Meningen
Een leven lang verkeersles
GROTE SEIZOENS
J :1<J
tot
50% korting
i
5
.2
'c
Poorthuisje 5
WC T
Stationsbrug
Grafrust
Grafrust 2
C£
x:
u*
4>
Verhuist -
VANAF WOENSDAG 12 DECEMBER A.S.
BIJ SMIT SCHOENMODE IN KRABBENDIJKE
op onze topcollectie schoenen
S PM
c
Oc
qJ
5
ui:
Gabor
PZC Woensdag 12 december 2007 1 1
TE CAST
Bert J. Woudenberg is
verkeerspecialist en was
woordvoerder van
Veilig Verkeer Nederland
Veilig verkeer vraagt een lan
ge adem, kopt de PZC van
8 december over de lezers
top drie van onveiligste locaties en
wegen in Zeeland. 'Wij hebben af
gesproken dat we de veiligste pro
vincie van Nederland willen wor
den', zegt Karla Peijs 4 december
bij de introductie van de eerste 'al
coholbus' om politiecontroles vlot
ter te laten verlopen. Maar zij voeg
de hier gelukkig snel aan toe: 'Dat
kunnen wij niet alleen. Alle ver
keersdeelnemers hebben ook hun
eigen verantwoordelijkheid'.
Daarmee sloeg de commissaris
van de koningin de spijker op zijn
kop. In Zeeland vielen vorig jaar
39 verkeersdoden (dat zijn er meer
dan in Groningen en Flevoland).
De provincie springt er met 2,6
procent alcoholovertreders uit ten
opzichte van Drenthe (1,4 pro
cent), Groningen (1,5), Overijssel
(1,7) en Limburg (1,8).
Echter, Zeeuwen zijn wel weer be
tere gordeldragers (97 procent)
dan in diverse andere provincies
en politieregio's, terwijl een Mid
delburger vaker (76 procent) met
licht op de fiets rijdt dan in de
meeste grote steden.
De schattingen lopen een beetje
uiteen, maar zeker 90 tot 95 pro
cent van alle verkeersongevallen
en gevaarlijke situaties komen
door menselijke fouten of risicovol
verkeersgedrag. Zo gezien zijn het
dus ook de Zeeuwse automobilis
ten die een nog veiliger verkeer
voor het belangrijkste deel zelf in
eigen hand hebben, daarbij uiter
aard geholpen door goede wegen,
veilige voertuigen en een opletten
de politie.
Het probleem is dat de meeste be
stuurders denken dat zij een fantas
tisch goede chauffeur zijn. Van
daar ook dat zij zich achter het
stuur eigenlijk van alles en nog
wat permitteren. Wie op de weg
om zich heen kijkt ziet van alles
gebeuren: opmaken, er wordt
druk gebeld, een wegenkaart uitge
breid bestudeerd en er wordt gezel
lig koffie ingeschonken en gedron
ken: gewoon op volle snelheid ach
ter het stuur, soms sturend met de
knieën.
Het valt op dat de risico's van het
dagelijkse verkeer in onze samenle
ving en bij de politiek niet zo ge-
'Bestuurder rijdt op volle
snelheid, drinkt koffie, belt
en maakt zich op'
weldig hoog scoren. Automobilis
ten lijken zich onderweg ook niet
van erg veel gevaar bewust te zijn.
Zij hebben een groot vertrouwen
in hun eigen kennis en ervaring.
Veel handelingen blijken zij zelfs
in de auto uit te voeren zonder
goed na te denken. Al rijdende
wordt met gemak gesproken met
een passagier of worden er allerlei
andere afleidende dingen gedaan
die niets met het rijden te maken
hebben. Door het automatische rit-
verloop is het zelfs mogelijk dat zij
een traject van vijftien tot twintig
minuten zonder nadenken afleg
gen en tot de constatering komen:
'Hé, ben ik hier al?'
Toch zou het goed zijn als automo
bilisten vaker beseffen dat zij het
zijn die misschien wel de belang
rijkste sleutel in handen hebben
om ongevallen in het verkeer te
voorkomen door minder fouten te
maken en risicovol gedrag te beper
ken. In een oude en een nieuwe
slogan: 'Verkeersveiligheid heb je
zelf in de hand' en 'Daar kun je
mee thuis komen'.
Een paar voorbeelden: Als alle fiet
sers altijd verlichting voeren in het
donker scheelt dat elk jaar twintig
doden en zwaargewonden. Als er
helemaal niet meer mobiel wordt
gebeld tijdens het autorijden
scheelt dat jaarlijks veertig doden
en vierhonderd zwaargewonden.
Als bijna iedereen in de auto de
gordel draagt kunnen er elk jaar
nog dertig mensenlevens worden
gered en raken er 150 niet zwaar
gewond. Als er geen druppel alco
hol meer wordt gedronken wan
neer er nog moet worden gereden
bespaart dat ieder jaar honderd do
den en 2300 zwaargewonden. Als
alle autobestuurders er in slagen
op 8o-kilometerwegen en andere
wegen buiten de bebouwde kom
zich aan de maximumsnelheid
houden, betekent dat jaarlijks 250
doden en 1250 zwaargewonden
minder.
Ach ja, als... Voorlopig zullen
mensen in het verkeer nog wel
fouten blijven maken en domme
dingen doen. Waar het op de weg
om moet gaan is dat verkeerd rijge
drag en de gevolgen daarvan
zoveel mogelijk kunnen worden
beperkt en voorkomen. Bij alle
aandacht voor veilige wegen en
vernuftige voertuigen zal daarom
de mens niet uit beeld mogen
verdwijnen. Verkeerseducatie en
-voorlichting blijven een leven
lang nodig.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
De heer Hugo Doeleman uit
Dreischor slaat de spijker op z'n
kop ten aanzien van het verstoor
de aanzicht van Zierikzee. Het
Poorthuisje zegt iets over de bouw
geschiedenis van Zierikzee en dat
kunnen we nog niet zeggen van
het gedrocht wat er op de Laan
van Sint Hilaire 2 gekunsteld is.
Het zal waarschijnlijk in de verre
toekomst aangeduid worden als de
grootste en duurste vergissing in
de 'Zierikzeesche' geschiedenis!
Het verweer van de gemeente
voor eventuele sloop van het
Poorthuisje dat het verkeer zich
makkelijker naar de ingang van de
Noordhavenpoort kan begeven
slaat helemaal nergens op. De
bocht richting poort die het ver
keer moet nemen wordt er echt
niet kleiner, veiliger op! Is het
geen aardige suggestie om vanuit
het aanleunhuisje plattegrondjes
aan de toeristen uit te reiken waar
op ze kunnen zien waar ze hun au
to kunnen parkeren zodat er ook
eens een parkeerplaats voor de ver
gunninghouders open blijft in de
binnenstad. Hoeven 'onze' par
keerwachters ook minder bonnen
uit te schrijven.
John Muis
L. der Wereldveteranen 16, Ouwerkerk
Is de beslissing over de WCT geval
len? Een meerderheid van de Sta
ten van Zeeland is vóór en Zee
land Seaports heeft al 20 miljoen
euro aan voorbereidingskosten
geïnvesteerd. Iemand moet bij de
afwijzing door de Raad van State -
wat toch onderdeel is van de de
mocratische procedures - gezegd
hebben: 'Niets van aantrekken, ge
woon doorgaan, dan kunnen we
straks op grond van onze uitgaven
zeggen dat we niet meer terug kun
nen'. Leep. Het geeft mij een ellen
dig gevoel dat je als burger niet
eens de afweging van de argumen
ten voor en tegen te horen krijgt,
terwijl het toch een belangrijke in
vloed zal hebben op het Zeeuwse
leefmilieu. Het lijkt meer een resul
taat van allerlei machtsspelletjes.
Zoiets maakt mensen apathisch.
Stemmen bij verkiezingen heeft
ook weinig zin, niet waar meneer
Wiersma? Of mogen we van u
nog wat verwachten? Afgezien
van de kosten en fysieke schade
aan het leefmilieu vind ik dat het
ergste, de ondoorzichtigheid. Ik
hoef niet altijd gelijk te krijgen
maar ik wil wel mee kunnen den
ken met de afweging van de argu
menten. Ik citeer hier Amartya
Sen, een Indische Nobelprijswin
naar: Een gelukkige maatschappij
laat het aan ieder individu over zo-
veel mogelijk kleine en grote kwes
ties zelf te beslissen.
Jan Drijver
Verdilaan 42, Vlissingen
Naar aanleiding van het artikel in
de PZC van 8 december reageer ik
nogmaals om duidelijk te maken
dat op korte termijn het zeer nood
zakelijk is dat de Stationsbrug in
Middelburg veiliger wordt. Op de
brug zijn aan beide zijden verhoog
de smalle voetpaden aanwezig, die
de voetgangers in beide richtingen
mogen gebruiken. De gevaarlijke,
volgende situatie is denkbaar: Op
het voetpad ontmoeten twee moe
ders met een kinderwagen en elk
een kind aan de hand elkaar. Wat
gebeurt er logischerwijs? Eén van
de twee is gedwongen van het
voetpad af te gaan en komt dus op
het fietspad terecht waar een aan
komende fietser moet uitwijken
en zij komt dan in het autoverkeer
terecht. Een nieuw ongeluk ligt op
de loer. De gemeente Middelburg
en de provincie nemen een grote
verantwoordelijkheid door dit pro
bleem niet adequaat ter hand te
nemen! Hoe is één en ander goed
en snel oplosbaar. In het kort: De
voetgangers dienen binnen het
huidige profiel van de brug te wor
den geweerd waardoor bredere
fietspaden kunnen ontstaan, waar
door conflicten met het huidige au
toverkeer zullen verminderen. De
voetgangers moeten gebruik ma
ken van een eigen zone op een
aan de zuidzijde van de brug aan
te bouwen oversteek.
H. Vadei
Steengrachtsweg 5, Grijpskerke
Op 10 december in de PZC: Made
leine van Toorenburg CDA en Siet-
se Fritsma PW hekelen eisen die
moslims stellen aan begrafenissen
in Nederland. Vooral de eeuwigdu
rende grafrust is hun een doorn ir;
het oog, maar het is niet alleen
een islamitische maar ook een
joodse begrafenispraktijk. Joodse
graven worden nooit geruimd om
dat de doden in hun graf de jong
ste dag afwachten. De praktijk in
Nederland: Elke begraafplaats
heeft een minimumtermijn aan
grafrust, die wettelijk minstens 10
jaar is. U kunt na afloop van deze
periode de grafrechten laten ver
lengen, meestal met 5 of 10 jaar en
dit kan onbeperkt. Zolang er rech
ten bestaan op een graf, zal het
niet mogen worden geruimd. Dus
ook voor andere Nederlanders is
er een onbeperkte grafrust indien
men dat wenst. Deze twee Kamer
leden van CDA en PW zijn niet
op de hoogte van de Nederlandse
regels en dat is heel droevig, of
steekt er wat anders achter?
Wim Hoogerdijl
Zangvogelstraat 29, Heinkenszanc
In 'het wemelt van de eeuwigdu
rende graven' (PZC 10-12) wordt
de "eeuwige grafrust' geproblema
tiseerd, die zou voortkomen uit de
christelijke en joodse traditie. Dit
probleem zou nog groter worden,
omdat steeds meer moslims hier
begraven willen worden en niet
naast niet-moslims. Allereerst wil
ik opmerken dat (echte) christe
nen niet geloven in 'eeuwige graf
rust'. Man kan zich wel rooms-ka-
tholiek of protestant (welke vorm
dan ook?) noemen, maar dan is
men nog geen christen (misschien
wel 'christelijk'). Christenen ver
wachten namelijk spoedig de we
derkomst van Koning Jezus op de
wolken en zijn dan plotsklaps
(Hem tegemoet) van deze aard
kluit verdwenen! Zij worden zelfs
nog voorgegaan door alle uit hun
graven opgestane gelovigen (ïTes-
salonicenzen 4:16-18)! Plots zijn er
dan graven genoeg om daarin on
gelovigen en 'gelovigen' (inclusief
moslims) te begraven, wat een
troost mag zijn! Ook de iets latere
wederkomst van Messias Jezus te
Jeruzalem, kan niet worden tegen
gehouden door de dichtgemetsel
de 'gouden poort' en de ervoorlig-
gende joodse begraafplaats!
Jan de Vaan
Hattingalaan 2, Hulst
3
1/1
IO
lij
UJ-
ss°
1/1'
rv
n_
O
lil
nakar
ROHDE
G
/s. Wees er snel bij. Er is nu nog volop keuze.
KRABBENDIJKE
DORPSSTRAAT 100 TEL (0113)501589
Openingstijden: di t/m vr. van 8.30 - 12.00 en van 13.00 - 18.00, vrij. koopavond tot 21.00 uur, za. tot 16.00 uur, ma. gesloten
Dl
IO
Of
CD
Panama
lacfe'