Economie
Haven in plaats van sluis
Minder
uitstoot
door Dow
0
Verkenning verbetering
van toegang kanaal
Gent-Terneuzen.
Activiteiten bedrijf ook
van invloed op natuur
beschermde Schelde.
Zeeland Seaports
op eigen benen
Komend voorjaar zicht
op verzelfstandiging
van havenschap.
JAARo
PZC Donderdag 13 december 2007 1 7
door Ben Jansen
TERNEUZEN - Aanleg van een in-
steekhaven aan de westkant van
de kanaalmonding bij Terneuzen
is wellicht een alternatief voor een
nieuwe zeesluis. Daar kan dan de
vracht worden overgeslagen afkom
stig van of bestemd voor bedrijven
in het gebied Gent-Terneuzen.
Zo'n insteekhaven is een van de
oplossingsrichtingen om de aan-
en afvoer van goederen in de ka
naalzone te verbeteren. Pieter Jon
ker, projectleider van de grensover
schrijdende verkenning maritieme
kanaalzone Gent-Terneuzen, legde
gisteren in het bestuur van ha
venschap Zeeland Seaports uit
hoe het met het onderzoek staat.
Het bestaande sluizencomplex in
Terneuzen geldt in toenemende
mate als een beperking voor de
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Dow Benelux ver
mindert de uitstoot van het broei
kasgas koolstofdioxide op het fa
briekscomplex bij Terneuzen. Dat
gebeurt door het fakkelen terug te
dringen met circa 20 procent. De
fakkels blijven wel als noodvoorzie
ning in bedrijf
Ook de uitstoot van vluchtige kool
waterstoffen wordt in de periode
2008-2012 met ongeveer 30 pro
cent beperkt. Voor stikstofoxiden
(NOx) zijn eveneens maatregelen
voorzien die tot aanzienlijke ver
mindering van de uitstoot moeten
leiden.
Dit vloeit voort uit de nieuwe mi
lieuvergunning waarover de pro
vincie met het bedrijf overeen
stemming heeft bereikt. Een aan
tal eisen is aangescherpt. Daardoor
wordt er volgens de provincie 'wer
kelijke milieuwinst' geboekt in de
vorm van minder uitstoot van ver
vuilende stoffen. Het uitgangspunt
is dat Dow moet voldoen aan de
beste technieken op het gebied
van voorkomen en bestrijden van
verontreiniging.
Er komt nu voor alle 26 afzonder
lijke fabrieken van Dow bij Terneu
zen één vergunning. Tot nu toe
zijn er voor de fabrieken meerdere
vergunningen van kracht. Dat
zorgt voor overlap en tegenstrijdig
heden, die door invoering van één
vergunning worden voorkomen.
Naast de milieuvergunning geeft
de provincie ook een vergunning
op grond van de Natuurbescher
mingswet af Dat is nieuw en no
dig omdat uit onderzoek blijkt dat
de activiteiten van het bedrijf eni
ge invloed hebben op het be
schermde natuurgebied Wester-
schelde. Om daar wat aan te doen
zijn afspraken gemaakt. De nieu
we vergunningen liggen sinds gis
teren zes weken ter inzage.
ontwikkelingsmogelijkheden van
bedrijven die erachter liggen. De
voor zeeschepen bestemde west-
sluis is te smal en te ondiep. Nu al
past 12 procent van de bulkcarriers
er niet in. Dat loopt op tot 18 pro
cent in 2030. Acht autoschepen
kunnen er nu niet door. In 2030
zijn dat er 170. Ook voor de bin
nenvaart ontstaan knelpunten, me
de veroorzaakt door de sterke
groei die in deze sector wordt voor
zien.
In hun verkenning kijken Jonker
en de zijnen naar een nieuwe, gro
tere zeesluis ten westen van de hui
dige westsluis of binnen het be
staande sluizencomplex. Ook
wordt gedacht aan een nieuwe
sluis die geschikt is voor grote bin
nenvaartschepen en de kleinere
zeevaart.
Een insteekhaven met overslagfaci
liteiten behoort eveneens tot de
mogelijkheden. Verder wordt als
optie beschouwd goederenstro
men van en naar de kanaalzone in
Rotterdam en Vlissingen over te
slaan in kleinere schepen.
Jonker vertelde dat er in totaal elf
oplossingsrichtingen zijn. Bieden
die allemaal onvoldoende toe
komstmogelijkheden, dan valt
zelfs te overwegen op den duur de
industrie en de overslagactivitei
ten aan het kanaal zodanig om de
vormen dat de afhankelijkheid
van grote zeeschepen geen rol
meer speelt.
De studie naar de verbetering van
de maritieme toegang tot het ka
naal Gent-Terneuzen beperkt zich
nu tot een verkenning van moge
lijkheden. Die moet september vol
gend jaar zijn afgerond. Daarna
moeten Nederland en Vlaanderen
een beslissing nemen. Dat mo
ment ligt weliswaar nog tamelijk
W* Onderzoek naar de toegang van
het kanaal Gent-Terneuzen levert
voorlopig elf oplossingsrichtin
gen op. Van een nieuwe sluis tot
overslag in Vlissingen.
ver in het verschiet, maar het werk
dat nu wordt verricht is allerminst
vrijblijvend, verzekerde Jonker.
„Het is allemaal een kwestie van
kosten en baten. Wat kost het en
wat levert het op. En de mate
waarin die baten in Vlaanderen en
in Nederland terechtkomen, zul
len ongetwijfeld voor een belang
rijk deel bepalend zijn voor de ver
deling van de kosten." Om vaart
achter de zaak te zetten kijken het
Centraal Plan Bureau en de Com
missie voor de Milieueffectrappro-
tage nu al mee.
Voor de verbetering van de mari
tieme toegang is een projectorgani
satie opgezet die overeenkomsten
vertoond met die voor de toe
komst van de Westerschelde. Die
aanpak heeft in Zeeland niet tot
grote geestdrift geleid. „Zorg voor
terugkoppeling, bijvoorbeeld naar
de provincie en de gemeente Ter
neuzen", waarschuwde ha
venschapsvoorzitter en gedepu
teerde Toine Poppelaars dan ook.
TERNEUZEN - De commerciële acti
viteiten van havenschap Zeeland
Seaports komen op afstand van de
provincie en de gemeenten Vlissin
gen, Terneuzen en Borsele te
staan. Komend voorjaar worden
daarvoor de voorstellen gemaakt.
Het havenschap wordt nu be
stuurd door de provincie en de
drie gemeenten. Het is de bedoe
ling dat de commerciële taken in
een NV-achtige constructie ko
men, met de provincie en de ge
meenten als aandeelhouders. Het
beheer van de havens blijft een re
gelrechte overheidstaak.
De verzelfstandiging van Zeeland
Seaports staat in het programma
van het dagelijks provinciebestuur.
Wethouder Co van Schaik van Ter
neuzen vroeg gisteren in het ha-
venschapsbestuur of de gemeen
ten er ook wat van mogen vinden.
www.renault.nl
LU
CC
150.000 km
Bezoek nu de Renault-dealer en profiteer van spectaculaire acties op vele modellen:
Bi] aanschaf van de Mégane of Scénic ontvangt u van Renault een eco2-premie van 2.000,-; bij aanschaf van de
Clio ontvangt u een premie van 1.000,-
Een gratis navigatiesysteem voor leaserijders in de Renault Clio, Mégane en Scénic
Maak een proefrit en ontvang 2 gratis bioscoopkaartjes*
Maak kans op een van de vijf reizen naar het Cannes Filmfestival: kijk op www.renaultpremiere.nl
r
RENAULT
Renault Laguna vanaf 27.250,- incl. BTW, BPM en energielabel. Excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten njklaar maken. Leaseprijs vanaf 529,-/mnd via Renault Business Finance. Full Operational Lease
excl BTW, brandstof en vervangend vervoer o.b.v 48 mnd/20.000 km/jr (geldig t/m31 januan 2008). Min./max. verbruik. 6,0-8,91/100 km. resp 16,7-11,2 km/l. CO -uitstoot, resp 158-210 g/km. Op elke
nieuwe Renault Laguna een fabrieksgarantie van 3 jr /150.000 km (hetgeen als eerste bereikt wordt. De eerste 24 maanden geldt er geen kilometerbeperking). 12 jr. plaatwerkgarantie. Getoond model kan afwijken
van standaarduitvoering Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden Bel voor meer informatie en/of een dealer bij u in de buurt gratis 0800-0303 of kijk op www.renault nl Zolang de voorraad strekt