Binnenland
'ProRail kun je vergelijken
met zaterdagmiddagamateur'
AYGO
10-DAAGSE
KuiikFity
CREATE YOUR OWN
Kosten van JSF-jachtvliegtuig blijven heikel punt
Beul van Twente gaat
levenslang de cel in
Sinds verzelfstandiging
wordt spoorbeheerder
bedolven onder kritiek.
Moslimgroepen willen
'respect voor u en mij'
Politie 't Zandt zet
infraroodcamera's in
Achttien jaar cel voor
doden twee zoontjes
IAUTOSERVICE
i Adressen: www.kwik-fit.nl of bel: 0900-86981
T
PZC Woensdag 5 december 2007 5
reizigers en 100.000 ton goederen
per dag in goede banen leiden. Pro-
Rail bedient seinen en wissels en
komt in actie bij storingen op het
in totaal 6500 kilometer lange
spoornet in Nederland.
Het bedrijf wordt bedolven onder
kritiek. Berucht zijn de storingen
in het computersysteem die het
treinverkeer in de Randstad al een
paar keer hebben plat gelegd waar-
'We hebben in Nederland
jarenlang te weinig geld in
vervoer per spoor gestoken'
door steeds duizenden reizigers
strandden.
Minister Eurlings van Verkeer
heeft onlangs een onafhankelijk
onderzoek ingesteld naar het func
tioneren van ProRail.
Het bedrijf zelf wijt de problemen
aan een te krap budget. De over
heid steekt te weinig geld in Pro-
Rail waardoor het spoor niet goed
kan worden beheerd, zegt ProRail.
Bovendien neemt de druk op het
spoornet steeds meer toe. Dage
lijks worden er honderdduizend
meer mensen vervoerd dan vijf
jaar geleden.
Zelfs ProRails grootste vijand, reizi
gersvereniging Rover, legt de uit
eindelijke verantwoordelijkheid
bij de politiek. „We hebben in Ne
derland jarenlang te weinig geld in
vervoer per spoor gestoken. Er is
sprake geweest van mismanage
ment."
DEN HAAG - De man die de Beul
van Twente wordt genoemd, is on
herroepelijk veroordeeld tot levens
lang. De Hoge Raad ziet geen aan
knopingspunten om een rechter
opnieuw naar de zaak te laten kij
ken. De man werd in 2006 veroor
deeld wegens moord op een zwer
ver in Enschede, drie moordpogin
gen en grof geweld tegen twintig
paarden, pony's en schapen.
Het hof noemt de man 'een levens
groot gevaar'.
door Carine Neefjes
DEN HAAG - „Spoorwegbeheerder
ProRail kun je nog het beste verge
lijken met een zaterdagmiddagama
teur." Die ongezouten kritiek
komt van reizigersvereniging
Rover die, sinds ProRail het spoor
beheert, geen goed woord over
heeft voor het bedrijf Of het nu
gaat over vertragingen, computer
storingen of blaadjes op het spoor,
ProRail is verantwoordelijk.
Gisteren hebben de Nederlandse
Spoorwegen de aanval ingezet op
ProRail, dat tot 2002 nog onder de
vleugels van NS viel. De NS zijn
kwaad over de verdeling van de ca
paciteit op het spoor, waardoor de
NS in het nieuwe spoorboekje, dat
zondag ingaat, 120 ritten per week
hebben moeten schrappen.
ProRail gaat over het beheer van
het spoor, de NS over de treinen.
Sinds de verzelfstandiging van de
NS zijn de taken verdeeld. Vroeger
lagen zowel het beheer als de ex
ploitatie van het spoor in handen
van de NS. Door Europese regelge
ving moesten die taken worden ge
scheiden. In Nederland kwam een
nieuwe Spoorwegwet waarin de
herverdeling op het spoor is gere
geld. Sindsdien is ProRail verant
woordelijk voor de capaciteit, de
betrouwbaarheid en de veiligheid
van het Nederlandse spoor. Het
moet het vervoer van 1,2 miljoen
Overvolle treinen en chaos op het spoor. foto Frouwkje Bijlstra/GPD
DEN HAAG - Het is nog niet duide
lijk wat Nederland zal betalen
voor het Amerikaanse JSF-jacht-
vliegtuig, dat wordt ontwikkeld.
De kans is groot dat dit nog het ge
val is als het kabinet in 2010 een
besluit neemt over de aanschaf
van de toestellen. Die zouden van
af 2015 de verouderde F-16's gaan
vervangen. Dat meldde de Algeme
ne Rekenkamer gisteren in haar
rapport over de stand van zaken.
Het rekeninstituut is iets milder
dan vorig jaar, maar blijft kritisch
over de prijsontwikkeling en over
de informatieverstrekking naar de
Tweede Kamer. De ministeries van
Defensie en Economische Zaken
moeten hun gegevens stroomlij
nen zodat zij beter te vergelijken
zijn, vindt de Rekenkamer.
Nederland doet sinds 2002 mee
aan de ontwikkeling van de JSF,
maar de deelname is politiek om
streden. Voorstanders zijn en blij
ven het CDA en de WD. Zij vin
den het toestel verreweg het beste
voor de beste prijs. Ook wijzen zij
erop dat de Nederlandse industrie
enorm profiteert van de orders die
zij krijgt.
De SP en GroenLinks willen dat
Nederland alsnog stopt, omdat de
financiële risico's te groot zijn. Ne
derland zou de JSF pas moeten ko
pen als ze nodig zijn en als duide
lijk is wat ze kosten.
In totaal wil Nederland 85 toestel
len kopen tegen een geraamde
prijs van 47,6 miljoen euro per
stuk. Daarvoor is 5,5 miljard euro
gereserveerd.
Minister Van Middelkoop (Defen
sie) is het niet eens met enkele
conclusies van de Rekenkamer. Zo
denkt hij dat er in 2010 wel een
volledig beeld zal bestaan van de
kostprijs.
DEN HAAG - Twintig mosliminstan
ties hebben gisteren een actiecomi
té opgericht, omdat zij vinden dat
het in de Nederlandse maatschap
pij nogal eens schort aan respect
voor de islam. De naam van het co
mité is 'Respect voor u en mij'.
De aanleiding voor het initiatief is
de serie kunstwerken van de Iraan-
se kunstenares Sooreh Hera. Zij fo
tografeerde twee homo's met mas
kers op van de profeet Moham
med en diens schoonzoon.
Het Gemeentemuseum in Den
Haag trok de foto's vorige week te
rug uit een tentoonstelling.
T ZANDT - Het dertigkoppige
politieteam dat zoekt naar de
pyromaan van het Groningse dorp
't Zandt, zet 's avonds en 's nachts
legervoertuigen in die zijn uitge
rust met infrarode camera's.
Deze op warmte reagerende appa
raten kunnen in het donker laten
zien waar mensen zich bevinden
en waarheen zij zich verplaatsen.
De brandstichter heeft tot nu toe
zestien keer toegeslagen in het
dorp.
ZUTPHEN - De rechtbank in Zut-
phen heeft gisteren een 45-jarige
man uit Hengelo (Gelderland) tot
achttien jaar cel veroordeeld. De
man doodde in maart samen met
zijn vrouw hun twee zonen Aidan
(11) en Roan (8) door hen slaap
middelen en insuline toe te die
nen. Het OM eiste twee weken ge
leden twintig jaar cel, maar dat de
man zou hebben geholpen bij de
zelfdoding van zijn vrouw werd
niet bewezen. Het echtpaar zag
het leven niet meer zitten, nadat
hun financiële schuld was opgelo
pen tot 100.000 euro.
Daarom van de overheid
€1.400,- milieusubsidie
50% korting op de
wegenbelasting
Toyota AYCO v.a. €8.490,-*
Styling Is fun! Kies uit verschillende interieurs
en kleuren en uit de Xpression, Xceptional of
Xcite pakketten. Voeg naar smaak losse extra's
toe. Afhankelijk van het pakket tot wel €1.000,-
voordeel!
TODAY TOMORROW TOYOTA
Pri|s Ind. €1 400,- milieusubsidie Afgebeeld de AYCO Xpression v.a. €9.185,-. Vanafprljzon gelden bij registratie na 01-02-2008
(onder voorbehoud van kabinetsplannen) Prijzen incl BTW, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Brandstofverbruik
(2004/3/EC) varieert van 4,1 1/100 km (24,4 km/1) t/m 4,6 1/100 km (21,7 km/1), COz 109 gr/km. Wijzigingen voorbehouden
Profiteer nü van de voordeligste baridenprijzen! Kortingen tot
maar liefst 40% op originele merkbanden (met E-keurmerk).
Vakkundig gemonteerd en binnen zonder afspraak, klaar terwijl
u wacht.
H Jj,E
-id c "O
k- rö 0J
75 43
S
ol E
■O E H
C c
<y <u ar
.tïz
S 2
C ar
O U