Zeeland Zuidpolder veilig winkelcentrum Forse boetes voor snelheidsduivels N6i Maand van de waarhe Betere palliatieve zorg Ondernemers, politie, gemeente en brandweer slaan handen ineen. Tachtig kilometer per uur te snel bij IJzendijke levert hoge boetes op. Nierstenen 'Geen enkel idee is onbespreekbaarmaar zonder vaarweg naar zee is de haven lang niet zo aantrekkelijl ZorgSaam ontwikkelt vaardighedenkaart voor zorgverleners. 22 Woensdag 5 december 2007 PZC door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Het winkelcentrum Zuidpolder aan de Alvarezlaan in Terneuzen krijgt vandaag de 'eer ste ster' van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Het behalen van dit keurmerk geeft aan dat on dernemers, gemeente, brandweer en politie samen maatregelen ne men om de veiligheid in het win kelcentrum te vergroten. Het certi ficaat wordt uitgereikt door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het is het tweede keur merk dat in Zeeland wordt afgege ven. De binnenstad van Hulst had de primeur. Zuidpolder telt ruim 25 winkels en er werken ongeveer 250 mensen. De ondernemers willen dat het winkelcentrum een plaats blijft waar het goed boodschappen doen is en prettig winkelen. Daar om is de samenwerking vooral ge richt op preventie. Als de klanten en ondernemers zich veilig voelen, is dat van positieve invloed op de aantrekkingskracht van het winkel centrum, is de gedachtengang. De Het winkelcentrum Zuidpolder in Terneuzen krijgt de 'eerste ster' van het Keurmerk Veilig on dernemen van het Hoofdbedrijf schap Detailhandel. door Joeri Wisse TERNEUZEN - De twee heren die gis teren voor de kantonrechter in Ter neuzen verschenen, hebben flink wat gemeen. Zowel de 20-jarige Amsterdammer als de Bressiaan- der van 49 reden namelijk afgelo pen september allebei liefst meer dan 80 kilometer te hard op de N61 ter hoogte van IJzendijke en moesten daarop meteen hun rijbe wijs inleveren. In beide gevallen veroordeelde zo wel de kantonrechter C. Kool als de officier van justitie E. Bethle hem de snelheidsduivels scherp. Beide verdachten gaven toe dat ze veel te hard hadden gereden, maar dat het rustig was op de 8o-kilome- A vag ALMANAK „Nierstenen", luidde de diagnose van de huisarts en hij stuurde zijn patiënt onmiddellijk door naar het Vlissingse ziekenhuis. Daar ligt hij nu, al een weekje of wat, en er is in middels twee keer in hem gesne den. Omdat de patiënt een beminnelijk man is, zijn vrienden, buren en col lega's zeer met hem begaan. Ze stu- Tip? redactie@pzc.nl ren hem bloemen, licht verteerbare lectuur en kaarten met bemoedi gende tekstjes als: 'De onderste steen moet boven'. Vorige week ontving hij een in feestelijk sinter klaaspapier verpakt pakket, dat hij haastig opende. Er zat een baksteen in. Met een troostbiedend briefje: Het kan nóg erger! samenwerking wordt inhoudelijk gesteund door het HBD en de Ka mer van Koophandel. Voor het verkrijgen van de 'eerste ster' is een aantal stappen doorlo pen. Er is een enquête gehouden onder de winkeliers, en een bezich tiging van het winkelcentrum, en er is een actieplan opgesteld. De partijen hebben afspraken ge maakt over het invoeren van huis regels voor de klanten in winkels, het organiseren van trainingen voor winkelpersoneel en het aan pakken van donkere plaatsen in het winkelcentrum. Ook zijn er plannen om het aantal fietsenrek ken uit te breiden de politie voor lichting te laten geven aan onder nemers en winkelscans bij onder nemers te organiseren. Al die acties worden de komende twee jaar uitgevoerd. De coördina tie van het actieplan ligt bij de ge meente in nauwe samenwerking met de winkeliersvereniging en de vereniging van eigenaren. Hier door is er een duidelijke link tus sen ondernemers, gemeenten en politie. Dat maakt het uitvoeren van de projecten voor het nog vei liger winkelcentrum in Terneuzen een stuk gemakkelijker. Hoewel de veiligheid van winkelge bieden in Zeeland goed is in verge lijking met andere delen van Ne derland, probeert de Kamer van Koophandel om ook in andere ste den het keurmerk binnen te ha len. terweg. Daar waren Kool en Bethlehem niet gevoelig voor. „De N61 is berucht vanwege de onge lukken", zei Bethlehem. Voor de 20-jarige student, die re gelmatig naar Zeeuws-Vlaanderen komt om familie te bezoeken, had rechter Kool nog een advies. „Als u die BMW inwisselt voor een Dai hatsu Cuore, houdt u vast genoeg over om de boete te betalen." De student kreeg vier maanden rijont zegging een boete van 750 euro. De Bressiaander legde vooral na druk op het feit dat hij als onder nemer een rijbewijs nodig heeft om in binnen- en buitenland za- kenbezoeken af te leggen. Mede omdat de man 31 jaar boete- vrij heeft gereden, legde de rechter hem in plaats van vier maar drie maanden onvoorwaardelijke rijont zegging op. Rechter Kool verhoog de de boete echter tot 1500 euro. Het project Sluis aan Zee viert een jubileum. Op papier, welteverstaan. De discussie woedt nu tien jaar. En opnieuw breekt een cruciale fase aan. door Frank van Cooten en René Hoonhorst Sluis aan Zee is als een kat met negen levens. Het plan is al diverse keren ver zopen in bezwaren van po litici, natuurliefhebbers en pessi mistische ondernemers en bur gers. Oud-wethouder Guido van Daele van Sluis-Aardenburg kwam in 1997 op het lumineuze idee in Sluis een jachthaven aan te leggen en die te verbinden met de zee. Met het voorstel 92.500 euro uit te trekken voor voorbereidingskos- ten, joeg de wethouder de commis sieleden Grondgebied bovenop de kast. De pittige discussie in de commis sievergadering was de opmaat voor wat komen ging. 'Staten zijn vol scepsis over Sluis aan Zee', kop te de krant in 2000. 'Nog veel drempels voor Sluis aan Zee', was een jaar later te lezen. De initiatief nemers hielden echter vol en pas ten het plan keer op keer aan. In het gebiedsplan Natuurlijk Vitaal uit 2004 is de scepsis vervangen door lovende woorden: „Een prachtig voorbeeld van een inte graal project dat goed past in het West-Zeeuws-Vlaanderen van de toekomst." De politici wisten het ook niet meer en Dorpsbelangen en Toerisme (D8cT) pleitte daar om in 2005 voor een referendum om de mening van de inwoners te peilen. Het oorspronkelijke plan is echter intussen uit beeld verdwe nen, omdat het financieel niet haalbaar was. Een kleinere jachtha ven en meer luxe villa's zijn de be langrijkste veranderingen. Nog maar anderhalve maand te rug leek het aangepaste plan het niet te halen, omdat de meerder heid van de raad het te grootscha lig en te risicovol vond. De conclu sie dat Sluis aan Zee om zeep was, leek gerechtvaardigd. Maar intussen schuiven de menin gen weer. Zo kwam Helder Zeeuws - dat half oktober nog stel de dat Sluis eerst maar eens ande re grootschalige projecten als het centrum van Breskens, Hof van Europa en Groede Podium moest afronden - onlangs met het idee om Sluis niet met de zee te verbin den, maar een meer bij het stadje aan te leggen. De oppositiepar tijen - op Bram Basting van Ge meentebelangen na - waarschuw den al eerder dat West-Zeeuws- Vlaanderen geen kansen mag la ten glippen. Het is niet te verwachten dat deze maand de neuzen opeens één kant op wijzen. Maar alle gemeen tebestuurders zijn er wel van over tuigd dat vóór het eind van het jaar duidelijk moet zijn welke rich ting Sluis op wil. Burgemeester en wethouders hameren er ook op aan te geven welk beleid de ge meente voert, pareert het collej B en W volstaan in hun voorste dus met het schetsen van de mc lijkheden die de gemeente heef Sluis aan Zee afblazen; het plan voor een verbinding met de zee vierhonderd woningen en een g te jachthaven laten uitwerken de initiatiefnemers nieuwe op drachten, aanpassingen en voor waarden meegeven. Bij die laats optie moet de gemeenteraad du delijk aangeven wat hij wil. Hoe grootschalig mag het plan nog zijn? Voor hoeveel nieuwe huize is plaats; moet de verbinding me de zee, inclusief jacht- en wacht! vens bij Cadzand en Retranche- ment, er komen en zijn stijgende werkgelegenheid en belastingin- dat de gemeenteraad nü een be sluit neemt. Ze waken er voor een standpunt in te nemen. Omdat de dagelijks bestuurders zelf niet op één lijn zitten, beweren kwade tongen. Omdat het in het duale stelsel aan de gemeenteraad is om komsten af te dwingen. Als de initiatiefnemers al geïrri teerd zijn dat ze opnieuw naar de teken- en de rekentafel moeten, zonder te weten of hun plannen niet alsnog worden getorpedeerd, laten ze het niet merken. Er komt door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - ZorgSaam Ziekenhuis verbetert de palliatieve zorg voor mensen in de laatste fase van hun leven. Er is een zogenaamde vaar dighedenkaart ontwikkeld voor zorgverleners waarin onderwer pen als pijnbestrijding, stervensbe geleiding, euthanasie, psychosocia le zorg, bejegening en privacy tot in detail zijn uitgewerkt. Verder is er een overdrachtsformu lier ontwikkeld voor patiënten die alsnog naar een verpleeg- of ver zorgingshuis gaan, waardoor de voortgang van de palliatieve zorg wordt gegarandeerd. Voor de fami lieleden van de terminale patiën ten komt er een familiekamer die privacy biedt. Hierdoor wordt vol gens ZorgSaam de kwaliteit van de zorg richting de patiënt en hun naasten verbeterd. Als een patiënt niet meer kan genezen, kunnen zorgverleners nog wel proberen om de laatste le vensfase zo comfortabel mogelijk te maken. Daarvoor zijn kennis, vaardigheden en ook persoonlij ke betrokkenheid en begeleiding nodig. Door het vastleggen van ZorgSaam Ziekenhuis Zeeuws- Vlaanderen verbetert de palliatie ve zorg voor mensen in de laat ste fase van hun leven en hun naaste verwanten. alle stappen en onderwerpen! die aan bod moeten komen,! kan beter afgestemd worden op del behoeften van de patiënt en zijn I familie. De vaardighedenkaart be vat als die stappen en onderwer pen. De breed samengestelde project groep bestaat uit medische specia listen, verpleegkundigen, verzor genden, geestelijk verzorgers, cliën tenraad en het consultatief pal liatief team. Zij hebben meegeke ken om de zorgverlening zowel uit het oogpunt van de zorgverlener als van de patiënt goed gestroom lijnd te krijgen. Alle medewerkers van de betreffen de afdelingen worden dit voorjaa geschoold en later wordt het pro ject getoetst. De plek waar de nieuwe haven van Sluis zou moeten komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 36