Geen tv en internet in intercity
Hoe zet ik mijn bedrijf jKMfc
in het middelpunt? SBH
deOndernemer.nl
'Willekeur
bij controle
ID-kaart'
'Werken tot 65
moet norm zijn'
Vrachtwagen richt ravage aan bij tankstation langs A58
Reclame-inkomsten
vallen tegen, techniek
duurder dan verwacht.
Politie bekeurt ruim
honderdduizend keer
om identiteitsbewijs.
Meld üw laatste nieuws aan de regio en méér.
Gericht op succes
PZC Dinsdag 4 december 2007 5
ZEGGE - Een vrachtwagen is gisteren rond het
middaguur tegen een steunpilaar van het dak van
tankstation Hoezaar langs de A58 bij Zegge ge
botst. Daarbij begaf de steunpilaar het en stortte
het dak deels in. Aan het eind van de middag
werd het dak met behulp van twee containers ge
stut. Door nog onbekende oorzaak raakte een
23-jarige vrachtwagenchauffeur uit Nieuw-Vosse-
meer van de weg. Hij kwam eerst tegen de vang
rail aan om vervolgens de pilaar van het tanksta
tion te rammen. De pompen van het tankstation
bleven onbeschadigd. De chauffeur werd met ver
wondingen door glasscherven in zijn gezicht naar
een ziekenhuis gebracht. Het bleek mee te val
len. foto Robert van den Berge/ANP
door Dylan de Gruijl
DEN HAAG - Treinreizigers blijven
voorlopig verstoken van de hun al
jaren geleden beloofde internetver
binding. De Nederlandse Spoorwe
gen stoppen met hun ambitieuze
plan om alle intercity's te voorzien
van mobiel internet en tv's met
reisinformatie en nieuws. Het pro
ject, dat werd uitgevoerd samen
met telecombedrijf KPN, blijkt
niet rendabel te maken.
Dat hebben de NS gisteren bekend
gemaakt. Het bedrijf wilde het pro
ject inzetten als offensief om trein-
DEN HAAG - Werken tot het 65e
jaar moet de norm worden. De
mogelijkheid om de levensloopre
geling te gebruiken voor een com
pleet prepensioen moet worden
beperkt. Ook moeten 'loonkosten-
verhogende obstakels' als automati
sche periodieken en collectieve
'ontziemaatregelen' voor ouderen
worden afgeschaft.
Dat staat in de aanbevelingen die
de Regiegroep GrijsWerkt gisteren
aan Sociale Zaken heeft gestuurd.
Zij neemt hiermee een voorschot
op de eindconclusies die de regie
groep in februari presenteert.
Om meer ouderen aan het werk te
houden, is het niet voldoende de
aandacht op 55-plussers te richten.
Er moet rekening worden gehou
den met alle levensfasen.
reizigers beter te informeren over
vertragingen en calamiteiten. Dat
blijkt keer op keer de achilleshiel
van het spoorbedrijf.
In samenwerking met KPN zou
den daarom in alle intercity's mo
nitoren komen met de actuele ver
trektijden en spoorwijzigingen
van het volgende station. Daar
naast zouden reizigers filmpjes
met tekst over nieuws, sport en en
tertainment krijgen voorgescho
teld.
NS en KPN verwachtten begin dit
jaar nog in 2009 vrijwel alle interci
ty's met televisies te hebben uitge
rust. De voorwaarde voor de NS
was dat de tv-dienst zou worden
betaald met reclame-inkomsten.
De investering mocht geen duur
der treinkaartje tot gevolg hebben.
De animo om te adverteren op de
tv-schermen blijkt echter veel la
ger dan aanvankelijk was inge
schat.
Bovendien blijkt de techniek stuk
ken duurder uit te pakken. Vol
gens de NS gaapt er een gat van
'tientallen miljoenen' tussen de
prognoses en daadwerkelijke kos
ten. „Het is geen foutje, je kunt ge
woon niet alles van tevoren we
ten", aldus een woordvoerster.
„De teleurstelling is groot. Als we
IMM Er komt geen internet en tv in
de trein. Volgens de NS zijn de
plannen met partner KPN 'te
grootschalig en bedrijfsecono
misch niet haalbaar'.
dit destijds hadden geweten, wa
ren we hier nooit aan begonnen."
De NS buigen zich nu eerst over
het verbeteren van reisinformatie
op de perrons. Daarvoor komen
op de stations nieuwe schermen
met actuele aankomsttijden van
treinen. In de Sprinters - de stop
treinen - komen wel lichtkranten
met reisinformatie.
PvdA-Tweede Kamerlid Diederik
Samsom is teleurgesteld. Hij wil
dat het Rijk 15 miljoen euro uit
trekt om snel internet in de trein
te krijgen. Volgens hem vergt dat
een totale investering van 50 tot
100 miljoen euro, waarbij NS en
spoorbeheerder ProRail en even
tuele andere commerciële partijen
opdraaien voor de overige kosten.
APELDOORN - Ruim honderddui
zend mensen zijn de afgelopen
twee jaar bekeurd, omdat zij zich
niet konden identificeren. Dat stelt
Buro Jansen Janssen uit Amster
dam op basis van gegevens van het
Centraal Justitieel Incassobureau,
politie en justitie.
Bijna de helft van de bekeurden is
naar de rechter gestapt om de boe
te van 50 euro aan te vechten.
„Ruim veertigduizend mensen kre
gen een boete zonder dat er sprake
was van een andere overtreding",
zegt Rick van Amersfoort van Jan
sen Janssen. In eveneens veertig
duizend gevallen werd de ID-bon
gecombineerd met een andere
overtreding zoals rijden zonder
licht, het niet dragen van een
helm, wildplassen of het 'zonder
redelijk doel in een portiek liggen'.
De Wet op de Uitgebreide Identifi
catieplicht (WUI) ging in op 1 ja
nuari 2005 en sindsdien moet ie
dereen vanaf veertien jaar een gel
dig identiteitsbewijs kunnen to
nen. De identificatieplicht was be
doeld om de veiligheid te vergro
ten, de aanpak van criminaliteit te
versterken en overlast te verminde
ren. Bij de campagne die aan de in
voering vooraf ging, werd bena
drukt dat de politie 'niet zomaar'
om identificatie mocht vragen. In
dat licht bezien zijn veertigdui
zend bonnen louter voor het niet
hebben van een ID-kaart opmerke
lijk, aldus Jansen Janssens. Vol
gens de onderzoekers treedt de po
litie willekeurig op. Zij zeggen dat
op basis van het grote aantal klach
ten over willekeurige controle.
Home
Mijn Regio
Mijn Bedrijf
Mijn Netwerk
deOndernemer.nl is hét business-to-business platform van Nederland met de focus op de regio. U vindt er bijvoorbeeld regionaal
ondernemersnieuws, gemeentelijke en provinciale informatie, nieuws van bedrijven zelf en nog veel meer regionale informatie.
Meld u dus nu gratis aan bij de grootste regionale kennisbron voor ondernemers.