Luxe is de trend 'Door de prijzenoorlog zit er op de dagelijkse levensbehoeften nauwelijks winstmarge. Dus moeten de supermarkten het van de luxe producten hebben.' Rob Benjamens, marketingdeskundige PZC Donderdag 13 december 2007 13 In de greep van kerst De consument gaat weer los deze kerstdagen, voorspellen de supermarktbranche en detailhandel. Omdat wij luxegoederen willen en duur willen eten, stijgt de kerstomzet volgens hen met 15 procent. Maar heeft de consument wel wat te willen of loopt hij als een mak schaap achter de voorgeschreven trends en groeicijfers aan? Voorzichtig pakt Josien Visser één voor één al lerlei kerstversierin gen op de kerstafde ling van de Bijenkorf in haar handen. Wie nog niet weet hoe de kerstboom er dit jaar uit moet zien, hoeft het warenhuis maar binnen te lopen en is direct op de hoogte van de laatste trends. De boom is dit jaar wit, goud, rood of een combinatie van die kleuren. „Maar ik vind de Bijenkorf dit jaar maar weinig vernieuwend", zegt Visser enigszins teleurgesteld. „Vo rig jaar lagen er ook al van die wit te vlinders voor de kerstboom. Mijn boom is door de jaren heen gegroeid. Elk jaar koop ik iets nieuws." Kerst komt er weer aan en Neder landers trekken maar al te graag hun portemonnee. De supermarkt branche en de detailhandel voor spellen dat wij dit jaar maar liefst 15 procent meer uitgeven aan de feestdagen dan vorig jaar. Bij een beetje kerstdiner wordt toch wel een stukje wild of een du re exotische salade geserveerd. De cadeautjes onder de boom zijn duur, de boom zeifis sjiek. Maar hoe komen de branche-orga nisaties aan die trends? En laat de consument zich niet enorm opja gen door alle prognoses? „Ik denk wel een beetje", zegt emotie-econoom Henriëtte Prast, bijzonder hoogleraar Persoonlijke Financiële Planning in Tilburg, een leerstoel ingesteld op initiatief van de Rabobank. „Als de consument geconfronteerd wordt met enorme groeiverwach tingen van de kerstomzet, dan denkt die toch sneller: iedereen pakt dit jaar flink uit, dus ik ook", legt ze uit. „We zien dat ook bij een stijging van de beurskoersen. Ook al blijft het salaris en het ar beidscontract hetzelfde en beleg gen mensen niet, ze doen toch eer der grotere uitgaven als er betere economische cijfers worden gepre senteerd. Daar zit totaal geen ratio naliteit achter." De Amerikaanse socioloog en eco noom Benjamin Barbers schetst in het dit jaar verschenen boek De in fantiele consument een nog meer verontrustend beeld van de mens heid. De samenleving maakt hele maal geen keuze, maar wordt volle- Kerstboodschappen Omzet van supermarkten in de week voor Kerst, x miljoen euro. Kloppen de voorspellingen? ■Bi Voorspelling BB Gerealiseerde omzet 740 751 663 582 2006 2007 Omzet tijdens een 'gewone' week 2007:550 miljoen euro dig in de greep gehouden door gro te bedrijven en merken die bepa len wat de gemakzuchtige consu ment werkelijk wil. „Je moet de macht van de winkel branche niet overschatten", relati veert retailfilosoof Dave Janssen. Hij begeleidt retailbedrijven bij het ontwikkelen van marketing en strategische vraagstukken, publi ceert over retailvraagstukken en houdt lezingen en voordrachten. Hij legt uit: „Als dat zo was, dan hadden de branche-organisaties de luxegoederen en de hoge cijfers ook wel gepresenteerd toen het drie, vier jaar geleden economisch veel slechter ging. Maar het kerst aanbod in de winkels was toen wel degelijk anders dan nu, met veel meer goedkopere producten van huismerken. Het is wel zo dat er een accent wordt gelegd. Dat ligt dit jaar op duur en luxe. De consument volgt die trend, maar maakt daarbinnen wel zijn eigen keuze." Zeker supermarkten heb ben er baat bij luxe le vensmiddelen aan te prij zen. Vooral wild laat zich duur betalen en die omzet kunnen de grootgrutters goed ge bruiken na de prijzenoorlog. „Het beste voorbeeld is Ciooo", zegt marketingdeskundige Rob Benjamens. „Enkele jaren geleden was daar het motto 'geen fratsen'. Als je nu de Ctooo binnenloopt, is het alleen nog maar fratsen. Door de prijze noorlog zit er op de dagelijkse le vensbehoeften nauwelijks winst marge. Dus moeten de supermark- infographic: GPD/bron: CBL ten het van de luxe producten heb ben. En dat werkt. Kijk maar naar Albert Heijn. Die zag zijn winst marge in enkele jaren van 2 naar 7 procent stijgen, alleen maar door luxe artikelen." Benjamens benadrukt wel dat de consument er voor open moet staan om overstelpt te worden met luxe producten. „Je kunt stu ren, maar niet manipuleren." Maar de grens tussen sturen en manipuleren blijkt vaag. Meer dan 40 procent van de Nederlanders haalt zijn kerstinspiratie uit de su permarktbladen, beweert het Cen traal Bureau Levensmiddelen. Op de internetsite van Allerhande, de supermarktkrant van Albert Heijn, staan vooral luxe kerstrecep ten. Met één muisklik komt de be- zorgservice van de grootgrutter de ingrediënten thuis bezorgen. En het is niet bepaald de klant die be paalt wat in de supermarktkrant staat. „Wij kijken naar de wereld om ons heen en de trends in restau rants. In Allerhande laten wij dan zien dat u thuis die luxe gerechten ook kunt maken", zegt een woord voerster van Albert Heijn. Klanten in warenhuizen en super markten zijn verbaasd dat de Ne derlandse consument zich tijdens de feestdagen zo gemakkelijk laat leiden door de commercie. Ook Jo sien Visser zegt zich niet opge jaagd te voelen door cijfers en trends, terwijl zij met kerst toch voor negen personen moet koken. „Waar ik mijn recepten vandaan haal? Ik verzin ze niet helemaal zelf ik kijk vooral in de Libelle en de Allerhande." De kersttrend dit jaar is luxe, als we de branche-organisaties van de supermarkten en detailhandel moeten geloven. Op de goed gedekte tafel wordt wild, lam en kalf geserveerd met tussendoor een amuse (klein hapje). De kerstboom is goud, wit of rood, dan wel een combinatie van die kleuren. Onder de kerstboom liggen dure geschenken als lingerie en elektronica. Consumenten bepalen hun kerstinkopen aan de hand van folders en supermarktbladen (42 procent). Eenderde van de consumenten laat het kerstdiner afhangen van wat de supermarkt aanbiedt. door Gert van Harskamp foto Brunostock

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13