Maxi: Mini Cooper S Clubman Chrysler 300C SRT-8: Pimpmobile... Sterkte door strijd onderweg» Volkswagen Polo GTI Cup edition Volkswagen stond aan de wieg van de GTI-rage die sinds de introduc tie van de allereerste Golf GTI ei genlijk nooit meer echt is opgehou den. Het recept: een niet te groot (lees: zwaar) autootje met een krachtige motor in het vooronder- De eerste Golf was van het formaat van een moderne Polo. Deze eerste echt snelle gooi- en smijt Golf had overigens maar zo'n 110 paarden krachten. Toen goed het als veel maar de tijden veranderen. De Cup- edition die een aantal dagen tot on ze beschikking stond had er maar liefst 180 en is daarmee de krachtig ste Polo die ooit in serieproductie is geweest. Dit enorme aantal pk's zorgt voor een waanzinnig rijgedrag. Snel, op zwepend maar tegelijkertijd voel de wegligging die zo solide aanvoelt datje op rails lijkt te rijden. Onder de motorkap ligt een opge fokt motorblok met een cilinderin houd van 1,8 liter, die wordt be ademd meteen turbo. Dat betekent in de praktijk dat deze Polo vanaf zo'n 2000 toeren per minuut gaat als de brandweer. De sonore uitlaat- brom laat absoluut van zich horen, zeker wanneer de turbo erin komt. Het is niet alleen genieten qua snel heid, ook het gehoor komt aan zijn trekken. Dat geluid heeft op langere afstanden waarschijnlijk ook wel een nadeel doordat het dan door dringend en vermoeiend wordt. De stoelen zitten wel heel erg fijn, met hoge zijwangen en bekleed met de bekende GTI-ruitjesstof die de aller eerste Golf GTI zo kenmerkte. In een snelgenomen bocht houden de stoelen je heel goed op zijn plaats. Het maakt uiteindelijk allemaal deel uit van het GTI-gevoel dat je hele maal hebt als je in deze Polo rijdt... Heel jammer is wel dat van deze Cup-edition slechts tien exemplaren naar ons land kwamen. Maar goed dat de 'gewone' GTI er nog is... En die is nog wel voorradig... Het is de meest maximale onder de Mini's: de fonkelnieuwe Clubman. Zeker als je hem neemt in supersnel le Cooper S variant heb je als het wa re een sportautootje in de vorm van een stationcar. En wat voor een sta tioncar, want op straat verdraait vrij wel iedereen zijn hoofd. Wat is dit voor een wonderlijke Mini... In de praktijk valt het met die wonderlijk heid aardig mee. Natuurlijk, hij is een flink stuk langer geworden en dan is er nog die vreemde 'suïcide door', het kleine portier- tje rechts achter dat in omgekeerde rich ting open gaat om achterpassagiers ruimer baan te geven bij het in- en uitstappen. Een onverminderd sterk punt bij (ook de ze) Mini is het design. De wagen lijkt in hoge mate op de 'oude' Mini en dat geldt ook al voor de Clubman. Natuurlijk, de nieuwe versies zijn behoorlijk gegroeid. Ze ogen breder, langer en hoger maar bo venal 'vetter' wat ze ook zijn. Ook de prestaties van de oude kunnen op geen en kele manier in de schaduw staan van alle nieuwe exemplaren. Zeker de gereden Cooper S heeft, ook in Clubman variant, behoorlijk wat in huis om het erkende sportwagens behoorlijk lastig te maken. Dankzij zijn 1.6 liter motor met compres sor schopt ie het tot een topsnelheid van wel 225 km/h en een acceleratie van stil stand naar 100 km/'h in zo'n 7 seconden. Daarbij is zijn wegligging een voorbeeld voor andere auto's; Mini's rijden als een kart over de weg. Ze zijn elke bocht met meesterschap de baas. Maar dan de Clubman. Een aantal stijlken merken is overgenomen uit het oude type. De twee kleine achterportiertjes bijvoor beeld. Daar waar een achterklep natuurlijk veel handiger is, ging ook hier vorm bo ven functie. Niet zo handig omdat je in je binnenspiegel steeds tegen de deurstijlen zit aan te kijken. Niet zo handig dus, wel geinig. Overigens heeft moeder BMW er wel voor gekozen deze portiertjes gemak kelijk te laten openzwaaien door middel van drukveren. Wie het idee krijgt met deze Clubman over een volwaardige sta tioncar te beschikken kan het best eens bij een dealer gaan kijken en eens een centi meter langs de vulopening leggen. Het is en blijft een Mini, en veel meer dan een echte stationcar krijg je hier een lifestyle- combi. Het woord lijkt zelfs op deze auto toegesneden. Veel eerder is het een Mini in een andere hoedanigheid. Ontzettend lollig, zeker met de geweldige motor die voonn ligt. Daarmee beleefje echt wel be hoorlijk wat lol aan dit karretje. Die lol heeft echter wel een keerzijde want wie het prijskaartje bekijkt schrikt zich rot. Met wat toeters en bellen eraan, vloog het door De Ondernemer gereden exemplaar vlot over de 43 mille heen en dat is toch wel echt een serieuze hap geld. Wat jammer is, want het is en blijft een waanzinnig kek karretje. Hij is al wel even op de markt, de op het vorige model Mercedes-Benz E- klasse gebaseerde Chrysler 300C. In de opmars der pk-beulen doet ook Chrysler een forse duit in het zakje met de introductie van de SRT-8. Amerikanen vinden cilinderinhoud be langrijker dan waar elders ter wereld. Dat is aan deze SRT-8 te merken. Maar liefst 6,1 liter meet de inhoud van zijn cilinders; en 425 paardenkrachten is ook al niet iets om je voor te schamen. Deze HEMI V8 motor is zelfs de snelste die ooit door Ch rysler werd gebouwd. Beroer het gaspe daal licht en je weet waarom. Deze bulle bak, die overigens ook verbazend gemak kelijk te temmen is, kun je in 5 seconden naar 100 km/h jagen. Ogenschijnlijk zijn er weinig veranderingen aan de koets te zien; dat maakt een stoplichtsprint met een Porsche natuurlijk tot een genoegen... De toch al imposante motor met een in houd van 5,7 liter werd door Chryslers Street Racing Technology-afdeling opge- pimpt tot de respectabele inhoud die hij nu heeft. Uiterlijke verschillen zijn er, zij het subtiel. Er is een iets andere grille ge plaatst maar het meest in het oog lopend is het minieme spoilertje dat toch voor bijna 40 procent extra neerwaartse druk zorgt. Ook de voorspoiler werd wat aangepakt en wat dieper naar beneden getrokken. De vering bleef onverkort supercomfortabel en dat is eigenlijk het grootste wonder aan deze SRT-8. Deze supercar, alleen op spe ciale bestelling leverbaar, is supersnel maar hij verloochent daarbij zijn typisch Ameri kaanse comfortkarakter niet. Een heel merkwaardige combinatie die je zelden te genkomt. Meestal zijn dit soort bloedsnel- le auto's plankhard geveerd. Deze Chrysler leert dat het niet altijd noodzakelijk is. Deze SRT-8 is een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. De enorme cilinderin houd heeft echter natuurlijk ook een keer zijde. Je wordt namelijk heel snel de beste maatjes met je pomphouder. Wie de auto rijdt voor wat ie waard is komt gemakke lijk op 1:5 uit, en dan moetje niet teveel stadsritten hebben... Met de huidige brandstofprijzen is het niet iets om vrolijk van te worden. Deze speciale versie van de 300C kost 83.600 euro, inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 99