Zeeland
Alstublieft, uw
eindejaarsbonus!
De slechtste fietspaden liggen in Vlissingen
Impuls van 4 miljoen
voor vervoer per bus
Uitgeslapen?
Meebeslissen
Business Center
Hastens
a.s. zondag geopend!
Experiment met gratis
bus voor ouderen op
Schouwen-Duiveland.
Navmari S30 Europa
PZC Woensdag 12 december 2007 I 3
Vlissingen, Koudekerkseweg Volgens de Fietserbond zijn de fietspaden in Vlissingen 'verreweg' de slechtste in de provincie.
foto Lex de Meester
door Marcel Modde
Jaap van Velzen, voorzitter van
de Fietsersbond Zeeland, zegt
het zonder nadenken en enige
vorm aarzeling: „Vlissingen heeft
verreweg de slechtste fietspaden."
Fietsers in Goes daarentegen heb
ben weinig reden tot klagen. Al
kan ook daar volgens Van Velzen
nog het nodige worden verbeterd.
„In de ondersteunende sfeer. De
fietsstraat, een rood lint dwars
door de binnenstad, is prachtig.
Maar je moet ook zorgen voor vol
doende stallingen, gratis en be
waakt." Dat zo'n compleet pakket
meer mensen beweegt de auto te
laten staan en vaker op de fiets
naar de stad te gaan, heeft onder
meer Apeldoorn bewezen, geeft
Van Velzen als lichtend voorbeeld.
De landelijke Fietsersbond vroeg
twee jaar geleden aandacht voor
het achterstallig onderhoud aan de
Nederlandse paden en banen. Het
regende klachten op het meldpunt
dat de bond in het leven had geroe
pen.
in Zeeland staan nog 59 klachten
open, waarvan de meesten in Vlis
singen (20) en Middelburg (11).
Het probleem zit in losliggende te
gels, gaten in het asfalt, hobbels,
overhangende takken, maar ook
een onveilige mix met het autover
keer op te smalle stroken.
„Fietspaden zijn vaak het kind van
de rekening. Over het algemeen
worden ze pas aangepast als het
onderhoud van die straat als ge
heel aan de orde is. Je kunt wel kla
gen dat je je tanden uit de mond
bent gevallen, maar dan heb je
pech", is er ervaring van de provin
ciaal voorzitter. Dat tij is langzaam
aan het keren, constateert hij voor
zichtig. Wegbeheerders provincie
en Rijkswaterstaat onderkennen
meer en meer het belang van goe
de fietsvoorzieningen. Zowel in
het dagelijks verkeer als op recrea
tief gebied, aldus Van Velzen.
Gemeenten daarentegen zouden
van hem op dat vlak nog wel een
paar tandjes bij mogen zetten.
„Binnensteden slibben dicht.
Moet je tijdens de spits Goes eens
proberen binnen te komen of ver
laten. Dat komt omdat er nog al
tijd een verkeersbeleid wordt ge
voerd en geen fietsbeleid."
De provincie heeft de afgelopen
vier jaar met name ingezet op ver
betering van de veiligheid, vertelt
coördinator mobiliteitsbeleid
Evert Heringa. Langs het meren
deel van de 8o-kilometerwegen
ligt nu een vrijliggend pad, of wor
den fietsers naar een alternatieve
route geleid. De laatste drie trajec
ten, (bij Nisse, Oud-Vossemeer en
Noordgouwe-Zonnemaire) komen
in 2009 nog achteraan en dan is
het fietsnetwerk compleet. Beleids
matig verschuift de aandacht de ko
mende jaren naar 'belevingswaar
de en kwaliteit'. Van de provincia
le paden en stroken scoort 15 kilo
meter onvoldoende. Daarbij gaat
het om de gekozen verharding en
de breedte. Heringa: „Je kunt wel
een pad hebben van vijf tegels
breed, maar wanneer daar het gras
over hangt, hou je netto een smal
paadje over om te fietsen."
De fietsroutes worden verder ver
sterkt met zogeheten toppunten,
pleisterplaatsen waar kan worden
gewisseld van vervoermiddel. „Uit
de auto, op de fiets in de kano en
met de huifkar weer terug naar
het beginpunt."
Hastens Mega Store Breda
Ettensebaan 17a (naast Kids Factory)
Info: 0900 - 225 0 225
(Lokaal tarief)
COMMENTAAR
w
ilsonbekwamen
krijgen kiesrecht.
Dat klinkt een
beetje vreemd.
Maar de Tweede Kamer maakte
gisteren de juiste keus. Want
mensen die onder curatele
vallen, bijvoorbeeld wegens een
psychiatrische ziekte of een
bepaalde onmacht, zijn soms
best in staat om een politieke
keuze te maken. Bijvoorbeeld
als iemand door de rechter
slechts onder financieel
toezicht is geplaatst. Of bij een
psychiatrische aandoening waar
de patiënt maar zo nu en dan
last van heeft. Tot nu toe
werden al die gevallen over één
kam geschoren. De Kamer
maakt daar nu een einde aan
met een correctie van de
Grondwet. Zo is de weg vrij om
ook in moeilijke psychische
omstandighedën het recht uit
te oefenen op zelfbeschikking,
en dus op meebeslissen.
Daarmee is het probleem
overigens niet opgelost. Het zal
erg moeilijk blijken om de
grens te bepalen tussen
kiesrecht voor de vorm en echt
meedoen. Is het IQ_daarbij
doorslaggevend, het soort
stoornis of de mate van
dementie? Moet de patiënt alle
gevolgen overzien of is het
voldoende als zijn hart spreekt?
Familieleden en zorgverleners
zullen het nog lastig krijgen
met het adviseren, desnoods
sturen van patiënten.
door Ben Jansen
MIDDELBURC - De provincie Zee
land pompt de komende vier jaar
in totaal 4 miljoen euro in het bus
vervoer. Opzet is meer mensen in
de bus te krijgen.
Dat doel wil de provincie onder
meer zien te bereiken door middel
van experimenten. Een voorbeeld
is een proef van een half jaar met
gratis busvervoer voor ouderen op
Schouwen-Duiveland. Ook wordt
geprobeerd de dienstverlening van
het openbaar vervoer in de avond
uren te verbeteren. Gezien de klei
ne aantallen passagiers is niet geko
zen voor een vaste dienstregeling,
maar voor vraagafhankelijk ver
voer met belbussen.
Verder wordt geëxperimenteerd
met de inzet van gewoon open
baar vervoer voor gehandicapten
in het kader van de Wet Maat
schappelijke Ondersteuning, goed
kopere kaartjes in de daluren en
een discobus. Ook wordt bekeken
of het mogelijk is meer passagiers
in de bus te krijgen door betere in
formatie op knooppunten van bus
lijnen, reisadviezen via de mobiele
telefoon en training van personen
die ouderen en allochtonen onder
steunen en begeleiden.
Special
e introductieprijs
:is ingebouwd!
Bent u ondernemer? Bezorg dan uzelf of uw mede
werkers een mooie eindejaarsbonus! Zo wordt
december ook zakelijk gezien een feestmaand.
Ga naar het dichtstbijzijnde KPN Business Center
of kijk op www.kpn.com/eindejaarsbonus