«onderwijs De gemotiveerde sollicitant 30 OFFICIËLE OPENING OPLEIDINGSCENTRUM VOOR TECHNIEK ROC ZEELAND Technum in bedrijf! Er wordt meteen hard gewerkt in het nieuwe opleidingscentrum. Foto's: Willem Mieras Leerlingen die kiezen voor tech niek weten dat zij in een riante positie verkeren. Zeker als zij hun opleiding volgen in Technum van ROC Zeeland mogen zij rekenen op een goede baan met toekomstper spectief. En daarvoor kunnen zij bo vendien in de provincie blijven wo nen. door Loes van der Hoeven VLISSINGEN - Het ultramoderne tech niekcentrum in Vlissingen is met de komst van de opleidingen op het gebied van me taal/werktuigbouwkunde, metalektro en installatietechniek volledig ingericht. Op 8 november 2007 is Technum op spectacu laire wijze officieel van start gegaan. In het futuristisch ogende opleidingsinsti tuut staat de meest geavanceerde appara tuur opgesteld. Hoog gekwalificeerd per soneel leidt de deelnemers op een profes sioneel, praktijkgericht niveau op. Boven dien zijn er doorlopende leerlijnen van vmbo, mbo tot en met hbo. Daarmee is Techum uniek in Nederland. ROC Zeeland en zijn participanten Ho geschool Zeeland, Scholengemeenschap Scheldemond, Stichting Vakwerk en Vak opleiding Infra verzorgen in Technum op leidingen op het gebied van Elektrotech niek, Werktuigbouwkunde, Bouwinfra, Installatietechniek, Procestechniek, ICT en Motorvoertuigentechniek. Voor deze laatste afdeling en voor de opleiding Mari tieme Techniek wordt inmiddels Tech- num-2 gerealiseerd. Vanaf voorjaar 2008 zullen in deze nieuwe hal deelnemers praktijkervaring gaan opdoen met motor voertuigen en scheepsdieselmotoren. Maintenance Academy De participanten in Technum doen er alles aan om jongeren weer enthousiast te krij gen voor techniek. Het imago van 'de mannencultuur met vies, vuil werk dat bo vendien slecht betaalt', moet snel worden doorbroken. Niveau vier leidt juist op voor functies op het middenkaderniveau, zoals calculator, werkvoorbereider en ont werper. De aantrekkende Zeeuwse eco nomie schreeuwt om jonge goed opgelei de technici om snel de leemte te kunnen opvullen, die ontstaat door de enorme uit stroom van ouderen. Henme van Meerkerk, voorzitter van het College van Bestuur ROC Zeeland, bena drukt in haar openingswoord de noodzaak van extra aandacht aan loopbaanbegelei ding. "Om met name onze mbo en hbo- deelnemers voor Zeeland te behouden, hebben wij deze week samen met de overheid en het bedrijfsleven een taskg- roup gevormd, waarmee wij zo spoedig mogelijk hier een Maintenance Academy willen realiseren. Technum is niet voor niets op de groei gebouwd. Wij streven er naar in de komende drie jaar het aantal deelnemers met 15% te laten groeien tot circa 2000. Dat aantal kunnen wij huisves ten. Natuurlijk hopen wij dat het gebouw sneller te klein wordt, want dat zou bete kenen dat wij voldoende technici aan het Zeeuwse bedrijfsleven kunnen afleveren." De voorzitter benadrukt evenals de overi ge sprekers dat imagoverbetering van de sector bij de basis moet beginnen, dus bin nen de huiselijke kring. "De drie O's, On derwijsinstellingen, Overheid en Onder nemers, moeten ouders ervan overtuigen dat techniek hun kinderen een aantrekke lijke toekomst biedt! Dat kan op diverse manieren, zoals bedrijfsbezoeken, intro ductielessen en bezoeken aan technische musea." Kenniswerf In zijn hoedanigheid van voorzitter Bra bants-Zeeuwse W erkgeversorganisatie juicht David Luteijn de samenwerking van onderwijs en bedrijfsleven toe: "Hier is in middels sprake van competentiegericht onderwijs dat aansluit op de praktijkbe hoefte. Andersom kunnen ook bedrijven hun medewerkers bij Technum cursussen laten volgen. De BZW ondersteunt de ambitie van ROC Zeeland, sterker nog, wij vinden 15% groei te laag. De 3 O's moeten zich gezamenlijk sterk maken voor een hoger percentage nieuwe deel nemers. Onderzoeken zoals het Zeeuwse Kennis Akkoord en Pieken in de Delta, maar ook die van de N.V. Economische Impuls Zeeland tonen aan dat er voldoen de ambitie in Zeeland is. Wel moet er vaart blijven in de ontwikkeling van de Zeeuwse Kenniswerf in Vlissingen, het pa radepaardje van onderwijzend Zeeland." Schakel De heer A. Prins, manager afdeling oplei dingen van de Stichting Nederlands Insti tuut voor Lastechniek licht toe dat zij cur sussen samenstellen voor de diverse onder wijsinrichtingen. De deelnemers sluiten die af met algemeen erkende diploma's. "Onze markt waarin de grenzen vervagen, vraagt om mondiale erkenning. Dat is bij de kaderopleidingen, zoals die van Inter national Inspection Engineer inmiddels het geval." De vmbo opleidingen van Scholengemeenschap Scheldemond slui ten aan bij die van ROC Zeeland. Van daar dat ook zij zich in Technum hebben gevestigd. Om dat mogelijk te maken, is het gebouw al tijdens de bouw verbouwd. Rector de heer H.J. van Arenthals is voor openheid. "Het motto van Scheldemond is: 'Wij zeggen wat wij doen en wij doen wat wij zeggen en dat doen wij goed!' Dat vereist een duidelijke en transparante com municatie. Kwaliteit daar draait alles om binnen Technum. Onze stakeholders ver wachten van ons dat wij goed les geven. Om daaraan te kunnen voldoen is het be langrijk dat de Technum docenten, die af komstig zijn uit allerlei culturen snel wor den bijgeschoold naar een lerende organi satie die basale kwaliteit levert. Want daar mee bereik je jongeren en kun je hen en thousiasmeren voor techniek." Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Koninklijke Metaalunie de heer M. van Straalen tenslotte, benadrukt de noodzaak van het verzorgen van gasdessen door me dewerkers van bedrijven. "Zij zijn immers onze beroepenambassadeurs." De belangrijkste bijdrage leveren de deel nemers zelf. Met veel kabaal, rook, muziek en dans stellen zij Technum in bedrijf! uww.technum.nl drs. P.J.H. den Hartog Consultant den Hartog - PersoneelsAdviesDienst in Goes Als selecteur in een sollicitatiegesprek wil ik vooral drie dingen weten van een sollicitant. Wil de sollicitant de functie, of wat is zijn motivatie, kan hij het, of wat zijn de capaciteiten en past hij in de organisatie gezien zijn persoonlijk heidstructuur. Primair zoek ik naar de motivatie. Waarom wil de sollicitant de functie, waar om kiest hij voor dat bedrijf en waarom juist voor dat beroep. Let daarbij op dat ik altijd de waarom vraag stel (of wel de W-vraag: wie, wat, waarom, woezo..), de open vraag die de sollicitant dwingt tot een uitgebreid antwoord. Ik vind motivatie een belangrijke factor in het selectieproces. Bij sterke motiva tie voor een beroep of functie doet een medewerker meer zijn best om kwali tatief goed werk af te leveren. Wanneer op een vraag over motivatie een antwoord komt: ik zag uw vacatu re toevallig in de krant, dan denk ik, voelt hij dan wel voor dat mooie bedrijf. Is hij werkelijk geïnteresseerd. Of solliciteert hij maar raak, omdat de kandi daat niet kan opschieten met zijn baas, zich onderbetaald voelt, of omdat hij is ontslagen. Zoekt de sollicitant naar een baantje, naar een baan met beter loon of zoekt hij naar een loopbaan. Wanneer de kandidaat laat zien dat de vacature past binnen zijn ambitie, dan ligt de motivatie dieper. Dat zegt wat over de loyali teit naar de nieuwe werkgever, de belangstelling voor de functie, het beroep en de branche waarin wordt gewerkt. De kandidaat wil dan in zichzelf investeren om de kwaliteit van het werk nog beter te laten zijn. De werkgever staat open om te investeren in opleiding, waardoor de kandidaat meer aan het bedrijf wordt gebonden en niet na een korte tijd weer geconfronteerd wordt met zo'n vervelende selectieprocedure. Den Hartog - PersoneelsAdviesDienst begeleidt u bij het proces van werving I en selectie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 94