Geen tv en internet in intercity Hoe zet ik mijn bedrijf jKMfc in het middelpunt? SBH deOndernemer.nl 'Willekeur bij controle ID-kaart' 'Werken tot 65 moet norm zijn' Vrachtwagen richt ravage aan bij tankstation langs A58 Reclame-inkomsten vallen tegen, techniek duurder dan verwacht. Politie bekeurt ruim honderdduizend keer om identiteitsbewijs. Meld üw laatste nieuws aan de regio en méér. Gericht op succes PZC Dinsdag 4 december 2007 5 ZEGGE - Een vrachtwagen is gisteren rond het middaguur tegen een steunpilaar van het dak van tankstation Hoezaar langs de A58 bij Zegge ge botst. Daarbij begaf de steunpilaar het en stortte het dak deels in. Aan het eind van de middag werd het dak met behulp van twee containers ge stut. Door nog onbekende oorzaak raakte een 23-jarige vrachtwagenchauffeur uit Nieuw-Vosse- meer van de weg. Hij kwam eerst tegen de vang rail aan om vervolgens de pilaar van het tanksta tion te rammen. De pompen van het tankstation bleven onbeschadigd. De chauffeur werd met ver wondingen door glasscherven in zijn gezicht naar een ziekenhuis gebracht. Het bleek mee te val len. foto Robert van den Berge/ANP door Dylan de Gruijl DEN HAAG - Treinreizigers blijven voorlopig verstoken van de hun al jaren geleden beloofde internetver binding. De Nederlandse Spoorwe gen stoppen met hun ambitieuze plan om alle intercity's te voorzien van mobiel internet en tv's met reisinformatie en nieuws. Het pro ject, dat werd uitgevoerd samen met telecombedrijf KPN, blijkt niet rendabel te maken. Dat hebben de NS gisteren bekend gemaakt. Het bedrijf wilde het pro ject inzetten als offensief om trein- DEN HAAG - Werken tot het 65e jaar moet de norm worden. De mogelijkheid om de levensloopre geling te gebruiken voor een com pleet prepensioen moet worden beperkt. Ook moeten 'loonkosten- verhogende obstakels' als automati sche periodieken en collectieve 'ontziemaatregelen' voor ouderen worden afgeschaft. Dat staat in de aanbevelingen die de Regiegroep GrijsWerkt gisteren aan Sociale Zaken heeft gestuurd. Zij neemt hiermee een voorschot op de eindconclusies die de regie groep in februari presenteert. Om meer ouderen aan het werk te houden, is het niet voldoende de aandacht op 55-plussers te richten. Er moet rekening worden gehou den met alle levensfasen. reizigers beter te informeren over vertragingen en calamiteiten. Dat blijkt keer op keer de achilleshiel van het spoorbedrijf. In samenwerking met KPN zou den daarom in alle intercity's mo nitoren komen met de actuele ver trektijden en spoorwijzigingen van het volgende station. Daar naast zouden reizigers filmpjes met tekst over nieuws, sport en en tertainment krijgen voorgescho teld. NS en KPN verwachtten begin dit jaar nog in 2009 vrijwel alle interci ty's met televisies te hebben uitge rust. De voorwaarde voor de NS was dat de tv-dienst zou worden betaald met reclame-inkomsten. De investering mocht geen duur der treinkaartje tot gevolg hebben. De animo om te adverteren op de tv-schermen blijkt echter veel la ger dan aanvankelijk was inge schat. Bovendien blijkt de techniek stuk ken duurder uit te pakken. Vol gens de NS gaapt er een gat van 'tientallen miljoenen' tussen de prognoses en daadwerkelijke kos ten. „Het is geen foutje, je kunt ge woon niet alles van tevoren we ten", aldus een woordvoerster. „De teleurstelling is groot. Als we IMM Er komt geen internet en tv in de trein. Volgens de NS zijn de plannen met partner KPN 'te grootschalig en bedrijfsecono misch niet haalbaar'. dit destijds hadden geweten, wa ren we hier nooit aan begonnen." De NS buigen zich nu eerst over het verbeteren van reisinformatie op de perrons. Daarvoor komen op de stations nieuwe schermen met actuele aankomsttijden van treinen. In de Sprinters - de stop treinen - komen wel lichtkranten met reisinformatie. PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom is teleurgesteld. Hij wil dat het Rijk 15 miljoen euro uit trekt om snel internet in de trein te krijgen. Volgens hem vergt dat een totale investering van 50 tot 100 miljoen euro, waarbij NS en spoorbeheerder ProRail en even tuele andere commerciële partijen opdraaien voor de overige kosten. APELDOORN - Ruim honderddui zend mensen zijn de afgelopen twee jaar bekeurd, omdat zij zich niet konden identificeren. Dat stelt Buro Jansen Janssen uit Amster dam op basis van gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau, politie en justitie. Bijna de helft van de bekeurden is naar de rechter gestapt om de boe te van 50 euro aan te vechten. „Ruim veertigduizend mensen kre gen een boete zonder dat er sprake was van een andere overtreding", zegt Rick van Amersfoort van Jan sen Janssen. In eveneens veertig duizend gevallen werd de ID-bon gecombineerd met een andere overtreding zoals rijden zonder licht, het niet dragen van een helm, wildplassen of het 'zonder redelijk doel in een portiek liggen'. De Wet op de Uitgebreide Identifi catieplicht (WUI) ging in op 1 ja nuari 2005 en sindsdien moet ie dereen vanaf veertien jaar een gel dig identiteitsbewijs kunnen to nen. De identificatieplicht was be doeld om de veiligheid te vergro ten, de aanpak van criminaliteit te versterken en overlast te verminde ren. Bij de campagne die aan de in voering vooraf ging, werd bena drukt dat de politie 'niet zomaar' om identificatie mocht vragen. In dat licht bezien zijn veertigdui zend bonnen louter voor het niet hebben van een ID-kaart opmerke lijk, aldus Jansen Janssens. Vol gens de onderzoekers treedt de po litie willekeurig op. Zij zeggen dat op basis van het grote aantal klach ten over willekeurige controle. Home Mijn Regio Mijn Bedrijf Mijn Netwerk deOndernemer.nl is hét business-to-business platform van Nederland met de focus op de regio. U vindt er bijvoorbeeld regionaal ondernemersnieuws, gemeentelijke en provinciale informatie, nieuws van bedrijven zelf en nog veel meer regionale informatie. Meld u dus nu gratis aan bij de grootste regionale kennisbron voor ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 5