Opschieten, de commercials zijn weer begonnen Ondernemend onderwijs «reclame COMMERCIALS BY THE SEA: Volle bak bij de presentatie van de beste reclamefilmpjes die er zijn. Het zal je maar gebeuren, je wordt uitgenodigd voor een stijlvolle presentatie van een selectie van de beste commercials ter wereld en twee dames in avondtoilet sturen je bij binnenkomst naar een urinoir... door Loes van der Hoeven KAMPERLAND - Dat overkwam de 250 bezoekers van 'Commercials by the Sea', een evenement met humor, netwerkmo gelijkheden en afterparty dat plaatsvond op 5 november 2007 in de ZeelandNet Stu dio in Kamperland. Elke bezoeker, dame of heer werd vriendelijk verzocht plaats te nemen bij een urinoir, de communicatie drager van het evenement. En wat doe je dan als vrouw? Precies wat van je gevraagd wordt, zo snel mogelijk op de doorspoel- knop drukken en hard weglopen. Het motto is immers 'Opschieten, de commer cials zijn weer begonnen!' Het beste Organisator CommunicatieNet Zeeland kon met dit intro de werkelijkheid niet beter nabootsen. Stel, u kijkt naar een goe de film, een voetbalwedstrijd of uw lieve- lingssoap en wat gebeurt er plotseling: aaargh, reclame! Tijd om snel een kop kof fie te halen of naar het toilet te gaan? Het platform voor overleg, opleiding, promo tie en presentatie van Zeeuwse communi catiespecialisten en opdrachtgevers bood ondernemend Zeeland de gelegenheid nu eens relaxt te gaan zitten voor de reclame, maar liet zijn gasten niet zo maar wat zien. Alleen het beste van de wereld verscheen op het grote scherm in Kamperland, een zorgvuldig samengestelde selectie van de commercials die zijn onderscheiden tijdens het prestigieuze Cannes Lions Festival in juni 2007. Bureaus van over de hele we reld zenden hun werk in voor dit jaarlijks terugkerende internationale reclamefesti val, in de hoop dat zij de felbegeerde gou den leeuw in ontvangst mogen nemen. Zeeuws De uit Arnemuiden afkomstige Miss Ne derland 2004/2005 Miranda Slabber pre senteerde het programma op charmante wijze. Na het vertonen van de bronzen prijswinnaars gaf zij de microfoon aan Maurice Goulmy in wiens opdracht een van de weinige Zeeuwse commercials is vervaardigd die al twee jaar in het Deltage bied wordt vertoond op diverse landelijke en regionale televisiezenders. Op wat hila rische wijze vertelt Maurice hoe hij de op dracht heeft weten te realiseren met een budget van slechts 10.000. "Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om tot een herkenbaar Zeeuws product te ko men. Zo vond het door ons geselecteerde bureau dat een molen een molen was en dat daarvoor net zo goed de molens van Kinderdijk konden fungeren als die van Middelburg. Maar waar vind je zoveel molens bij elkaar als in Kinderdijk? Ner gens in Zeeland! Het uiteindelijke product mocht er zijn, want uit onderzoek is ge bleken dat in het eerste jaar 25% van de kijkers vond dat de commercial duidelijke productinformatie verschafte. Een jaar la ter bleek dat nog 16% te zijn. Reden voor een nieuwe commercial. Die is nog Zeeuwser geworden dan zijn voorganger, want de rollen worden gespeeld door onze eigen personeelsleden!" Maurice Goulmy liet zich er niet over uit of de vervaardi ging van deze commercial in tegenstelling tot zijn voorganger aan een Zeeuws bu reau is gegund. Dat geldt wel voor de aanwezige bij Com mercials by the Sea, die een van de Com municatieNet Zeeland initiatiefnemers van het evenement verrast met het beste reclameconcept. Daarmee wint die per soon zijn of haar eigen commercial. Grafische media De tweede serie getoonde commercials was een compilatie van de zilveren en gouden prijswinnaars en van de Grand Prix. Tot 's werelds beste reclamebood schap 2007 is de Dove commercial 'Evolu tion' van bureau Ogilvy Mather uit Toronto benoemd. De Nederlandse bu reaus sleepten op dit 54e Cannes Lions re clamefestival zes prijzen in de wacht, één zilveren en vijf bronzen Film Leeuwen. Niet alleen televisiecommercials stonden op 5 november in the picture. Aan de wanden van de studio trokken diverse be kroonde inzendingen in de categorie grafi sche commercials al dan niet voorzien van opvallende lichtpanelen, de aandacht van de aanwezigen. Erkenning Ben Flore, de voorzitter van Communica tieNet Zeeland, uitte ten slotte zijn waar dering voor het werk van de nationale en internationale toppers uit de reclamewe reld. "Maar", zo stelt hij, "mede uit de gro te belangstelling van sponsors en aanwezi gen voor deze door vier van onze leden georganiseerde eerste 'Commercials by the Sea' blijkt des te meer dat het vooral de Zeeuwse bureaus zelf zijn, die het vak door Ron Gregoor DEN HAAG - Op de kennisdag Onder- nemendWijs worden onderwijsinstellin gen en docenten in een keer bijgespijkerd over de internationale ontwikkelingen en de nieuwste leermethoden. Op de kennis dag delen onder meer Boris van Veldhuij- zen van Zanten en prof. Paul Hannon hun opvallende en originele kijk op hun erva ring met ondernemerschap in het onder wijs. Minister Plasterk gaat in op de visie van de Nederlandse overheid op het on dernemerschap. Daarnaast worden de nieuwe leermethoden tegen het licht ge houden en is er keuze uit een zestal de monstraties. Kennis en praktijk moeten in Foto's: Willem Mieras communicatie in Zeeland op de kaart heb ben gezet." Daarover en over de getoonde inspireren de en grappige commercials werd ruim schoots nagepraat tijdens de informele net werkborrel en de spetterende afterparty waarmee de avond werd afgesloten. uww. commercialsbytheseanl balans zijn. Daarom is er naast de kennis dag de beurs Ondernemend Wijs. Op deze beurs staan tientallen aanbieders van les methoden en praktische leeromgevingen. Het beursplein is geopend van 13.00 tot 17.00 uur. De kennisdag start om 11.00 uur en wordt rond 16.30 uur afgesloten met een borrel. OndememendWijs wordt georganiseerd door Consortium Startup simulaties in het onderwijs. Consortium groen Onderne merschap en Consortium Ondernemen InHolland. De partner voor de kennisdag zijn Partnership Leren Ondernemen, HBO Certificaat Ondernemen, Agent schap SZW en de Haagse Hogeschool. Ondernemen is in. Eén op de vijf studenten denkt na over een toekomst als zelfstandig ondernemer. Onderwijsinstellingen en docenten gaan mee in deze ontwikkeling en willen het leren ondernemen implementeren in hun bestaande lespakket. Maar hoe doen ze dat, welke middelen zijn er, wat sluit het beste aan bij de dagelijkse praktijk. De antwoorden worden gegeven op de kennisdag en vakbeurs OndememendWijs op vrijdag 30 november in de Haagse Hogeschool.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 100