Zeeland Voortbestaan toeristenveer op de tocht Advocaten willen leren van stadhuiszaak Checkpoint wacht na zeven maanden nog steeds op besluit OM O Defibrillator in dorpshuizen Provincie wil geldkraan voor exploitatie 'Rondje Pontje' dichtdraaien. Kantoor wil ervaring opdoen met aanbestedingskwestie. Justitie pluist al zeven maanden administratie van koffieshop uit. Westerschelde Container Terminal w PZC Dinsdag 4 december 2007 25 door Harold de Puysseleijr PERKPOLDER - Het voortbestaan van een aantal toeristische veerver- bindingen in Zeeland loopt gevaar. Volgens bestuurslid Laurens de Brouwer van de stichting Fiets een Rondje met een Pontje is de pro vincie niet langer bereid bij te dra gen in de exploitatiekosten. Voor enkele veerdiensten, waaronder Perkpolder/Hansweert van De Brouwer, valt dan het doek. Maar ook de toeristische fietsvoetveer- dienst tussen Terneuzen en Hoede- kenskerke kan volgens de schipper uit Ossenisse 'absoluut niet blijven bestaan'. „De provincie zou zich er nog een keer over buigen, maar heeft tij dens onze laatste vergadering wel laten weten dat ze geen exploitatie begrotingen meer wil steunen." Medio januari hopen de zeventien deelnemers aan Rondje met een Pontje definitieve duidelijkheid te krijgen. „De toekomst van de pontjes is dus nog altijd onzeker. Het ziet er niet veelbelovend uit", aldus De 1^5 Het voortbestaan van een aantal toeristische veerdiensten in Zeeland staat volgens schipper Laurens de Brouwer uit Ossenisse op de tocht. Brouwer. Het pontje dat in de zo mermaanden tussen Perkpolder en Hansweert vaart, kan volgens de schipper niet blijven bestaan zonder subsidie van de provincie. Tegenvallende bezoekersaantallen zijn daar de belangrijkste oorzaak van. De Brouwer kreeg de afgelo pen drie jaren in totaal zo'n zestig duizend euro subsidie van de pro vincie om de toeristische dienst tussen Oost-Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland in de vaart te houden. Hij koesterde aanvanke lijk zelfs plannen om de veer dienst uit te bouwen tot een per manente verbinding over water tussen de twee Zeeuwse gebiedsde len. De realiteit is echter dat het zelfs niet lukt om van de veerdienst in de zomermaanden een levensvat bare onderneming te maken. Het eerste jaar maakten achttienhon derd mensen de overtocht, vorig jaar waren dat er maar dertienhon derd. Dit jaar spreekt De Brouwer opnieuw van een 'beroerd sei zoen' als gevolg van de slechte zo mer. De Brouwer mikte op een jaarlijks bezoekersaantal van drie duizend of meer om de toeris tische veerdienst rendabel in de vaart te kunnen houden. De tegen vallende cijfers hebben bij hem in middels de hoop doen vervliegen dat het mogelijk is zonder subsidie de veerdienst voort te zetten. Ook is hij bang dat de permanente veer- verbinding niet haalbaar is. door Jan van Ommen DEN HAAG - Het Bredase advocaten kantoor AKD Prinsen Van Wij- men wil alleen maar lering trek ken uit de aanbestedingskwestie rond de bouw van het nieuwe stadhuis in Middelburg, zei AKD-advocate Sabina Smallegan- ge gisteren bij de Raad van State. AKD eist inzage in een aantal do cumenten in de zaak en briefwisse lingen met de Europese Commis sie over de vraag of de gemeente Middelburg wel volgens de juiste Europese aanbestedingsregels de bouw van het stadhuis aan aanne mers heeft uitbesteed. „Ondanks dat de Europese Commissie fout jes heeft vastgesteld in de door Middelburg gevolgde aanbeste dingsprocedure, heeft de commis sie de zaak desondanks gesepo neerd (geen vervolging, red.). AKD wil weten waarom en heeft om die reden openbaarheid van de briefwisseling tussen Middel burg en de EC gevraagd", zei raads vrouw Smallegange. De gemeente Middelburg heeft na een eerdere uitspraak van de recht bank Middelburg een paar docu menten vrijgegeven, maar weigert het grootste deel openbaar te ma ken. Volgens de raadsman van Middelburg gaat het om stukken waarin persoonlijke beleidsopvat tingen van ambtenaren en bestuur ders staan en om stukken voor in tern beraad die je volgens de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) niet hoeft vrij te geven. De raadsvrouw van AKD bena drukte dat het advocatenkantoor zuiver uit belangstelling openbaar heid wil en niet dat het kantoor de Wob-procedure voor een bouw bedrijf voert. „Als de informatie vrijkomt, kan iedereen het inzien en niet alleen AKD", zei Smalle gange. In ieder geval wil AKD er achter komen welke foutjes Mid delburg met de aanbesteding heeft gemaakt en waarom die niet tot vervolging hebben geleid. De Raad van State mag de gevraag de stukken wel inzien en beslist over zes weken of de gemeente ze alsnog aan de openbaarheid moet prijsgeven. Uitspraak volgt. |55 Raad van State buigt zich over aanvraag van advocatenkantoor om openbaarheid van briefwisse ling tussen gemeente Middel burg en de Europese Commissie. door Rob Paardekam NIEUWDORP - De gemeente Borsele gaat onderzoeken of het mogelijk is in elk dorpshuis een defibrilla tor te plaatsen. Een verzoek van de dorpsraad in Nieuwdorp om er gens in het centrum van het dorp zo'n apparaat te plaatsen, is door het college afgewezen. Secretaris Hans van Dam van de dorpsraad vindt dat jammer. Vol gens hem is een dorpshuis geen ge schikte locatie om een defibrillator op te hangen. Met zo'n apparaat kan het hart met een schok weer op gang worden gebracht. „Het moet 24 uur per dag beschikbaar zijn, maar dorpshuizen zijn lang niet altijd open", meent Van Dam. Toch gaat de gemeente de moge lijkheid bekijken of de dorpshui zen van een defibrillator voorzien kunnen worden. De beheerders zouden het apparaat kunnen leren bedienen. Een woordvoerder bena drukt wel dat het college helemaal niet negatief tegenover het idee uit Nieuwdorp staat, maar liever voor een bredere aanpak kiest. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Het Openbaar Ministerie in Middelburg kan ze ven maanden na een inval bij de Terneuzense koffieshop Check point nog steeds geen duidelijk heid geven over de consequenties van zijn bevindingen. Bij een inval vond justitie zo'n honderd kilo softdrugs in de shop en een nabijgelegen magazijn. In de shop werden 5,1 kilo softdrugs en 1600 voorgedraaide joints aan- 155 Het Openbaar Ministerie kan nog altijd geen inzicht geven in de vervolging van koffieshop Check point. De actiegroep De Grens is Bereikt maakt zich zorgen. getroffen. En in de opslagplaats stuitte de politie op 92,2 kilo softd rugs en 6400 voorgedraaide joints. Het opslaan van 92,2 kilo drugs in een magazijn, oftewel het overtre den van de Opiumwet, is een zaak voor justitie. Voor de overschrijding van de toe gestane handelsvoorraad in de shop met 4,6 kilo kan de gemeen te een sanctie opleggen, maar niet zolang het Openbaar Ministerie zijn onderzoek nog niet heeft afge rond. De actiegroep De Grens is Bereikt trekt daarom aan de bel. „Het verwondert ons dat er in Zee land met twee maten wordt geme ten. In Middelburg moet een kof fieshop voor het veroorzaken van overlast wel een paar maanden op slot. Dat zou in Terneuzen ook ge woon eens moeten gebeuren. An ders verlies je als overheid op den duur wel je geloofwaardigheid." Provinciale Staten laat twee leden aan het woord Provinciale Staten Provincie Zeeland Al jaren steggelt het provinciaal bestuur over de aanleg van een diepzee-container- terminal in de Westerschelde, de WCT. En of het allemaal al niet ingewikkeld genoeg is, liggen er nu ook plannen voor de aanleg van een terminal in de Sloehaven, de Ver- brugge Container Terminal (VCT). Wat gaat het worden, een grote aanlegsteiger voor diepzeeschepen aan de Westerschelde of komt er een terminal in de haven van Vlissingen-Oost zelf? In de eerstvolgende vergadering van vrijdag 7 december pra ten de statenleden er weer over. De dis cussie tussen de verschillende partijen is via www.zeeland.nl en Omroep Zeeland televisie rechtstreeks te volgen. Hier geven Johan Robesin (Partij voor Zeeland) en Dick Visser (ChristenUniel alvast hun mening. Johan Robesin "Onze fractie is absoluut vóór de aanleg van de WCT en wel op een zo kort mogelijke ter mijn. Dat vinden we omdat die terminal van het grootste belang is voor de maritieme toekomst van Zeeland. Leg je die niet aan, dan hebben we op dat gebied onvoldoende of geen toekomst, sterker nog, dan lopen we meer achterstand op dan nu het geval is. Bovendien is de WCT een banenmotor, die een impuls geeft aan zowel de Vlissingse haven als die van Terneuzen. De WCT komt - in tegenstelling tot de VCT - direct aan diep vaarwater te liggen, 's Werelds grootste con tainerschepen kunnen er afmeren en hun lading direct op binnenschepen overladen. En dat is gunstig, want hoe meer containers over water worden vervoerd, hoe minder er over de weg moeten. Zonder hinder aan het milieu heb je dus snel en efficiënt verlading van goederen. We moeten eens knopen doorhakken. Laat Zeeland Seaports eindelijk eens doen wat hard nodig is. Voor de Raad van State hoeft het dagelijks provinciebe stuur niet te vrezen, want we hebben ons huiswerk goed gedaan. Kiezen tussen een WCT en VCT doen wij niet, omdat je geen appels met peren kunt vergelijken. Onze partij zegt wel dat als de terminal er komt, de infrastructuur moet voldoen en dat er geen onacceptabele hinder voor omwonen den mag ontstaan. Maar we zijn nog niet zo ver. Eerst moet het Omgevingsplan nog wor den aangepast. Daar zal onze partij alle medewerking aan verlenen." Dick Visser "De ChristenUnie is voor het realiseren van containeroverslag binnen de Zeeuwse ha vens. Het wordt tijd dat daar een snelle start mee wordt gemaakt. We willen meewerken aan havenontwikkelingen, maar wel naar aard en schaal van de provincie. De WCT lijkt ons weinig kansrijk en heeft al veel te veel geld en tijd gekost. Er ligt er nu een plan om een terminal in de Sloehaven aan te leggen, de Verbrugge terminal. Die gaat de WCT zeker evenaren. Wel maken we ons zorgen over het verdere vervoer van de containers. Op het spoor zit genoeg ruimte, maar elke vijf minuten een trein door woonwijken is een probleem. Wat vervoer over de weg betreft, vrachtwagens zijn grote vervuilers en we willen niet onze toeristische trekpleis ter weggeven. En dan nog iets: het aantal banen dat een WCT lijkt op te leveren valt tegen als je naar de enorme investering kijkt die de overheid moet doen. In het begin was sprake van 2.500 arbeidsplaatsen, inmiddels is dat bijgesteld naar 250 banen. Natuurlijk komen er steeds grotere en dieper stekende containerschepen, dat is een wereldwijde ontwikkeling. Om nu alleen voor die heel grote schepen een WCT aan te leggen in de Westerschelde die door rijk en provincie onder het regime van Natuurbescherming is gebracht? Nieuwe onderzoeken zijn dus noodzakelijk om de plannen af te wegen. Ons huiswerk is dus nog niet klaar." Volg vrijdag de Statenvergadering via www.zeeland.nl of Omroep Zeeland televisie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 27