Het spel van de stagiairs was niet te
onderscheiden van velen van hun
ervarener collega's
Jonge goden. Dat waren die twee sta
giairs absoluut. Hun spel was niet te on
derscheiden van dat van zeer veel ervare
ner collega's. Zeker Bram de Win, die de
rol van de vileine Edmund speelde, de
spil van het kwaad, was een sterke tegen
pool tegenover Lear en zijn trouwe die
naars. Geweldig! Maar het is ook een beet
je vreemd. Hoe meer de acteur slechts
een marionet is binnen een concept, hoe
gemakkelijker élke acteur wat voor rol
dan ook kan spelen. En inderdaad, deze
King Lear had wel iets van een concept.
Vormgeving, de 'plaag' van een gemediati-
seerd tijdperk. Het oog, het oor, de zintui
gen, ze worden meer en meer gestreeld.
Op zich was het overheersende grijs van
het decor misschien nog niet zo oogstre
lend, maar toch had het iets esthetisch.
De tweede speellaag - hoog achter - deed
PZC Maandag 10 december 2007 21
Big Z (rechts) en Cody Maverick in de animatiefilm Surfs Up. foto CPD
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, The Colden Compass:
20.00 uur; American Gangster: 20.00
uur; 20.00 uur; Alles is liefde: La Vie en
Rose: 20.30 uur.
GOES
Merral American Gangster: 20.00 uur;
Bee Movie (ov): 20.00 uur; Enchanted
(ov): 20.15 uur; The Colden Compass:
20.15 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof, Walcheren Mozaïk: Als ik
haar was....: 20.00 uur.
OOSTBURG
Ledeltheater, Copying Beethoven: 20.00
uur.
TERNEUZEN
Merral, Alles is liefde: 20.15 uur; Beo
wulf: 20.15 uur; Superbad: 20.00 uur;
The Colden Compass: 20.00 uur.
VLISSINGEN
CineCity, Alles is liefde: 16.00, 19.00 en
21.45 uur; American gangster: 19.00 en
22.00 uur; Atonement: 19.30 uur; Beo
wulf: 19.15 en 21.45 uur; De wonderwin
kel van Mr Magorium: 13.45 en 16.00
uur; Eastern promises: 22.00 uur; Hit
man: 19.15 en 22.00 uur; Kapitein Rob
en het geheim van professor Lupardi:
13.45,16.15 en 19.15 uur; Plop en de
pinguïn: 14.00 uur; Resident Evil: 22.00
uur; Scheepsjongens van Bontekoe:
13.45 en 16.30 uur; Surfs up: 14.00 uur;
The golden compass: 13.45,16.15, 19.00
en 22.00 uur; Timboektoe: 16.00 uur;
Waar is het paard van Sinterklaas?: 14.00
en 16.15 uur; Sneak: 22.00 uur.
THEATER
De Notenkraker
Romantisch kerstballet, gebaseerd op
het sprookje van Hoffmann, dat zich af
speelt op kerstavond, van Petipa/lvanov/
Tsjaikovski in een versie van Vasili Vajno-
nen uit 1934 voor het Kirov Ballet.
Antwerpen, Stadsschouwburg, 19.30 uur
Le Nozze di Figaro
Opera Buffa van Mozart.
Antwerpen, Vlaamse Opera 19.30 uur
meer agendanieuws op www.pzc.nl
In het buitenland is het gebruikelijk om met kerst naar ballet te
gaan. Ook dichter bij huis begint die traditie voet aan de grond
te krijgen. Hét kerstballet bij uitstek, De Notenkraker (op mu
ziek van Tsjaikovski, naar het sprookje Notenkraker en Muizenko
ning van E.T.A. Hoffmann) is de komende tijd dan ook regelma
tig in de omgeving te zien.
Het Sint Petersburg Ballet voert het vanavond op in de Stads
schouwburg in Antwerpen (19.30 uur), dinsdag 18 december in
De Maagd in Bergen op Zoom (19.00 uur) en woensdag 19 de
cember in de Capitole in Cent (19.30 uur). De muziek wordt uit
gevoerd door het Nationaal Filharmonisch Orkest van Oekraïne
onder leiding van Viktor Ploskina. Kinderen spelen de hoofdrol
in dit romantisch ballet; de virtuoze danspartijen worden uitge
voerd door de bijrollen.
De balletgroep van de Staatsopera Tatarstan brengt in deze pe
riode eveneens De Notenkraker. De dansers zijn woensdag 2 ja
nuari te zien in het Scheldetheater in Terneuzen. Deze voorstel
ling begint om 20.00 uur.
UITGAANSTIP
NADER BESCHOUWD
Rik van Uffelen als King Lear en Eva Van der Cucht als Cordelia. foto Leo van Velzen
wel denken aan de kantelen van een mid
deleeuws kasteel, maar gaf toch vooral
een fraai en werkzaam visueel effect. Kos
tuums die door hun ontwerp op een cat
walk niet zouden misstaan... de uitgekien
de belichting... een en al vormgeving.
Daarbinnen worden de acteurs ééndimen
sionale figuren. Niet noodzakelijkerwijs
misschien. Maar hier wél. Een keuze. De
oude Lear, een brombeer die niet altijd
goed te verstaan was, gaat gekleed in een
openvallende (kamer)jas waaronder hij
in onderbroek te zien is. Het beeld van
een aftandse, reeds dementerende vorst.
Het zal zo blijven. Niets van ontwikke
ling, niets van neergang. Die was er daar
vóór, kennelijk. Gewoon doodgaan, aan
het einde.
Zijn twee oudste dochters zijn al serpen
ten, ze hoeven zich niet meer als zodanig
te ontpoppen. Als toeschouwer moet je
wel heel naïef zijn om nog door de ge
beurtenissen getroffen te worden. Inzicht
krijgen, gaandeweg, door de ontwikkelin
gen, door de parallellen die je van liever
lee trekt met het echte leven. Dat hoeft al
lemaal niet meer. Het is al voor je uitgete
kend. En dat kan wel mooi gedaan zijn,
maar dat is toch een beetje jammer.
Deze week
Geen cabaret van Howard Komproe, de
voorstelling (donderdag, Ledeltheater)
komt te vervallen. Maar wel op vrijdag
(een drukke podiumdag, 5 voorstellingen
om uit te kiezen) naar 't Beest voor Hel
den zonder Glorie van Het Volk, een uniek
gezelschap bestaande uit drie mannen
die in hun eigen producties steevast ver
rukkelijke underdogs op de planken zet
ten. Deze keer zijn ze oud-strijders.
Hl Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl
Waarom mijn oog erop viel,
weet ik niet. Maar het viel me
woensdag in de Stadsschouw
burg in Middelburg dus ineens op: dat er
in de King Lear van theatergroep Het Ver
volg twee stagiairs meespeelden, vierde
jaars toneelschool. In niet onbelangrijke
rollen. Oude acteurs of actrices zouden ja
loers zijn. In hun tijd begon je nog hele
maal onderaan. In het eerste jaar na je op
leiding drie seconden zwijgend op, met
een vaandel in je hand. Dat soort stoere
verhalen. Gelukkig is dat nu beter. Boven
dien, het waren niet de eerste de besten.
Deze twee stagiairs hebben al de nodige
toneel- en filmervaring. Ik neem aan, dat
alle gezelschappen tegenwoordig met sta
giairs werken. Ik let er meestal niet op, en
waarschijnlijk leggen de meeste gezel
schappen er ook niet zo veel nadruk op.
Ik verwacht dat stagiairs ondanks hun
veelvuldig voorkomen toch ook niet zo
vaak voor belangrijke rollen ingezet wor
den. Maar hier doemt een vraag op. Hoe
veel doet ervaring er toe bij het invullen
van een rol? En hoeveel levenservaring
heb je nodig om een rol als die van ko
ning Lear overtuigend gestalte te kunnen
geven? Vroeger - zoveel weet ik wel zeker
- zou er voor zo'n grote rol altijd een rij
pe, ervaren acteur gekozen worden. Lear
is een oude man, hij zou rond de 80 zijn,
heb ik ergens gelezen. Moet die bij voor
keur dan ook door een oude acteur ge
speeld worden? En als dat zo is, dan is
het anderzijds weer normaal dat jonge zo
nen gespeeld kunnen worden door jonge
acteurs. Er wordt inderdaad wel vaak zo
geredeneerd, wat (vooral bij rijpere actri
ces) vaak leidt tot de klacht dat er vanaf
een zekere leeftijd nauwelijks nog rollen
te vinden zijn. Want ook in de wereld
van het toneel is ouderdom een taboe.
door Willem Nijssen