Bij Paula Bangels mag e Conventionele romantische komedie, met een al even conventionele moraal ZES VRAGEN OVER Vier jonge bands in 3e voorronde 2nd Influenz Rockpionier Ike Turner in San Diego overleden 36 Donderdag 13 december 2007 PZC Balletschool Lilianne Butler geeft dit week end drie uitvoeringen yan de balletvoorstel ling Zeeuws Licht in het Scheldetheater in Terneuzen. Naam: Lilianne Butler Leeftijd: 51 jaar Woonplaats: Terneuzen Beroep: Balletpedagoge door Ali Pankow Hoeveel cursisten zijn er bij de voorstelling betrokken en hoeveel dansstijlen zijn erin verweven? „In totaal dansen 300 mensen mee. De grootste groep zit tussen de 4 en 25 jaar en de oudste deelnemers zijn rond de 50. Het programma biedt klassieke en moderne dansen en jazz-ballet." Hoe wordt het idee voor een voorstelling geboren? „Dat is heel verschillend. Dit keer opperde mijn man, die kunsthande laar en galerist is, dat ik eens iets met het 'Zeeuws Licht' moest doen. Waarom niet?, dacht ik toen. De voorgaande productie ging over de pla neten. Dit thema bood ook allerlei mogelijkheden bij elke groep een pas send onderwerp te vinden." Welke aspecten van het Zeeuwse Licht krijgt het publiek te zien? „Het begrip zoals we dat in de beeldende kunst kennen. Als rode draad danst er tussen de verschillende onderdelen steeds een leerling als kunst schilder op zoek naar het Zeeuws Licht. Dat resulteert uiteindelijk in Compositie C-nummer 3 van Mondriaan uit 1935. Verder zijn er dansen over het landschap en het water in Zeeland. We duiken met het pro gramma de Schelde in, geven aandacht aan de Spaanse Linie en de Wa tersnoodramp van 1953. Het licht in de vier seizoenen wordt uitgebeeld. De choreografieën komen van mij en van docente Geniya Kotenko." Hoe komt de verdere vormgeving tot stand? „Het decor bedenk ik zelf en een talentvolle steigerbouwer heeft het uit gevoerd. Het is een dwarsdoorsnede van een dijk. Het hoogteverschil daarin biedt veel mogelijkheden voor uitvoering van de dansen. Dit keer maken we ook gebruik van beamer-projecties. De ontwerpen voor de kostuums heb ik zelf ook bedacht en een ploeg van twintig kostuum moeders heeft ze gemaakt. Dit jaar gebruiken we 480 kostuums." Is er backstage strenge discipine vereist? „Ja, dat hoort bij onze balletschool. Iedereen houdt zich ook aan die in structies. Ik heb de ervaring van voorgaande jaren dat ik tijdens de gene rale repetitie bij het instuderen van het finalenummer, die dans van ont lading bij het in ontvangst nemen van het applaus, niet eens een micro foon nodig heb. Dan staan er toch ruim 200 mensen op het podium. Voor de goede van zaken zijn er trouwens ook nog vier stagemanagers achter de schermen actief" Wanneer komt het idee voor de volgende voorstelling opborrelen? „Dat gebeurt nu al weer. In feite ben ik er altijd mee bezig. Ik heb nog zoveel thema's in mijn hoofd. Als ik die allemaal zou willen uitwerken, moet ik wel 90 jaar worden." 'Zeeuws Licht', ballet, vrij. 14, za. 15 zon. 16 (matinee) dec., Terneuzen, Scheldethea ter, 's avonds 19.30 uur, matinee 14.00 uur. OVEZANDE - De bands die morgen avond meedoen aan de derde voor ronde van muziekwedstrijd 2nd In fluenz zijn F.O.D., Side Walk Sto ne, Full Metal Jacket en Audiofun- gus. Als special act treedt tijdens het juryberaad oud-deelnemer en -finalist Fitting op. 2nd Influenz wordt gehouden in De Klomp in Ovezande en begint om 20.00 uur. PERSONEEL GEZOCHT Enthousiaste medewerkers voor McDonald's Zeeland: Goes, Middelburg en Terneuzen SAN DIEGO - Ike Turner, de ex-man van zangeres Tina Turner, is giste ren op 76-jarige leeftijd in San Die- go overleden. Turner was een pionier van de rock roll, maar zijn muzikale prestaties werden overschaduwd door zijn drugsverslaving. Dit jaar kreeg hij een Grammy voor zijn al bum Risin' with the blues. De amateurtoneeltop en professionele theatermakers hebben elkaar gevonden in een Zeeuwse uitvoering van Cloaca. Volgende week is de première in Middelburg. door Rolf Bosboom Vijfjaar geleden had Het Toneel Speelt een grote theaterhit met Cloaca, een stuk van Maria Goos. Willem van de Sande Bak- huyzen regisseerde het en Peter Blok, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat en Jaap Spijkers speel den de hoofdrollen. Korte tijd la ter volgde ook een filmversie. Pau la Bangels, die nu Cloaca bij de Zeeuwse 'amateurkunstwerk- plaats' Het Getij regisseert, zegt het stuk destijds niet gezien te heb ben. Ze kan dus niet zeggen in welk opzicht 'haar' versie verschilt van het origineel. „En eerlijk ge zegd interesseert het me ook niet, net zoals ik regieaanwijzingen niet van belang vind. Het is altijd aan de regisseur en aan de spelers om er hun versie te maken." Het idee voor de productie be stond al geruime tijd, zegt Koen Mijnheer, een van de acteurs. „Bij de Zeeuwse Komedie hebben we in 2001 Familie, ook van Maria Goos, gedaan. Dat vond ik zó'n ge weldig verhaal. Het was een van de weinige keren dat alle stukjes van de puzzel - stuk, spelersgroep, regisseur - precies op hun plek vie len. Daarna dacht ik: als je nog een keer zoiets wil bereiken, moet je ook alles in eigen hand houden. Dus zelf het stuk, de spelers en de regisseur zoeken." De keuze viel al snel - hij is 'een fan' van Goos - op Cloaca, dat des tijds als toneelstuk aan Zeeland voorbijging. Het verhaal gaat over vier mannen van middelbare leef tijd, die tijdens hun studieperiode een hechte vriendenclub vorm den. Nu ze weer bijeen zijn, ma ken ze de voorlopige balans van hun levens op, die niet in alle op zichten even geslaagd zijn. De actu ele gebeurtenissen maken duide lijk dat hun vriendschap uiteinde lijk ook minder hecht en onvoor waardelijk is dan gedacht. Voor de uitvoering kwamen de ini tiatiefnemers uiteindelijk terecht bij Willem Huijbreghs, artistiek lei der van Het Getij. De ideeën pas ten bij het streven van Het Getij om amateurs en professionals bij elkaar te brengen. „We wilden een professionele regisseur hebben", zegt Mijnheer. „En het liefst een vrouw, omdat het echt een man- nenstuk is. Een vrouw kan daar aan duidelijk iets toevoegen." De naam van de Vlaamse regis seur Paula Bangels, die deel uit maakt van het artistieke kernteam van het gerenommeerde Utrechtse theatergezelschap De Paardenka thedraal, kwam in beeld. „Op Ko ninginnedag 2006 zijn we bij Pau la thuis in Antwerpen geweest", zegt Mijnheer. „Dat klikte direct als een gek. Het was een geweldige dag." Bangels beaamt dat. „Ik was ook meteen heel enthousiast. Zo moet theater ook worden ge maakt: heel impulsief De rest be staat uit randvoorwaarden." 'Eerst moet je weten wat voor personage je neerzet en dan pas komt de tekst' Een van de randvoorwaarden is be schikbaarheid. Anderhalfjaar gele den had Bangels onvoldoende tijd en moest dus bedanken. Omdat Het Getij geen gelijkwaardige ver vanger kon vinden, werd Cloaca op de lange baan geschoven. Dit jaar waagde Mijnheer een nieuwe poging en stuurde Bangels een sms'je. Dat kwam precies op het goede moment, zegt zij. „Ik hoef de er toen ook niet meer over na te denken." De cast was toen al compleet, met Koen Mijnheer, Peter Adriaanse, Leonard van den Berge en Fran cois Vervaet als de vier studievrien den en Jolanda Kasse als callgirl. Bangels bracht uit Utrecht David Cantens mee voor de muziek, Uri Rapaport voor het licht en Miek Uittenhout voor de kostuums. Een halfjaar geleden begonnen de voorbereidingen: niet met het aan tafel lezen van de tekst, maar met improvisatie, in het theater. Dat is de geheel eigen aanpak van Ban gels, die wil dat een voorstelling ter plekke ontstaat. „De tekst ligt vast en die kun je uit je hoofd leren, maar een persona ge verzinnen is veel moeilijker. Daarom wil ik daarmee beginnen. Die personages kan ik thuis beden ken, maar dan is het alleen mijn fantasie." Bangels wil dat de spelers zich hun rol zelf eigen maken, zelf uit vinden wie ze - op het toneel - zijn. „Als ze dat weten, zijn ze ook geen acteur meer die een tekst uit spreekt, maar iemand die echt praat. Je moet niet toneelspelen." 'Eng', zo ervoeren de acteurs aan vankelijk die werkwijze, omdat het houvast van de tekst ontbrak. „Het is bijna de omgekeerde we reld: eerst moet je weten wat voor personage je gaat neerzetten en dan pas komt de tekst", zegt Peter Adriaanse. „In het begin is het even zoeken, maar het ging uitein delijk heel goed", vult Leonard van den Berge aan. David Cantens speelde tijdens de repetities, even eens improviserend, live-muziek en droeg daarmee bij aan het creë ren van een eigen sfeer. Hetzelfde geldt voor de belichting. Het uiteindelijke resultaat is min der vrijblijvend dan wellicht wordt vermoed. De afgelopen we ken heeft: alles zijn definitieve plek en vorm gekregen, wordt de mu ziek van Cantens op cd gezet en le ren de acteurs de tekst van Goos. „In de laatste maand gaat het ge heel door de trechter", zegt Bang els. „Op de première ligt alles pre cies vast." Cloaca, do 20 december (première) en vr 21 december in Spiegelthea- ter, J.V. Sprengerlaan 6, Middelburg. Aanvang: 19.30 uur. Reserveren via: www.theateA/erkoopzeeland.nl of 0900-3300033. Volgend jaar is Cloa ca te zien in Zeeland (8 en 9 februa ri in het Spiegeltheater), West-Bra bant en Vlaanderen. De precieze speellijst is nog niet bekend. Stuur je sollicitatie naar zeeland@mdis.nl of haal een sollicitatieformulier bij één van de restaurants! fYV Je zwangere vriendin verlaten op je trouwdag: daarmee maak je je zelf niet echt populair. Vijfjaar na dat de Londense schlemiel Dennis (Simon Pegg) zijn beeldschone bruidje Libby (Thandie Newton) bij het altaar liet stonden, lijdt hij nog dagelijks onder zijn beslissing. Zijn zoontje ziet hij nog regelma tig, maar verder heeft zijn ex hem uit haar leven gebannen. Als Libby een relatie begint met een succes volle en superfitte Amerikaan (Hank Azaria) beseft Dennis pas hoe graag hij zijn vroegere geliefde terugwil winnen. Evenals zijn op schepperige liefdesrivaal besluit hij zich tegenover Libby te bewijzen door een marathon te lopen. Pro bleem: Dennis is vadsig en heeft totaal geen conditie. Droogkomiek Simon Pegg is ge knipt voor de rol van de underdog die zijn problemen relativeert met typisch Britse pubhumor. Samen RUN FATBOY RUN Film. Regie: David Schwimmer. Met: Simon Pegg, Thandie Newton e.a. Te zien in Vlissingen. door Fritz de Jong met de kleurrijke nevenpersona ges staat hij garant voor een boel geslaagde moppen. Toch bereikt Pegg niet het niveau van zijn hilari sche genreparodieën Shaun of the dead en Hot fuzz. Daarvoor is Run fatboy run toch te veel opgezet als een conventionele romantische ko medie, met een al even conventio nele moraal. Voordat Dennis geluk kig kan worden met zijn gezinne tje moet hij eerst leren dat je niet moet weglopen voor je proble men. Het typisch Britse Run fatboy run is geregisseerd door de Amerikaan David Schwimmer, die wereldbe roemd en steenrijk werd dankzij de rol van Ross in de sitcom Friends. Zijn speelfilmdebuut is de gelijk en ambachtelijk, maar ver raadt niet de hand van een filmma ker met een eigen persoonlijkheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 56