Meningen Een leven lang verkeersles GROTE SEIZOENS J :1<J tot 50% korting i 5 .2 'c Poorthuisje 5 WC T Stationsbrug Grafrust Grafrust 2 C£ x: u* 4> Verhuist - VANAF WOENSDAG 12 DECEMBER A.S. BIJ SMIT SCHOENMODE IN KRABBENDIJKE op onze topcollectie schoenen S PM c Oc qJ 5 ui: Gabor PZC Woensdag 12 december 2007 1 1 TE CAST Bert J. Woudenberg is verkeerspecialist en was woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland Veilig verkeer vraagt een lan ge adem, kopt de PZC van 8 december over de lezers top drie van onveiligste locaties en wegen in Zeeland. 'Wij hebben af gesproken dat we de veiligste pro vincie van Nederland willen wor den', zegt Karla Peijs 4 december bij de introductie van de eerste 'al coholbus' om politiecontroles vlot ter te laten verlopen. Maar zij voeg de hier gelukkig snel aan toe: 'Dat kunnen wij niet alleen. Alle ver keersdeelnemers hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid'. Daarmee sloeg de commissaris van de koningin de spijker op zijn kop. In Zeeland vielen vorig jaar 39 verkeersdoden (dat zijn er meer dan in Groningen en Flevoland). De provincie springt er met 2,6 procent alcoholovertreders uit ten opzichte van Drenthe (1,4 pro cent), Groningen (1,5), Overijssel (1,7) en Limburg (1,8). Echter, Zeeuwen zijn wel weer be tere gordeldragers (97 procent) dan in diverse andere provincies en politieregio's, terwijl een Mid delburger vaker (76 procent) met licht op de fiets rijdt dan in de meeste grote steden. De schattingen lopen een beetje uiteen, maar zeker 90 tot 95 pro cent van alle verkeersongevallen en gevaarlijke situaties komen door menselijke fouten of risicovol verkeersgedrag. Zo gezien zijn het dus ook de Zeeuwse automobilis ten die een nog veiliger verkeer voor het belangrijkste deel zelf in eigen hand hebben, daarbij uiter aard geholpen door goede wegen, veilige voertuigen en een opletten de politie. Het probleem is dat de meeste be stuurders denken dat zij een fantas tisch goede chauffeur zijn. Van daar ook dat zij zich achter het stuur eigenlijk van alles en nog wat permitteren. Wie op de weg om zich heen kijkt ziet van alles gebeuren: opmaken, er wordt druk gebeld, een wegenkaart uitge breid bestudeerd en er wordt gezel lig koffie ingeschonken en gedron ken: gewoon op volle snelheid ach ter het stuur, soms sturend met de knieën. Het valt op dat de risico's van het dagelijkse verkeer in onze samenle ving en bij de politiek niet zo ge- 'Bestuurder rijdt op volle snelheid, drinkt koffie, belt en maakt zich op' weldig hoog scoren. Automobilis ten lijken zich onderweg ook niet van erg veel gevaar bewust te zijn. Zij hebben een groot vertrouwen in hun eigen kennis en ervaring. Veel handelingen blijken zij zelfs in de auto uit te voeren zonder goed na te denken. Al rijdende wordt met gemak gesproken met een passagier of worden er allerlei andere afleidende dingen gedaan die niets met het rijden te maken hebben. Door het automatische rit- verloop is het zelfs mogelijk dat zij een traject van vijftien tot twintig minuten zonder nadenken afleg gen en tot de constatering komen: 'Hé, ben ik hier al?' Toch zou het goed zijn als automo bilisten vaker beseffen dat zij het zijn die misschien wel de belang rijkste sleutel in handen hebben om ongevallen in het verkeer te voorkomen door minder fouten te maken en risicovol gedrag te beper ken. In een oude en een nieuwe slogan: 'Verkeersveiligheid heb je zelf in de hand' en 'Daar kun je mee thuis komen'. Een paar voorbeelden: Als alle fiet sers altijd verlichting voeren in het donker scheelt dat elk jaar twintig doden en zwaargewonden. Als er helemaal niet meer mobiel wordt gebeld tijdens het autorijden scheelt dat jaarlijks veertig doden en vierhonderd zwaargewonden. Als bijna iedereen in de auto de gordel draagt kunnen er elk jaar nog dertig mensenlevens worden gered en raken er 150 niet zwaar gewond. Als er geen druppel alco hol meer wordt gedronken wan neer er nog moet worden gereden bespaart dat ieder jaar honderd do den en 2300 zwaargewonden. Als alle autobestuurders er in slagen op 8o-kilometerwegen en andere wegen buiten de bebouwde kom zich aan de maximumsnelheid houden, betekent dat jaarlijks 250 doden en 1250 zwaargewonden minder. Ach ja, als... Voorlopig zullen mensen in het verkeer nog wel fouten blijven maken en domme dingen doen. Waar het op de weg om moet gaan is dat verkeerd rijge drag en de gevolgen daarvan zoveel mogelijk kunnen worden beperkt en voorkomen. Bij alle aandacht voor veilige wegen en vernuftige voertuigen zal daarom de mens niet uit beeld mogen verdwijnen. Verkeerseducatie en -voorlichting blijven een leven lang nodig. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) De heer Hugo Doeleman uit Dreischor slaat de spijker op z'n kop ten aanzien van het verstoor de aanzicht van Zierikzee. Het Poorthuisje zegt iets over de bouw geschiedenis van Zierikzee en dat kunnen we nog niet zeggen van het gedrocht wat er op de Laan van Sint Hilaire 2 gekunsteld is. Het zal waarschijnlijk in de verre toekomst aangeduid worden als de grootste en duurste vergissing in de 'Zierikzeesche' geschiedenis! Het verweer van de gemeente voor eventuele sloop van het Poorthuisje dat het verkeer zich makkelijker naar de ingang van de Noordhavenpoort kan begeven slaat helemaal nergens op. De bocht richting poort die het ver keer moet nemen wordt er echt niet kleiner, veiliger op! Is het geen aardige suggestie om vanuit het aanleunhuisje plattegrondjes aan de toeristen uit te reiken waar op ze kunnen zien waar ze hun au to kunnen parkeren zodat er ook eens een parkeerplaats voor de ver gunninghouders open blijft in de binnenstad. Hoeven 'onze' par keerwachters ook minder bonnen uit te schrijven. John Muis L. der Wereldveteranen 16, Ouwerkerk Is de beslissing over de WCT geval len? Een meerderheid van de Sta ten van Zeeland is vóór en Zee land Seaports heeft al 20 miljoen euro aan voorbereidingskosten geïnvesteerd. Iemand moet bij de afwijzing door de Raad van State - wat toch onderdeel is van de de mocratische procedures - gezegd hebben: 'Niets van aantrekken, ge woon doorgaan, dan kunnen we straks op grond van onze uitgaven zeggen dat we niet meer terug kun nen'. Leep. Het geeft mij een ellen dig gevoel dat je als burger niet eens de afweging van de argumen ten voor en tegen te horen krijgt, terwijl het toch een belangrijke in vloed zal hebben op het Zeeuwse leefmilieu. Het lijkt meer een resul taat van allerlei machtsspelletjes. Zoiets maakt mensen apathisch. Stemmen bij verkiezingen heeft ook weinig zin, niet waar meneer Wiersma? Of mogen we van u nog wat verwachten? Afgezien van de kosten en fysieke schade aan het leefmilieu vind ik dat het ergste, de ondoorzichtigheid. Ik hoef niet altijd gelijk te krijgen maar ik wil wel mee kunnen den ken met de afweging van de argu menten. Ik citeer hier Amartya Sen, een Indische Nobelprijswin naar: Een gelukkige maatschappij laat het aan ieder individu over zo- veel mogelijk kleine en grote kwes ties zelf te beslissen. Jan Drijver Verdilaan 42, Vlissingen Naar aanleiding van het artikel in de PZC van 8 december reageer ik nogmaals om duidelijk te maken dat op korte termijn het zeer nood zakelijk is dat de Stationsbrug in Middelburg veiliger wordt. Op de brug zijn aan beide zijden verhoog de smalle voetpaden aanwezig, die de voetgangers in beide richtingen mogen gebruiken. De gevaarlijke, volgende situatie is denkbaar: Op het voetpad ontmoeten twee moe ders met een kinderwagen en elk een kind aan de hand elkaar. Wat gebeurt er logischerwijs? Eén van de twee is gedwongen van het voetpad af te gaan en komt dus op het fietspad terecht waar een aan komende fietser moet uitwijken en zij komt dan in het autoverkeer terecht. Een nieuw ongeluk ligt op de loer. De gemeente Middelburg en de provincie nemen een grote verantwoordelijkheid door dit pro bleem niet adequaat ter hand te nemen! Hoe is één en ander goed en snel oplosbaar. In het kort: De voetgangers dienen binnen het huidige profiel van de brug te wor den geweerd waardoor bredere fietspaden kunnen ontstaan, waar door conflicten met het huidige au toverkeer zullen verminderen. De voetgangers moeten gebruik ma ken van een eigen zone op een aan de zuidzijde van de brug aan te bouwen oversteek. H. Vadei Steengrachtsweg 5, Grijpskerke Op 10 december in de PZC: Made leine van Toorenburg CDA en Siet- se Fritsma PW hekelen eisen die moslims stellen aan begrafenissen in Nederland. Vooral de eeuwigdu rende grafrust is hun een doorn ir; het oog, maar het is niet alleen een islamitische maar ook een joodse begrafenispraktijk. Joodse graven worden nooit geruimd om dat de doden in hun graf de jong ste dag afwachten. De praktijk in Nederland: Elke begraafplaats heeft een minimumtermijn aan grafrust, die wettelijk minstens 10 jaar is. U kunt na afloop van deze periode de grafrechten laten ver lengen, meestal met 5 of 10 jaar en dit kan onbeperkt. Zolang er rech ten bestaan op een graf, zal het niet mogen worden geruimd. Dus ook voor andere Nederlanders is er een onbeperkte grafrust indien men dat wenst. Deze twee Kamer leden van CDA en PW zijn niet op de hoogte van de Nederlandse regels en dat is heel droevig, of steekt er wat anders achter? Wim Hoogerdijl Zangvogelstraat 29, Heinkenszanc In 'het wemelt van de eeuwigdu rende graven' (PZC 10-12) wordt de "eeuwige grafrust' geproblema tiseerd, die zou voortkomen uit de christelijke en joodse traditie. Dit probleem zou nog groter worden, omdat steeds meer moslims hier begraven willen worden en niet naast niet-moslims. Allereerst wil ik opmerken dat (echte) christe nen niet geloven in 'eeuwige graf rust'. Man kan zich wel rooms-ka- tholiek of protestant (welke vorm dan ook?) noemen, maar dan is men nog geen christen (misschien wel 'christelijk'). Christenen ver wachten namelijk spoedig de we derkomst van Koning Jezus op de wolken en zijn dan plotsklaps (Hem tegemoet) van deze aard kluit verdwenen! Zij worden zelfs nog voorgegaan door alle uit hun graven opgestane gelovigen (ïTes- salonicenzen 4:16-18)! Plots zijn er dan graven genoeg om daarin on gelovigen en 'gelovigen' (inclusief moslims) te begraven, wat een troost mag zijn! Ook de iets latere wederkomst van Messias Jezus te Jeruzalem, kan niet worden tegen gehouden door de dichtgemetsel de 'gouden poort' en de ervoorlig- gende joodse begraafplaats! Jan de Vaan Hattingalaan 2, Hulst 3 1/1 IO lij UJ- ss° 1/1' rv n_ O lil nakar ROHDE G /s. Wees er snel bij. Er is nu nog volop keuze. KRABBENDIJKE DORPSSTRAAT 100 TEL (0113)501589 Openingstijden: di t/m vr. van 8.30 - 12.00 en van 13.00 - 18.00, vrij. koopavond tot 21.00 uur, za. tot 16.00 uur, ma. gesloten Dl IO Of CD Panama lacfe'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11