Zeeland
Voortbestaan
toeristenveer
op de tocht
Advocaten willen leren
van stadhuiszaak
Checkpoint wacht na
zeven maanden nog
steeds op besluit OM
O
Defibrillator in
dorpshuizen
Provincie wil geldkraan
voor exploitatie 'Rondje
Pontje' dichtdraaien.
Kantoor wil ervaring
opdoen met
aanbestedingskwestie.
Justitie pluist al zeven
maanden administratie
van koffieshop uit.
Westerschelde Container Terminal
w
PZC Dinsdag 4 december 2007 25
door Harold de Puysseleijr
PERKPOLDER - Het voortbestaan
van een aantal toeristische veerver-
bindingen in Zeeland loopt gevaar.
Volgens bestuurslid Laurens de
Brouwer van de stichting Fiets een
Rondje met een Pontje is de pro
vincie niet langer bereid bij te dra
gen in de exploitatiekosten. Voor
enkele veerdiensten, waaronder
Perkpolder/Hansweert van De
Brouwer, valt dan het doek. Maar
ook de toeristische fietsvoetveer-
dienst tussen Terneuzen en Hoede-
kenskerke kan volgens de schipper
uit Ossenisse 'absoluut niet blijven
bestaan'.
„De provincie zou zich er nog een
keer over buigen, maar heeft tij
dens onze laatste vergadering wel
laten weten dat ze geen exploitatie
begrotingen meer wil steunen."
Medio januari hopen de zeventien
deelnemers aan Rondje met een
Pontje definitieve duidelijkheid te
krijgen.
„De toekomst van de pontjes is
dus nog altijd onzeker. Het ziet er
niet veelbelovend uit", aldus De
1^5 Het voortbestaan van een aantal
toeristische veerdiensten in
Zeeland staat volgens schipper
Laurens de Brouwer
uit Ossenisse op de tocht.
Brouwer. Het pontje dat in de zo
mermaanden tussen Perkpolder
en Hansweert vaart, kan volgens
de schipper niet blijven bestaan
zonder subsidie van de provincie.
Tegenvallende bezoekersaantallen
zijn daar de belangrijkste oorzaak
van. De Brouwer kreeg de afgelo
pen drie jaren in totaal zo'n zestig
duizend euro subsidie van de pro
vincie om de toeristische dienst
tussen Oost-Zeeuws-Vlaanderen
en Zuid-Beveland in de vaart te
houden. Hij koesterde aanvanke
lijk zelfs plannen om de veer
dienst uit te bouwen tot een per
manente verbinding over water
tussen de twee Zeeuwse gebiedsde
len.
De realiteit is echter dat het zelfs
niet lukt om van de veerdienst in
de zomermaanden een levensvat
bare onderneming te maken. Het
eerste jaar maakten achttienhon
derd mensen de overtocht, vorig
jaar waren dat er maar dertienhon
derd. Dit jaar spreekt De Brouwer
opnieuw van een 'beroerd sei
zoen' als gevolg van de slechte zo
mer. De Brouwer mikte op een
jaarlijks bezoekersaantal van drie
duizend of meer om de toeris
tische veerdienst rendabel in de
vaart te kunnen houden. De tegen
vallende cijfers hebben bij hem in
middels de hoop doen vervliegen
dat het mogelijk is zonder subsidie
de veerdienst voort te zetten. Ook
is hij bang dat de permanente veer-
verbinding niet haalbaar is.
door Jan van Ommen
DEN HAAG - Het Bredase advocaten
kantoor AKD Prinsen Van Wij-
men wil alleen maar lering trek
ken uit de aanbestedingskwestie
rond de bouw van het nieuwe
stadhuis in Middelburg, zei
AKD-advocate Sabina Smallegan-
ge gisteren bij de Raad van State.
AKD eist inzage in een aantal do
cumenten in de zaak en briefwisse
lingen met de Europese Commis
sie over de vraag of de gemeente
Middelburg wel volgens de juiste
Europese aanbestedingsregels de
bouw van het stadhuis aan aanne
mers heeft uitbesteed. „Ondanks
dat de Europese Commissie fout
jes heeft vastgesteld in de door
Middelburg gevolgde aanbeste
dingsprocedure, heeft de commis
sie de zaak desondanks gesepo
neerd (geen vervolging, red.).
AKD wil weten waarom en heeft
om die reden openbaarheid van
de briefwisseling tussen Middel
burg en de EC gevraagd", zei raads
vrouw Smallegange.
De gemeente Middelburg heeft na
een eerdere uitspraak van de recht
bank Middelburg een paar docu
menten vrijgegeven, maar weigert
het grootste deel openbaar te ma
ken. Volgens de raadsman van
Middelburg gaat het om stukken
waarin persoonlijke beleidsopvat
tingen van ambtenaren en bestuur
ders staan en om stukken voor in
tern beraad die je volgens de Wet
openbaarheid van bestuur (Wob)
niet hoeft vrij te geven.
De raadsvrouw van AKD bena
drukte dat het advocatenkantoor
zuiver uit belangstelling openbaar
heid wil en niet dat het kantoor
de Wob-procedure voor een bouw
bedrijf voert. „Als de informatie
vrijkomt, kan iedereen het inzien
en niet alleen AKD", zei Smalle
gange. In ieder geval wil AKD er
achter komen welke foutjes Mid
delburg met de aanbesteding heeft
gemaakt en waarom die niet tot
vervolging hebben geleid.
De Raad van State mag de gevraag
de stukken wel inzien en beslist
over zes weken of de gemeente ze
alsnog aan de openbaarheid moet
prijsgeven. Uitspraak volgt.
|55 Raad van State buigt zich over
aanvraag van advocatenkantoor
om openbaarheid van briefwisse
ling tussen gemeente Middel
burg en de Europese Commissie.
door Rob Paardekam
NIEUWDORP - De gemeente Borsele
gaat onderzoeken of het mogelijk
is in elk dorpshuis een defibrilla
tor te plaatsen. Een verzoek van de
dorpsraad in Nieuwdorp om er
gens in het centrum van het dorp
zo'n apparaat te plaatsen, is door
het college afgewezen.
Secretaris Hans van Dam van de
dorpsraad vindt dat jammer. Vol
gens hem is een dorpshuis geen ge
schikte locatie om een defibrillator
op te hangen. Met zo'n apparaat
kan het hart met een schok weer
op gang worden gebracht. „Het
moet 24 uur per dag beschikbaar
zijn, maar dorpshuizen zijn lang
niet altijd open", meent Van Dam.
Toch gaat de gemeente de moge
lijkheid bekijken of de dorpshui
zen van een defibrillator voorzien
kunnen worden. De beheerders
zouden het apparaat kunnen leren
bedienen. Een woordvoerder bena
drukt wel dat het college helemaal
niet negatief tegenover het idee uit
Nieuwdorp staat, maar liever voor
een bredere aanpak kiest.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Het Openbaar
Ministerie in Middelburg kan ze
ven maanden na een inval bij de
Terneuzense koffieshop Check
point nog steeds geen duidelijk
heid geven over de consequenties
van zijn bevindingen.
Bij een inval vond justitie zo'n
honderd kilo softdrugs in de shop
en een nabijgelegen magazijn. In
de shop werden 5,1 kilo softdrugs
en 1600 voorgedraaide joints aan-
155 Het Openbaar Ministerie kan nog
altijd geen inzicht geven in de
vervolging van koffieshop Check
point. De actiegroep De Grens is
Bereikt maakt zich zorgen.
getroffen. En in de opslagplaats
stuitte de politie op 92,2 kilo softd
rugs en 6400 voorgedraaide joints.
Het opslaan van 92,2 kilo drugs in
een magazijn, oftewel het overtre
den van de Opiumwet, is een zaak
voor justitie.
Voor de overschrijding van de toe
gestane handelsvoorraad in de
shop met 4,6 kilo kan de gemeen
te een sanctie opleggen, maar niet
zolang het Openbaar Ministerie
zijn onderzoek nog niet heeft afge
rond. De actiegroep De Grens is
Bereikt trekt daarom aan de bel.
„Het verwondert ons dat er in Zee
land met twee maten wordt geme
ten. In Middelburg moet een kof
fieshop voor het veroorzaken van
overlast wel een paar maanden op
slot. Dat zou in Terneuzen ook ge
woon eens moeten gebeuren. An
ders verlies je als overheid op den
duur wel je geloofwaardigheid."
Provinciale Staten laat twee leden aan het woord
Provinciale Staten
Provincie Zeeland
Al jaren steggelt het provinciaal bestuur
over de aanleg van een diepzee-container-
terminal in de Westerschelde, de WCT. En
of het allemaal al niet ingewikkeld genoeg
is, liggen er nu ook plannen voor de aanleg
van een terminal in de Sloehaven, de Ver-
brugge Container Terminal (VCT). Wat gaat
het worden, een grote aanlegsteiger voor
diepzeeschepen aan de Westerschelde of
komt er een terminal in de haven van
Vlissingen-Oost zelf? In de eerstvolgende
vergadering van vrijdag 7 december pra
ten de statenleden er weer over. De dis
cussie tussen de verschillende partijen is
via www.zeeland.nl en Omroep Zeeland
televisie rechtstreeks te volgen. Hier
geven Johan Robesin (Partij voor Zeeland)
en Dick Visser (ChristenUniel alvast hun
mening.
Johan Robesin
"Onze fractie is absoluut vóór de aanleg van
de WCT en wel op een zo kort mogelijke ter
mijn. Dat vinden we omdat die terminal van
het grootste belang is voor de maritieme
toekomst van Zeeland. Leg je die niet aan,
dan hebben we op dat gebied onvoldoende of
geen toekomst, sterker nog, dan lopen we
meer achterstand op dan nu het geval is.
Bovendien is de WCT een banenmotor, die
een impuls geeft aan zowel de Vlissingse
haven als die van Terneuzen. De WCT komt -
in tegenstelling tot de VCT - direct aan diep
vaarwater te liggen, 's Werelds grootste con
tainerschepen kunnen er afmeren en hun
lading direct op binnenschepen overladen.
En dat is gunstig, want hoe meer containers
over water worden vervoerd, hoe minder er
over de weg moeten. Zonder hinder aan het
milieu heb je dus snel en efficiënt verlading
van goederen. We moeten eens knopen
doorhakken. Laat Zeeland Seaports eindelijk
eens doen wat hard nodig is. Voor de Raad
van State hoeft het dagelijks provinciebe
stuur niet te vrezen, want we hebben ons
huiswerk goed gedaan. Kiezen tussen een
WCT en VCT doen wij niet, omdat je geen
appels met peren kunt vergelijken. Onze
partij zegt wel dat als de terminal er komt,
de infrastructuur moet voldoen en dat er
geen onacceptabele hinder voor omwonen
den mag ontstaan. Maar we zijn nog niet zo
ver. Eerst moet het Omgevingsplan nog wor
den aangepast. Daar zal onze partij alle
medewerking aan verlenen."
Dick Visser
"De ChristenUnie is voor het realiseren van
containeroverslag binnen de Zeeuwse ha
vens. Het wordt tijd dat daar een snelle start
mee wordt gemaakt. We willen meewerken
aan havenontwikkelingen, maar wel naar
aard en schaal van de provincie. De WCT lijkt
ons weinig kansrijk en heeft al veel te veel
geld en tijd gekost. Er ligt er nu een plan om
een terminal in de Sloehaven aan te leggen,
de Verbrugge terminal. Die gaat de WCT
zeker evenaren. Wel maken we ons zorgen
over het verdere vervoer van de containers.
Op het spoor zit genoeg ruimte, maar elke
vijf minuten een trein door woonwijken is
een probleem. Wat vervoer over de weg
betreft, vrachtwagens zijn grote vervuilers
en we willen niet onze toeristische trekpleis
ter weggeven. En dan nog iets: het aantal
banen dat een WCT lijkt op te leveren valt
tegen als je naar de enorme investering kijkt
die de overheid moet doen. In het begin was
sprake van 2.500 arbeidsplaatsen, inmiddels
is dat bijgesteld naar 250 banen. Natuurlijk
komen er steeds grotere en dieper stekende
containerschepen, dat is een wereldwijde
ontwikkeling. Om nu alleen voor die heel
grote schepen een WCT aan te leggen in de
Westerschelde die door rijk en provincie
onder het regime van Natuurbescherming is
gebracht? Nieuwe onderzoeken zijn dus
noodzakelijk om de plannen af te wegen.
Ons huiswerk is dus nog niet klaar."
Volg vrijdag de Statenvergadering via www.zeeland.nl of Omroep Zeeland televisie