zorgt voor muzikale symbiose Trio Ruimte voor projectie en zelfreflectie Winnaars Write Now 32 Dinsdag 4 december 2007 PZC Johan Lingier met aangrijpende portretten in Raadskelder Sluis. Fernando Lameirinhas, Nynke Laverman en JW Roy samen op podium. GOES - Amos Michielsen (17) uit Goes is winnaar geworden van de Zeeuwse voorronde van de lande lijke schrijfwedstrijd Write Now! Michaela Rombach (20) uit Mid delburg eindigde als tweede; Con- ny Gijsel (24) uit Axel als derde. De uitslag werd gisteravond be kendgemaakt in 't Beest in Goes tij dens een feestelijke avond, met op tredens van DJ Thelonious, Ruben van Gogh en Jesse Meeusen. Dit jaar deden 44 jongeren (tussen 15 en 24 jaar) mee aan de Zeeuwse voorronde. Zij stuurden voorname lijk proza en poëzie in. De eerste prijs bestond uit 250 euro aan boe- kenbonnen en een plek in de lan delijke finale, die op 20 januari 2008 plaatsvindt in Rotterdam. De jury was unaniem lovend over winnaar Amos Michielsen. „Zijn tekst zit vol poëtische vondsten en geniale dialogen. Naast een origi neel gekozen thema heeft hij al op 17-jarige leeftijd een eigenzinnige stijl ontwikkeld." TWeede-prijswin- nares Michaela Rombach schreef volgens de jury een 'verfrissend, geheimzinnig en spannend ver haal'. Het verhaal van derde-prijs- winnares Conny Gijsel bewijst dat eenvoud siert, aldus de jury. Naast de prijswinnaars werd ook Sanne van Kempen genoemd in het ju ryrapport vanwege haar toeganke lijke gedichten met veel potentie. De jury bestond uit voorzitter Dia na Chin-A-Fat, Silvana Sodde (van de organiserende stichting Passio nate), Jesse Meeusen (dichter), Jaap Clement (Scoop), Karina Rie- mens (studieboekhandel De Rui ter en Fanoy) en Stefan Hopmans (winnaar Write Now! Goes 2006). door Anita Tournois SLUIS - Als kijker sta je niet alleen stil maar, word je dit ook bij het zien van de aangrijpende, hyper realistische portretten. Beeldend kunstenaar Johan Lingier uit Oos tende, die momenteel in de Raads kelder in Sluis exposeert, schildert beelden van een zoekende mens die op het netvlies beklijven. Zoals in Atmosphere, een serie met vijf opmerkelijke zelfportretten. 'Hoe materiëler het werk wordt, hoe minder werkelijks er overblijft' Men raakt onder de indruk van de gedetailleerde weergave van aders, plooien, rimpeltjes, haartjes, stop peltjes van baard of snor of fraai geëtaleerde spieren. Maar meer nog biologeert en fascineert het geen niet waarneembaar is; waar de kunstenaar ogen, neus of mond, gelaatstrekken en uitdruk kingen bewust heeft weggelaten. Daar waar men verdrinkt in een licht vlak, komen de vragen van zelf Wie ben ik? De vraag die de kunstenaar zichzelf stelt, blijkt op om het even wie van toepassing. Het beeld dat Lingier schept laat al le ruimte voor eigen projectie en zelfreflectie. De titel van de serie blijkt ontleend te zijn aan een al bum van de groep Joy Division. Muziek en teksten van deze Britse postpunkgroep (1976-1980) inspire ren de kunstenaar-filosoof in hoge door René de Dreu MIDDELBURG - Muzikanten halen vaak inspiratie voor hun muziek uit verschillende muziekculturen. Het bij elkaar brengen van drie ge lauwerde en eigenzinnige muzi kanten brengt echter ook een risi co met zich mee. Het moet klik ken en de muzikanten moeten el kaar de ruimte gunnen. Artistiek leider Frank Veenstra van muziek centrum Frits Philips in Eindho ven nam vorig jaar het risico en no digde Nynke Laverman, Fernando Lameirinhas en JW Roy uit om sa men op te treden. Het bleek een geniaal idee. Het zorgde voor twee uitverkochte voorstellingen, maar ook voor een verrijking van het muzikale land schap. De drie wisten een nieuwe muzikale symbiose tot stand te brengen met het beste van wat ze zelf in huis hebben. Portugese ro mantiek, Brabantse blues en Frie se wereldmuziek vormen samen de Fado Blue waarmee Laverman, Lameirinhas en Roy een jaar na die eerste, en oorspronkelijk een malige, optredens vanaf deze week een korte toer maken langs Neder landse theaters. Donderdag zijn ze in Middelburg. Samenwerken is ze niet vreemd. Als Americana-zanger speelde JW mate en vormen regelmatig een uitgangspunt voor zijn werk. Voor de kijker lijken namen van de betreffende werken soms wat raadselachtig. Voor de maker blijkt dit gegeven anders. „Ik vertrek al tijd vanuit een gedachte of idee. De titel die ontstaat naar aanlei ding van het concept is essentieel voor mijn werk, dat daarna ver schillende stadia doorloopt. Van een intensieve zoektocht naar het stileren van de vormgeving tot het maken van foto's van de geacteer de poses, waarbij vaak extreme fo tografische lichteffecten worden toegepast. Pas dan komt verf en Zelfportret van Johan Lingier. Roy al met talrijke coryfeeën uit dat genre en kwam hij door Ge rard van Maasakkers op het idee zich toe leggen op Nederlands re pertoire. Fernando Lameirinhas, de nestor van het trio, ontwikkel de zich mede door talrijke invloe den van soul- en popmuzikant tot vertolker van het romantische lied met invloeden van fado, jazz, blues, Indiase en Arabische mu ziek. Nynke Laverman mag dan de jongste van het gezelschap zijn, ook zij heeft al een staat van dienst als het om samenwerkings projecten gaat. Het Fado Blue-project bracht hen samen. „Al vanaf de eerste ont- 'De samenwerking dwingt je ook stil te staan bij de eigenheid van je muziek' moeting bleek dat er meer overeen komsten zijn dan verschillen. Het belangrijkste is wellicht dat we alle drie muziek op eenzelfde manier benaderen. Het moet ergens van daan komen, wortels hebben in een traditie die herkenbaar is. Daar zoek je zelf ook naar, iets wat zuiver en oorspronkelijk klinkt", vindt Roy. Hij merkt dat bij Fado Blue dat gemeenschappelijke idee meerwaarde geeft, ook aan de nummers die de drie als solist op hun programma's hebben staan en die ze nu samen inkleuren. doek in beeld. Doorheen de ge noemde stadia en de mate van ar beidsintensiviteit ontstaat een steeds verdergaande vorm van 'ge maaktheid'", zegt Lingier. „Hoe materiëler het werk wordt, hoe minder werkelijks er in feite overblijft. De vraag is dan: wat is werkelijk en wat is illusie? De span ning tussen die twee als wezenlijk onderdeel." Deze filosofische onder- en boven toon wordt al snel begrijpelijk als men verneemt dat Lingier moraal wetenschappen studeerde aan de Universiteit van Gent. Hij is nog maar vier jaar actief als beeldend Roy ziet Fado Blue als een kans om nieuwe inspiratie op te doen. „Zo'n project komt bij toeval op je weg en past dan ineens in een mu zikale ontwikkeling die je blijk baar moet doormaken. De samen werking tilt je eigen muziek naar een hoger plan. Het dwingt je ook stil te staan bij de eigenheid van je muziek." De twee concerten in december 2006 schreeuwden dan ook om een herhaling. Het probleem was om in drie volle agenda's nog een plek voor Fado Blue te reserveren. Behalve het toeren langs de thea ters waren de drie druk bezig met nieuwe producties. Fernando La meirinhas voltooide Anaïna met onder andere een inbreng van Stef Bos, van JW Roy verschijnt in ja nuari een nieuw album met bijdra gen van Ilse DeLange en Guus Meeuwis en Nynke Laverman staat in januari samen met Loes Luca, Henny Vrienten en Holland Symfonia in de theaters met lied jes van Harry Bannink. December bleef over voor Fado Blue. Met de muzikanten Antonio Lameirinhas (bas en zang), Juan Pablo Dobal (piano) en Liber Torriente (drum mer) is Middelburg de derde halte plaats in een toer die gisteravond in een uitverkochte Kleine Kome die is begonnen. tjJMj Fado Blue, donderdag 6 december in de Stadsschouwburg in Middel burg. Aanvang: 20.00 uur. kunstenaar, waarbij hij wel ver meldt dat er in die jaren hard ge werkt is. Als autodidact weet hij zich in de ze zeer korte tijd het materiaal (acryl op doek) dusdanig eigen te maken, dat hij met zijn artistiek in trigerende en vakkundig geperfec tioneerde werken al diverse malen werd geselecteerd en geëerd met een Eerste laureaat. RH Tentoonstelling Johan Lingier, t/m 6 januari in de Raadskelder van het Belfort in Sluis. Geopend: dagelijks - behalve do. en vr. - van 14.00 tot 17.00 uur. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 34