Zeeland heeft Congresbureau mini-symposium» 05 van de reepe Het nieuwe Congresbureau Zee You in Zeeland is een feit. Er ligt een actieplan, er zijn al aanmel dingen van grote bedrijven van bui ten de provincie. Het wachten is nog op een groot aantal aandeelhouders. Bedrijven die congressen, meetings, personeelsuitjes, trainingen of ge woon een feestje willen houden in de provincie, kunnen zich melden bij Zee You, het Congresbureau. Dat kijkt dan naar de meest geschikte ruimte, naar hotelaccommodatie en naar bijpassende activiteiten. door Ron Gregoor GOES - Tijdens het mini symposium Za- kenmarktbewerking Zeeland op 19 no vember in de Zeelandhallen in Goes praat ten de initiatiefnemers Balth Roessingh en Chris den Dekker een groot aantal Zeeuwse ondernemers bij over de ontwik kelingen. Gedeputeerde Marten-Wiersma van Economische Zaken gaf het startsein voor de Zee You bijeenkomst. Roesingh, die een organisatie- en advies bureau heeft en Den Dekker, directeur van de Zeelandhallen, hebben samen met de provincie al een groot aantal stappen gezet in de richting van een goed lopend congresbureau. "Eigenlijk is het vreemd dat we in onze provincie nu pas actief de zakenmarkt gaan betreden", zei Wiersma. "De zakelijke markt is reeds vele jaren een aantrekkelijk en winstgevend marktseg ment in Nederland. Uit onderzoek van het kenniscentrum toerisme en recreatie, verbonden aan de Hogeschool Zeeland, blijkt dat in de jaren 2005 en 2006 alleen al het onderdeel zakenreizen in het binnen land is gestegen met 12 procent. Een deel van deze ontwikkeling zien we terug in Zeeland. Maar vergelijken we het met de rest van Nederland dan is dit onderdeel hier duidelijk onderontwikkeld." Reden voor Balth Roessingh en Den Dekker om stappen te ondernemen. Zij lieten Esther Brakman, studente aan de Hogeschool Zeeland, een onderzoek doen naar de mogelijkheden om Zeeland ook in de rustige periode op de kaart te zetten bij de zakenwereld in binnen- en buitenland. Het MICE- onderzoek van haar resulteer de in een aantal aanbevelingen, die beide heren meteen oppakten. "Zeeland moet actief de markt opgaan en proberen bin nen- en buitenlandse bedrijven te trekken voor allerlei evenementen in de provincie. Dat kan het beste gebeuren door het op richten van een congresbureau, dat niet al- advertentie City MEN Van Bommel Hugo Boss Giorgio ICNOtNMSSC I Papegaai straat s Goes www.vanoereepe.nl Er waren nog wel wat vragen over het Congresbureau. leen daadwerkelijk de markt op gaat, maar daarna meteen ook zorgt dat die bedrijven hier ook een goede accommodatie hebben en hun personeel kunnen onderbrengen in een goed hotel. Dat ze goed ontvangen worden. Kortom, het congresbureau func tioneert als een soort reisbureau voor de zakenmarkt. Campagne Balth Roessingh wist de volle zaal met on dernemers behoorlijk enthousiast te ma ken. "In Nederland wordt er per jaar 800 miljoen euro omgezet in activiteiten als jaarvergaderingen van beursgenoteerde ondernemingen tot en met personeelsfees ten. Tot nu toe gebeurt dat voornamelijk in de randstad en de regio Maastricht. Daar willen wij wat aan veranderen, want, zo is gebleken, bedrijven zijn zeer enthousiast over Zeeland als verblijfsomgeving. Eigen lijk hebben we hier alles, we moeten er al leen van profiteren", zei hij. Het duo Roessingh- Den Dekker heeft het afgelo pen jaar flink aan de weg getimmerd. De pers, vak-, dag- en weekbladen, besteed den heel veel aandacht aan het initiatief. Twee keer werden gezelschappen van mensen, die bedrijfsevenementen organi seren, uitgenodigd om middels een twee daagse trip te zien wat de provincie te bie den heeft. "En wat blijkt dan", concludeert Roessingh. "Men is reuze enthousiast." Zo hebben zich al tachtig bedrijven ge meld, die in principe geïnteresseerd zijn om iets in Zeeland te gaan doen. Daaron der zijn bedrijven als KLM, de Universiteit van Hasselt, de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening, Pearle, Akzo Nobel, mercator Verzekeringen, de Kanselarij van de Eerste Minister in België en Erfgoed Nederland. Bij de Zeelandhallen zijn er ook al concre te boekingen. Zo komt er volgend jaar een groot congres van het Wachttorengenoot schap, daar worden 5000 personen ver wacht. Er komt een congres Duurzaam Ondernemen, met ongeveer 4000 bezoe kers, de Nederlandse Duiksport Vereni ging met 800 mensen komt er bijeen. Er ligt een aanvraag van de belastingdienst (400 bezoekers) en Den Dekker schermt nog met 12 lopende offerte aanvragen. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk bedrijven zich aanmelden voor het Con gresbureau. De bedoeling is dat de organi satie een BV of NV wordt. "Daar zijn we nog niet helemaal aan uit", aldus Roes singh. Kleine bedrijven tot 5 personeelsle den betalen voor een aandeel 750 euro, middelgrote bedrijven (tot 10 personeels leden) 1000 euro en grote bedrijven beta len 1250 euro. Voor dat bedrag komt hun naam in de algemene basispromotie naar klanten, de bedrijven worden met foto en tekst vermeld op de website en in de nieuwsbrieven. Ze mogen meedoen aan workshops tijdens site- inspections. "Daar naast kan het bureau natuurlijk ook gewel dig dienst doen als netwerkorganisatie", is nog een suggestie van Roessingh. De Zeelandhallen van initiatiefnemer Den Dekker zal overigens geen aandeelhouder van het Congresbureau worden. "Dat doen we om de zaak zuiver te houden", zegt Den Dekker. "Het zou niet juist zijn als wij, als grootste locatie voor evenemen ten, in de organisatie van het bureau gaan zitten. Wij worden geen aandeelhouder. Het gaat erom dat de klant op' maat be- Foto's: Willem Mieras diend wordt." Het Congresbureau heeft nu al veertig bedrijven, die geïnteresseerd zijn in een aandeel. Maar dat moeten er meer worden, vinden Roessingh en Den Dekker. Want om echt actief in de markt te staan, is geld nodig. Volgend jaar komt er een uitgebreide ad vertentiecampagne, niet alleen in Neder land, maar ook in België, Duitsland en Groot Brittannië. Congresbureau Zeeland presenteert zich op belangrijke beurzen en benadert bedrijven en organisatoren van bedrij venevenementen. Waar het bureau gevestigd wordt en hoe veel mensen er uiteindelijk gaan werken, is een item dat bestudeerd moet worden. "Vooralsnog is het belangrijk om zoveel mogelijk deelnemers te krijgen", besluit Roessingh. Volgens Wiersma gaat het allemaal hier om: "Hoe kunnen we gezamenlijk dit be langrijke marktsegment de komende jaren betreden door niet alleen ons huidige pro duct aan te bieden, maar door nog meer te gaan investeren in ons eigen onderdeel van deze geïntegreerde markt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 69