in de schijnwerpers geplaatst
Kijkje in de haven van de toekomst
Gloednieuw stuk A4 tussen
Bergen op Zoom en Halsteren
HKPD
Zeeuwen weer
naar Den Haag
Internationale
alcoholcontrole
'HET MIDDELBURGS
VEILINGHUIS'
PZC Maandag 10 december 2007 3
illustratie Bosch en Slabbers
Een schets van de jachthaven van de toekomst bij de voormalige werkhaven Middelplaat aan de Brouwersdam.
door René Schrier
Eind 2009 begin 2010 zullen de eerste wa
tersporters de jachthaven van de toe
komst binnenvaren. De jachthaven van
de toekomst wordt een moderne nieuwe ha
ven aan het Grevelingenmeer. De haven komt
aan de Brouwersdam, op de plaats van het
voormalige werkhaventje Middelplaat bij het
doorlaatmiddel. Onlangs werd op een sympo
sium in de Hogeschool Zeeland, over kansen
voor toerisme in Zeeland, in een film een tipje
van de sluier opgelicht.
Wie een spectaculair ultramodern project ver
wacht, komt bedrogen uit. In de jachthaven
worden wel allerlei vernieuwingen verwerkt,
maar op het eerste gezicht ziet de haven er niet
veel anders uit dan een doorsnee jachthaven in
het Deltagebied. Toch is er wel degelijk over na
gedacht.
Zo komt de energievoorziening van de haven
van windmolens en zonnecellen. De verwar
ming gebeurt met behulp van de temperatuur
van het Grevelingenwater.
Maar het gaat volgens de trekker van het pro
ject Co Schot, directeur van Marina Port Zélan-
de, niet in de eerste plaats om allerlei nieuwe
futuristische snufjes. Communiceren over de
haven is minstens zo belangrijk, zegt hij. Als
voorbeeld noemt hij de manier waarop Marina
Port Zélande om is gegaan met het waterge
bruik door de gasten in de jachthaven. In het
verleden was het niet ongebruikelijk dat een
watersporter een slang uitrolde, de kraan open
draaide en het water, bij wijze van spreken,
zelfs tijdens de koffiepauze gewoon door liet lo
pen. Toen de haven kenbaar maakte dat de wa
tersporters aan het waterverbruik een afzonder
lijk bedragje meebetalen, nam het gebruik met
sprongen af Een kwestie van communicatie,
volgens Schot.
Hij wil dat de haven een voorbeeldfunctie
krijgt. Daarom denkt hij ook aan een kennis
centrum, een duurzaam topsportcentrum en
een conferentieoord op de Brouwersdam. Met
Rijkswaterstaat wordt overlegd hoe dergelijke
voorzieningen technisch op of tegen de dam ge
bouwd kunnen worden.
Als het aan Schot ligt, komt er op de Brouwers
dam een soort watersportboulevard, maar wel
alles in het teken van duurzaamheid.
Natuurlijk zijn er genoeg nieuwe toepassingen
in de haven te ontdekken. Zo worden meerpa
len en steigers van verschillende materialen ge
bruikt, bijvoorbeeld keurmerk-hout of herge-
bruikmaterialen. Dit wordt gedaan om de mate
rialen met elkaar te kunnen vergelijken.
Schot zou ook graag schepen hebben met mo
toren die op biodiesel draaien. Bijvoorbeeld
charterschepen of rondvaartboten. Ook daarin
kan de jachthaven van de toekomst een voor
trekkersrol spelen, als het aan hem ligt.
Monica de Vast, medewerkster van Schot, stelt
vast dat verschillende jachthavens in de Delta
op het punt staan een vernieuwingsslag te ma
ken. Je kunt van die havens niet verlangen dat
ze zich in allerlei projecten storten die hun be
staansrecht nog niet bewezen hebben. Zij wil
len waar voor hun geld. De initiatiefnemers
van de jachthaven van de toekomst willen wel
hun nek uitsteken en met nieuwe vooruitstre
vende projecten ervaring opdoen, waar die an
dere havens van kunnen profiteren.
Zelf vindt De Vast de voorgenomen botenwas-
serette een van de vooruitstrevendste voorzie
ningen die een plekje krijgen in de nieuw aan
te leggen jachthaven. Met deze botenwasserette
worden schepen tot twintig meter op de kant
gezet om daarna volautomatisch gereinigd te
worden. Dit proces duurt circa vijftien minu
ten. Het water wordt opgevangen en schoonge
maakt, waarna de schepen weer te water wor
den gelaten. Nu smeren eigenaren van jachten
vaak milieuvervuilend antifowling op hun
schip om aangroei tegen te gaan. Wie hem drie
keer per jaar door de wasserette haalt, kan een
heel vaarseizoen met een schoon schip varen.
Zo'n wasserette past dan ook volledig in het
duurzame karakter van de jachthaven van de
toekomst, geeft De Vast aan.
ïn de haven komen in eerste aanleg zeshon
derd ligplaatsen. Ook bestaat de mogelijkheid
dat er ligplaatsen komen bij de bedrijven die er
zich vestigen.
ten. Intussen bleek de financiële
basis van de kleine instelling vaak
dermate smal dat problemen di
rect leidden tot korten op perso
neel, merkt Van Hoepen aan. Het
HKPD blijft een apart onderdeel
van Verslavingszorg, bevestigt
Emergis-directeur L. van Leersum.
De gemeente Vlissingen heeft op
nieuw geld toegezegd voor de ko
mende jaren en zoekt mee naar
het al lang verbeide nieuwe onder
komen voor de instelling aan de
Coosje Buskenstraat.
door Ondine van der Vleuten
GOES - Met een beetje geluk kun
nen automobilisten nog voor de
kerst gebruik maken van een gloed
nieuw stuk snelweg tussen Bergen
op Zoom en Halsteren: de eerste
fase van de A4 Zuid.
Op 15 december is de feestelijke
opening. De ingebruikname is een
paar dagen later. De A4 Zuid is de
ontbrekende schakel in de snelle
route Rotterdam-Antwerpen. Het
zal echter nog wel tot 2012 duren
tot Zeeuwen in één ruk door kun
nen rijden naar Rotterdam. Naar
verwachting begint de aanleg van
het tweede deel eind 2009 en
neemt deze drie jaar in beslag. De
A4 langs Halsteren omvat 5,6 kilo
meter snelweg, waarvan 4,5 kilo
meter nieuw asfalt met twee maal
twee rijstroken tussen de aanslui
ting Halsteren (Eendrachtweg) en
de aansluiting Bergen op Zoom
(Randweg Noord). Aan de Noord
zijde sluit de nieuwe weg aan op
de N259 (Steenbergseweg) en aan
de zuidzijde op de bestaande A4
bij Bergen op Zoom Noord. Ver
der is het stuk A4 van de aanslui
ting Bergen op Zoom Noord tot
knooppunt Zoomland opgeknapt
en zijn twee nieuwe aansluitingen
van de A4 op het bestaande we
gennet gemaakt: Bergen op Zoom
Noord en Halsteren.
door Frank van Cooten
TERNEUZEN - Vandaag reist weer
een groep Zeeuwen naar Den
Haag voor het bijwonen van het
wetgevingsoverleg van de vaste ka
mercommissie van Verkeer en Wa
terstaat. „Veel Zeeuwen willen
hiermee aangeven tegen het voor
stel van de minister te zijn om een
beslissing over gedwongen ontpol-
deren anderhalf jaar uit te stellen",
zegt Magda de Feijter van actieco
mité Red Onze Polders.
Van uitstel van de ontpolderings-
plannen langs de Westerschelde
kan en mag geen sprake zijn, vindt
Red Onze Polders. „Wij willen
geen uitstel, maar afstel van onvrij
willige grondverwerving voor ont-
poldering. Er zijn ruim voldoende
alternatieven aangedragen om tot
een goed natuurherstel te komen",
zegt De Feijter. „De regering ver
wijst naar de provincie Zeeland,
die het weer teruggeeft aan de re
gering. Dit kat-en- muisspel is
voor de burger onaanvaardbaar."
Minister Gerda Verburg (CDA,
Landbouw en Natuur) wil een be
sluit over gedwongen ontpolde-
ring van de Hedwigepolder en na
tuurgebied 't Zwin uitstellen.
TERNEUZEN - Zestien automobilis
ten zijn in de nacht van zaterdag
op zondag bekeurd voor rijden on
der invloed. Ze liepen tegen de
lamp tijdens een grote controle in
Zeeuws-Vlaanderen.
Een bestuurder, een 44-jarige man
uit de gemeente Sluis had op de
Rijksweg in Eede bijna vier keer te
veel gedronken. Hij moest zijn rij
bewijs inleveren. Ook drie ande
ren raakten het rijbewijs kwijt.
De Zeeuwse politie deed met 24
mensen mee aan de actie 'verkeers
veilige nacht', een actie van de Bel
gische politie traditioneel houdt in
december en januari. De controles
vonden plaats tussen 20.30 uur en
4.30 uur. Er is gecontroleerd op de
Binnenvaartweg in Terneuzen, de
Tractaatweg in Westdorpe, de
Westkade in Sas van Gent, de
Hulsterloostraat in Nieuw-Namen,
de Vylainlaan in Heikant, de Zand-
bergsestraat in Graauw, de Tivoli-
weg in Hulst, de Wilhelminastraat
in Sint-Jansteen, de Heileweg in
Sluis en de Rijksweg in Eede.
Vanwege de samenwerking tussen
de Belgische en Nederlandse poli
tie en het gezamenlijke besef dat
de grensoverschrijdende alcohol-
problematiek niet alleen nationaal
is aan te pakken, heeft politie Zee
land aan de actie meegedaan.