Het spel van de stagiairs was niet te onderscheiden van velen van hun ervarener collega's Jonge goden. Dat waren die twee sta giairs absoluut. Hun spel was niet te on derscheiden van dat van zeer veel ervare ner collega's. Zeker Bram de Win, die de rol van de vileine Edmund speelde, de spil van het kwaad, was een sterke tegen pool tegenover Lear en zijn trouwe die naars. Geweldig! Maar het is ook een beet je vreemd. Hoe meer de acteur slechts een marionet is binnen een concept, hoe gemakkelijker élke acteur wat voor rol dan ook kan spelen. En inderdaad, deze King Lear had wel iets van een concept. Vormgeving, de 'plaag' van een gemediati- seerd tijdperk. Het oog, het oor, de zintui gen, ze worden meer en meer gestreeld. Op zich was het overheersende grijs van het decor misschien nog niet zo oogstre lend, maar toch had het iets esthetisch. De tweede speellaag - hoog achter - deed PZC Maandag 10 december 2007 21 Big Z (rechts) en Cody Maverick in de animatiefilm Surfs Up. foto CPD BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, The Colden Compass: 20.00 uur; American Gangster: 20.00 uur; 20.00 uur; Alles is liefde: La Vie en Rose: 20.30 uur. GOES Merral American Gangster: 20.00 uur; Bee Movie (ov): 20.00 uur; Enchanted (ov): 20.15 uur; The Colden Compass: 20.15 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Walcheren Mozaïk: Als ik haar was....: 20.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, Copying Beethoven: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral, Alles is liefde: 20.15 uur; Beo wulf: 20.15 uur; Superbad: 20.00 uur; The Colden Compass: 20.00 uur. VLISSINGEN CineCity, Alles is liefde: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; American gangster: 19.00 en 22.00 uur; Atonement: 19.30 uur; Beo wulf: 19.15 en 21.45 uur; De wonderwin kel van Mr Magorium: 13.45 en 16.00 uur; Eastern promises: 22.00 uur; Hit man: 19.15 en 22.00 uur; Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi: 13.45,16.15 en 19.15 uur; Plop en de pinguïn: 14.00 uur; Resident Evil: 22.00 uur; Scheepsjongens van Bontekoe: 13.45 en 16.30 uur; Surfs up: 14.00 uur; The golden compass: 13.45,16.15, 19.00 en 22.00 uur; Timboektoe: 16.00 uur; Waar is het paard van Sinterklaas?: 14.00 en 16.15 uur; Sneak: 22.00 uur. THEATER De Notenkraker Romantisch kerstballet, gebaseerd op het sprookje van Hoffmann, dat zich af speelt op kerstavond, van Petipa/lvanov/ Tsjaikovski in een versie van Vasili Vajno- nen uit 1934 voor het Kirov Ballet. Antwerpen, Stadsschouwburg, 19.30 uur Le Nozze di Figaro Opera Buffa van Mozart. Antwerpen, Vlaamse Opera 19.30 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl In het buitenland is het gebruikelijk om met kerst naar ballet te gaan. Ook dichter bij huis begint die traditie voet aan de grond te krijgen. Hét kerstballet bij uitstek, De Notenkraker (op mu ziek van Tsjaikovski, naar het sprookje Notenkraker en Muizenko ning van E.T.A. Hoffmann) is de komende tijd dan ook regelma tig in de omgeving te zien. Het Sint Petersburg Ballet voert het vanavond op in de Stads schouwburg in Antwerpen (19.30 uur), dinsdag 18 december in De Maagd in Bergen op Zoom (19.00 uur) en woensdag 19 de cember in de Capitole in Cent (19.30 uur). De muziek wordt uit gevoerd door het Nationaal Filharmonisch Orkest van Oekraïne onder leiding van Viktor Ploskina. Kinderen spelen de hoofdrol in dit romantisch ballet; de virtuoze danspartijen worden uitge voerd door de bijrollen. De balletgroep van de Staatsopera Tatarstan brengt in deze pe riode eveneens De Notenkraker. De dansers zijn woensdag 2 ja nuari te zien in het Scheldetheater in Terneuzen. Deze voorstel ling begint om 20.00 uur. UITGAANSTIP NADER BESCHOUWD Rik van Uffelen als King Lear en Eva Van der Cucht als Cordelia. foto Leo van Velzen wel denken aan de kantelen van een mid deleeuws kasteel, maar gaf toch vooral een fraai en werkzaam visueel effect. Kos tuums die door hun ontwerp op een cat walk niet zouden misstaan... de uitgekien de belichting... een en al vormgeving. Daarbinnen worden de acteurs ééndimen sionale figuren. Niet noodzakelijkerwijs misschien. Maar hier wél. Een keuze. De oude Lear, een brombeer die niet altijd goed te verstaan was, gaat gekleed in een openvallende (kamer)jas waaronder hij in onderbroek te zien is. Het beeld van een aftandse, reeds dementerende vorst. Het zal zo blijven. Niets van ontwikke ling, niets van neergang. Die was er daar vóór, kennelijk. Gewoon doodgaan, aan het einde. Zijn twee oudste dochters zijn al serpen ten, ze hoeven zich niet meer als zodanig te ontpoppen. Als toeschouwer moet je wel heel naïef zijn om nog door de ge beurtenissen getroffen te worden. Inzicht krijgen, gaandeweg, door de ontwikkelin gen, door de parallellen die je van liever lee trekt met het echte leven. Dat hoeft al lemaal niet meer. Het is al voor je uitgete kend. En dat kan wel mooi gedaan zijn, maar dat is toch een beetje jammer. Deze week Geen cabaret van Howard Komproe, de voorstelling (donderdag, Ledeltheater) komt te vervallen. Maar wel op vrijdag (een drukke podiumdag, 5 voorstellingen om uit te kiezen) naar 't Beest voor Hel den zonder Glorie van Het Volk, een uniek gezelschap bestaande uit drie mannen die in hun eigen producties steevast ver rukkelijke underdogs op de planken zet ten. Deze keer zijn ze oud-strijders. Hl Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl Waarom mijn oog erop viel, weet ik niet. Maar het viel me woensdag in de Stadsschouw burg in Middelburg dus ineens op: dat er in de King Lear van theatergroep Het Ver volg twee stagiairs meespeelden, vierde jaars toneelschool. In niet onbelangrijke rollen. Oude acteurs of actrices zouden ja loers zijn. In hun tijd begon je nog hele maal onderaan. In het eerste jaar na je op leiding drie seconden zwijgend op, met een vaandel in je hand. Dat soort stoere verhalen. Gelukkig is dat nu beter. Boven dien, het waren niet de eerste de besten. Deze twee stagiairs hebben al de nodige toneel- en filmervaring. Ik neem aan, dat alle gezelschappen tegenwoordig met sta giairs werken. Ik let er meestal niet op, en waarschijnlijk leggen de meeste gezel schappen er ook niet zo veel nadruk op. Ik verwacht dat stagiairs ondanks hun veelvuldig voorkomen toch ook niet zo vaak voor belangrijke rollen ingezet wor den. Maar hier doemt een vraag op. Hoe veel doet ervaring er toe bij het invullen van een rol? En hoeveel levenservaring heb je nodig om een rol als die van ko ning Lear overtuigend gestalte te kunnen geven? Vroeger - zoveel weet ik wel zeker - zou er voor zo'n grote rol altijd een rij pe, ervaren acteur gekozen worden. Lear is een oude man, hij zou rond de 80 zijn, heb ik ergens gelezen. Moet die bij voor keur dan ook door een oude acteur ge speeld worden? En als dat zo is, dan is het anderzijds weer normaal dat jonge zo nen gespeeld kunnen worden door jonge acteurs. Er wordt inderdaad wel vaak zo geredeneerd, wat (vooral bij rijpere actri ces) vaak leidt tot de klacht dat er vanaf een zekere leeftijd nauwelijks nog rollen te vinden zijn. Want ook in de wereld van het toneel is ouderdom een taboe. door Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21