Chemie voorziet lagere omzetgroei 'Recordomzet voor kerst' Bedrijven passen kinderreclame aan EU-Hof: niet staken bij emigratie bedrijf Mastercard komt met opvolger chipknip Hypotheekbank VS schrapt banen Lange onderhoudsstops remmen stijging van productie af. PZC Woensdag 12 december 2007 17 BRUSSEL - Elf grote producenten van voedsel en frisdranken passen hun reclame voor kinderen aan. Hun boodschappen gericht op kin deren onder de 12 jaar zullen al leen nog verantwoord geachte pro ducten betreffen. De voedingsconcerns geven daar mee gehoor aan een oproep van de Europese Unie om mee te hel pen aan het bestrijden van overge wicht onder kinderen. Het gaat om Unilever, Burger King, Coca Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellog, Kraft, Mars, Nestlé en PepsiCo. LUXEMBURG - Werknemers mogen niet zomaar staken om te voorko men dat hun bedrijf naar een an der land gaat. De staking moet echt kunnen helpen om hun ar beidsplaats of arbeidsvoorwaarden te behouden. Het Europees Hof van Justitie heeft dat gisteren bepaald in een zaak die was aangespannen door de internationale transportvak bond ITF. AMSTERDAM - Mastercard is van plan een alternatief voor de chip knip op de Nederlandse markt te brengen, de Paypass. Ook de Pay- pass kan worden gebruikt voor het betalen van kleine bedragen. Het systeem kan worden toegevoegd aan een creditcard. Het verschil met de chipknip is dat het pasje niet van tevoren opgeladen hoeft te worden. De Paypass wordt al ge bruikt in andere landen. SEATTLE - Washington Mutual, een van de grootste hypotheekver strekkers in de VS, schrapt meer dan drieduizend banen om de pro blemen door de crisis op de Ameri kaanse huizenmarkt het hoofd te kunnen bieden. De bank sluit 190 van de meer dan 330 verkooppun ten en schrapt daar 2600 banen. De rest verdwijnt bij ondersteu nende afdelingen. MARKT 3*1 Hagl Aardappelen: Frites geschikt: 8,75 - 9,60 euro; export: 9,50 - 10,25 euro. Uien: Zaaiuien 30% Grof droog uit de schuur: 8,25 - 9,00 euro; zaaiuien 60% Grof droog uit de schuur: 9,00 - 9,25 eu ro; zaaiuien klasse 1 droog uit de schuur: 9,50 - 10,00 euro Granen, zaden en peulvruchten: Tarwe maal: 225,- euro per ton; Tarwe voer 210,- euro per ton; Brouwgerst: 250,- eu ro per ton; Voergerst: 210,- euro per ton; Blauw maanzaad: 2.500,- euro per ton; Karwijzaad: 1.200,- euro per ton; Kapucij ners: 650, - euro per ton; Bruine bonen: 700, - euro per ton. Fourage: Veldbeemd, uit de schuur: 65,- tot 75,- euro per ton; Roodzwenk, uit de schuur: 70,- tot 80,- euro per ton; Engels Raaigras, Goede kwaliteit, uit de schuur: 85,- tot 95,- euro per ton; Tarwestro, Gro te pakken, uit de schuur: 100,- tot 120,- euro per ton; Tarwestro, Kleine pakken, uit de schuur: 120,- tot 140,- euro per ton; Gerstestro, Grote pakken, uit de schuur: 85,- tot 105,- euro per ton; Gers testro, Kleine pakken, uit de schuur: 105,- tot 120,- euro per ton. Noteringen worden ook gepubliceerd op de website van de ZLTO www.zlto.nl DEN HAAG - De chemische indus trie in Nederland rekent voor ko mend jaar op een lagere omzet groei dan in 2007. Door minder goede economische vooruitzich ten wereldwijd groeit de omzet in 2008 naar verwachting met 4 tot 5 procent. In 2007 komt de groei uit op 6,5 procent vergeleken met vo rig jaar. De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) heeft dit gisteren bekendgemaakt. Onderhoudsstops die langer duur den dan gepland, zorgen ervoor dat de chemiesector dit jaar min der hard groeit dan de eerder aan gegeven 8 procent. De omzet in de sector, waarin een op de tien werk nemers in de Nederlandse indus trie werkzaam is, komt dit jaar uit op circa 50 miljard euro. Door de onderhoudsstops lag de productie in het tweede kwartaal van dit jaar lager dan in het kwar taal ervoor. Elk kwartaal lag de pro ductie hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Doordat de to tale productie met 3,5 procent steeg en de afzetprijzen met 2,5 procent toenamen, kon de omzet groeien, zo stelt de VNCI. De oorzaak van de stijging van de 1*^ De chemische industrie in Neder- land rekent voor 2008 op een la gere omzetgroei dan in 2007 van wege de minder goede economi sche vooruitzichten wereldwijd. afzetprijzen ligt deels in de hogere grondstofkosten. Omdat de che miesector vooral in Europa ope reert, heeft de stijging van de olie prijs in dollars een relatief klein ef fect. Die wordt namelijk gecom penseerd door een sterke euro, al dus voorzitter Jan Zuidam van de organisatie. De gemiddelde prijs voor een vat olie komt in 2007 waarschijnlijk uit op 72 dollar, 9 procent hoger dan vorig jaar. Over het hele jaar is de export naar verwachting met 10,5 procent gestegen tot 58,7 miljard euro. Het grootste deel daarvan, 75 procent, gaat naar Europese landen. „Dat is een voordeel, omdat de duurdere euro dan geen problemen ople vert", aldus Zuidam. De import nam met 4 procent toe toe 37,5 miljard euro. LEIDSCHENDAM - Winkeliers ver wachten in de week voor kerst net als rond Sinterklaas weer alle re cords te breken. Dat voorspelde de brancheorganisatie Raad Neder landse Detailhandel gisteren. De kerstdagen vallen dit jaar uiter mate gunstig voor winkeliers, op dinsdag en woensdag. „Mensen ne men waarschijnlijk de vrijdag en maandag voor kerst vrij", aldus een woordvoerder van de detail- handelsraad RND. Bovendien heb ben veel steden op 23 december een koopzondag gepland. In totaal verwachten winkeliers 700 miljoen euro extra omzet te boeken, bijna de helft meer dan tij dens een gemiddelde week, wan neer 1,46 miljard euro wordt omge zet. Ten opzichte van vorig jaar stijgt de omzet volgens de RND met 15 procent. Per huishouden wordt ongeveer 440 euro uitgege ven in de week voor kerst. Net als met Sinterklaas staan elektronica als computers en digitale camera's hoog op het kerstverlanglijstje. Staat u aan het roer van een internationaal actieve onderneming? Overweegt u een uitbreiding van uw activiteiten? Zoekt u nieuwe afzetmogelijkheden in het buitenland? Wij spelen snel en flexibel in op uw complexe financiële vraagstukken. Uw Global Relationship Manager kent uw branche en is sterk betrokken bij uw onderneming. Daardoor kan hij u financiële oplossingen op maat bieden, In nauwe samenwerking met onze specialisten. Fortis en ABN AMRO werken aan de voorbereiding van de bundeling van hun krachten. De combinatie van bankactiviteiten in Nederland en een sterke aanwezigheid in Europa, de VS en Azië zullen onze internationale slagkracht vergroten en lokale marktkennis nog verder uitbreiden. Zo maakt Fortis het u mogelijk met succes te ondernemen. www.fortis.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17