Geld en werk Gouden handdruk O Chinese Meesters Kantonrechtersformule: A x B x C: 16 Dinsdag 11 december 2007 PZC BELEGGEN IN WEELDE door Bert Bakker Of ze het willen toegeven of niet: de meeste in kunst geïnteresseerde Nederlanders vinden het diep in hun hart schokkend dat de prijzen van sommige Chinese kunstenaars in zo korte tijd naar zulke ongekende niveaus zijn gestegen. Een maand geleden werd voor het in 1993 gemaakte schilderij Mother with three sons van de 49-jarige Zhang Xiao- gang, bij Christie's 3.961.000 dollar neergeteld. Bijna een mil joen meer dan het nog maar twee maanden eerder in een vei ling van Sotheby's gevestigde record van ruim 3 miljoen dollar voor een ander werk van dezelfde kunstenaar. Ik vermoed dat de meeste bezwaren beginnen met: 'Het hoort niet....'. Bijvoorbeeld: het hoort niet dat een zo jong werk zo snel doorstijgt naar het absolute topniveau in de kunstmarkt. Of (fluisterend): het hoort niet dat werk dat niet of nauwelijks bij de ontwikkeling van de Europees-Amerikaanse kunsttradi tie aansluit, zo makkelijk dezelfde status krijgt als het beste van die gevestigde kunst. Verder hoort het natuurlijk niet dat die topbedragen meestal wor den neergelegd door piepjonge, maar steenrijke Amerikaanse of Engels hedgefundhandelaren, terwijl rijke Chinezen amper meedoen. En wat helemaal on verteerbaar is, is dat kunst die in de collecties van de 'serieuze' hedendaagse kunstmusea nauwe lijks voorkomen, in 'de markt' wel volop erkenning krijgen. Bij al dat ge-tistochwat moet ik steeds denken aan de geschie denis van onze eigen Gouden Eeuw. Vierhonderd jaar terug ontstond hier in ongekend korte tijd een klasse van ongekend rijke reders en handelaren. Die verfraaiden hun nieuwe hui zen met schilderijen die in de ogen van de elites van andere Europese landen 'ongekend' waren. In het nog zeer feodale Europa van die tijd waren kerk en adel lijke families de opdrachtgevers. De onderwerpen in de kunst waren dus verheven en religieus. 'Onze' kunst daarentegen toonde het dagelijks leven van gewone mensen. Denk aan de ijstaferelen van Avercamp, de interieurs van De Hoogh en de huishoudens van Steen. De Europese adel keek neer op de Hol landse nouveau riches. Hun kunst was geen kunst 'zoals het hoorde'. Lodewijk de Veertiende, die stinkend jaloers was op Nederlands economisch succes, typeerde de cultuur als 'Ca- neaux, canards, canaille' (Grachten, eenden, schorriemorrie). Ja maar, kun je zeggen, de Hollandse kunst was wel authen tiek in de zin dat die zijn eigen cultuur weerspiegelde. Is die Chinese kunst, vooral de meest recente, eigenlijk geen ordinair industrieel exportproduct? Misschien. Maar ook dat is niet nieuw. Canaletto en Guardi legden Venetië in de 18e eeuw schitterend vast. Maar ze verkochten hoofdzakelijk aan buiten landse toeristen. Mogelijk schieten de prijzen van Chinese kunst door. Maar Zhang Xiaogang en zijn kunstbroeders zijn in de kunstmark ten intussen zo'n fenomeen geworden, dat hun plek in de kunstgeschiedenis feitelijk al gegarandeerd is. Wie bekreunt zich er nu nog over wat de engdenkende Franse adel destijds vond van wat nu 'Hollandse Meesters' heten? Mother with Three Sons van de Chinees Zhang Xiaogang bracht bij Christie's 3.961.000 dollar op. foto Emmanuel Dunand/AFP Prijzen van sommige Chinese kunstenaars naar ongekend niveau Topmanagers die met een gouden handdruk van - miljoenen de laan uit worden gestuurd, veroorzaken geregeld veel commotie. Maar het geven van een gouden handdruk gebeurt veel vaker. Ook 'gewone' werknemers ontvangen bij gedwongen ontslag soms compensatie voor misgelopen loon en pensioenopbouw. door Irene van den Berg illustratie Job van Celder ciële gevolgen hebben. Een gou den handdruk of ontslagvergoe ding is een compensatie voor dit fi nanciële risico. De gouden hand druk vervangt (een deel van) het inkomen dat de werknemer gaat missen. De werkgever betaalt de vergoeding omdat de ontslagen werknemer tijdelijk werkloos wordt of een nieuwe baan neemt met een lager salaris. Ook kan er sprake zijn van een vergoeding als gevolg van pensioenschade. Er zijn twee scenario's waarbij een redelijke kans bestaat dat een werk nemer het bedrijf verlaat met een gouden handdruk. Ten eerste als het contract wordt beëindigd bij wederzijds goedvinden. Denk aan mensen die bij een reorganisatie vrijwillig opstappen. De tweede ca tegorie bestaat uit werknemers die worden ontslagen via een procedu re bij het kantongerecht. De reden van ontslag kan bijvoorbeeld een conflict tussen werknemer en werkgever zijn, maar ook een ver huizing of bedrijfssluiting. De gouden handdruk voor de 'ge wone' werknemer wordt helaas niet uitbetaald in lucratieve optie- of bonusregelingen. Voor het vast stellen van de hoogte van de gou den handdruk wordt vaak de kan- tonrechtersformule gehanteerd. De hoogte van het bedrag hangt af van het aantal dienstjaren bij de werkgever en het bruto-jaarinko- men. De hoogte van het bedrag hangt ook af van de reden van het ontslag: is het verwijtbaar of niet. Bij grote reorganisaties vanaf twin tig personen geldt een apart regi me. De werkgever moet het ont slag dan melden bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en de vakbonden. „Een werknemer die ontslagen wordt via het CWI krijgt geen ontslagvergoeding zegt Theo Brand van vakcentrale CNV. „Wel heeft hij het recht naar de rechter te gaan als hij vindt dat het ontslag onredelijk is. Als de rechter dat onderkent, kan hij een vergoeding toekennen. In de prak tijk zijn er weinig werknemers die na een CWI-procedure naar de rechter gaan omdat dit een vrij lan ge procedure is met een onzekere uitkomst, of omdat in een sociaal plan al een compensatie is afge sproken." Hoe hoog het bedrag is dat de werknemer in het kader van een sociaal plan meekrijgt, hangt meestal af van hoe een bedrijf er fi nancieel voor staat. Dat hoeft niet altijd negatief uit te vallen. „Bij het sociaal plan waar ik gebruik van kan maken, komt dat bedrag ho ger uit dan de kantonrechtersfor- mule. Omdat er een grote groep mensen op straat komt te staan, is er veel overleg geweest met de vak bonden en de ondernemingsraad. Daar rolde een goed plan uit", ver telt Camille Meerssman (42), sinds 1990 IT-manager bij een sigaretten- fabriek die eind 2008 sluit. De vastgestelde gouden handdruk is altijd een brutobedrag. Als je dit ntslagen worden is niet alleen een nare en stressvolle ge beurtenis, ook kan ontslag grote fman- a f.:; A: Het aantal dienstjaren, afgerond op een heel jaar. Dienstjaren tus sen je 40ste en 50ste levensjaar tellen 1,5 keer, na je 50ste tellen ze dubbel. B: Bruto maandsalaris inclusief het vakantiegeld. C: Correctiefactor, afhankelijk van de omstandigheden. Als het ont slag geheel in de risicosfeer van de werkgever ligt en er is geen spra ke van verwijtbaarheid bij de werknemer, dan bedraagt de correctie factor 1. Is het ontslag volledig te wijten aan de werkgever dan is de correctiefactor hoger. Als de ontbindingsgrond geheel in de risi cosfeer van de werknemer valt zonder dat van enige verwijtbaar heid van de werkgever sprake is, dan is de correctiefactor 0. De gou den handdruk bedraagt dan ook 0. Paul (45) werkt tien jaar als administratief werknemer voor zijn hui dige baas: A=12,5. Zijn bruto maandsalaris is 2.800 euro. Daar bo venop ontvangt hij 8 procent vakantietoeslag: B=3.024. De rechter stelt dat het ontslag niet verwijtbaar is aan Paul of aan diens werk gever. C=1. Conclusie: Paul krijgt een gouden handdruk van 37.800 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16