Economie Haven in plaats van sluis Minder uitstoot door Dow 0 Verkenning verbetering van toegang kanaal Gent-Terneuzen. Activiteiten bedrijf ook van invloed op natuur beschermde Schelde. Zeeland Seaports op eigen benen Komend voorjaar zicht op verzelfstandiging van havenschap. JAARo PZC Donderdag 13 december 2007 1 7 door Ben Jansen TERNEUZEN - Aanleg van een in- steekhaven aan de westkant van de kanaalmonding bij Terneuzen is wellicht een alternatief voor een nieuwe zeesluis. Daar kan dan de vracht worden overgeslagen afkom stig van of bestemd voor bedrijven in het gebied Gent-Terneuzen. Zo'n insteekhaven is een van de oplossingsrichtingen om de aan- en afvoer van goederen in de ka naalzone te verbeteren. Pieter Jon ker, projectleider van de grensover schrijdende verkenning maritieme kanaalzone Gent-Terneuzen, legde gisteren in het bestuur van ha venschap Zeeland Seaports uit hoe het met het onderzoek staat. Het bestaande sluizencomplex in Terneuzen geldt in toenemende mate als een beperking voor de door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Dow Benelux ver mindert de uitstoot van het broei kasgas koolstofdioxide op het fa briekscomplex bij Terneuzen. Dat gebeurt door het fakkelen terug te dringen met circa 20 procent. De fakkels blijven wel als noodvoorzie ning in bedrijf Ook de uitstoot van vluchtige kool waterstoffen wordt in de periode 2008-2012 met ongeveer 30 pro cent beperkt. Voor stikstofoxiden (NOx) zijn eveneens maatregelen voorzien die tot aanzienlijke ver mindering van de uitstoot moeten leiden. Dit vloeit voort uit de nieuwe mi lieuvergunning waarover de pro vincie met het bedrijf overeen stemming heeft bereikt. Een aan tal eisen is aangescherpt. Daardoor wordt er volgens de provincie 'wer kelijke milieuwinst' geboekt in de vorm van minder uitstoot van ver vuilende stoffen. Het uitgangspunt is dat Dow moet voldoen aan de beste technieken op het gebied van voorkomen en bestrijden van verontreiniging. Er komt nu voor alle 26 afzonder lijke fabrieken van Dow bij Terneu zen één vergunning. Tot nu toe zijn er voor de fabrieken meerdere vergunningen van kracht. Dat zorgt voor overlap en tegenstrijdig heden, die door invoering van één vergunning worden voorkomen. Naast de milieuvergunning geeft de provincie ook een vergunning op grond van de Natuurbescher mingswet af Dat is nieuw en no dig omdat uit onderzoek blijkt dat de activiteiten van het bedrijf eni ge invloed hebben op het be schermde natuurgebied Wester- schelde. Om daar wat aan te doen zijn afspraken gemaakt. De nieu we vergunningen liggen sinds gis teren zes weken ter inzage. ontwikkelingsmogelijkheden van bedrijven die erachter liggen. De voor zeeschepen bestemde west- sluis is te smal en te ondiep. Nu al past 12 procent van de bulkcarriers er niet in. Dat loopt op tot 18 pro cent in 2030. Acht autoschepen kunnen er nu niet door. In 2030 zijn dat er 170. Ook voor de bin nenvaart ontstaan knelpunten, me de veroorzaakt door de sterke groei die in deze sector wordt voor zien. In hun verkenning kijken Jonker en de zijnen naar een nieuwe, gro tere zeesluis ten westen van de hui dige westsluis of binnen het be staande sluizencomplex. Ook wordt gedacht aan een nieuwe sluis die geschikt is voor grote bin nenvaartschepen en de kleinere zeevaart. Een insteekhaven met overslagfaci liteiten behoort eveneens tot de mogelijkheden. Verder wordt als optie beschouwd goederenstro men van en naar de kanaalzone in Rotterdam en Vlissingen over te slaan in kleinere schepen. Jonker vertelde dat er in totaal elf oplossingsrichtingen zijn. Bieden die allemaal onvoldoende toe komstmogelijkheden, dan valt zelfs te overwegen op den duur de industrie en de overslagactivitei ten aan het kanaal zodanig om de vormen dat de afhankelijkheid van grote zeeschepen geen rol meer speelt. De studie naar de verbetering van de maritieme toegang tot het ka naal Gent-Terneuzen beperkt zich nu tot een verkenning van moge lijkheden. Die moet september vol gend jaar zijn afgerond. Daarna moeten Nederland en Vlaanderen een beslissing nemen. Dat mo ment ligt weliswaar nog tamelijk W* Onderzoek naar de toegang van het kanaal Gent-Terneuzen levert voorlopig elf oplossingsrichtin gen op. Van een nieuwe sluis tot overslag in Vlissingen. ver in het verschiet, maar het werk dat nu wordt verricht is allerminst vrijblijvend, verzekerde Jonker. „Het is allemaal een kwestie van kosten en baten. Wat kost het en wat levert het op. En de mate waarin die baten in Vlaanderen en in Nederland terechtkomen, zul len ongetwijfeld voor een belang rijk deel bepalend zijn voor de ver deling van de kosten." Om vaart achter de zaak te zetten kijken het Centraal Plan Bureau en de Com missie voor de Milieueffectrappro- tage nu al mee. Voor de verbetering van de mari tieme toegang is een projectorgani satie opgezet die overeenkomsten vertoond met die voor de toe komst van de Westerschelde. Die aanpak heeft in Zeeland niet tot grote geestdrift geleid. „Zorg voor terugkoppeling, bijvoorbeeld naar de provincie en de gemeente Ter neuzen", waarschuwde ha venschapsvoorzitter en gedepu teerde Toine Poppelaars dan ook. TERNEUZEN - De commerciële acti viteiten van havenschap Zeeland Seaports komen op afstand van de provincie en de gemeenten Vlissin gen, Terneuzen en Borsele te staan. Komend voorjaar worden daarvoor de voorstellen gemaakt. Het havenschap wordt nu be stuurd door de provincie en de drie gemeenten. Het is de bedoe ling dat de commerciële taken in een NV-achtige constructie ko men, met de provincie en de ge meenten als aandeelhouders. Het beheer van de havens blijft een re gelrechte overheidstaak. De verzelfstandiging van Zeeland Seaports staat in het programma van het dagelijks provinciebestuur. Wethouder Co van Schaik van Ter neuzen vroeg gisteren in het ha- venschapsbestuur of de gemeen ten er ook wat van mogen vinden. www.renault.nl LU CC 150.000 km Bezoek nu de Renault-dealer en profiteer van spectaculaire acties op vele modellen: Bi] aanschaf van de Mégane of Scénic ontvangt u van Renault een eco2-premie van 2.000,-; bij aanschaf van de Clio ontvangt u een premie van 1.000,- Een gratis navigatiesysteem voor leaserijders in de Renault Clio, Mégane en Scénic Maak een proefrit en ontvang 2 gratis bioscoopkaartjes* Maak kans op een van de vijf reizen naar het Cannes Filmfestival: kijk op www.renaultpremiere.nl r RENAULT Renault Laguna vanaf 27.250,- incl. BTW, BPM en energielabel. Excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten njklaar maken. Leaseprijs vanaf 529,-/mnd via Renault Business Finance. Full Operational Lease excl BTW, brandstof en vervangend vervoer o.b.v 48 mnd/20.000 km/jr (geldig t/m31 januan 2008). Min./max. verbruik. 6,0-8,91/100 km. resp 16,7-11,2 km/l. CO -uitstoot, resp 158-210 g/km. Op elke nieuwe Renault Laguna een fabrieksgarantie van 3 jr /150.000 km (hetgeen als eerste bereikt wordt. De eerste 24 maanden geldt er geen kilometerbeperking). 12 jr. plaatwerkgarantie. Getoond model kan afwijken van standaarduitvoering Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden Bel voor meer informatie en/of een dealer bij u in de buurt gratis 0800-0303 of kijk op www.renault nl Zolang de voorraad strekt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17