Binnenland 'ProRail kun je vergelijken met zaterdagmiddagamateur' AYGO 10-DAAGSE KuiikFity CREATE YOUR OWN Kosten van JSF-jachtvliegtuig blijven heikel punt Beul van Twente gaat levenslang de cel in Sinds verzelfstandiging wordt spoorbeheerder bedolven onder kritiek. Moslimgroepen willen 'respect voor u en mij' Politie 't Zandt zet infraroodcamera's in Achttien jaar cel voor doden twee zoontjes IAUTOSERVICE i Adressen: www.kwik-fit.nl of bel: 0900-86981 T PZC Woensdag 5 december 2007 5 reizigers en 100.000 ton goederen per dag in goede banen leiden. Pro- Rail bedient seinen en wissels en komt in actie bij storingen op het in totaal 6500 kilometer lange spoornet in Nederland. Het bedrijf wordt bedolven onder kritiek. Berucht zijn de storingen in het computersysteem die het treinverkeer in de Randstad al een paar keer hebben plat gelegd waar- 'We hebben in Nederland jarenlang te weinig geld in vervoer per spoor gestoken' door steeds duizenden reizigers strandden. Minister Eurlings van Verkeer heeft onlangs een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar het func tioneren van ProRail. Het bedrijf zelf wijt de problemen aan een te krap budget. De over heid steekt te weinig geld in Pro- Rail waardoor het spoor niet goed kan worden beheerd, zegt ProRail. Bovendien neemt de druk op het spoornet steeds meer toe. Dage lijks worden er honderdduizend meer mensen vervoerd dan vijf jaar geleden. Zelfs ProRails grootste vijand, reizi gersvereniging Rover, legt de uit eindelijke verantwoordelijkheid bij de politiek. „We hebben in Ne derland jarenlang te weinig geld in vervoer per spoor gestoken. Er is sprake geweest van mismanage ment." DEN HAAG - De man die de Beul van Twente wordt genoemd, is on herroepelijk veroordeeld tot levens lang. De Hoge Raad ziet geen aan knopingspunten om een rechter opnieuw naar de zaak te laten kij ken. De man werd in 2006 veroor deeld wegens moord op een zwer ver in Enschede, drie moordpogin gen en grof geweld tegen twintig paarden, pony's en schapen. Het hof noemt de man 'een levens groot gevaar'. door Carine Neefjes DEN HAAG - „Spoorwegbeheerder ProRail kun je nog het beste verge lijken met een zaterdagmiddagama teur." Die ongezouten kritiek komt van reizigersvereniging Rover die, sinds ProRail het spoor beheert, geen goed woord over heeft voor het bedrijf Of het nu gaat over vertragingen, computer storingen of blaadjes op het spoor, ProRail is verantwoordelijk. Gisteren hebben de Nederlandse Spoorwegen de aanval ingezet op ProRail, dat tot 2002 nog onder de vleugels van NS viel. De NS zijn kwaad over de verdeling van de ca paciteit op het spoor, waardoor de NS in het nieuwe spoorboekje, dat zondag ingaat, 120 ritten per week hebben moeten schrappen. ProRail gaat over het beheer van het spoor, de NS over de treinen. Sinds de verzelfstandiging van de NS zijn de taken verdeeld. Vroeger lagen zowel het beheer als de ex ploitatie van het spoor in handen van de NS. Door Europese regelge ving moesten die taken worden ge scheiden. In Nederland kwam een nieuwe Spoorwegwet waarin de herverdeling op het spoor is gere geld. Sindsdien is ProRail verant woordelijk voor de capaciteit, de betrouwbaarheid en de veiligheid van het Nederlandse spoor. Het moet het vervoer van 1,2 miljoen Overvolle treinen en chaos op het spoor. foto Frouwkje Bijlstra/GPD DEN HAAG - Het is nog niet duide lijk wat Nederland zal betalen voor het Amerikaanse JSF-jacht- vliegtuig, dat wordt ontwikkeld. De kans is groot dat dit nog het ge val is als het kabinet in 2010 een besluit neemt over de aanschaf van de toestellen. Die zouden van af 2015 de verouderde F-16's gaan vervangen. Dat meldde de Algeme ne Rekenkamer gisteren in haar rapport over de stand van zaken. Het rekeninstituut is iets milder dan vorig jaar, maar blijft kritisch over de prijsontwikkeling en over de informatieverstrekking naar de Tweede Kamer. De ministeries van Defensie en Economische Zaken moeten hun gegevens stroomlij nen zodat zij beter te vergelijken zijn, vindt de Rekenkamer. Nederland doet sinds 2002 mee aan de ontwikkeling van de JSF, maar de deelname is politiek om streden. Voorstanders zijn en blij ven het CDA en de WD. Zij vin den het toestel verreweg het beste voor de beste prijs. Ook wijzen zij erop dat de Nederlandse industrie enorm profiteert van de orders die zij krijgt. De SP en GroenLinks willen dat Nederland alsnog stopt, omdat de financiële risico's te groot zijn. Ne derland zou de JSF pas moeten ko pen als ze nodig zijn en als duide lijk is wat ze kosten. In totaal wil Nederland 85 toestel len kopen tegen een geraamde prijs van 47,6 miljoen euro per stuk. Daarvoor is 5,5 miljard euro gereserveerd. Minister Van Middelkoop (Defen sie) is het niet eens met enkele conclusies van de Rekenkamer. Zo denkt hij dat er in 2010 wel een volledig beeld zal bestaan van de kostprijs. DEN HAAG - Twintig mosliminstan ties hebben gisteren een actiecomi té opgericht, omdat zij vinden dat het in de Nederlandse maatschap pij nogal eens schort aan respect voor de islam. De naam van het co mité is 'Respect voor u en mij'. De aanleiding voor het initiatief is de serie kunstwerken van de Iraan- se kunstenares Sooreh Hera. Zij fo tografeerde twee homo's met mas kers op van de profeet Moham med en diens schoonzoon. Het Gemeentemuseum in Den Haag trok de foto's vorige week te rug uit een tentoonstelling. T ZANDT - Het dertigkoppige politieteam dat zoekt naar de pyromaan van het Groningse dorp 't Zandt, zet 's avonds en 's nachts legervoertuigen in die zijn uitge rust met infrarode camera's. Deze op warmte reagerende appa raten kunnen in het donker laten zien waar mensen zich bevinden en waarheen zij zich verplaatsen. De brandstichter heeft tot nu toe zestien keer toegeslagen in het dorp. ZUTPHEN - De rechtbank in Zut- phen heeft gisteren een 45-jarige man uit Hengelo (Gelderland) tot achttien jaar cel veroordeeld. De man doodde in maart samen met zijn vrouw hun twee zonen Aidan (11) en Roan (8) door hen slaap middelen en insuline toe te die nen. Het OM eiste twee weken ge leden twintig jaar cel, maar dat de man zou hebben geholpen bij de zelfdoding van zijn vrouw werd niet bewezen. Het echtpaar zag het leven niet meer zitten, nadat hun financiële schuld was opgelo pen tot 100.000 euro. Daarom van de overheid €1.400,- milieusubsidie 50% korting op de wegenbelasting Toyota AYCO v.a. €8.490,-* Styling Is fun! Kies uit verschillende interieurs en kleuren en uit de Xpression, Xceptional of Xcite pakketten. Voeg naar smaak losse extra's toe. Afhankelijk van het pakket tot wel €1.000,- voordeel! TODAY TOMORROW TOYOTA Pri|s Ind. €1 400,- milieusubsidie Afgebeeld de AYCO Xpression v.a. €9.185,-. Vanafprljzon gelden bij registratie na 01-02-2008 (onder voorbehoud van kabinetsplannen) Prijzen incl BTW, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Brandstofverbruik (2004/3/EC) varieert van 4,1 1/100 km (24,4 km/1) t/m 4,6 1/100 km (21,7 km/1), COz 109 gr/km. Wijzigingen voorbehouden Profiteer nü van de voordeligste baridenprijzen! Kortingen tot maar liefst 40% op originele merkbanden (met E-keurmerk). Vakkundig gemonteerd en binnen zonder afspraak, klaar terwijl u wacht. H Jj,E -id c "O k- rö 0J 75 43 S ol E ■O E H C c <y <u ar .tïz S 2 C ar O U

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 5