Zeeland
Zuidpolder veilig
winkelcentrum
Forse boetes voor
snelheidsduivels N6i
Maand van de waarhe
Betere palliatieve zorg
Ondernemers, politie,
gemeente en brandweer
slaan handen ineen.
Tachtig kilometer per
uur te snel bij IJzendijke
levert hoge boetes op.
Nierstenen
'Geen enkel idee is onbespreekbaarmaar zonder
vaarweg naar zee is de haven lang niet zo aantrekkelijl
ZorgSaam ontwikkelt
vaardighedenkaart
voor zorgverleners.
22 Woensdag 5 december 2007 PZC
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Het winkelcentrum
Zuidpolder aan de Alvarezlaan in
Terneuzen krijgt vandaag de 'eer
ste ster' van het Keurmerk Veilig
Ondernemen (KVO). Het behalen
van dit keurmerk geeft aan dat on
dernemers, gemeente, brandweer
en politie samen maatregelen ne
men om de veiligheid in het win
kelcentrum te vergroten. Het certi
ficaat wordt uitgereikt door het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD). Het is het tweede keur
merk dat in Zeeland wordt afgege
ven. De binnenstad van Hulst had
de primeur.
Zuidpolder telt ruim 25 winkels en
er werken ongeveer 250 mensen.
De ondernemers willen dat het
winkelcentrum een plaats blijft
waar het goed boodschappen
doen is en prettig winkelen. Daar
om is de samenwerking vooral ge
richt op preventie. Als de klanten
en ondernemers zich veilig voelen,
is dat van positieve invloed op de
aantrekkingskracht van het winkel
centrum, is de gedachtengang. De
Het winkelcentrum Zuidpolder
in Terneuzen krijgt de 'eerste
ster' van het Keurmerk Veilig on
dernemen van het Hoofdbedrijf
schap Detailhandel.
door Joeri Wisse
TERNEUZEN - De twee heren die gis
teren voor de kantonrechter in Ter
neuzen verschenen, hebben flink
wat gemeen. Zowel de 20-jarige
Amsterdammer als de Bressiaan-
der van 49 reden namelijk afgelo
pen september allebei liefst meer
dan 80 kilometer te hard op de
N61 ter hoogte van IJzendijke en
moesten daarop meteen hun rijbe
wijs inleveren.
In beide gevallen veroordeelde zo
wel de kantonrechter C. Kool als
de officier van justitie E. Bethle
hem de snelheidsduivels scherp.
Beide verdachten gaven toe dat ze
veel te hard hadden gereden, maar
dat het rustig was op de 8o-kilome-
A vag ALMANAK
„Nierstenen", luidde de diagnose
van de huisarts en hij stuurde zijn
patiënt onmiddellijk door naar het
Vlissingse ziekenhuis. Daar ligt hij
nu, al een weekje of wat, en er is in
middels twee keer in hem gesne
den.
Omdat de patiënt een beminnelijk
man is, zijn vrienden, buren en col
lega's zeer met hem begaan. Ze stu-
Tip? redactie@pzc.nl
ren hem bloemen, licht verteerbare
lectuur en kaarten met bemoedi
gende tekstjes als: 'De onderste
steen moet boven'. Vorige week
ontving hij een in feestelijk sinter
klaaspapier verpakt pakket, dat hij
haastig opende.
Er zat een baksteen in.
Met een troostbiedend briefje:
Het kan nóg erger!
samenwerking wordt inhoudelijk
gesteund door het HBD en de Ka
mer van Koophandel.
Voor het verkrijgen van de 'eerste
ster' is een aantal stappen doorlo
pen. Er is een enquête gehouden
onder de winkeliers, en een bezich
tiging van het winkelcentrum, en
er is een actieplan opgesteld. De
partijen hebben afspraken ge
maakt over het invoeren van huis
regels voor de klanten in winkels,
het organiseren van trainingen
voor winkelpersoneel en het aan
pakken van donkere plaatsen in
het winkelcentrum. Ook zijn er
plannen om het aantal fietsenrek
ken uit te breiden de politie voor
lichting te laten geven aan onder
nemers en winkelscans bij onder
nemers te organiseren.
Al die acties worden de komende
twee jaar uitgevoerd. De coördina
tie van het actieplan ligt bij de ge
meente in nauwe samenwerking
met de winkeliersvereniging en de
vereniging van eigenaren. Hier
door is er een duidelijke link tus
sen ondernemers, gemeenten en
politie. Dat maakt het uitvoeren
van de projecten voor het nog vei
liger winkelcentrum in Terneuzen
een stuk gemakkelijker.
Hoewel de veiligheid van winkelge
bieden in Zeeland goed is in verge
lijking met andere delen van Ne
derland, probeert de Kamer van
Koophandel om ook in andere ste
den het keurmerk binnen te ha
len.
terweg. Daar waren Kool en
Bethlehem niet gevoelig voor. „De
N61 is berucht vanwege de onge
lukken", zei Bethlehem.
Voor de 20-jarige student, die re
gelmatig naar Zeeuws-Vlaanderen
komt om familie te bezoeken, had
rechter Kool nog een advies. „Als
u die BMW inwisselt voor een Dai
hatsu Cuore, houdt u vast genoeg
over om de boete te betalen." De
student kreeg vier maanden rijont
zegging een boete van 750 euro.
De Bressiaander legde vooral na
druk op het feit dat hij als onder
nemer een rijbewijs nodig heeft
om in binnen- en buitenland za-
kenbezoeken af te leggen.
Mede omdat de man 31 jaar boete-
vrij heeft gereden, legde de rechter
hem in plaats van vier maar drie
maanden onvoorwaardelijke rijont
zegging op. Rechter Kool verhoog
de de boete echter tot 1500 euro.
Het project Sluis aan Zee
viert een jubileum. Op
papier, welteverstaan. De
discussie woedt nu tien jaar.
En opnieuw breekt een
cruciale fase aan.
door Frank van Cooten
en René Hoonhorst
Sluis aan Zee is als een kat
met negen levens. Het
plan is al diverse keren ver
zopen in bezwaren van po
litici, natuurliefhebbers en pessi
mistische ondernemers en bur
gers.
Oud-wethouder Guido van Daele
van Sluis-Aardenburg kwam in
1997 op het lumineuze idee in
Sluis een jachthaven aan te leggen
en die te verbinden met de zee.
Met het voorstel 92.500 euro uit te
trekken voor voorbereidingskos-
ten, joeg de wethouder de commis
sieleden Grondgebied bovenop de
kast.
De pittige discussie in de commis
sievergadering was de opmaat
voor wat komen ging. 'Staten zijn
vol scepsis over Sluis aan Zee', kop
te de krant in 2000. 'Nog veel
drempels voor Sluis aan Zee', was
een jaar later te lezen. De initiatief
nemers hielden echter vol en pas
ten het plan keer op keer aan. In
het gebiedsplan Natuurlijk Vitaal
uit 2004 is de scepsis vervangen
door lovende woorden: „Een
prachtig voorbeeld van een inte
graal project dat goed past in het
West-Zeeuws-Vlaanderen van de
toekomst." De politici wisten het
ook niet meer en Dorpsbelangen
en Toerisme (D8cT) pleitte daar
om in 2005 voor een referendum
om de mening van de inwoners te
peilen. Het oorspronkelijke plan is
echter intussen uit beeld verdwe
nen, omdat het financieel niet
haalbaar was. Een kleinere jachtha
ven en meer luxe villa's zijn de be
langrijkste veranderingen.
Nog maar anderhalve maand te
rug leek het aangepaste plan het
niet te halen, omdat de meerder
heid van de raad het te grootscha
lig en te risicovol vond. De conclu
sie dat Sluis aan Zee om zeep was,
leek gerechtvaardigd.
Maar intussen schuiven de menin
gen weer. Zo kwam Helder
Zeeuws - dat half oktober nog stel
de dat Sluis eerst maar eens ande
re grootschalige projecten als het
centrum van Breskens, Hof van
Europa en Groede Podium moest
afronden - onlangs met het idee
om Sluis niet met de zee te verbin
den, maar een meer bij het stadje
aan te leggen. De oppositiepar
tijen - op Bram Basting van Ge
meentebelangen na - waarschuw
den al eerder dat West-Zeeuws-
Vlaanderen geen kansen mag la
ten glippen.
Het is niet te verwachten dat deze
maand de neuzen opeens één
kant op wijzen. Maar alle gemeen
tebestuurders zijn er wel van over
tuigd dat vóór het eind van het
jaar duidelijk moet zijn welke rich
ting Sluis op wil. Burgemeester en
wethouders hameren er ook op
aan te geven welk beleid de ge
meente voert, pareert het collej
B en W volstaan in hun voorste
dus met het schetsen van de mc
lijkheden die de gemeente heef
Sluis aan Zee afblazen; het plan
voor een verbinding met de zee
vierhonderd woningen en een g
te jachthaven laten uitwerken
de initiatiefnemers nieuwe op
drachten, aanpassingen en voor
waarden meegeven. Bij die laats
optie moet de gemeenteraad du
delijk aangeven wat hij wil. Hoe
grootschalig mag het plan nog
zijn? Voor hoeveel nieuwe huize
is plaats; moet de verbinding me
de zee, inclusief jacht- en wacht!
vens bij Cadzand en Retranche-
ment, er komen en zijn stijgende
werkgelegenheid en belastingin-
dat de gemeenteraad nü een be
sluit neemt. Ze waken er voor een
standpunt in te nemen. Omdat de
dagelijks bestuurders zelf niet op
één lijn zitten, beweren kwade
tongen. Omdat het in het duale
stelsel aan de gemeenteraad is om
komsten af te dwingen.
Als de initiatiefnemers al geïrri
teerd zijn dat ze opnieuw naar de
teken- en de rekentafel moeten,
zonder te weten of hun plannen
niet alsnog worden getorpedeerd,
laten ze het niet merken. Er komt
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - ZorgSaam Ziekenhuis
verbetert de palliatieve zorg voor
mensen in de laatste fase van hun
leven. Er is een zogenaamde vaar
dighedenkaart ontwikkeld voor
zorgverleners waarin onderwer
pen als pijnbestrijding, stervensbe
geleiding, euthanasie, psychosocia
le zorg, bejegening en privacy tot
in detail zijn uitgewerkt.
Verder is er een overdrachtsformu
lier ontwikkeld voor patiënten die
alsnog naar een verpleeg- of ver
zorgingshuis gaan, waardoor de
voortgang van de palliatieve zorg
wordt gegarandeerd. Voor de fami
lieleden van de terminale patiën
ten komt er een familiekamer die
privacy biedt. Hierdoor wordt vol
gens ZorgSaam de kwaliteit van de
zorg richting de patiënt en hun
naasten verbeterd.
Als een patiënt niet meer kan
genezen, kunnen zorgverleners
nog wel proberen om de laatste le
vensfase zo comfortabel mogelijk
te maken. Daarvoor zijn kennis,
vaardigheden en ook persoonlij
ke betrokkenheid en begeleiding
nodig. Door het vastleggen van
ZorgSaam Ziekenhuis Zeeuws-
Vlaanderen verbetert de palliatie
ve zorg voor mensen in de laat
ste fase van hun leven en hun
naaste verwanten.
alle stappen en onderwerpen!
die aan bod moeten komen,!
kan beter afgestemd worden op del
behoeften van de patiënt en zijn I
familie. De vaardighedenkaart be
vat als die stappen en onderwer
pen.
De breed samengestelde project
groep bestaat uit medische specia
listen, verpleegkundigen, verzor
genden, geestelijk verzorgers, cliën
tenraad en het consultatief pal
liatief team. Zij hebben meegeke
ken om de zorgverlening zowel uit
het oogpunt van de zorgverlener
als van de patiënt goed gestroom
lijnd te krijgen.
Alle medewerkers van de betreffen
de afdelingen worden dit voorjaa
geschoold en later wordt het pro
ject getoetst.
De plek waar de nieuwe haven van Sluis zou moeten komen.