China is rijk en smerig
door winning steenkool
Economie
Kom kerst proeven bij GroenRijk
De goedkoopste
zorgpolis van
Nederland?
KERSTGROEN, KERSTBOMEN, KERSTSTUKJES, KERSTBALLEN...
lata verwacht minder winst 2008
BenZeker
vergelijkt en helpt u op weg!
Basis en groei economie
steunt op zeer
vervuilende delfstof.
GroenRijk Middelburg Mortiereboulevard 2*0118-470400
GroenRijk Goes Nieuwe Rijksweg 2d 0113-223359
www.groenrijk.nl GroenRijk Middelburg is elke avond geopend tot 21.00 uur
w
PZC Donderdag 13 december 2007 1 5
door onze correspondent
Erwin Tuil
PEKING - China weigert zich op de
klimaatconferentie op Bali te bin
den aan keiharde broeikasafspra
ken, maar het land is binnenkort
wel de grootste vervuiler ter we
reld. De Chinezen gebruiken
steeds meer steenkool om hun
energiehonger te stillen.
De Chinese winter is aangebroken
en er rijden fietsen volgeladen met
honingraatbriketten door de stra
ten van noordelijke steden als Pe
king en Shenyang. De lucht ruikt
naar houtskool en irriteert lucht
wegen en ogen.
China is verslaafd aan steenkool.
De zeer vervuilende grondstof ver
warmt steden en voedt elektrici
teitscentrales. De stroomfabrieken
draaien op topcapaciteit om aan
de snel stijgende vraag naar elektri
citeit te voldoen. Bedrijven en par
ticulieren hebben steeds meer
stroom nodig.
Tachtig procent van de totale ener
giebehoefte wordt gedekt door ko
lencentrales. Kernenergie, zonne-
en windenergie zijn nog geen se
rieus alternatief Olie- en gascentra-
les zijn de afgelopen twee jaar pe
perduur geworden door de stijging
van de brandstofprijzen op de we
reldmarkt.
De schreeuw om energie is in Chi
na zo groot, dat er al heel veel im
port nodig is. Olie, gas, uranium
en ook kolen, ondanks het feit dat
China over aanzienlijke steenkool
reserves beschikt.
De Chinese infrastructuur is ech
ter niet toereikend om de binnen
landse markt van voldoende steen
kool te voorzien. Erger is dat men
'Als we rijk zijn, hebben
we ook het geld
voor de schoonmaak'
nauwelijks toekomst aan het mi
lieuvriendelijke vergassen van ko
len. De Chinezen verbranden hun
steenkool op erg inefficiënte wij
ze; in Kyoto-afspraken hebben zij
geen zin.
Toch onderkent ook de regering in
Peking dat de groei van de econo
mie en de welvaart met het huidi
ge kolenverbruik op de langere ter
mijn onhoudbaar is. De Wereld
bank berekende onlangs dat de
luchtvervuiling de Chinese econo
mie dit jaar 45 miljard euro kost.
De tweede man van de Chinese
nationale milieuwaakhond zei on
langs: „Chinese missies zijn in het
buitenland bezig om energieleve
ranties veilig te stellen, terwijl bui
tenlandse missies naar China
steeds vaker over onze invloed op
het milieu praten."
De Chinese economie dankt zijn
basis en groei aan de kolen. Tegelij
kertijd komen ieder jaar duizen
den mijnwerkers om het leven die
veelal in illegale mijnen graven
naar het bruine goud.
Illegale mijnbouw veroorzaakt
ook de grote ondergrondse kolen-
branden in de provincies Gansu
en Xinjiang. Die branden strekken
zich uit over een gebied zo groot
als Nederland. Bluspogingen lijken
nauwelijks te helpen. De vraag
naar kolen is zo groot dat brodelo
ze boeren blijven graven en verko
pen, vaak met medeweten van lo
kale bestuurders die zo wat extra's
in hun zak kunnen stoppen.
China wordt ook op Bali weer aan
gesproken op milieuvervuiling
door de sneltoenemende kolencon-
sumptie. Peking kaatst de bal terug
naar het rijke Westen, waaronder
Nederland. Daar wordt per inwo
ner nog altijd meer broeikasgas uit
gestoten dan in China.
Peking heeft op Bali geen ander
verhaal. Men gokt op het scenario
dat in de Chinese regeringskringen
rondgaat. Dat luidt kortweg: 'Als
we rijk zijn, hebben we ook het
geld voor de schoonmaak'.
GENEVE - De internationale burger
luchtvaart zal volgend jaar fors
minder winst boeken dan eerder
was verwacht door de hoge brand
stofprijzen en de kredietcrisis. Dat
maakte de luchtvaartassociatie lata
gisteren bekend.
Volgens de lata komt de gezamen
lijke winst van luchtvaartmaat
schappijen volgend jaar uit op 5
miljard dollar tegen 5,6 miljard dol
lar in 2007. In september ging de
associatie nog uit van een winst in
2008 van 7,8 miljard dollar.
Bij de lata zijn 240 luchtvaartmaat
schappijen aangesloten. Zij verte
genwoordigen 94 procent van het
internationale luchtverkeer.
Poinsettia rood 'Kerstster'
Deze kamerplant heeft felgekleurde schutbladeren.
Potmaat 13 cm.