De stoel Zeeuws land, Down Under 2008 Golden Tulip de stoel PROMOTIE VOOR ZEELAND en iviETER vm« p STRAND Westduin Koudekerke/Vlissingen www.goldentuupwestduin.nl tel 0118-552510 Wat is er zo bijzonder aan deze stoel? Hij zit lekker, zowel letterlijk als figuur lijk. Omdat ik nogal lang ben, 1.93 me ter, is die stoel aangepast 'aan mijn zit'. Ik zit er nu een jaar en ik voel me hier ge weldig in mijn element. Ik ben er trots op te mogen werken in de grootste ligh- tingfabriek in ons land, want dat zijn we hier in Roosendaal. Het is geweldig om het proces mee te maken: van het eerste ontwerp in je hoofd tot het moment dat de lamp van de productielijn komt. Maar ook de productontwikkeling, van zand (voor de productie van glas) tot de uit eindelijke lamp. Het maken van iets, dat spreekt me erg aan. In september komt onze nieuwe TL-D Eco lamp op de markt, die 10 tot 15 procent minder energie gebruikt. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Dat zijn er nogal wat. Na mijn studie werktuigbouwkunde ben ik in 1984 be gonnen bij de Vitrite fabriek van Philips in Middelburg. Ik was daar onder meer productiemanager. We maakten daar de fittingen van lampen, lampvoetjes noem den we dat. In 1994 besloot Philips om een deel van de productie naar lage lo- nenlanden over te brengen. Ik ben toen naar Polen gegaan, heb daar een jaar later een joint venture opgezet. Hoewel ik nooit een internationale carrière had ge pland, kwam dat op mijn pad. Wij woonden vlakbij de Tsjechische en Oek raïense grens, mijn kinderen zaten daar op een lokale Poolse school. Na een aan tal jaren vroegen ze me of ik factoryma- nager wilde worden van Philips in Soera- baja, Indonesië. Ik vond dat wel een uit daging. Dat was een fabriek waar 1600 mensen werkten, we maakten daar nor male gloeilampen en TL. Ik heb daar met heel veel plezier gewerkt, Aziaten heb ben een teamspirit waar wij wel jaloers op mogen zijn. Daarna ben ik in Italië te rechtgekomen, in een plaatsje nabij Tu rijn. Daar heb ik driejaar gezeten. Ik heb van geen van die drie buitenlandse avon turen spijt gehad, maar was toch wel weer toe aan een terugkeer naar Neder land. Ik ben nu, na elf jaar, weer terug. Welke stoel heeft u het meest gevormd? Mijn eerste stoel stond in Hulst. Ik ben daar geboren en heb daar de basis gelegd voor mijn latere leven. Door mijn studie, opvoeding, maar vooral toch door het feit dat ik topsport heb bedreven. Ik heb gevolleyd bij achtereenvolgens Morres in Hulst, bij Herentals in België, bij Brevok in Breda, en in Roosendaal. Voorje ont wikkeling is het belangrijk om een team sport te doen. Op hoog niveau, want dat is wel belangrijk. Ik heb veel gespeeld, jeugd getraind. Die ervaringen draagje je hele leven mee. Wat betekent het bedrijf voor u? Philips is een multinational. Alles wat ik ben, heb ik te danken aan Philips. Het Naam: Ronald Reunis (47 jaar) Functie: manager infrastructuur, Lid van de directie. Bedrijf: Philips Lighting B.V. in Roosendaal. Bijzonderheden: De vestiging van Philips Lighting in Roosendaal is een van de meest ge avanceerde, innovatieve en kwaliteitsgerichte fabrieken van Philips ter wereld. Er werken 1250 mensen aan de machine ontwikkeling, productontwikkeling, de productie en distribu tie van fluorescentieverlichting. De meest mo derne TL- buizen, vooral voor industrieel ge bruik, komen vanuit de fabriek op Majoppe- veld. leder jaar worden daar zo'n 150 miljoen lampen geproduceerd (TL en CFL). Die gaan vooral naar Europa. In Roosendaal staat ook het Distributiecentrum Brabant. Van daaruit gaan lampen de hele wereld over. Locatie foto: Reunis heeft 'even' een stoel weggezet bij de HOR 6000, een productielijn waar de TL lampen horizontaal de band aflo pen. Er komen hier meer dan 2 lampen per se conde voorbij, de lijn wordt bediend door min der dan tien man. Normaal staat de stoel van Reunis op zijn kantoor. bedrijf geeft je een enorme bagage. Het is bij ons zo goed dat in de hele wereld er een eenduidig systeem is. De logistiek in China bijvoorbeeld is dezelfde als hier in Roosendaal. Dat schept duidelijkheid. Wat betekent u voor het bedrijf? Ik wil mijn ervaring delen met andere mensen binnen het bedrijf Maar ook mijn contacten naar buiten toe zijn enorm belangrijk. We zijn de grootste werkgever van Roosendaal en de tweede van heel West- Brabant. Dat schept ook verplichtingen. Geeft deze stoel een gevoel van macht? Wij kunnen als Philips Roosendaal een geweldige invloed uitoefenen op de energiebesparing in de hele wereld. Re ken maar eens uit: negentien procent van alle elektriciteit in de hele wereld zit in de verlichting. De helft daarvan is TL- verlichting, veelal gebruikt in de indus trie. Wij, hier m Roosendaal maken die verlichting. Als de slimme jongens van ons daar energie in kunnen besparen, kunnen we ontzettend veel betekenen in de hele wereld. Ekolampen en andere hebben dan ook de toekomst, maar het geeft ons ook een hele verantwoordelijk heid. Wanneer bent u het meest in uw element? Als ik met mensen kan samenwerken. Met mensen hier in het bedrijf praten over ons product, hoe we dat beter kun nen maken, hoe we nog meer energie kunnen besparen. En wat ik al eerder zei, ik vind het prachtig om een product te maken. Uit het niets iets maken, iets mooiers is er niet (van zand tot klant). Wat dat betreft ben ik een begenadigd mens. Zoekt u nog wel eens een stoel in het buitenland? Voorlopig niet. Ik heb het hier nu prima naar mijn zin. Nu zit ik hier pas een jaar, maar het zit er niet in dat ik voorlopig verkas. Ik woon naar mijn zin in België. Het is maar de vraag of ik het mijn fami lie nog een keer wil aandoen om weer naar een ander land te verhuizen. Waarover piekert u? Ik pieker eigenlijk best vaak. Ik maak me bijvoorbeeld zorgen over de betrokken heid van mensen. Wij werken hier met meer dan 1200 mensen. Ik sta op het standpunt dat de fabriek niet alleen van de directie in Eindhoven of Amsterdam is, ook niet van ons, maar van iedereen die hier werkt. Die mensen moeten ook die verantwoordelijkheid nemen. Als we het in de overlegsfeer hebben over de toekomst van ons bedrijf, over plannen, merk ik dat er nog altijd teveel volgers zijn en te weinig mensen met eigen, goe de ideeën. Dat baart mij wel eens zorgen. Waar komt u uw stoel voor uit? Ten eerste om bij mijn familie te zijn. Ik heb een drukke baan, altijd gehad. Nu wonen we in Brasschaat, ik probeer toch zoveel mogelijk bij mijn vrouw en vier kinderen te zijn. Ik ben actief binnen de BZW (Brabants Zeeuwse Werkgevers) en bij de bedrijvenvereniging Majoppe- veld. Het is belangrijk datje contact hebt met andere bedrijven, overheid en scho len. Ik vind datje heel veel kan leren van kleine (familie)bedrijven. We steunen hier in Roosendaal RBC, daar ga ik vaak heen. Als u niet bij dit bedrijf had gewerkt, dan..? Had ik waarschijnlijk werk gevonden in de sport. Volleybaltrainer bijvoorbeeld. Of in de gezondheidszorg, dat trekt me ook wel aan. Sport heeft veel overeen komsten met het bedrijfsleven. Het heeft alles te maken met teamwork. Goede clubs moeten tegenwoordig ook heel goede bedrijven zijn. Ik kwam laatst met een Philips- delegatie in Milaan, waar PSV voetbalde. Als je dan ziet wat voor een bedrijf AC Milan is, dat is geweldig. Het gaat hier om een multinational. En als je ziet wat er met Juventus gebeurt. Ondanks alle negatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren, blijft dat een heel goed en groot bedrijf. Met een geweldi ge achterban. Zeeland buiten het seizoen is voor velen een terrein dat men niet kent. Zeeland kent vele leuke, gezellige gelegenheden maar winkels en bedrij ven blijven ver achter op concurrenten uit de randstad. Dat stelt 't bureautje, een onafhankelijk Zeeuws promotiebureau. Om daar iets aan te doen brengt zij binnenkort een boek uit over Zeeland: Zeeuws land, Down Under 2008. door Ron Gregoor BRUINISSE - "Naar onze mening is het Zeeuwse land vaak een gebied dat velen niet kennen. Buitenstaanders hebben nog het idee dat Zeeland niet meer te bieden heeft dan een prachtige kust en enkele bij zondere steden. Dat is enorm jammer, te meer juist omdat Zeeuws land enorm veel te bieden heeft", zegt Gerdien Klik van 't bureautje. Zeeuws land, Down under 2008 heeft als doel het zogenaamde achterland van Zee land te promoten. Boerderijwinkels, win keliers in het buitengebied, galeries, be drijven die op plekken gevestigd zijn waar consumenten niet zo gauw komen en be drijven die graag extra omzet willen gene reren worden gevraagd te reageren, 't Bu reautje behandelt die bedrijven in het nieuwe boek. Het wordt opgedeeld in een aantal categorieën. Zo zal er ruimschoots aandacht worden besteed aan: de streek producten, koken en eten in Zeeland, overnachten in het Zeeuws land, schoon heid op Zeeuwse wijze en Zeeuwse kunst en cultuur. Het boek verschijnt in pocket- vorm in een oplage van 10.000 stuks. Het boekje zal de nadruk leggen op Zeeuwse specialiteiten, natuurlijke materialen, ge zond eten en uiteindelijk gezond leven. Bedrijven die willen reageren, moeten dat doen via: info@bureautje.com of bellen: 0111- 483462. Tekst: Ron Gregoor Foto:Thom van Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 72