Toenemende vraag naar transport Sint wint het van kerstman De Column «pas begonnen 02 Mun vrienden Naam: Dorine van Heivoort (29) Woonplaats: Goes Bedrijf: Van Heivoort Sneltransport (HST) Bedrijventerrein De Poel 2 Goes Begonnen: medio 2002 Meevaller: goede sfeer in de transportbranche Tegenvaller: onduidelijke regelgeving overheid E-mail: helvoorttransportbv@hetnet.nl Dorine van Heivoort: 'Het ondernemersklimaat wordt er niet makkelijker op in Nederland.' Foto: duofoto Dorine van Heivoort is een jonge ondernemende vrouw die sinds medio 2002 vanuit Goes haar bedrijf opstuwde in de vaart der volkeren. Anno 2007 is Van Heivoort Sneltransport (HST) van eenmanszaak uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf. De roots van zowel Dorine als haar bedrijf liggen in Brabant. HST is gespecialiseerd in distributie in West-Brabant en Zeeland, terwijl er eveneens ruimte is voor op- en overslag. "Er zijn mogelijkheden voor klanten om hun goederen door ons te laten ontvan gen, te verwerken en daarna te transporte ren. We zijn ooit begonnen met het uitrij den van drukwerk en kranten, hetgeen nog altijd een substantieel van de bedrij vigheid vormt. We beschikken over een gevaneerd wagenpark, variërend van een kleine bestelwagen voor spoedritten tot 19 tonners voor het zwaardere vervoer", aldus Dorine van Heivoort. De jonge directeur-eigenaar is bij toeval in de transport logistiek terechtgekomen. "Ik ben begonnen met een enkele bedrijfs wagen en mijn bedrijf is in de loopt der ja ren meegegroeid met de toenemende vraag naar transport. Doordat de groei ge leidelijk is gegaan, kan ik veel zelf in de hand houden. We hebben bijvoorbeeld een eigen monteur in dienst om het on derhoud van het wagenpark zo snel en ef ficiënt mogelijk te laten verlopen. Een on dernemingsplan heb ik nooit gemaakt: ik ben gewoon klem begonnen en door de vraag van mijn klanten doorgegroeid. On dernemen is voor mij risico en verant woordelijkheid nemen. De kunst is om tij dig de juiste beslissingen te nemen. Het ondernemersklimaat wordt er niet makke lijker op in Nederland. De transportsector krijgt meer en meer te maken met lastige regelgeving en de voortdurende stijging van de brandstofpnjzen vormt eveneens een probleem. Toch zou ik niet meer wil len ruilen voor een baan in loondienst. Ik trek graag mijn eigen plan; tijd voor va kantie heb ik niet maar ik geniet dubbel van de vrijheid die het ondernemen met zich meebrengt", zegt Dorine van Hel- voirt. De doorgaans goede sfeer in de we reld van transport logistiek spreekt Do rine zeer aan. "Die collegialiteit is voor mij de grootste meevaller in de bedrijfsvoe ring. In deze branche van distributie ervaar ik een grote mate van betrokkenheid tus sen de collega vervoerders. Wij werken zeer goed samen met onze collega-trans portbedrijven. Natuurlijk is er tegelijker tijd sprake van concurrentie, maar dat is gezond. Met de meeste collega's zijn de banden goed en help je elkaar waar moge lijk." De overheid is volgens Van Helvoort niet altijd even meegaand. "De in Neder land vaak onduidelijke en continu veran derende regelgeving vind ik de grootste tegenvaller in het zelfstandig ondernemer schap. In Zeeland ervaren we een flinke tegenwerking van overheidsinstanties zoals de politie en de inspectie voor verkeer en waterstaat. De zich dagelijks op de weg bevindende chauffeurs zijn continue doel wit van deze instanties. Daarbij gaat het vaak om futiliteiten zoals een vergeten do cument. Toch kost dit veel tijd en energie. Het brengt veel frustraties met zich mee voor chauffeurs en bedrijf." Sinterklaas is in Nederland nog steeds populairder dan de kerstman. De Nederlandse consument is van plan 30 procent meer uit te geven aan sin terklaascadeaus dan aan cadeautjes voor onder de kerstboom. door Ron Gregoor BREDA - Dat blijkt uit een onderzoek van Ernst Young onder duizend consu menten. De ondervraagden willen gemid deld 102 euro uitgeven aan sinterklaasge schenken, tegenover 74 euro voor kerstca deaus. Het totaalbednjf van 176 euro, dat de consument in december wil uitgeven aan cadeaus, is ongeveer gelijk aan de ge middelde besteding van vorig jaar. Harry Kleine, sectorvoorzitter Consumer Pro ducts van Ernst&Young: "de daadwerke lijke bestedingen zullen waarschijnlijk ho ger liggen. Intenties zijn één ding, maar de praktijk leert dat de consument tijdens de decembermaand meer uitgeeft dan vooraf gepland. Retailers die de consument ook écht weten te verleiden, zullen hier de vrachten van kunnen plukken." Dat kinderen in de decembermaand cen traal staan, blijkt wel uit het feit dat met af stand het meeste zal worden uitgegeven aan speelgoed. Gemiddeld 35,20 euro van 'de Ondernemer' is een uitgave van BN/DeStem IPZC. 'de Ondernemer' verschijnt maandelijks in een oplage van 210.000 exemplaren. Uitgever: Frank de Roon het cadeaubudget gaan naar 'de kids'. Daarnaast staan dvd's en cd's hoog op het verlanglijstje, vooral op die van mannen. Bijna driekwart van de on dervraagde mannen is van plan een geschenk uit deze categorie cadeau te doen. Relatief veel vrouwen (71 procent) zijn met de aan koop van een cadeau van plan de boekenplank van de ont vanger aan te vullen. De Nederlander kiest ook voor kwaliteit en functio naliteit. Het land herkomst speelt geen rol. Accountmanagers: Jos van Dongen Marcel Schreur Bladmanager: Johan van den Kieboom Redactie: Ron Gregoor vormgeving: Hans Willekes Adresgegevens: Postbus 3805,4800 DV Breda, tel. 076-5 312277, Fax 076-5 312274 E-mail: info@deondernemer.com www.deondernemer.com Toen Thorn van Amsterdam mij belde met de mededeling: 'ik heb een mooie decemberplaat van BASF, is dat wat voor jou?' zei ik zonder de foto gezien te hebben, ja. Want voor BASF heb ik een zwak, het zijn mijn vrienden, al uit de tijd dat ik nog economieredac teur van BN/DeStem was. Dat komt door Jan van Doorslaar, hoofd communicatie van het be drijf. Geweldige vent, een van de beste voorlichters uit het circuit. Over hem doet het volgende ver haal de ronde uit de tijd dat de jaarcijfers van het concern in Ant werpen gepresenteerd werden. Dat is trouwens al heel lang gele den. BASF is een multinational, het is dus niet vreemd dat op die bijeen komsten journalisten uit de hele wereld komen. Engelsen, Fransen, Amerikanen, Japanners, Chinezen, je kunt het zo gek niet verzinnen of ze zijn er. Onder het journaille waren altijd twee oudere dames uit de VS. Die waren ronduit las tig, vroegen absurd veel en be schikten ook over heel veel infor matie. Dat kwam omdat een van hen getrouwd was met een direc tielid van een concurrent, zo bleek later. Van BASF bestuurders wist ik dat zij die dames liever niet op de eerste rijen van de perszaal za gen. 'Zitten ze achterin, dan kun nen we net doen of we ze niet zien of horen' zeiden ze dan. Toen de journalistenkaravaan naar Ant werpen kwam, kreeg Jan de op dracht om zich over hen te ontfer men. 'Neem ze maar mee de stad in, geef ze vooral veel bier, geen pils maar liever Duvel en let maar niet op de tijd' kreeg hij als goede raad mee. Dat deed Jan. De Duvels vloeiden rijkelijk, het was reuze gezellig. Maar wie er ook last kreeg van de drank, de dames in ieder geval niet. Zij vermaakten zich prima, in ieder café deden ze bij wijze van spreken het licht uit. En wie zat er de volgende ochtend vroeg op de eerste rij tijdens de persconferen tie? Juist, de US Army. Geen spoortje van een kater of nadorst. En met een waslijst aan vragen. 'Ik kon er niks aan doen', zei Jan ver ontschuldigend. 'Ze drinken nu eenmaal meer dan ik'. Toen ik de nachtelijke foto van de BASF- fabriek zag, moest ik daar weer aan denken. Ron Gregoor Reacties kunt u sturen naar: r.gregoor@bndestem-pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 66