Bij Paula Bangels mag e
Conventionele romantische komedie,
met een al even conventionele moraal
ZES VRAGEN OVER
Vier jonge bands in 3e
voorronde 2nd Influenz
Rockpionier Ike Turner
in San Diego overleden
36 Donderdag 13 december 2007 PZC
Balletschool Lilianne Butler geeft dit week
end drie uitvoeringen yan de balletvoorstel
ling Zeeuws Licht in het Scheldetheater in
Terneuzen.
Naam: Lilianne Butler
Leeftijd: 51 jaar
Woonplaats: Terneuzen
Beroep: Balletpedagoge
door Ali Pankow
Hoeveel cursisten zijn er bij de voorstelling betrokken en hoeveel dansstijlen
zijn erin verweven?
„In totaal dansen 300 mensen mee. De grootste groep zit tussen de 4 en
25 jaar en de oudste deelnemers zijn rond de 50. Het programma biedt
klassieke en moderne dansen en jazz-ballet."
Hoe wordt het idee voor een voorstelling geboren?
„Dat is heel verschillend. Dit keer opperde mijn man, die kunsthande
laar en galerist is, dat ik eens iets met het 'Zeeuws Licht' moest doen.
Waarom niet?, dacht ik toen. De voorgaande productie ging over de pla
neten. Dit thema bood ook allerlei mogelijkheden bij elke groep een pas
send onderwerp te vinden."
Welke aspecten van het Zeeuwse Licht krijgt het publiek te zien?
„Het begrip zoals we dat in de beeldende kunst kennen. Als rode draad
danst er tussen de verschillende onderdelen steeds een leerling als kunst
schilder op zoek naar het Zeeuws Licht. Dat resulteert uiteindelijk in
Compositie C-nummer 3 van Mondriaan uit 1935. Verder zijn er dansen
over het landschap en het water in Zeeland. We duiken met het pro
gramma de Schelde in, geven aandacht aan de Spaanse Linie en de Wa
tersnoodramp van 1953. Het licht in de vier seizoenen wordt uitgebeeld.
De choreografieën komen van mij en van docente Geniya Kotenko."
Hoe komt de verdere vormgeving tot stand?
„Het decor bedenk ik zelf en een talentvolle steigerbouwer heeft het uit
gevoerd. Het is een dwarsdoorsnede van een dijk. Het hoogteverschil
daarin biedt veel mogelijkheden voor uitvoering van de dansen. Dit
keer maken we ook gebruik van beamer-projecties. De ontwerpen voor
de kostuums heb ik zelf ook bedacht en een ploeg van twintig kostuum
moeders heeft ze gemaakt. Dit jaar gebruiken we 480 kostuums."
Is er backstage strenge discipine vereist?
„Ja, dat hoort bij onze balletschool. Iedereen houdt zich ook aan die in
structies. Ik heb de ervaring van voorgaande jaren dat ik tijdens de gene
rale repetitie bij het instuderen van het finalenummer, die dans van ont
lading bij het in ontvangst nemen van het applaus, niet eens een micro
foon nodig heb. Dan staan er toch ruim 200 mensen op het podium.
Voor de goede van zaken zijn er trouwens ook nog vier stagemanagers
achter de schermen actief"
Wanneer komt het idee voor de volgende voorstelling opborrelen?
„Dat gebeurt nu al weer. In feite ben ik er altijd mee bezig. Ik heb nog
zoveel thema's in mijn hoofd. Als ik die allemaal zou willen uitwerken,
moet ik wel 90 jaar worden."
'Zeeuws Licht', ballet, vrij. 14, za. 15 zon. 16 (matinee) dec., Terneuzen, Scheldethea
ter, 's avonds 19.30 uur, matinee 14.00 uur.
OVEZANDE - De bands die morgen
avond meedoen aan de derde voor
ronde van muziekwedstrijd 2nd In
fluenz zijn F.O.D., Side Walk Sto
ne, Full Metal Jacket en Audiofun-
gus. Als special act treedt tijdens
het juryberaad oud-deelnemer en
-finalist Fitting op. 2nd Influenz
wordt gehouden in De Klomp in
Ovezande en begint om 20.00 uur.
PERSONEEL GEZOCHT
Enthousiaste medewerkers voor McDonald's Zeeland:
Goes, Middelburg en Terneuzen
SAN DIEGO - Ike Turner, de ex-man
van zangeres Tina Turner, is giste
ren op 76-jarige leeftijd in San Die-
go overleden.
Turner was een pionier van de
rock roll, maar zijn muzikale
prestaties werden overschaduwd
door zijn drugsverslaving. Dit jaar
kreeg hij een Grammy voor zijn al
bum Risin' with the blues.
De amateurtoneeltop en
professionele theatermakers
hebben elkaar gevonden in
een Zeeuwse uitvoering van
Cloaca. Volgende week is de
première in Middelburg.
door Rolf Bosboom
Vijfjaar geleden had Het
Toneel Speelt een grote
theaterhit met Cloaca,
een stuk van Maria
Goos. Willem van de Sande Bak-
huyzen regisseerde het en Peter
Blok, Pierre Bokma, Gijs Scholten
van Aschat en Jaap Spijkers speel
den de hoofdrollen. Korte tijd la
ter volgde ook een filmversie. Pau
la Bangels, die nu Cloaca bij de
Zeeuwse 'amateurkunstwerk-
plaats' Het Getij regisseert, zegt
het stuk destijds niet gezien te heb
ben. Ze kan dus niet zeggen in
welk opzicht 'haar' versie verschilt
van het origineel. „En eerlijk ge
zegd interesseert het me ook niet,
net zoals ik regieaanwijzingen niet
van belang vind. Het is altijd aan
de regisseur en aan de spelers om
er hun versie te maken."
Het idee voor de productie be
stond al geruime tijd, zegt Koen
Mijnheer, een van de acteurs. „Bij
de Zeeuwse Komedie hebben we
in 2001 Familie, ook van Maria
Goos, gedaan. Dat vond ik zó'n ge
weldig verhaal. Het was een van
de weinige keren dat alle stukjes
van de puzzel - stuk, spelersgroep,
regisseur - precies op hun plek vie
len. Daarna dacht ik: als je nog een
keer zoiets wil bereiken, moet je
ook alles in eigen hand houden.
Dus zelf het stuk, de spelers en de
regisseur zoeken."
De keuze viel al snel - hij is 'een
fan' van Goos - op Cloaca, dat des
tijds als toneelstuk aan Zeeland
voorbijging. Het verhaal gaat over
vier mannen van middelbare leef
tijd, die tijdens hun studieperiode
een hechte vriendenclub vorm
den. Nu ze weer bijeen zijn, ma
ken ze de voorlopige balans van
hun levens op, die niet in alle op
zichten even geslaagd zijn. De actu
ele gebeurtenissen maken duide
lijk dat hun vriendschap uiteinde
lijk ook minder hecht en onvoor
waardelijk is dan gedacht.
Voor de uitvoering kwamen de ini
tiatiefnemers uiteindelijk terecht
bij Willem Huijbreghs, artistiek lei
der van Het Getij. De ideeën pas
ten bij het streven van Het Getij
om amateurs en professionals bij
elkaar te brengen. „We wilden een
professionele regisseur hebben",
zegt Mijnheer. „En het liefst een
vrouw, omdat het echt een man-
nenstuk is. Een vrouw kan daar
aan duidelijk iets toevoegen."
De naam van de Vlaamse regis
seur Paula Bangels, die deel uit
maakt van het artistieke kernteam
van het gerenommeerde Utrechtse
theatergezelschap De Paardenka
thedraal, kwam in beeld. „Op Ko
ninginnedag 2006 zijn we bij Pau
la thuis in Antwerpen geweest",
zegt Mijnheer. „Dat klikte direct
als een gek. Het was een geweldige
dag." Bangels beaamt dat. „Ik was
ook meteen heel enthousiast. Zo
moet theater ook worden ge
maakt: heel impulsief De rest be
staat uit randvoorwaarden."
'Eerst moet je weten wat
voor personage je neerzet
en dan pas komt de tekst'
Een van de randvoorwaarden is be
schikbaarheid. Anderhalfjaar gele
den had Bangels onvoldoende tijd
en moest dus bedanken. Omdat
Het Getij geen gelijkwaardige ver
vanger kon vinden, werd Cloaca
op de lange baan geschoven. Dit
jaar waagde Mijnheer een nieuwe
poging en stuurde Bangels een
sms'je. Dat kwam precies op het
goede moment, zegt zij. „Ik hoef
de er toen ook niet meer over na
te denken."
De cast was toen al compleet, met
Koen Mijnheer, Peter Adriaanse,
Leonard van den Berge en Fran
cois Vervaet als de vier studievrien
den en Jolanda Kasse als callgirl.
Bangels bracht uit Utrecht David
Cantens mee voor de muziek, Uri
Rapaport voor het licht en Miek
Uittenhout voor de kostuums.
Een halfjaar geleden begonnen de
voorbereidingen: niet met het aan
tafel lezen van de tekst, maar met
improvisatie, in het theater. Dat is
de geheel eigen aanpak van Ban
gels, die wil dat een voorstelling
ter plekke ontstaat.
„De tekst ligt vast en die kun je uit
je hoofd leren, maar een persona
ge verzinnen is veel moeilijker.
Daarom wil ik daarmee beginnen.
Die personages kan ik thuis beden
ken, maar dan is het alleen mijn
fantasie."
Bangels wil dat de spelers zich
hun rol zelf eigen maken, zelf uit
vinden wie ze - op het toneel -
zijn. „Als ze dat weten, zijn ze ook
geen acteur meer die een tekst uit
spreekt, maar iemand die echt
praat. Je moet niet toneelspelen."
'Eng', zo ervoeren de acteurs aan
vankelijk die werkwijze, omdat
het houvast van de tekst ontbrak.
„Het is bijna de omgekeerde we
reld: eerst moet je weten wat voor
personage je gaat neerzetten en
dan pas komt de tekst", zegt Peter
Adriaanse. „In het begin is het
even zoeken, maar het ging uitein
delijk heel goed", vult Leonard
van den Berge aan. David Cantens
speelde tijdens de repetities, even
eens improviserend, live-muziek
en droeg daarmee bij aan het creë
ren van een eigen sfeer. Hetzelfde
geldt voor de belichting.
Het uiteindelijke resultaat is min
der vrijblijvend dan wellicht
wordt vermoed. De afgelopen we
ken heeft: alles zijn definitieve plek
en vorm gekregen, wordt de mu
ziek van Cantens op cd gezet en le
ren de acteurs de tekst van Goos.
„In de laatste maand gaat het ge
heel door de trechter", zegt Bang
els. „Op de première ligt alles pre
cies vast."
Cloaca, do 20 december (première)
en vr 21 december in Spiegelthea-
ter, J.V. Sprengerlaan 6, Middelburg.
Aanvang: 19.30 uur. Reserveren via:
www.theateA/erkoopzeeland.nl of
0900-3300033. Volgend jaar is Cloa
ca te zien in Zeeland (8 en 9 februa
ri in het Spiegeltheater), West-Bra
bant en Vlaanderen. De precieze
speellijst is nog niet bekend.
Stuur je sollicitatie naar zeeland@mdis.nl of haal een
sollicitatieformulier bij één van de restaurants! fYV
Je zwangere vriendin verlaten op
je trouwdag: daarmee maak je je
zelf niet echt populair. Vijfjaar na
dat de Londense schlemiel Dennis
(Simon Pegg) zijn beeldschone
bruidje Libby (Thandie Newton)
bij het altaar liet stonden, lijdt hij
nog dagelijks onder zijn beslissing.
Zijn zoontje ziet hij nog regelma
tig, maar verder heeft zijn ex hem
uit haar leven gebannen. Als Libby
een relatie begint met een succes
volle en superfitte Amerikaan
(Hank Azaria) beseft Dennis pas
hoe graag hij zijn vroegere geliefde
terugwil winnen. Evenals zijn op
schepperige liefdesrivaal besluit hij
zich tegenover Libby te bewijzen
door een marathon te lopen. Pro
bleem: Dennis is vadsig en heeft
totaal geen conditie.
Droogkomiek Simon Pegg is ge
knipt voor de rol van de underdog
die zijn problemen relativeert met
typisch Britse pubhumor. Samen
RUN FATBOY RUN
Film. Regie: David Schwimmer.
Met: Simon Pegg, Thandie
Newton e.a. Te zien in Vlissingen.
door Fritz de Jong
met de kleurrijke nevenpersona
ges staat hij garant voor een boel
geslaagde moppen. Toch bereikt
Pegg niet het niveau van zijn hilari
sche genreparodieën Shaun of the
dead en Hot fuzz. Daarvoor is Run
fatboy run toch te veel opgezet als
een conventionele romantische ko
medie, met een al even conventio
nele moraal. Voordat Dennis geluk
kig kan worden met zijn gezinne
tje moet hij eerst leren dat je niet
moet weglopen voor je proble
men.
Het typisch Britse Run fatboy run
is geregisseerd door de Amerikaan
David Schwimmer, die wereldbe
roemd en steenrijk werd dankzij
de rol van Ross in de sitcom
Friends. Zijn speelfilmdebuut is de
gelijk en ambachtelijk, maar ver
raadt niet de hand van een filmma
ker met een eigen persoonlijkheid.