Duinart pakt uit met vrolijk sprookje
Keus voor poëtische songteksten
en sfeerrijke heelden
Ratten en kinderen
krioelen speels door
het Spiegeltheater.
20 Maandag 10 december 2007 PZC
door Ali Pankow
MIDDELBURG - Artistiek leider en re
gisseur Peter Adriaanse van Thea
tergroep Duinart spreekt over een
'vrolijk sprookje' als hij het over
de nieuwe familievoorstelling Rats
heeft. Deze productie gaat zater
dag in het Spiegeltheater in Mid
delburg in première en heeft daar
een lange opvoeringsreeks voor de
boeg.
Het oorspronkelijke verhaal over
De Rattenvanger van Hameien is
lang niet zo vrolijk, maar in de mu
sicalversie Rats, zoals Duinart die
opvoert, wordt het voor (bijna) ie
dereen 'eind goed, al goed'. „Dat is
ook een vereiste bij een familie
voorstelling. Je kunt het publiek
niet naar huis sturen met een ver
haal dat slecht afloopt", zegt
Adriaanse. Het verhaal gaat over
de stad Hameien die wordt ge
plaagd door een geweldige ratten-
'lk laat mijn spelers op de
vloer geen dingen zeggen,
die ze zelf niet begrijpen'.
invasie. Er meldt zich een vreem
deling in de stad, die beweert de
ratten met een magische fluit te
kunnen verdelgen.
Het heeft Adriaanse dit keer meer
nog dan bij voorgaande avondvul
lende voorstellingen hoofdbrekens
gekost een geschikt stuk te vinden
voor de jaarlijkse productie. Dat
vergt ook gedegen afweging. De
spelers van Duinart zelf zijn im
mers allemaal mensen met een
verstandelijke beperking. De cast
wordt aangevuld met spelers uit
het reguliere amateurtoneel. Zes
succesvolle producties op rij tonen
dat die formule goed werkt. De
verwachting is inmiddels dus
hoog gespannen. „Daar komt bij
dat het Spiegeltheater vijf jaar be
staat en bij zo'n eerste lustrum wil
je toch zeker weer met iets bijzon
ders komen", vindt de regisseur.
Hij zette aanvankelijk in op Lang
Leve de Koningin van Esmée Lam-
mers, maar door gedoe rond het
verkrijgen van de rechten zag hij
daarvan af. Uiteindelijk werd het
Rats, in een Nederlandse vertaling
van Maarten Vonder en met lied
teksten van Jeremy Browne. „Die
liedjes heb ik dit keer grotendeels
gehandhaafd. In tegenstelling tot
voorgaande producties, waarbij ik
andere bekende liedjes inbracht.
Verder heb ik ook wel liedteksten
vervangen voor dialogen, omdat
deze musical me iets te veel was
doorgecomponeerd."
Het repetitieproces bij Duinart be
gint met de toetsing of de spelers
enthousiast zijn over het verhaal.
Als dat zo is, gaat Adriaanse aan
de slag met de bewerking. „Daar
bij schrap ik heel veel en schrijf er
zelf dialogen voor in de plaats met
woorden die beter passen bij de
spelers. Ik laat ze op de vloer geen
dingen zeggen die ze zelf niet be
grijpen." Daar de stukkeuze even
duurde, leverde de regisseur het
script in drie delen aan. „Best ver
velend, maar het lukte gewoon
niet het eerder af te hebben." Wer
kende weg wil Adriaanse wel eens
een fragment of een dansje schrap
pen. Omdat het volgens hem dan
niet past in het regieconcept. „Leg
dat maar eens uit aan de spelers
van Duinart. Maar laten we eerlijk
zijn: acteurs zonder verstandelijke
beperking hebben er ook veel
moeite mee als er een stukje
wordt ingekort." De regisseur weet
zich gesteund door een vaste
groep medewerkers voor zangbege
leiding, choreografie, vormgeving
en kostuums. Tot zijn vreugde ziet
Adriaanse duidelijk progressie bij
zijn spelers van Duinart, van wie
sommigen met een Down-syn
droom. „Die vooruitgang geldt zo
wel voor spel als dans. Joke Pro
voost schrijft echt geen aparte cho
reografieën voor mensen met een
verstandelijke beperking. Als ik
die meiden van onze groep dan
die soms behoorlijk ingewikkelde
dansen zie uitvoeren, heb ik daar
grote bewondering voor."
Musical Rats, première zaterdag 15
u dec., Middelburg, Spiegeltheater,
daar t/m zon. 3 feb. elk weekend,
avondvoorstellingen 20.00 uur, mati-
nee's 14.30 uur. Kaartverkoop:
tel.nr. 0900-3300033.
Scène uit de musical Rots, de nieuwste productie van Theatergroep Duinart. foto Andrea Hill
De tijd dwingt iemand keuzes te
maken. Dat kan lastig zijn. Het
brengt twijfel en maakt van het le
ven een, soms barre, zoektocht.
Robbert Jan Swiers lijkt in Pil
grims de tijd en de twijfel even de
baas. In veertien songs houdt hij
samen met zijn begeleidingsgroep
en beeldend kunstenaar Ramon
de Nennie de tijd gevangen. Elk
lied zorgt voor een verstild mo
ment met altijd de nadrukkelijke
aanwezigheid van de singer-song-
writer Swiers, omlijst door subtie
le arrangementen voor backing vo
cals, viool, gitaren en percussie.
De Nennie vangt het gevoel en de
emotie van de muziek in beelden.
Ze getuigen van eenzelfde een
voud en benadrukken daarmee de
kracht die van de muziek uitgaat.
In de try-out van Pilgrims zondag
middag in Theater De Wegwijzer
in Nieuw- en Sint Joosland liepen
de beeldprojecties niet altijd even
synchroon met de muziek, maar
ook die technische problemen
PILGRIMS
Muziektheater van Robbert jan
Swiers, Ramon de Nennie e.a. De
Wegwijzer, Nieuw- Sint
Joosland.
door René de Dreu
kreeg de show niet uit balans.
Rode draad in dit muziektheater
vormen de sterke nummers van
Swiers. Hij ziet kans ieder num
mer een eigen signatuur mee te ge
ven, waarin hij zich weet te beper
ken tot de kracht van een melodie
in combinatie met een passende
tekst. Dat zorgt voor herkenning
en tegelijk wat lucht bij de donke
re en sombere Engelstalige tek
sten. In de combinatie met een let
terlijke inkleuring door Ramon de
Nennie worden de songs meer
dan alleen 'mooie' liedjes.
Op het podium staan muzikanten
die goed aanvoelen wat hun die
nende rol in het geheel moet zijn.
Aagje Feldbrugge (viool), Mach-
teld Ducrot (backing vocals), Sam
Berhitu (gitaar en backing vocals),
Henk van Boeijen (cajon) en Jan
Kuipers (bas) spreken dezelfde mu
zikale taal als de bedenkers Swiers
en De Nennie.
Muziek en arrangementen roepen
associaties op met Tom Waits,
Nick Cave of Crosby Stills Nash.
Namen uit de jaren zestig en ze
ventig, een tijdvak waarin ook de
muziek van Swiers geworteld is.
Door juist het tijdloze aspect uit
die muziek en de bijbehorende cul
tuur te halen, levert dit duo een ei
genzinnige'bijdrage aan het muzi
kale spectrum. Het theatrale krijgt,
naast de beeld- en filmprojecties
bovendien wat extra allure door
het invoegen van korte voordrach
ten tussen enkele nummers.
De multi-getalenteerde Robbert
Jan Swiers lijkt met deze muziek
en zijn samenwerking met Ramon
de Nennie een nieuwe weg ingesla
gen te zijn. „We werkten al eerder
samen en het blijkt voor beiden in
spirerend te zijn. Ideeën genoeg
dus, alhoewel ik daar nooit echt ge
brek aan had. Ik ben er achter ge
komen dat alles uitvoeren niet mo
gelijk is, dus toch maar keuzes ma
ken." Deze try-out in De Wegwij
zer toonde dat in elk geval in de
muziek een keuze is gemaakt voor
poëtische songs in combinatie met
sfeerrijke beelden.
Muziektheater Pilgrims met vlnr.: Robbert Jan Swiers, Aagje Feldbrugge,
Machteld Ducrot en Sam Berhitu. foto Ruben Oreel