Duinart pakt uit met vrolijk sprookje Keus voor poëtische songteksten en sfeerrijke heelden Ratten en kinderen krioelen speels door het Spiegeltheater. 20 Maandag 10 december 2007 PZC door Ali Pankow MIDDELBURG - Artistiek leider en re gisseur Peter Adriaanse van Thea tergroep Duinart spreekt over een 'vrolijk sprookje' als hij het over de nieuwe familievoorstelling Rats heeft. Deze productie gaat zater dag in het Spiegeltheater in Mid delburg in première en heeft daar een lange opvoeringsreeks voor de boeg. Het oorspronkelijke verhaal over De Rattenvanger van Hameien is lang niet zo vrolijk, maar in de mu sicalversie Rats, zoals Duinart die opvoert, wordt het voor (bijna) ie dereen 'eind goed, al goed'. „Dat is ook een vereiste bij een familie voorstelling. Je kunt het publiek niet naar huis sturen met een ver haal dat slecht afloopt", zegt Adriaanse. Het verhaal gaat over de stad Hameien die wordt ge plaagd door een geweldige ratten- 'lk laat mijn spelers op de vloer geen dingen zeggen, die ze zelf niet begrijpen'. invasie. Er meldt zich een vreem deling in de stad, die beweert de ratten met een magische fluit te kunnen verdelgen. Het heeft Adriaanse dit keer meer nog dan bij voorgaande avondvul lende voorstellingen hoofdbrekens gekost een geschikt stuk te vinden voor de jaarlijkse productie. Dat vergt ook gedegen afweging. De spelers van Duinart zelf zijn im mers allemaal mensen met een verstandelijke beperking. De cast wordt aangevuld met spelers uit het reguliere amateurtoneel. Zes succesvolle producties op rij tonen dat die formule goed werkt. De verwachting is inmiddels dus hoog gespannen. „Daar komt bij dat het Spiegeltheater vijf jaar be staat en bij zo'n eerste lustrum wil je toch zeker weer met iets bijzon ders komen", vindt de regisseur. Hij zette aanvankelijk in op Lang Leve de Koningin van Esmée Lam- mers, maar door gedoe rond het verkrijgen van de rechten zag hij daarvan af. Uiteindelijk werd het Rats, in een Nederlandse vertaling van Maarten Vonder en met lied teksten van Jeremy Browne. „Die liedjes heb ik dit keer grotendeels gehandhaafd. In tegenstelling tot voorgaande producties, waarbij ik andere bekende liedjes inbracht. Verder heb ik ook wel liedteksten vervangen voor dialogen, omdat deze musical me iets te veel was doorgecomponeerd." Het repetitieproces bij Duinart be gint met de toetsing of de spelers enthousiast zijn over het verhaal. Als dat zo is, gaat Adriaanse aan de slag met de bewerking. „Daar bij schrap ik heel veel en schrijf er zelf dialogen voor in de plaats met woorden die beter passen bij de spelers. Ik laat ze op de vloer geen dingen zeggen die ze zelf niet be grijpen." Daar de stukkeuze even duurde, leverde de regisseur het script in drie delen aan. „Best ver velend, maar het lukte gewoon niet het eerder af te hebben." Wer kende weg wil Adriaanse wel eens een fragment of een dansje schrap pen. Omdat het volgens hem dan niet past in het regieconcept. „Leg dat maar eens uit aan de spelers van Duinart. Maar laten we eerlijk zijn: acteurs zonder verstandelijke beperking hebben er ook veel moeite mee als er een stukje wordt ingekort." De regisseur weet zich gesteund door een vaste groep medewerkers voor zangbege leiding, choreografie, vormgeving en kostuums. Tot zijn vreugde ziet Adriaanse duidelijk progressie bij zijn spelers van Duinart, van wie sommigen met een Down-syn droom. „Die vooruitgang geldt zo wel voor spel als dans. Joke Pro voost schrijft echt geen aparte cho reografieën voor mensen met een verstandelijke beperking. Als ik die meiden van onze groep dan die soms behoorlijk ingewikkelde dansen zie uitvoeren, heb ik daar grote bewondering voor." Musical Rats, première zaterdag 15 u dec., Middelburg, Spiegeltheater, daar t/m zon. 3 feb. elk weekend, avondvoorstellingen 20.00 uur, mati- nee's 14.30 uur. Kaartverkoop: tel.nr. 0900-3300033. Scène uit de musical Rots, de nieuwste productie van Theatergroep Duinart. foto Andrea Hill De tijd dwingt iemand keuzes te maken. Dat kan lastig zijn. Het brengt twijfel en maakt van het le ven een, soms barre, zoektocht. Robbert Jan Swiers lijkt in Pil grims de tijd en de twijfel even de baas. In veertien songs houdt hij samen met zijn begeleidingsgroep en beeldend kunstenaar Ramon de Nennie de tijd gevangen. Elk lied zorgt voor een verstild mo ment met altijd de nadrukkelijke aanwezigheid van de singer-song- writer Swiers, omlijst door subtie le arrangementen voor backing vo cals, viool, gitaren en percussie. De Nennie vangt het gevoel en de emotie van de muziek in beelden. Ze getuigen van eenzelfde een voud en benadrukken daarmee de kracht die van de muziek uitgaat. In de try-out van Pilgrims zondag middag in Theater De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland liepen de beeldprojecties niet altijd even synchroon met de muziek, maar ook die technische problemen PILGRIMS Muziektheater van Robbert jan Swiers, Ramon de Nennie e.a. De Wegwijzer, Nieuw- Sint Joosland. door René de Dreu kreeg de show niet uit balans. Rode draad in dit muziektheater vormen de sterke nummers van Swiers. Hij ziet kans ieder num mer een eigen signatuur mee te ge ven, waarin hij zich weet te beper ken tot de kracht van een melodie in combinatie met een passende tekst. Dat zorgt voor herkenning en tegelijk wat lucht bij de donke re en sombere Engelstalige tek sten. In de combinatie met een let terlijke inkleuring door Ramon de Nennie worden de songs meer dan alleen 'mooie' liedjes. Op het podium staan muzikanten die goed aanvoelen wat hun die nende rol in het geheel moet zijn. Aagje Feldbrugge (viool), Mach- teld Ducrot (backing vocals), Sam Berhitu (gitaar en backing vocals), Henk van Boeijen (cajon) en Jan Kuipers (bas) spreken dezelfde mu zikale taal als de bedenkers Swiers en De Nennie. Muziek en arrangementen roepen associaties op met Tom Waits, Nick Cave of Crosby Stills Nash. Namen uit de jaren zestig en ze ventig, een tijdvak waarin ook de muziek van Swiers geworteld is. Door juist het tijdloze aspect uit die muziek en de bijbehorende cul tuur te halen, levert dit duo een ei genzinnige'bijdrage aan het muzi kale spectrum. Het theatrale krijgt, naast de beeld- en filmprojecties bovendien wat extra allure door het invoegen van korte voordrach ten tussen enkele nummers. De multi-getalenteerde Robbert Jan Swiers lijkt met deze muziek en zijn samenwerking met Ramon de Nennie een nieuwe weg ingesla gen te zijn. „We werkten al eerder samen en het blijkt voor beiden in spirerend te zijn. Ideeën genoeg dus, alhoewel ik daar nooit echt ge brek aan had. Ik ben er achter ge komen dat alles uitvoeren niet mo gelijk is, dus toch maar keuzes ma ken." Deze try-out in De Wegwij zer toonde dat in elk geval in de muziek een keuze is gemaakt voor poëtische songs in combinatie met sfeerrijke beelden. Muziektheater Pilgrims met vlnr.: Robbert Jan Swiers, Aagje Feldbrugge, Machteld Ducrot en Sam Berhitu. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20