in de schijnwerpers geplaatst Kijkje in de haven van de toekomst Gloednieuw stuk A4 tussen Bergen op Zoom en Halsteren HKPD Zeeuwen weer naar Den Haag Internationale alcoholcontrole 'HET MIDDELBURGS VEILINGHUIS' PZC Maandag 10 december 2007 3 illustratie Bosch en Slabbers Een schets van de jachthaven van de toekomst bij de voormalige werkhaven Middelplaat aan de Brouwersdam. door René Schrier Eind 2009 begin 2010 zullen de eerste wa tersporters de jachthaven van de toe komst binnenvaren. De jachthaven van de toekomst wordt een moderne nieuwe ha ven aan het Grevelingenmeer. De haven komt aan de Brouwersdam, op de plaats van het voormalige werkhaventje Middelplaat bij het doorlaatmiddel. Onlangs werd op een sympo sium in de Hogeschool Zeeland, over kansen voor toerisme in Zeeland, in een film een tipje van de sluier opgelicht. Wie een spectaculair ultramodern project ver wacht, komt bedrogen uit. In de jachthaven worden wel allerlei vernieuwingen verwerkt, maar op het eerste gezicht ziet de haven er niet veel anders uit dan een doorsnee jachthaven in het Deltagebied. Toch is er wel degelijk over na gedacht. Zo komt de energievoorziening van de haven van windmolens en zonnecellen. De verwar ming gebeurt met behulp van de temperatuur van het Grevelingenwater. Maar het gaat volgens de trekker van het pro ject Co Schot, directeur van Marina Port Zélan- de, niet in de eerste plaats om allerlei nieuwe futuristische snufjes. Communiceren over de haven is minstens zo belangrijk, zegt hij. Als voorbeeld noemt hij de manier waarop Marina Port Zélande om is gegaan met het waterge bruik door de gasten in de jachthaven. In het verleden was het niet ongebruikelijk dat een watersporter een slang uitrolde, de kraan open draaide en het water, bij wijze van spreken, zelfs tijdens de koffiepauze gewoon door liet lo pen. Toen de haven kenbaar maakte dat de wa tersporters aan het waterverbruik een afzonder lijk bedragje meebetalen, nam het gebruik met sprongen af Een kwestie van communicatie, volgens Schot. Hij wil dat de haven een voorbeeldfunctie krijgt. Daarom denkt hij ook aan een kennis centrum, een duurzaam topsportcentrum en een conferentieoord op de Brouwersdam. Met Rijkswaterstaat wordt overlegd hoe dergelijke voorzieningen technisch op of tegen de dam ge bouwd kunnen worden. Als het aan Schot ligt, komt er op de Brouwers dam een soort watersportboulevard, maar wel alles in het teken van duurzaamheid. Natuurlijk zijn er genoeg nieuwe toepassingen in de haven te ontdekken. Zo worden meerpa len en steigers van verschillende materialen ge bruikt, bijvoorbeeld keurmerk-hout of herge- bruikmaterialen. Dit wordt gedaan om de mate rialen met elkaar te kunnen vergelijken. Schot zou ook graag schepen hebben met mo toren die op biodiesel draaien. Bijvoorbeeld charterschepen of rondvaartboten. Ook daarin kan de jachthaven van de toekomst een voor trekkersrol spelen, als het aan hem ligt. Monica de Vast, medewerkster van Schot, stelt vast dat verschillende jachthavens in de Delta op het punt staan een vernieuwingsslag te ma ken. Je kunt van die havens niet verlangen dat ze zich in allerlei projecten storten die hun be staansrecht nog niet bewezen hebben. Zij wil len waar voor hun geld. De initiatiefnemers van de jachthaven van de toekomst willen wel hun nek uitsteken en met nieuwe vooruitstre vende projecten ervaring opdoen, waar die an dere havens van kunnen profiteren. Zelf vindt De Vast de voorgenomen botenwas- serette een van de vooruitstrevendste voorzie ningen die een plekje krijgen in de nieuw aan te leggen jachthaven. Met deze botenwasserette worden schepen tot twintig meter op de kant gezet om daarna volautomatisch gereinigd te worden. Dit proces duurt circa vijftien minu ten. Het water wordt opgevangen en schoonge maakt, waarna de schepen weer te water wor den gelaten. Nu smeren eigenaren van jachten vaak milieuvervuilend antifowling op hun schip om aangroei tegen te gaan. Wie hem drie keer per jaar door de wasserette haalt, kan een heel vaarseizoen met een schoon schip varen. Zo'n wasserette past dan ook volledig in het duurzame karakter van de jachthaven van de toekomst, geeft De Vast aan. ïn de haven komen in eerste aanleg zeshon derd ligplaatsen. Ook bestaat de mogelijkheid dat er ligplaatsen komen bij de bedrijven die er zich vestigen. ten. Intussen bleek de financiële basis van de kleine instelling vaak dermate smal dat problemen di rect leidden tot korten op perso neel, merkt Van Hoepen aan. Het HKPD blijft een apart onderdeel van Verslavingszorg, bevestigt Emergis-directeur L. van Leersum. De gemeente Vlissingen heeft op nieuw geld toegezegd voor de ko mende jaren en zoekt mee naar het al lang verbeide nieuwe onder komen voor de instelling aan de Coosje Buskenstraat. door Ondine van der Vleuten GOES - Met een beetje geluk kun nen automobilisten nog voor de kerst gebruik maken van een gloed nieuw stuk snelweg tussen Bergen op Zoom en Halsteren: de eerste fase van de A4 Zuid. Op 15 december is de feestelijke opening. De ingebruikname is een paar dagen later. De A4 Zuid is de ontbrekende schakel in de snelle route Rotterdam-Antwerpen. Het zal echter nog wel tot 2012 duren tot Zeeuwen in één ruk door kun nen rijden naar Rotterdam. Naar verwachting begint de aanleg van het tweede deel eind 2009 en neemt deze drie jaar in beslag. De A4 langs Halsteren omvat 5,6 kilo meter snelweg, waarvan 4,5 kilo meter nieuw asfalt met twee maal twee rijstroken tussen de aanslui ting Halsteren (Eendrachtweg) en de aansluiting Bergen op Zoom (Randweg Noord). Aan de Noord zijde sluit de nieuwe weg aan op de N259 (Steenbergseweg) en aan de zuidzijde op de bestaande A4 bij Bergen op Zoom Noord. Ver der is het stuk A4 van de aanslui ting Bergen op Zoom Noord tot knooppunt Zoomland opgeknapt en zijn twee nieuwe aansluitingen van de A4 op het bestaande we gennet gemaakt: Bergen op Zoom Noord en Halsteren. door Frank van Cooten TERNEUZEN - Vandaag reist weer een groep Zeeuwen naar Den Haag voor het bijwonen van het wetgevingsoverleg van de vaste ka mercommissie van Verkeer en Wa terstaat. „Veel Zeeuwen willen hiermee aangeven tegen het voor stel van de minister te zijn om een beslissing over gedwongen ontpol- deren anderhalf jaar uit te stellen", zegt Magda de Feijter van actieco mité Red Onze Polders. Van uitstel van de ontpolderings- plannen langs de Westerschelde kan en mag geen sprake zijn, vindt Red Onze Polders. „Wij willen geen uitstel, maar afstel van onvrij willige grondverwerving voor ont- poldering. Er zijn ruim voldoende alternatieven aangedragen om tot een goed natuurherstel te komen", zegt De Feijter. „De regering ver wijst naar de provincie Zeeland, die het weer teruggeeft aan de re gering. Dit kat-en- muisspel is voor de burger onaanvaardbaar." Minister Gerda Verburg (CDA, Landbouw en Natuur) wil een be sluit over gedwongen ontpolde- ring van de Hedwigepolder en na tuurgebied 't Zwin uitstellen. TERNEUZEN - Zestien automobilis ten zijn in de nacht van zaterdag op zondag bekeurd voor rijden on der invloed. Ze liepen tegen de lamp tijdens een grote controle in Zeeuws-Vlaanderen. Een bestuurder, een 44-jarige man uit de gemeente Sluis had op de Rijksweg in Eede bijna vier keer te veel gedronken. Hij moest zijn rij bewijs inleveren. Ook drie ande ren raakten het rijbewijs kwijt. De Zeeuwse politie deed met 24 mensen mee aan de actie 'verkeers veilige nacht', een actie van de Bel gische politie traditioneel houdt in december en januari. De controles vonden plaats tussen 20.30 uur en 4.30 uur. Er is gecontroleerd op de Binnenvaartweg in Terneuzen, de Tractaatweg in Westdorpe, de Westkade in Sas van Gent, de Hulsterloostraat in Nieuw-Namen, de Vylainlaan in Heikant, de Zand- bergsestraat in Graauw, de Tivoli- weg in Hulst, de Wilhelminastraat in Sint-Jansteen, de Heileweg in Sluis en de Rijksweg in Eede. Vanwege de samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse poli tie en het gezamenlijke besef dat de grensoverschrijdende alcohol- problematiek niet alleen nationaal is aan te pakken, heeft politie Zee land aan de actie meegedaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3