming of voedselvoorzie
ning, zei bestuurder Jan Heilig van
FNV Bondgenoten. De bond heeft
een telefoonnummers voor chauf
feurs in nood in het buitenland.
Heilig: „Ik herinner mij langdurige
wegblokkades, begin jaren negen
tig, in Frankrijk. Toen zij wij uitge
rukt met voedselpakketten en
schone onderbroeken."
Vervoersorganisatie EVO (vooral
bedrijven die zelf vervoeren) schat
de schade tot en met gisteren op
enkele tientallen miljoenen euro's.
„De omvangrijke de export op Ita
lië bestaat voor een groot deel uit
bederfelijke producten als groen
ten, fruit en bloemen", aldus
woordvoerder Mark Jansen.
De EVO, afhankelijk van het ver
loop van de blokkades, pleitte
voor opschorting, komen weekein
de van het rijverbod op zaterdag
en zondag in de landen rondom
Italië.
Bijna lege schappen in een Romeinse supermarkt door de acties van de chauffeurs.
foto Pier Paolo/AP
Gegarandeeri
vertrek!
vanaf
ALLERLAATSTE PLAATSEN! Wilt u er nog even
heerlijk kort tussen uit net voor de Kerstdagen?
Boek dan nu onze 3-daagse kerstshopping-
cruise per 4-sterren MS Serenity naar de
Duitse'shoppingsteden'Keulen en Düsseldorf.
U kunt ai mee vanaf slechts 139 en dit is
inclusief ontbijt én diner aan boord! Beide
steden zijn feestelijk verlicht, struin over de
kerstmarkten en doe uw allerlaatste kerstin
kopen. Maar let op: er is nog maar 1 gegaran
deerd vertrek op 21 december en er zijn nog
maar 30 hutten beschikbaar! Wees er dus snel
bij... VOL=VOL!
VAARPROGRAMMA IN 'T KORT
Dag 1: per comfortabele bus rijden we via
Rotterdam, Utrecht en Eindhoven naar Keulen.
Inscheping op het luxe riviercruiseschip MS
Serenity****. De rest van de dag/avond heeft u
de tijd om sfeervol Keulen te gaan ontdekken.
Dag 2:'s ochtend vroeg aankomst in Düsseldorf.
U heeft volop de tijd om de stad te gaan ont
dekken, te winkelen of rond te slenteren op één
van de gezellige kerstmarkten. Eind van de
middag afvaart naar Rotterdam.
Dag 3: 's ochtend vroeg aankomst in Rotterdam.
Ontscheping na het ontbijt.
MS SERENITY****
Het luxe en elegante 4-sterren MS Serenity
beschikt over restaurant, lift, ruime bar/lounge,
bibliotheek en sauna. Het schip is tijdens deze
cruise geheel in kerstsfeer gehuld.
KERSTMARKTEN DUITSLAND
Duitsland staat bij uitstek bekend om de
'Weihnachtsmarkten'. Overal ruikt het naar
lekkernijen als gebraden appels (Bratapfel) en
glühwein! Geniet van de vele sfeervol verlichte
kraampjes met leuke snuisterijen! U gaat toch
ook mee sfeer proeven?
INCLUSIEF: vervoer van Rotterdam-Utrecht-
Eindhoven naar Keulen per comfortabele tou
ringcar, 2 nachten verblijf op het luxe MS
Serenity**** in een 2-persoonsbenedenhut,
verzorging aan boord ontbijt en diner, vaar-
programma.
Alléén vertrek op 21 december v.a. 139
Toeslag: reserveringskosten en havengelden
20 per boeking. Prijzen zijn p.p., o.b.v. 2-per-
soonsbezetting. Voor uitgebreide reisbeschrij
ving/reservering, zie www.kras.nl/29027
ANVR