Zeeland Alstublieft, uw eindejaarsbonus! De slechtste fietspaden liggen in Vlissingen Impuls van 4 miljoen voor vervoer per bus Uitgeslapen? Meebeslissen Business Center Hastens a.s. zondag geopend! Experiment met gratis bus voor ouderen op Schouwen-Duiveland. Navmari S30 Europa PZC Woensdag 12 december 2007 I 3 Vlissingen, Koudekerkseweg Volgens de Fietserbond zijn de fietspaden in Vlissingen 'verreweg' de slechtste in de provincie. foto Lex de Meester door Marcel Modde Jaap van Velzen, voorzitter van de Fietsersbond Zeeland, zegt het zonder nadenken en enige vorm aarzeling: „Vlissingen heeft verreweg de slechtste fietspaden." Fietsers in Goes daarentegen heb ben weinig reden tot klagen. Al kan ook daar volgens Van Velzen nog het nodige worden verbeterd. „In de ondersteunende sfeer. De fietsstraat, een rood lint dwars door de binnenstad, is prachtig. Maar je moet ook zorgen voor vol doende stallingen, gratis en be waakt." Dat zo'n compleet pakket meer mensen beweegt de auto te laten staan en vaker op de fiets naar de stad te gaan, heeft onder meer Apeldoorn bewezen, geeft Van Velzen als lichtend voorbeeld. De landelijke Fietsersbond vroeg twee jaar geleden aandacht voor het achterstallig onderhoud aan de Nederlandse paden en banen. Het regende klachten op het meldpunt dat de bond in het leven had geroe pen. in Zeeland staan nog 59 klachten open, waarvan de meesten in Vlis singen (20) en Middelburg (11). Het probleem zit in losliggende te gels, gaten in het asfalt, hobbels, overhangende takken, maar ook een onveilige mix met het autover keer op te smalle stroken. „Fietspaden zijn vaak het kind van de rekening. Over het algemeen worden ze pas aangepast als het onderhoud van die straat als ge heel aan de orde is. Je kunt wel kla gen dat je je tanden uit de mond bent gevallen, maar dan heb je pech", is er ervaring van de provin ciaal voorzitter. Dat tij is langzaam aan het keren, constateert hij voor zichtig. Wegbeheerders provincie en Rijkswaterstaat onderkennen meer en meer het belang van goe de fietsvoorzieningen. Zowel in het dagelijks verkeer als op recrea tief gebied, aldus Van Velzen. Gemeenten daarentegen zouden van hem op dat vlak nog wel een paar tandjes bij mogen zetten. „Binnensteden slibben dicht. Moet je tijdens de spits Goes eens proberen binnen te komen of ver laten. Dat komt omdat er nog al tijd een verkeersbeleid wordt ge voerd en geen fietsbeleid." De provincie heeft de afgelopen vier jaar met name ingezet op ver betering van de veiligheid, vertelt coördinator mobiliteitsbeleid Evert Heringa. Langs het meren deel van de 8o-kilometerwegen ligt nu een vrijliggend pad, of wor den fietsers naar een alternatieve route geleid. De laatste drie trajec ten, (bij Nisse, Oud-Vossemeer en Noordgouwe-Zonnemaire) komen in 2009 nog achteraan en dan is het fietsnetwerk compleet. Beleids matig verschuift de aandacht de ko mende jaren naar 'belevingswaar de en kwaliteit'. Van de provincia le paden en stroken scoort 15 kilo meter onvoldoende. Daarbij gaat het om de gekozen verharding en de breedte. Heringa: „Je kunt wel een pad hebben van vijf tegels breed, maar wanneer daar het gras over hangt, hou je netto een smal paadje over om te fietsen." De fietsroutes worden verder ver sterkt met zogeheten toppunten, pleisterplaatsen waar kan worden gewisseld van vervoermiddel. „Uit de auto, op de fiets in de kano en met de huifkar weer terug naar het beginpunt." Hastens Mega Store Breda Ettensebaan 17a (naast Kids Factory) Info: 0900 - 225 0 225 (Lokaal tarief) COMMENTAAR w ilsonbekwamen krijgen kiesrecht. Dat klinkt een beetje vreemd. Maar de Tweede Kamer maakte gisteren de juiste keus. Want mensen die onder curatele vallen, bijvoorbeeld wegens een psychiatrische ziekte of een bepaalde onmacht, zijn soms best in staat om een politieke keuze te maken. Bijvoorbeeld als iemand door de rechter slechts onder financieel toezicht is geplaatst. Of bij een psychiatrische aandoening waar de patiënt maar zo nu en dan last van heeft. Tot nu toe werden al die gevallen over één kam geschoren. De Kamer maakt daar nu een einde aan met een correctie van de Grondwet. Zo is de weg vrij om ook in moeilijke psychische omstandighedën het recht uit te oefenen op zelfbeschikking, en dus op meebeslissen. Daarmee is het probleem overigens niet opgelost. Het zal erg moeilijk blijken om de grens te bepalen tussen kiesrecht voor de vorm en echt meedoen. Is het IQ_daarbij doorslaggevend, het soort stoornis of de mate van dementie? Moet de patiënt alle gevolgen overzien of is het voldoende als zijn hart spreekt? Familieleden en zorgverleners zullen het nog lastig krijgen met het adviseren, desnoods sturen van patiënten. door Ben Jansen MIDDELBURC - De provincie Zee land pompt de komende vier jaar in totaal 4 miljoen euro in het bus vervoer. Opzet is meer mensen in de bus te krijgen. Dat doel wil de provincie onder meer zien te bereiken door middel van experimenten. Een voorbeeld is een proef van een half jaar met gratis busvervoer voor ouderen op Schouwen-Duiveland. Ook wordt geprobeerd de dienstverlening van het openbaar vervoer in de avond uren te verbeteren. Gezien de klei ne aantallen passagiers is niet geko zen voor een vaste dienstregeling, maar voor vraagafhankelijk ver voer met belbussen. Verder wordt geëxperimenteerd met de inzet van gewoon open baar vervoer voor gehandicapten in het kader van de Wet Maat schappelijke Ondersteuning, goed kopere kaartjes in de daluren en een discobus. Ook wordt bekeken of het mogelijk is meer passagiers in de bus te krijgen door betere in formatie op knooppunten van bus lijnen, reisadviezen via de mobiele telefoon en training van personen die ouderen en allochtonen onder steunen en begeleiden. Special e introductieprijs :is ingebouwd! Bent u ondernemer? Bezorg dan uzelf of uw mede werkers een mooie eindejaarsbonus! Zo wordt december ook zakelijk gezien een feestmaand. Ga naar het dichtstbijzijnde KPN Business Center of kijk op www.kpn.com/eindejaarsbonus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3